شکل ۲‑۸ : آلودگی هوا در اثر کارکرد وسایل نقلیه ۶۰
شکل ۲‑۹ : برداشت خاک و هموار کردن شیب کوهستان جهت احداث جاده ۶۱
شکل ۲‑۱۰ : آلودگی هوا در شهرها به علت تردد خودروهای آلاینده ۶۳
شکل ۳‑۱: نمایی از قله سماموس، بلندترین نقطه گیلان از روستای حاجی آباد املش ۷۷
شکل ۳‑۲ : نمونه ای از اشیاء کشف شده در تپه مارلیک ۸۴
شکل ۳‑۳ : تصویری از ساختمانی با کاربری حمام در تپه مریان ۸۵
شکل ۳‑۴: قلعه روخان ۸۶
شکل ۳‑۵ : قلعه صلصال ۸۷
شکل ۳‑۶ : ساحل دریا انزلی ۹۳
شکل ۳‑۷ : گل نیلوفر تالاب انزلی ۹۵
شکل ۳‑۸: تصویر جنگل رودسر ۹۶
شکل ۴‑۱: نقشهی راههای اصلی و فرعی استان گیلان ۱۰۵
شکل ۴‑۲: مسیرهای مشخص شدهی حمل و نقل بینالمللی استان گیلان ۱۱۷
شکل ۴‑۳: بزرگراههای ترانزیتی ایران تأیید شده در شبکهی بزرگراههای بینالمللی آسیا ۱۲۰
شکل ۴‑۴: نقشه بزرگراههای بینالمللی حمل و نقل آسیا ۱۲۰
شکل ۴‑۵:تصویری از تصادف شدید در جادههای گیلان ۱۲۵
شکل ۴‑۶: تصویر سقوط خودرو در جاده کوهستانی گیلان ۱۲۷
شکل ۴‑۷: پل شاهرود در مسیر خط آهن قزوین- رشت ۱۳۰
شکل ۴‑۸: نقشهی خط سیر نستراک و ارجحیت این مسیر از نظر فاصله نسبت به مسیرهای کنونی ۱۳۲
شکل ۴‑۹: نقشه خط سیر کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب ۱۳۳
شکل ۴‑۱۰: محدوده فعالیت کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب ۱۳۵
شکل ۴‑۱۱: نقشه کریدور حمل و نقل تراسیکا در حوزه ایران و سایر کشورهای عضو این کریدور ۱۳۷
شکل ۴‑۱۲: محل قراگیری خط آهن قزوین- رشت- انزلی- آستارا ۱۴۰
شکل ۴‑۱۳ : نمایی از مرکز تجاری منطقه آزاد انزلی ۱۴۱
شکل ۵‑۱: توسعه و پیچیدگی شبکه راههای استان در مناطق جلگهای و هموار ۱۴۸
شکل ۵‑۲: عدم توسعهی شبکه راههای فرعی در غرب گیلان به علت وجود ناهمواریهای طبیعی ۱۴۹
فهرست نمودارها
نمودار ۴‑۱: نسبت طول راهها (اصلی و فرعی) به وسعت استانهای کشور ۱۰۷
نمودار ۴‑۲: نسبت طول راههای استان گیلان به وسعت ۱۰۸
نمودار ۴‑۳: نسبت راهها (اصلی و فرعی) به جمعیت استانهای کشور ۱۰۹
نمودار ۴‑۴: نسبت طول راههای شهرستانهای استان گیلان به جمعیت ۱۰۹
نمودار ۴‑۵: تردد کامیونهای کالا (واردات و صادرات) از مرزهای جادهای سال ۹۲ (هزار سفر کامیون) ۱۱۹
چکیده
ارتباطات زیربنای تمدن هر جامعه است، راههای ارتباطی به عنوان اصلیترین زیرساخت ارتباطی جوامع انسانی کارکردهای متعدد و پیچیدهای را ایفا میکنند. لذا توجه و شناخت ارتباطات فی مابین انسان، شبکه ارتباطی و جغرافیا در ایجاد و توسعه شبکه راههای ارتباطی با ویژگیها و قابلیتهای کارکردی بسیار مؤثر است. شبکه ارتباطی راه ها متأثر از توسعه تکنولوژی دستخوش تغییرات اساسی شدهاند، لذا در بررسی ارتباط سه عنصر مطرح شده تأثیر تکنولوژی نیز میبایست مورد توجه قرار گیرد.
