۵-۳- پیشنهادات حاصل از نتایج آزمون فرضیه ها:
باتوجه به نتایج حاصل ازفرضیه های تحقیق و بررسی تفکیکی سوالات تحقیق مشخص گردید:
متغیر انتظار اجرا :
با توجه به نتایج به دست آمده در انتظار اجرا با میانگین ۶۶۵۴/۳، مبیّن این موضوع است که حتی با بالاتر بودن از میانگین پیش بینی شده ، می توان با تغییر نگرش دهیاران مبنی بر عدم محدود شدن عملکرد با بهره گرفتن از ICT ، عدم کاهش اثربخشی با بهره گرفتن از ICT و عدم کاهش فرصت ترفیع و ارتقا می تواند انتظار اجرا افزایش پیدا کند و همچنین می توان با در اختیار قرار دادن مزایا به دهیارانی که با بهره گرفتن از ICT عملکرد و کارایی خود را بهبود می بخشند، آنان را در استفاده از ICT راغب تر کرد.
متغیر انتظار تلاش :
با توجه به نتایج به دست آمده در انتظار تلاش با میانگین ۵۵۸۷/۳ ، مبیّن این موضوع است که حتی با بالاتر بودن از میانگین پیش بینی شده ، می توان با تغییر باور افراد مبنی بر عدم صرف زمان بیشتر نسبت به وظایف معمول ، تهیه و طراحی نرم افزارها با محیط ساده و آموزش های لازم و مرحله به مرحله به دهیاران درک استفاده از ICT را برای آنان راحت و آسان نمود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
متغیر نگرش به استفاده :
با توجه به نتایج به دست آمده در نگرش به استفاده با میانگین ۹۲۵۶/۳ ، این گونه می توان گفت که با تقویت جنبه سرگرمی، خوشایند و دلپذیر نمودن استفاده از ICT نگرش دهیاران را نسبت به استفاده از فناوری مثبت تر و از بیزاری فرد کاست .
متغیر اثرات اجتماعی :
با توجه به نتایج به دست آمده در اثرات اجتماعی با میانگین ۸۱۲۳/۳ ، می توان بیان کرد که با افزایش حمایت و پشتیبانی بخشداران و اعضای شوراها و اعتقاد آنان مبنی بر استفاده و پذیرش دهیاران از فناوری همچنین ارائه کمک نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز در هنگام بروز مشکلات ، نگرش دهیاران را برای استفاده از ICT بهبود بخشید.
متغیر شرایط تسهیل گر:
با توجه به نتایج به دست آمده در شرایط تسهیل گر با میانگین ۴۹/۳ ، می توان بیان داشت با تهیه و طراحی سیستمهای سازگار و متناسب با کار دهیاران و ارائه کمکهای لازم هنگام روبرو شدن با مشکلات رایانه ای ، دیدگاه دهیاران را نسبت به استفاده از ICT مثبت تر نمود.
متغیر قصد استفاده از ICT :
با توجه به نتایج به دست آمده در قصد استفاده از ICT با میانگین ۷۳۹۸/۳ ، می توان با برنامه ریزی های بلند مدت و کوتاه مدت برای استفاده از فناوری توسط دهیاران و اهمیت استفاده از ICT در انجام کارهای مختلف قصد دهیاران جهت استفاده از ICT را در آینده تحت تاثیر قرار داد.
متغیر خودکارآمدی :
با توجه به نتایج به دست آمده در خودکارآمدی با میانگین ۶۹۰۶/۳ ، می توان با برگزاری کلاسها و جلسات آموزشی و پشتیبانی در هنگام بروز مشکل توانایی دهیاران را در استفاده از ICT افزایش داد .
متغیر اضطراب :
با توجه به نتایج به دست آمده در اضطراب با میانگین ۲۷۹۹/۳ ، می توان با آموزشهای لازم در طرز استفاده از فناوری و پشتیبانی در طی مراحل انجام کار و تصحیح اشتباهات آنان در هنگام کار با فناوری ، نگرانی دهیاران را نسبت به استفاده از ICT کاهش داد و آنها را راغب تر نمود.
۵-۴- محدودیت های تحقیق :
معمولاً انجام هر تحقیق موانع، مشکلات و محدودیتهایی را به دنبال دارد ولی این مطلب بدان معنی نیست که نمی توان از نتایج آن تحقیقات استفاده کرد و یا تأثیر قابل توجهی بر ارزش آن تحقیقات داشته باشد. ولی از آنجایی که اشاره به مشکلات و محدودیتهای تحقیق برای آشنایی مخاطبان و استفاده کنندگان لازم است در زیر به برخی موارد اشاره می شود :
۱- باتوجه به حجم نمونه و استفاده از نمونه برداری در دسترس می توان گفت که این گونه نمونه برداری یکی از محدودیتهای تحقیق بوده که باعث می شود تعداد پاسخ دهندگان با جنسیت مرد نسبت به زن افزایش داشته باشد. البته یکی از دلایل دیگر اینست که نسبت دهیاران با جنسیت مرد به دهیاران زن در دهیاریها بیشتر می باشد.
۲- از آن جایی که دهیاری نهادی تازه تاسیس در ایران است و سابقه خدمت دهیاران به بالای ۱۵سال نمی رسد، این خود می تواند محدودیت هایی را ایجاد کند.
