فرج الهی (۱۳۷۳) شنیدن موسیقی را با ۲/۱۲ درصد اولین فعالیت فراغتی دانشجویان دختر دانشگاه تهران اعلام نموده است(۳۱).
این پژوهشهای نشان می دهد که میانگین زمان ورزش کردن دانشجویان دانشگاه های آزاد کشور ۱۸۸ دقیقه در هفته گزارش شده که در این میان پسران دانشجو با میانگین ۲۴۶ دقیقه در هفته، نسبت به دختران دانشجو ۱۲۷ دقیقه بیشتر به ورزش می پردازند و میانگین حداکثر زمان ورزش کردن در اوقات فراغت در بین دانشجویان کل کشور تا ۳۰ ساعت در هفته مشاهده شده که نشان دهنده میزان علاقه دانشجویان به این فعالیت می باشد. اما هنگامی که پرسیده می شود اگر همه نوع امکانات فراغتی و تفریحی وجود داشته باشد، به چه فعالیتی در اوقات فراغت می پردازید؟ جایگاه تربیت بدنی برای دختران از رتبه هشتم به رتبه چهارم ارتقاء می یابد. و این مطلب نشان دهنده علاقه دختران دانشجو، پرداختن به فعالیتهای ورزشی در اوقات فراغت می باشد، پس اگر به درخواست تمایل و علاقه مندی دانشجویان به رشته های مختلف ورزشی توجه شود و امکانات لازم برای پرداختن به ورزش فراهم شود، بخش قابل توجهی از اوقات فراغت دانشجویان صرف فعالیتهای ورزشی می شود(۳۱).
کوشافر (۱۳۷۴) اعلام نموده است، میانگین زمانی که دانشجویان دانشگاه تبریز در هفته به ورزش می پردازند ۲۰۴ دقیقه می باشد(۳۱).
رشته های ورزشی مورد علاقه پسران به ترتیب فوتبال، شنا، بدن سازی، کوهنوردی، پیاده روی والیبال و برای دختران شامل شنا، پیاده روی، اسب سواری، والیبال، کوهنوردی و دویدن بود.
فعالیتهای غیرحرکتی سهم عمده ای در اوقات فراغت دارد و در این میان نقش ورزش بسیار کم رنگ می باشد و عواملی مانند وضعیتهای فرهنگی، اجماعی باعث شده تا فعالیتهای فراغتی بین دانشجویان پس و دختر متفاوت باشد(۳۱).
جلالی (۱۳۷۳) که در بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دختر دوره متوسطه شمال تهران نتیجه گرفت که میزان علاقه، انگیزه و خواستگاه دختران با پسران متفاوت است(۳۵).
شفیعی (۱۳۷۳) به بررسی وضعیت اقتصادی شرکت کنندگان در ورزش همگانی شهر تهران پرداخته است. وی روی ۹۰۰ نفر از شرکت کنندگان در ورزش همگانی مطالعه کرد و نتیجه گرفت که بیشترین درصد شرکت کننده(۱/۳۱ درصد) از نظر وضعیت مالی در سطح متوسط به بالا بودند، محل زندگی بیشترین تعداد(۳/۲۸) مربوط به ساکنان شمال شهر تهران بودند(۲۷).
عکس مرتبط با اقتصاد
عسگریان (۱۳۷۲) اعلام کرده است که ۸/۱ درصد دانشجویان پسر دانشگاه های تهران ورزش را وسیله ای برای پر کردن اوقات فراغت خود می دانند.
وجیه السادات (۱۳۷۱) اعلام داشته که ۱۲ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در شبانه روز ۱۰ ساعت و بالاتر به مطالعه می پردازند، حال آنکه ۶۳ درصد آنها مطالعه می کنند(۴۳).