در این پژوهش به کمک منابع کتابخانهای، به بررسی ویژگیها و کارکردهای شبکه راههای ارتباطی استان گیلان خواهیم پرداخت و سعی خواهیم نمود تا با بررسی این ویژگیها و مؤلفههای تأثیرگذار جغرافیای سیاسی بر شبکه راههای استان نقش و جایگاه آن ها را تعیین و تحلیل نماییم. در این راستا با بهره گرفتن از آمار و اطلاعات موجود از وضعیت راهها، نوع و نحوه تردد، چالشها و فرصتهای پیش رو در ایجاد و توسعه شبکه ارتباطی راههای استان گیلان بررسی و تحلیل شده است.
در فرایند بررسی مؤلفههای جغرافیای سیاسی بر شبکه راههای استان گیلان در پی یافتن پاسخ برای سؤال بنیادین تحقیق: “مؤلف های تأثیرگذار جغرافیای سیاسی بر شبکه راه های استان گیلان کدامند؟” خواهیم بود تا با یافتن ارتباط فی مابین این دو مقوله فرصتها و چالشهای موجود شناسایی و راهکارهایی مناسب ارائه گردد. در پایان فرضیههای از پیش تعیین شده” سازماندهی سیاسی فضا می تواند بر چگونگی شبکه راه های ارتباطی استان تأثیرگذار باشد.” و “استفاده از تکنولوژی و مؤلفه های جغرافیایی در سازماندهی سیاسی فضا می تواند بر چگونگی شبکه راه های استان گیلان تأثیرگذار باشد.” بررسی و اثبات شد که فرضیه های مورد نظر قابل دفاع هستند چرا که نقش غیرقابل انکار مؤلفههای جغرافیایی به ویژه جغرافیای سیاسی در شبکه راهها کاملاً مشهود و قابل رویت است.
هدف از پیگیری نقش مؤلفه های جغرافیای سیاسی بر شبکه راه های گیلان در ابتدا شناخت تأثیرات جغرافیای سیاسی بر شبکه راه ها و حوادث جاده ای است که این هدف با مطالعه ویژگی های جغرافیای سیاسی و آمار حوادث موجود دنبال می شود، سپس نقش تکنولوژی و مؤلفه های جغرافیایی در شبکه راههای استان با رویکرد سازماندهی سیاسی فضا بررسی میگردد و سرانجام برنامه ای مناسب جهت ارتقاء شبکه راههای استان با توجه به سازماندهی سیاسی فضا و مؤلفههای جغرافیای سیاسی که نتایج آیندهنگرانهای به همراه خواهد داشت، پیشنهاد میگردد.
نتایج این تحقیق حکایت از آن دارد که با توجه به ظرفیتهای بلقوه گیلان در زمینه حمل و نقل به ویژه قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بینالمللی تاکنون از این مزیت استفاده نگردیده است. فضای جغرافیایی فشرده و کوچک از مزیتهای ارتباطی استان است. در کنار آن وجود دریا و بنادر مهم و مرزهای بینالمللی از برتریهای حوزه حمل و نقل استان حکایت دارد. تراکم جمعیت، ویژگیهای جغرافیای طبیعی استان گیلان فقدان راهآهن سراسری در این استان از موانع توسعه حمل و نقل و راههای ارتباطی گیلان محسوب میشود.
