(۲۵۰ گردشگر در پکن)

 

 

کاتارد و همکاران (۲۰۰۷)

 

 

عقاید قالبی جنسیتی و متغیر وابسته حدس دانش آموزان از نمره خود قبل از اعلام نمرات واقعی

 

 

قبل از دستکاری باورهای قالبی جنسیتی، دختران نمره ریاضی و پسران نمره هنر را کمتر از نمره واقعی خود تخمین زدند درحالیکه در مرحله دوم با دستکاری عقاید قالبی جنسیتی دانش آموزان، نتایج متعادل تر شد.

 

 

شبه آزمایش
(در دو مرحله روی ۲۵۰ دانش آموز در فرانسه)

 

 

 

یولاندا فلارس (۲۰۰۵)

 

 

تصورات قالبی مشاوران آمریکایی نسبت به مراجعان مکزیکی تبار

 

 

تصورات قالبی آمریکایی ها در مورد شهروندان مکزیکی تبار بسیار تحقیرآمیز و منفی است(عقاید قالبی منفی نسبت به مکزیکی تبارها شرابخوار، نامنظم، پرخرج و تنوع طلب).

 

 

پیمایش و مصاحبه
(۱۲۰ مشاور آمریکایی)

 

 

 

برایان کاتولیس (۲۰۰۴)

 

جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

نگرش و تصورات قالبی عرب ها (سه کشور مصر، کویت و مراکش) نسبت به حقوق زنان

 

 

نظر عمومی مردم و تصویر کلیشه ای و منفی درباره زنان در کشورهای مصر،کویت و مراکش درحال تغییر و تعدیل است.هم چنین اسلام(دین و اعتقادات مذهبی) در نگرشها و دید عامه مردم برای تغییرات در زندگی و اجتماع آنان و خصوصاً دراصلاحات مربوط به زنان خیلی مؤثر می باشد.

 

 

پیمایش
(در سه کشور مصر، کویت و مراکش)

 

 

 

کنیسون و تراف
(۲۰۰۳)

 

 

تصورات قالبی جنسیتی و فهم زبان

 

 

در آزمایشی نشان داد که قالبهای کلیشه ای جنسیتی بر فهم زبان و کاربرد آن تأثیر دارد.

 

 

آزمایش

 

 

 

بل و اسپنسر
(۲۰۰۲)

 

 

کلیشه های جنسیتی و موفقیت تحصیلی

 

 

رفتار و تصورات قالبی جنسیتی بر عملکرد زنان در آزمون اصول مهندسی تأثیر دارد. بدین ترتیب که در آزمون سوالات سخت ریاضی دختران متأثر از تصورات جنسیتی رایج، عملکرد ضعیف تری داشتند.

 

 

آزمایشی
(۳۰ دانشجوی دختر و پسر رشته مهندسی در دوره کارشناسی)

 

 

 

پیکرینگ (۲۰۰۱)

 

 

کلیشه های جنسیتی، طبقه احتماعی و نژاد زنان

 

 

تصورات قالبی درباره زنان در گروه های طبقاتی و نژادی مختلف، متفاوت است. قالبهای کلیشه ای زنان سفید پوست از نظر وابستگی، بردباری و احساسی بودن به طور قابل توجهی در طبقه بالاتر از زنان سیاه پوست طبقه بندی می شود و قالبهای کلیشه ای نسبت به زنان طبقه پایین تر با صفاتی چون گیجی ،کثیفی، دشمنی، سهل انگاری و بی مسئولیتی طبقه بندی می شوند.

 

 

مصاحبه
(۴۴ دانشجوی دانشگاه استانفورد آمریکا)

 

 

 

ملیکی و المرز (۱۹۹۸)

 

 

هویت ملی و قومی، خود قالبی کردن(تصورات قالبی هر گروه نسبت به خودشان)

 

 

خود – قالبی کردن ملی دانشجویان لهستانی نسبت به دانشجویان هلندی منفی تر است، اما در عین حال آن ها همانند سازی ملی نسبتا قوی نسبت به گروه خود داشتند به طوری که آنها خود قالبی کردن منفی را به عنوان امری مطلوب تر ترجیح دهند، تا هویت ملی شان متمایزتر نشان داده شود.