مروری بر پژوهشهای خارجی
کمیته ملی المپیک ایالات متحده امریکا(۱۱)
بیانیه رسالت
« حفظ و ارتقای آرمان های المپیک به عنوان الگویی مؤثر ، مثبت و الهام بخش برای تمام مردم امریکاست. هدایت بهترین سازمان المپیکی در جهان، ورزشکاران ایالات متحده را قادر می سازد تا به اجرای عالی در رقابتهای سطح بالا بپردازند و از طریق دستاوردهایشان منبعی الهام بخش برای آرمان های المپیک باشند. هیچ رویداد ورزشی دیگری وجود ندارد که جذابیت و اتحاد بیشتری از بازیهای المپیک داشته باشد. موفقیت ورزشکاران ایالات متحده باعث می شود غرور ملی کشور افزایش یابد و شیوه ای که آنها در حرفه ورزشی خود دنبال می کنند گواه روشنی از اصالت روح انسانی آنهاست. این ورزشکاران می توانند الگویی برای تمام ملت امریکا باشند و آرمان های المپیک را حفظ کنند».
دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir
بیانیه چشم انداز
«کمیته ملی المپیک ایالات متحده امریکا به آماده نمودن ورزشکاران امریکا برای حضور موفق تر و دستیابی به مقام های عالی در بازیهای المپیک می اندیشد. ورزشکاران المپیکی و بویژه قهرمانان جوان با پذیرفتن این آرمان، عملکرد خود را در صحنه های ورزشی و در زندگی خود بهبود می بخشند».
اهداف
۱-بهبود مداوم عملکرد ورزشکاران ایالات متحده امریکا در رقابتهای بین المللی
۲-شناخته شدن به عنوان معتبرترین و محترم ترین سازمان ورزشی در ایالات متحده امریکا و افزایش حضور در کمیته بین المللی المپیک و فدراسیونهای بین المللی ورزش به منظور کسب حمایت های بیشتر برای ورزشکاران و رشته های ورزشی
۳-ایجاد و تقویت جایگاه و نشان کمیته ملی المپیک
۴-افزایش نظارت سازمانی کمیته ملی المپیک
این کمیته بیشتر به ورزش نخبگان، تأمین منابع مالی و سرمایه گذاری، و توسعه مراکز تمرینی می پردازد و در این خصوص به دنبال اقداماتی همچون هدایت و راهنمایی شایسته ترین جوانان، دانش آموزان و دانشجویان برای بازیهای المپیک ؛ جمع آوری کمک های مالی از منابع مختلف مانند حامیان مالی جهانی و ملی، شرکای مالی، تدارک کنندگان، و صدور مجوزها ؛ و اختصاص منابع مالی به بهترین شکل ممکن می باشد .
استراتژی ها
۱-تدوین طرحی جامع که ضمن شفافیت و هدفمندی ، عقاید و نظرات تمامی اعضای سازمان را در بر بگیرد.
۲-تعیین ارزش ها و رفتارهایی برای رهبری که وضعیت کنونی ، مورد انتظار ، و چگونگی دستیابی به آن را مشخص نماید.
۳-جذب و حفظ رهبران و مدیران مؤثر
.۴- تدوین اهداف کلان
۵- طراحی ساختار مناسب برای اجرای استراتژی ها
۶-توسعه فعالیتهای مرتبط با جنبش المپیک در جامعه امریکا
۷-تاثیرگذاری مثبت روی جنبش المپیک در سرتاسر جهان
۸-برقراری ارتباط بیشتر با هیاتهای ورزشی ملی
۹-تدارک عالی خدمات برای تیم امریکا
۱۰-ایجاد فرصتهای مشارکت به منظور کسب درآمد
۱۱-بهبود و ارتقای قابلیتهای هیاتهای ورزشی
۱۲-تدوین برنامه های کوتاه ، میان ، و بلند مدت برای جمع آوری کمکهای مالی
برنامه ها و پروژه ها
این کمیته برای دستیابی به اهداف فوق برنامه های زیر را در دست اجرا داشته است:
الف- توجه به زندگی قهرمانان: این برنامه برای شکل دادن زندگی جوانان در طول دوران ورزشی آنها استفاده می شود و شامل مشارکت قهرمانان المپیک و پارالمپیک برای انتقال پیام «انتخاب های درست برابر است با نتایج مثبت در ورزش و زندگی» به ورزشکاران جوان است.