واژگان کلیدی: جغرافیای سیاسی، شبکه راهها، ایمنی، حوادث جادهای، حمل و نقل، گیلان
مقدمه
راههای ارتباطی امکان حرکت و جابهجایی را برای انسان فراهم آوردند و با رشد و توسعه بنیادهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جوامع نقش بی بدیل شبکههای ارتباطی بیش از پیش نمایان گردید. شبکه ارتباطی راهها علاوه بر آن که خود به عنوان یکی از بخشهای مهم زیربنایی به شمار میآید بر تمام فعالیتهای یک جامعه به طور مستقیم تأثیرگذار است. بدون شبکه راههای ارتباطی توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی میسر نخواهد گردید و استعدادها و منابع مناطق حاشیه و دوردست بهرهبرداری نخواهد شد، مناطق و سکونتگاهها برای گریز از بن بست جغرافیایی در تلاشند تا با توسعه شبکه های ارتباطی گسترده پیوند خود را با سایر مناطق گسترش دهند و در جریان حرکت پرشتاب حمل و نقل قرار گیرند و در این راستا هر روز شاهد دستاوردهای جدید در عرصه توسعه شبکه های ارتباطی در سطح جهان هستیم. کشورها بر این اعتقادند که برای ادامهی حیات و توسعه خود در ابعاد مختلف باید دارای شبکه گسترده و متنوعی از راههای ارتباطی از قبیل هوایی، ریلی، زمینی، دریایی را در اختیار داشته باشند. شبکه راههای آسفالت زمینی به شکل فرایندی در سطح جهان در حال گسترش است و تقریباً تمامی سکونتگاههای بشر توسط راههای دسترسی به هم مرتبط شده اند. جریان حرکت و جابهجایی انسان و کالا در بستر این شبکه ارتباطی گسترده با سرعت قابل توجهی سریعتر از هر زمان دیگر در حال انتقال و جابهجایی است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
ایجاد و توسعه شبکه راههای ارتباطی انقلاب اساسی را در زندگی انسانها فراهم آورده است. نقش مؤثر حمل و نقل در توسعه اقتصاد جوامع بر کسی پوشیده نیست. شبکه های ارتباطی توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری را در سطح محلی، ملی و بینالمللی فراهم نموده است، سرعت و سهولت ایجاد شده در جابهجایی کالا و خدمات کاهش هزینهها و رقابت در فرایند اقتصاد را سبب شده است. از سوی دیگر وجود این بستر ارتباطی خدمات و امکانات رفاهی را از مراکز جمعیتی به روستاها سرازیر نموده است. لذا میتوان گفت شبکه راههای ارتباطی حلقههای ارتباطی میان سکونتگاههای انسانی را ایجاد نمودهاند و از این طریق نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انسانها برآورده میگردد. بدیهی است بستر ایجاد و توسعه شبکه راهها در مقوله جغرافیای محیط باید مورد بررسی قرار گیرد چرا که تمامی فعالیتهای این بخش متأثر از پدیدههای جغرافیایی میباشد. جرج کارتر جغرافیدان آمریکایی در شناخت مفهوم جغرافیا عقیده دارد که انسان در یک سیاره فیزیکی زندگی میکند که در نقاط مختلف آن عوامل محیطی طبیعی از نظر آب و هوا انواع خاک و چهره زمین یکسان و یکنواخت نیست و در این قلمروهای متضاد اشکال گوناگون از مفاهیم زندگی ظاهر میگردد. انسان چهره زمین را با ایجاد راهها، مزارع، سدها و شهرها تغییر میدهد و جغرافیدانان نوع پراکندگی انسان را مطالعه نموده، به ماهیت روابط بین عوامل مختلف طبیعی و اشکال گوناگون حیات آگاهی مییابد.(شکوئی ۱۳۷۳ :۳)
عکس مرتبط با اقتصاد
بدون تردید تأثیرگذارترین مقوله در ایجاد و توسعه شبکه راهها از گذشته تاکنون مؤلفههای پدیدههای جغرافیای طبیعی و انسانی است که به عبارت دیگر میتوان گفت انسان برای گذر و حرکت در بستر جغرافیای شبکه راههای ارتباطی را ایجاد نمود. شرایط جغرافیایی به کمیت و کیفیت و ایمنی شبکه ارتباطی تأثیرگذار خواهد بود. به نظر میرسد با توسعه روزافزون شبکههای ارتباطی و وابستگی غیرقابل اجتناب بشر به این شبکه ارتباطی توجه به شرایط و مؤلفههای جغرافیایی در ایجاد، توسعه و بهسازی شبکههای ارتباطی به منظور افزایش کارایی و ارتقاء به ایمنی شبکههای ارتباطی موجود و در حال احداث لازم و ضروری به نظر میرسد.