 

 

آزمایش
(در چهار مرحله روی دانشجویان رشته روانشناسی هلندی تبارو لهستانی تبار در دانشگاه پاریس)

 

 

 

دلهای و نیوتن
(۲۰۰۴)

 

 

شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی( انسجام قومی، ارزشهای مذهبی، دولت خوب، ثروت و برابری درآمد) جوامع مختلف و متغیر وابسته: میزان اعتماد تعمیم یافته در آن جوامع
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

 

اعتماد بخشی جدایی ناپذیر و هماهنگ با شرایط اجتماعی،سیاسی و اقتصادی کشور است بدین معنا که کشورهایی با سطح اعتماد بالا ویژگیهایی مثل انسجام قومی، ارزشهای مذهبی پروتستان، دولت خوب، ثروت (سرانه تولیدات ناخالص ملی) و برابری درآمد( فاصله طبقاتی کم) دارند.
عکس مرتبط با اقتصاد

 

 

مطالعه تطبیقی
(بررسی شرایط اجتماعی،اقتصادی و سیاسی ۶۰ کشور دنیا و میزان اعتماد اجتماعی در آنها)

 

 

۱-۶-۳- جمع بندی پیشینه تجربی تحقیق

در یک جمع بندی کلی می توان گفت در مقالات و تحقیقات انجام شده تأثیر تصورات قالبی و اهمیت اعتماد اجتماعی در روابط بین گروهی ثابت شده و نشان داده شده است. مطالعات انجام شده داخلی، در بررسی تصورات قالبی و اعتماد اجتماعی با روش های کمی و پیمایش به بررسی متغیرهای خود پرداخته اند و از پرسشنامه و مصاحبه برای جمع آوری داده ها استفاده کرده اند (به جزصادقی و کریمی(۱۳۸۴) که برای بررسی کلیشه های جنسیتی در برنامه های تلویزیونی از تحلیل محتوا استفاده کرده است). هم چنین اکثر تحقیقات داخلی در حوزه تصورات قالبی در زمینه کلیشه های جنسیتی صورت گرفته (حسینی(۱۳۹۱)، فسایی و کریمی(۱۳۸۴)) و به جز مقالات اشرف نظری(۱۳۹۱) تصورات قالبی گروهی و نژادی اصلاً در تحقیقات داخلی مورد توجه نبوده است اما در تحقیقات خارجی همانطور که مشاهده شد به تصورات قالبی قومی، نژادی و طبقاتی توجه شده (کی لازار(۲۰۱۰)، شیلا نونالی(۲۰۰۹)، یولاندا فلارس(۲۰۰۵)، کاتارد(۲۰۰۷)و ملیکی و المرز(۱۹۹۶)) و تصورات قالبی و اعتماد اجتماعی در ابعاد گسترده تر و با روش های کیفی و مقایسه ای(کی لازار۲۰۱۰،دلهای و نیوتن(۲۰۰۴)) مورد بررسی قرار گرفته و در بررسی آنها از روش های آزمایش(کنیسون و تراف۲۰۰۳، بل و اسپنسر۲۰۰۲ ، ملیکی و المرز۱۹۹۶) و شبه آزمایش(کاتارد،۲۰۰۷) علاوه بر پیمایش و مصاحبه و تحلیل محتوا استفاده شده است.
از تحقیقات یاد شده در حوزه تصورات قالبی و اعتماد اجتماعی در شکل بندی فرضیات و متغیرهای تحقیق و عملیاتی کردن آنها استفاده کردیم بدین ترتیب که همچنان که تحقیقات داخلی و خارجی برای سنجش تصورات قالبی از طیف لیکرت و برش قطبین(صفات زوجی) استفاده کردند در پژوهش حاضر نیز به همان روش سنجیده می شود و در پژوهش حاضر متغیرهای پایگاه اجتماعی- اقتصادی، هویت قومی (اشرف نظری۱۳۹۱،نونالی۲۰۰۹،ملیکی و