ب- شهروندی از طریق اتحاد ورزشی: عبارت است از تلاشی مشترک توسط مجموعه مدرسه ، دانشکده، لیگ های ورزشهای حرفه ای و کمیته ملی المپیک با هدف ارتقای ارزشهای شهروندی از طریق روحیه ورزشکاری و اخلاق در بازی در میان ورزشکاران.
پ – برنامه های اجتماعی ترویج المپیک : اجرای برنامه ها با مشارکت موسسات ملی غیردولتی و گروه های ورزشی جامعه برای ارتقای فعالیت های با کیفیت بالا برای جوانان مستعد و به حداکثر رساندن توانایی ها و ظرفیت های آنها در ورزشهای المپیکی.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
ت- پروژه شناسایی دانش آموزان رهبر: روی شناسایی و آموزش دانش آموزان دارای پتانسیل مدیریت و رهبری برای نهضت المپیک و آرمان های آن تمرکز دارد که از طریق تعامل با ورزشکاران و مربیان المپیکی، مدیران کمیته ملی المپیک و متخصصان انجام می گیرد.
ث – پروژه طلایی: هدف از انجام این پروژه ارتقای مشارکت زنان و گروه های اقلیت نژادی در نقش های رهبری و مدیریتی نهضت المپیک در امریکا می باشد.
ج – مراسم های تقدیر و قدردانی: این برنامه به منظور تداوم فعالیت در بخش ورزش قهرمانی و همچنین گسترش آرمان های المپیک و برای تقدیر از موفقیت های ورزشکاران پیشکسوت امریکا در بازیهای المپیک مدرن تدوین شده است.
چ- تشکیل اطاق سخنگویی[۴۴]: هدف از این برنامه ارائه شیوه هایی است که در آن افراد بتوانند خود را به عنوان سخنگوی عمومی کمیته ملی المپیک یا پاسخگوی عمومی برای رویدادهای آینده معرفی نمایند.
همچنین ، این کمیته به تاسیس انجمن قهرمانان المپیک مبادرت نموده که رسالت آن «تدوین و اجرای برنامه هایی است که آنها را در هر یک از جنبه های موردنظر نهضت المپیک و تلاش برای پرورش و القای روح المپیک در جامعه هماهنگ می سازد»
استراتژی توسعه ورزشی کارفیلی کانتی(۳۵)[۴۵]:
در سند استراتژی توسعه ورزش (۲۰۰۳) این منطقه که یکی از ایالات کشور ولز می باشد، ماموریت آن بد ین صورت تعریف شده است.
تهیه یک خدمت اجتماعی به جهت برآوردن نیاز و آمال افراد کارفیلی و ارتقاء عدالت زندگی از طریق ورزش، در این سند برای استراتژی توسعه یک چشم انداز تعریف شده که عبارتست از:
هر کسی حق دارد ورزش کند، خواه برای سرگرمی، خواه برای سلامتی، خواه به جهت لذت بردن از محیط طبیعی یا برنده شدن و هر کسی بایستی برای مشارکت در ورزش فرصت داشته باشد. تنظیم استراتژی در این منطقه بر ۴ اساس استوار است: مشارکت، کیفیت، عدالت و جوانمردی.
اولویتهای تعیین استراتژی
افراد جوان ۲- ورزش مدارس ۳- توسعه مربیگری ۴- انجمنهای سلامت
برای هر یک از این اولویتها استراتژی تعیین شده است که به ترتیب عبارتند از:
استراتژیهای اولویت افراد جوان
ایجاد تفکر مثبت تر نسبت به ورزش
افزایش فرصت برای مشارکت جوانان در ورزش در خارج از مدرسه
ایجاد توسعه مسیرهایی برای پیشرفت و رسیدن به تعالی در ورزش
افزایش استانداردهای کلی برای عملکرد
اجرای برنامه های ورزش ملی
اولویت بندی منابع برای گروه های هدف
اطمینان از نگرش هماهنگ در تمام برنامه ها
استراتژیهای اولویت ورزش مدارس
افزایش نرخ مشارکت در ورزش
بهبود کیفیت فرصتها برای ورزش مدارس
کار کردن با مشارکت انجمنهای ورزشی مدارس برای بهبود فرصتها در ورزش
موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:53:00 ب.ظ ]