در این تحقیق تلاش میشود تا نقش مؤلفههای جغرافیای سیاسی بر شبکه راههای ارتباطی استان گیلان مورد بررسی قرار گیرد تا با واکاوی و تحلیل ارتباط دو سوی این دو، تأثیرات متقابل آن ها بررسی و در صورت فراهم شدن دادههای مناسب پیشنهاداتی جهت ارتقاء یا بهینهسازی مسیرهای ارتباطی مطرح گردد.
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.
فصل اول
کلیات تحقیق
بیان مسئله
نخستین گامهای انسان در طبیعت باعث شکلگیری اولین مسیرهای عبور و تداوم آن منجر به شکلگیری شبکههای ارتباطی گردید. مسیرهای عبور و شبکههای ارتباطی نخستین صرفاً برای جابهجایی انسانها از یک محیط جغرافیایی به محیط جغرافیایی دیگر شکل میگرفت و هیچگونه کارکرد از پیش مشخص شدهای برای آن مشخص نبود. با توسعه زندگی بشر و اهل شدن حیوانات، انسان و حیوانات اهلی آن برای حرکت خود مسیرهای مشخصی ایجاد نمودند که اولین راههای معلوم و با کاربری مشخص از این زمان بنا نهاده شد، با تسلط بیشتر بشر بر طبیعت و آغاز کشاورزی و اختراع چرخ تحول اساسی در شبکه راهها ایجاد شد. اولین راههایی که شکل امروزی داشتند برای تردد از مناطق مسکونی به مزارع و جابهجایی محصولات کشاورزی در اطراف سکونتگاههای انسان ساخته شد و این تحول سرآغاز این چیزی است که امروز به شبکههای پیشرفته ارتباطی منجر شده است.
شبکه راههای ارتباطی از گذشته تاکنون متأثر از عوامل جغرافیایی بودهاند. مولفه هایی جغرافیایی مشکلات و موانع متعدد را در سر راه احداث و توسعه آن ایجاد می نمایند. هر قدر که بر میزان گسترش شبکه راه های ارتباطی افزوده میشود و تنوع آن بیشتر میگردد، درگیری و تداخل جغرافیای آن نیز گسترش مییابد. زمانی در احداث یک راه فقط جنبه دسترسی آن مد نظر بود. اما امروزه برای ایجاد یک بزرگراه مؤلفههای متعدد جغرافیایی از قبیل امکانسنجی جغرافیایی، جغرافیای زیستی، جغرافیای اقتصادی، جغرافیای سیاسی و … باید مورد نظر قرار گیرد. عدم توجه به این مؤلفهها در ایجاد راههای قدیمی بعضاً منجر به کاهش کارایی به واسطه عدم در نظر گرفتن مؤلفههای فوق شده است. ضمن اینکه با توسعه روزافزون شبکههای ارتباطی معضل بزرگ حوادث مرتبط با شبکههای حمل و نقل تمامی کشورها را درگیر خود نمود . در سال فقط در راههای زمینی آسفالته ۲/۱ میلیون انسان جان خود را از دست میدهند.
راههای ارتباطی از دیرباز مورد توجه نظامیان و حاکمان برای اعمال نفوذ و قدرت قرار داشته است و هم اکنون نیز توسعه شبکههای ارتباطی به منظور ارتقاء و تقویت نظارت حاکمیت بر مناطق تحت سلطه و سرزمینی مورد بهرهبرداری قرار میگیرد و در احداث راهها همواره دیدگاه سیاسی نیز مد نظر است.
سؤال تحقیق
مؤلفههای تأثیرگذار جغرافیای سیاسی بر شبکه راههای استان گیلان کدامند؟
فرضیههای تحقیق
۱- سازماندهی سیاسی فضا میتواند بر چگونگی شبکه راههای ارتباطی استان تاثیرگذار باشد.