۳- با توجه به نتایج به دست آمده در این پژوهش تحصیلات، جنسیت و سن ازمتغیرهای است که در پاسخ گویی به سوالات مطرح می باشد و تاثیرگذار است ولی در این تحقیق آن ها مورد بررسی قرار نگرفته اند.
۵-۶- پیشنهادات برای تحقیقات آتی :
پیشنهاد می گردد در مطالعات آینده متغیرهای جنسیت ، سن، تجربه و اختیار استفاده، مدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد سنجش و بررسی قرار گیرند.
پیشنهاد می شود برای آزمون مجدد مدل، تحقیق مشابهی در سطح کشور و در بین دهیاران سایر استان ها انجام گیرد و نتایج حاصل مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
پیشنهاد می شود در تحقیقات بعدی همزمان با مطالعه بر روی دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی روستا نیز مورد مطالعه قرار گیرند.
همچنین پیشنهاد می شود در تحقیقات آینده از سایر مدلهای پذیرش فناوری اطلاعات ( مانند مدل TAM ) استفاده گردد و نتایج بدست آمده با نتایج حاصل از این پژوهش مقایسه گردد.
منابع
و
مآخذ
منابع فارسی :
آلبرتو، کارنیرو (مرداد ۱۳۸۶). ترجمه عباس نصیری زنگ آباد. پذیرش فناوری های نوین در سازمان: ماهنامه تدبیر ، سال هجدهم، شماره ۱۸۲،صفحه ۴۹٫
احمدی ده قطب الدینی، محمد . (۱۳۸۷) . بررسی رابطه تجربه کار با رایانه ، تناسب تکلیف - فناوری ، خودکارآمدی رایانه ، اضطراب رایانه ، لذت ادراک شده رایانه ، سازه های مدل پذیرش فناوری دیویس ، طرح پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار.
اصنافی ،امیررضا-حمیدی،علی.( ۱۳۸۶).نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه آموزش و دانش با تاکید بر نقش کتابخانه های مجازی،مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
الهی، ش. عبدی، ب. دانایی فرد،ح (۱۳۸۹). پذیرش دولت الکترونیک در ایران: تبیین نقش متغیرهای فردی، سازمانی و اجتماعی مطرح در پذیرش فناوری. چشم انداز مدیریت دولتی، شماره۱،صص ۶۷-۴۱٫
امیرشاهی، میراحمد و باروتی اردستانی، نرگس، (۱۳۸۵) ،«ارائه مدل مفهومی پذیرش فناوری اطلاعات برای کارکنان سیستم های بانکی: بانک صادرات شهر تهران» ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده فنی الزهرا.
پاسبان رضوی،مجیدرضا.(۱۳۸۸). موسسه ارتباطات و فناوری آموزشی بریتانیا والدین، فناوری ارتباطات و اطلاعات ، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران (ICT) و تعلیم و تربیت
حسین پور، جعفر. ۱۳۸۶٫ نقش فن آوری اطلاعات در تحول ساختار سازمان ها، ماهنامه اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، شماره ۲۳۸، صفحات ۱۹۵-۱۸۲.
حسینی، خدداد و فتحی، سیدحمید و الهی، سعید . ۱۳۸۵٫ طراحی الگوی تأثیر فن آوری اطلاعات بر سنجه های عملکرد مالی با رویکرد فراتحلیل، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره ۴۶، صفحات ۸۳-۶۱.
خاکی، غلامرضا، ١٣٨٢ ، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، انتشارات بازتاب.
ریاحی، غلامحسین (۱۳۷۲)،آشنایی با اصول و روش تحقیق، نشر اشراقیه، تهران
سلمان زاده ، سهراب. (۱۳۸۵) ، لزوم طراحی و اجرای سیستم های اطلاعاتی در گمرک، مجموعه مقالات همایش منطقه ای گمرک و فناوری اطلاعات و ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو، چاپ سفید، صص. ۱۳۳-۱۲۴٫
سرلک، محمدعلی و منتظر، راحله و حبیبی، فاطمه، « ارزیابی تفاوتهای فرهنگی بر استفاده از فناوری اطلاعات در محیط چند فرهنگی رسانه ملی»، نشریه مدیریت فردا، سال ششم، شماره ۲۰.
سرمد، زهره و بازرگان، عباس و حجازی، الهه، ۱۳۷۶ ، روش تحقیق در علوم رفتاری ، تهران، انتشارات آگاه، صص ۸۱-۸۲ و صص ۱۷۳-۱۷۰و۱۶۹.
سکاران، اوما. ۱۳۸۱٫ روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه صائبی، محمد، شیرازی، محمود، ناشر مؤسسه عالی آموزش و پرورش مدیریت و برنامه ریزی، صفحات ۳۰۰-۱۰۰.
سورین، ورنرجی و جیمز دبلیوتانکارد (۱۳۸۱). نظریه‌های ارتباطات. ترجمه علیرضا دهقان، مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران. ص ۳۲ و ۳۱۲.
شیخ شعاعی، فاطمه ، ۱۳۸۵، بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کتابداران کتابخانه های دانشکده های فنی دانشگاه های دولتی شهر تهران : قابلیت کاربرد “مدل پذیرش فناوری” ، پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ص۱
شیخ شعاعی،فاطمه.علومی، ط(۱۳۷۸). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطّلاعات توسط کتابداران کتابخانه های دانشکده های فنی دانشگاههای دولتی شهر تهران. کتابداری و اطلاع رسانی- جلد ۱۰ شماره ۳.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 01:20:00 ب.ظ ]