المرز۱۹۹۶)، اعتماد اجتماعی و انواع آن (دلهای و نیوتن ۲۰۰۴، هزارجریبی۱۳۸۹، حیدرآبادی۱۳۸۹، کتابی۱۳۸۹، شارع پور۱۳۸۸، خوش کار۱۳۸۷) و متغیرهای زمینه ای: سن، جنسیت، تأهل، تحصیلات، محل سکونت(حسینی۱۳۹۱، حیدرآبادی۱۳۸۹، جیرفتی۱۳۸۵، مینگ سو و وال۲۰۰۸، کاتارد۲۰۰۷) هم چنین متغیر ویژگیهای سفر: طول سفر ، تعداد سفر، انگیزه سفر (یوسفی۱۳۸۸، مظلوم خراسانی۱۳۸۷، مینگ سو و وال۲۰۰۸) و رضایت از نحوه برخورد مردم مشهد(مظلوم خراسانی۱۳۸۷، جیرفتی۱۳۸۵، اسکافی۱۳۸۳، مینگ سو و وال۲۰۰۸) با توجه به تحقیقات مذکور استفاده شده است.
با توجه به اینکه وجود تصورات قالبی موجب محدود شدن دامنه ارتباطات و برداشتهای نادرست می شود می تواند یکی از عوامل کاهنده اعتماد اجتماعی و تأثیرگذار در روابط بین گروهی باشد که در پیشینه های مورد بررسی تحقیقات مربوط به تصورات قالبی و یا اعتماد اجتماعی بسیار زیاد بود اما در میان آنها تحقیقی ندیدیم که به بررسی ارتباط این دو متغیر مهم اجتماعی و تأثیر هر یک بر دیگری پرداخته باشند و کارهای انجام شده در حوزه تصورات قالبی یا تحقیقات اسنادی و تئوریک بوده است(مثل تصورات قالبی در جهان مجازی:مرضیه خلقتی۱۳۹۱، فعال سازی تصورات قالبی به شیوه سرنخ دهی:مجید اصغرزاده۱۳۸۳) و یا عموماً به بررسی کلیشه های جنسیتی(حسینی۱۳۹۱، ادهمی و روغنیان۱۳۸۸، صادقی و کریمی۱۳۸۴، کاتارد۲۰۰۷، کاتولیس۲۰۰۴، کنیسون و تراف۲۰۰۳، بل و اسپنسر۲۰۰۲) پرداخته اند و کمتر به موضوع تأثیر تصورات قالبی در روابط بین گروه ها(قومی، نژادی، دینی و …)پرداخته اند لذا خلأ بررسی و مطالعه آن در حوزه جامعه شناسی، بویژه برای شهر مشهد که یک کلان شهر مذهبی و زائرپذیر است احساس می شود و بررسی آن با شناخت تصور و دیدگاه زائران(گردشگر) نسبت به مردم مشهد(میزبان) واصلاح تصورات نادرست و منفی و تقویت عوامل افزاینده اعتماد اجتماعی می تواند در توسعه فرهنگ میزبانی و گردشگری مذهبی در مشهد مؤثر باشد. البته لازم بذکر است که جای استفاده از روش های تحقیق جدید و کیفی بویژه در بررسی تصورات قالبی در داخل کشور هنوز خالی است و ضروری به نظر می رسد که در تحقیقات آتی به آن توجه شود. در جداول زیر خلاصه ی تحقیقات داخلی و خارجی آمده است.
تصویر درباره گردشگری

 

 

 

فصل دوم: مبانی نظری

 

مقدمه

در این قسمت، ابتدا با مروری بر مفاهیم، تلاش می گردد فضای مفهومی متغیرهای اصلی تحقیق، تصورات قالبی و اعتماد اجتماعی روشن شود تا به ارائه تعریف روشنی از آنها منجر گردد. در ادامه مبانی نظری، چارچوب نظری، فرضیات و مدل تحقیق عنوان می گردد. این مباحث را می توان به ترتیب زیر نشان داد:
مروری بر مفاهیم، مبانی نظری تحقیق، چارچوب نظری تحقیق، فرضیات تحقیق، مدل تحقیق

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 07:02:00 ق.ظ ]