۲- استفاده از تکنولوژی و مؤلفههای جغرافیایی در سازماندهی سیاسی فضا میتواند بر چگونگی شبکه راههای استان گیلان تأثیرگذار باشد.
پیشینه تحقیق
در مورد نقش اقلیم در تصادفات جادهای، در گذشته کاری صورت نگرفته بود اما در سالهای اخیر کارهای مهمی انجام شده که به برخی از انها اشاره میشود :
– در سال ۱۳۷۷سالاری جوینی، به بررسی نقش شرایط هندسی محور مورد مطالعه (محور حادثه خیز استان گیلان) و عوامل محیطی از جمله آب و هوا، در تصادفهای جادهای پرداخته است. در این پژوهش، پس از بحث و بررسی در مورد سه عامل : راننده، وسیله نقلیه و جاده، عامل به عنوان متغیر رفتاری از نظر طرح هندسی و شرایط آب و هوایی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
همچنین تعداد تصادفات ماهانه به عنوان متغیر وابسته و مشخصات هندسی راه (تعداد قوس افقی در کیلومتر، حداکثر میزان شیب وتعداد تقاطع در کیلومتر)، شرایط جوی (تعداد روزهای بارانی و حداکثر بارش روزانه) شاخص قطع و وقوع تصادفها به عنوان متغیر مستقل انتخاب شد. نتایج حاصله نشانگر اهمیت متغیرهای مزبور در وقوع تصادفها میباشد.
– در سال ۱۳۷۸ حبیبی نوخندان، به بررسی بین پدیدههای اقلیمی (یخبندان، ریزش برف و باران، کولاک و مه) در بروز تصادفات جادهای در ماه های سرد سال، به همراه ارئه راهکارهای اجرایی مناسب در جهت کاهش احتمال وقوع سوانح متأثر از پدیدههای اقلیمی پرداخته است. در این تحقیق پس از برقراری ارتباط بین پدیدههای اقلیمی و تصادفها در محور مورد مطالعه، مشخص شد که ۳۶% درصد از تصادفها در ماه مارس و ۲۲% از تصادفها در ماه دسامبر در کیلومتر ۱۸ تا ۲۰ حوالی رودهن، کیلومتر ۳۵ امامزاده هاشم و کیلومتر ۴۰ بین پلور و منظریه، متأثر از پدیدههای اقلیمی نظیر یخبندان و ریزش برف میباشد.
– در سال ۱۳۸۲ مهرجردی، در مقالهای تحت عنوان اثر عوامل جوی در بروز تصادفهای جادهای، به این امر پرداخته که سالانه افراد زیادی در اثر تصادفهای رانندگی کته میشوند. یکی از عوامل مهمی که در بروز تصادفها نقش دارد، عامل محیطی میباشد. شرایط جوی و لغزندگی سطح راه و … که همه جز عوامل محیطی میباشد، نقش مهمی را در بروز تصادفها به خصوص در فصل زمستان ایفا میکند. این عوامل محیطی که بیشتر به مسائل آب و هوایی و تغییر فصول سال مربوط میشود، اثر نامناسبی بر شرایط دید راننده، کنترل وسیله نقلیه و رفتار راننده دارد. در این مجموعهف نحوه تأثیر ریزشهای جوی در بروز تصادفها و راه ها، کنترل مناسب این عوامل جهت ارتقاء سطح ایمنی در راه های کشور، مورد بررسی قرار گرفته است.
– در سال ۱۳۸۳ برادران راد، در پایاننامه کارشناسی ارشد تحت عنوان کاربرد سیستم های اطلاعات جغرافیایی در پهنهبندی پارامترهای اقلیمی با بهره گرفتن از میدانهای عددی، نتایج زیر ارائه شده است :
هر پهنهبندی اقلیمی مبتنی بر مقداری از پارامترهای اقلیمی و در نهایت ضریب اقلیمی است که بر اساس این ضریب و محدودهی آن، پهنهبندی اقلیمی منطقهی مطالعاتی صورت میپذیرد. لذا بدیهی است که پهنههای اقلیمی دقیقتر و وابسته به برآورد با دقت بالاتر، از پارامترهای مورد استفاده در آن پهنهبندی میباشد. در این بررسی، با بهره گرفتن از علم و نرمافزار GIS و شبکهبندی منظم برای بارش که از مهمترین و مشکلترین پارامترهای قانون مند هواشناسی است، یک لایه بارش یا میدان عددی از مقادیر بارش برای منطقه آذربایجان تهیه شده است. با بهره گرفتن از این روش، میتوان برای دیگر پارامترهای مورد نیاز در هر طبقهبندی اقلیمی نیز لایهی اطلاعاتی تهیه نمود و سپس از تقاطع این لایهها، پهنهبندیهای اقلیمی را جستجو کرد.
– در سال ۱۳۸۴ محمودی، در رساله کارشناسی ارشد خود به بررسی یخبندان و لغزندگی در سطح جاده سنندج- همدان با بهره گرفتن از ماتریس وضعیتهای اقلیمی پرداخته که بدین منظور، برای مطالعه توضیع زمانی و مکانی پدیده یخبندان در مسیر سنندج- همدان از ماتریس وضعیتهای اقلیمی استفاده شده و برای استفاده از این ماتریس، از قسمت خدمات ماشینی سازمان هواشناسی کشور، داده های روزانه سه پارامتر ، دما، بارش، رطوبت نسبی سه ایستگاه سینوپتیکی سنندج و قروه و همدان برای یک دوره ده ساله دریافت و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته که نتایج زیر به دست آمده است :
بر اساس ماتریس وضعیتهای اقلیمی N5 (میانگین دمای روزانه بین ۲ تا ۶- درجه سانتیگراد به همراه رطوبت نسبی بیش از ۸۰% یا بارش بیش از ۲ میلیمتر) بر اساس ماتریس وضعیتهای اقلیمی، شرایط اقلیمی N5 میانگین دمای روزانه بین ۲ تا -۶ درجه سانتیگراد به همراه رطوبت نسبی بیش از ۸۰% یا بارش کمتر از ۲ میلیمتر) و N6 (میانگین دمای روزانه) بین ۲ تا -۶ درجه سانتیگراد به همراه بارش بیش از ۲ میلیمتر جزو شرایط خطرناک برای ایمنی تردد وسایل نقلیه در مسیر سنندج – همدان میباشد که بیشترین تمرکز آنها در ماه های ژانویه (۹ روز) فوریه (۵ روز) دسامبر (۴ روز) میباشد. یخبندان در منطقه، اواخر سپتامبر (شهریور) شروع میشود و اوایل ماه مارس (اسفند) به پایان میرسد. اما یخبندانی که برای ایمنی حمل و نقل خطر ایجاد میکند، خیلی دیرتر یعنی در ماه دسامبر روی میدهد.
در سال ۱۳۸۴ برنا، به بررسی پدیدههای آب و هوایی مؤثر بر ایمنی حمل و نقل جادهای در محور کرج- چالوس که وی از آنها به عنوان شرایط محیطی نام برده است، پرداخته و از میان شرایط محیطی که ایمنی حمل و نقل جادهای را تحت تأثیر قرار میدهد میتوان به عامل آب و هوا اشاره کرد. وی با بهره گرفتن از آمار و اطلاعات مربوط به تصادفها در یک دوره زمانی دو ساله (۱۳۷۶ – ۱۳۷۵) و به کمک سیستم اطلاعات جغرافیایی،به تهیه نقشه پراکندگی تصادفها در هر یک از وضعیتهای جوی اقدام کرده است. یکی از یافتههای این تحقیق این است که در وضعیتهای نامساعد آب و هوایی،بیشترین فراوانی و شدت تصادفها در هنگام ریزش باران اتفاق افتاده است، یعنی با افزایش مقدار روزهای بارانی، افزایش معناداری در فراوانی و شدت تصادفها در این نوع شرایط جوی دیده میشود و حداکثر تصادفها در هنگام ریزش باران در مقاطعی از محور کرج – چالوس اتفاق افتاده است که دارای بیشترین و خطرناکترین پیچها و شیبها میباشد.
اهداف تحقیق
در این تحقیق سه هدف عمده دنبال میشود:
۱- شناخت تأثیرات جغرافیای سیاسی بر شبکه راه ها و حوادث جادهای که این هدف با مطالعه ویژگیهای جغرافیایی سیاسی و آمار حوادث موجود دنبال خواهد شد.
۲- تعیین نقش تکنولوژی و مؤلفههای جغرافیایی در شبکه راههای استان با رویکرد سازماندهی سیاسی فضا پیگیری خواهد شد. ناگفته پیداست که امروزه تکنولوژی تأثیرات شگرفی بر پدیدههای مختلف اعمال نموده و ناممکنهای زیادی را ممکن و ممتنع نموده است. لذا در بررسی تأثیر جغرافیای سیاسی بر شبکه راههای استان میتوان تأثیر تکنولوژی را مورد توجه قرار داد . چرا که با پیشرفت فناوریهای جدید محدودیتهای جغرافیایی که زمانی مانعی بزرگ در راه ایجاد و توسعهی راهها محسوب میشدند، اکنون کاملاً مرتفع یا قابل رفع میباشند.
۳- برنامه مناسب جهت ارتقاء شبکه راههای استان با توجه به سازماندهی سیاسی فضا و مؤلفههای جغرافیای سیاسی که نتایج آیندهنگرانه قابل استنادی را مشخص نماید دنبال کرد. لذا اهداف کلی تحقیق در راستای سؤال اصلی و فرضیههای مطروحه برای تحقق نتیجه مورد نظر دنبال خواهد شد.
ضرورت تحقیق
همانگونه که در بیان مسئله نیز مطرح شد، شبکه راههای ارتباطی اصلیترین زیرساخت توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جوامع بشری است و هر روز بر اهمیت و جایگاه آن افزوده شده و کاربدهای جدیدی برای آن تعریف میگردد، اما عدم توجه بر ساختار جغرافیای طبیعی و انسانی شبکه ارتباطی تأثیرات طبیعی و انسانی و سیاسی پیشبینی نشده و نامطلوبی را به همراه خواهد داشت. سادهترین این ناهنجاریها عدم کارکرد مناسب و مورد نظر، افزایش حوادث مربوط به حمل و نقل، آلودگی محیط زیست خواهد بود و در سوی مقابل توجه به مؤلفههای جغرافیایی طبیعی و انسانی منطقه ضمن افزایش کارایی شبکه ارتباطی ایجاد شده، در کاهش حوادث و همزیستی مسالمتآمیز با محیط زیست بسیار کارساز است. همچنین شناخت نیازهای فراروی حمل و نقل منطقه در جهت توسعه یا تغییر شبکههای ارتباطی بسیار حائز اهمیت است. عدم پیشبینی در این باره هزینههای مالی و معنوی هنگفتی را به همراه خواهد داشت. لذا به منظور شناخت علل و عوامل تأثیرگذار بر شبکه راههای ارتباطی استان و برنامهریزی آینده محور در این خصوص ضرورت انجام این تحقیق نمایان میشود. ضمن اینکه در فرایند این تحقیق رویکرد دستیابی به راهکار کاهش تصادفات جادهای نیز دنبال میشود.
عکس مرتبط با محیط زیست
روش پژوهش
پژوهش پیش رو به روش مطالعه توصیفی و تحلیلی میباشد و به روش کتابخانهای انجام میپذیرد. در این تحقیق اطلاعات، اسناد و آمارها از طریق کتب و مجلات علمی، مقالات و پژوهشهای انجام شده در این حوزه و همچنین مراجعه به سایتها و وبلاگهای اینترنتی گردآوری میشود. همچنین محقق به واسطه فعالیت در حوزه حمل و نقل از آمارهای موجود و دادههای مستند اداری و تجارب و یافتههای شخصی استفاده نموده است.
موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 10:52:00 ب.ظ ]