تصمیمگیرندگان بخشی از اطلاعات را به عنوان مرجعی برای تصمیمگیری قرار میدهند و آخرین تجربیات خود را به عنوان نقطه اتکای تصمیمگیری در نظر میگیرند.
دانلود پایان نامه
۴- کلیشه قرار دادن
این پدیده بدین گونه در بازارهای مالی ظاهر میشود که سرمایهگذاران فرض میکنند که اطلاعات و رویدادهای اخیر در آینده نیز ادامه مییابد. بنابراین سرمایهگذاران به دنبال سهام به اصطلاح داغ میروند و سهامی را که اخیراً وضعیت جالبی نداشته در پرتفوی قرار نمیدهند(تورتلا و همکاران[۷۳]، ۲۰۰۵).
ن) تعداد سهام در دست عموم
قابلیت نقدینگی یک سهم، تا حدود زیادی به تعداد سهام در دست عموم بستگی دارد. هر چه تعداد سهامی که در دست مردم است بیشتر باشد، حجم و سرعت گردش معاملات افزایش یافته و بازار، قیمت منصفانه و معقولتری برای آن پیدا میکند. برعکس هرچه تعداد سهام در دست مردم کمتر باشد، رکود بیشتری بر معاملات سهام حاکم شده و در صورت معامله، قیمتها شکل یک طرفه ( صعودی یا نزولی ) به خود میگیرند.
ع) ترکیب سهامداران
ترکیب سهامداران، اعضای هیأت مدیره را تعیین میکنند که میتواند به نفع سهامداران جزء یا کل باشد. در شرکتهایی که اعضاء هیأت مدیره آن منتخب سهامداران عمده میباشند، ممکن است تصمیماتی اتخاذ شود که بیشتر در راستای اهداف سهامداران عمده باشد و حداقل در کوتاهمدت به نفع سهامداران جزء نباشد. بدیهی است چنین تصمیماتی در بازارهای غیرکارا که تا حدودی تحت تأثیر جو بازار قرار میگیرد، می تواند جهت تغییرات قیمت را یک طرفه کند.
ف) عمر شرکت و میزان استهلاک ماشینآلات
هرچه شرکتها از ماشینآلات جدید با تکنولوژی پیشرفتهتر استفاده کنند، در امر تولید موفقتر هستند، در غیر این صورت ممکن است بدلیل خرابی دستگاه ها، وقفه زمانی در تولید بوجود آید و شرکت نتواند به تعهدات خود عمل کند، که در سودآوری شرکت مؤثر خواهد بود.
ص) بازار سرمایه
این موضوع که بازار سرمایه به سمت کدام صنعت تمایل پیدا کرده است، از جمله عواملی است که تا حدودی تصمیم‌گیری در مورد آینده سهم را ساده‌تر می کند. علت اصلی نیز این موضوع است که حجم بالایی از بازار سرمایه ایران خواسته یا ناخواسته تحت تأثیر حرکت‌های فوری فعالان بازار خواهد بود که شرکت‌های سرمایه‌گذاری در رأس این هرم قرار دارند و با توجه به سرمایه فوق‌العاده بالای این گروه از شرکت‌ها، بازار می‌تواند به نحو جدی تحت تأثیر مدیریت این صنعت (واسطه‌گری مالی) قرار گیرد(او . ریلی[۷۴]، ۲۰۱۰).
ق) تصمیمات فراملی
در بسیاری از موارد تصمیمات فرا ملی نیز می‌تواند تأثیر بسزایی را در بازارهای داخلی داشته باشد. باید توجه داشت که سرمایه‌گذاران به شدت از هر عاملی که بر امنیت سرمایه‌شان تأثیر منفی بگذارد، گریزانند و به سرعت در قبال هر گونه فشار خارجی که بتواند مستقیم و یا غیرمستقیم بر امنیت ملی مؤثر باشد، تأثیر پذیرفته و به شدت در قبال آن عکس‌العمل نشان می‌دهند (بیدختی و علیشاهی، ۱۳۹۰).
چن در سال ۲۰۱۱، در تحقیق خود عوامل تأثیرگذار بر سرمایهگذاران حقیقی در انتخاب سهام را بصورت جدول زیر ارائه کردهاند.
جدول (۲-۲) عوامل تأثیرگذار بر انتخاب سهام سرمایهگذاران حقیقی در بورس اوراق بهادار تهران
(منبع: چن، ۲۰۱۱)

 

ابعاد شاخصها
اطلاعات عمومی و خنثی پوشش اطلاعات عمومی در مطبوعات
روند شاخص بورس
روند شاخصهای اقتصادی در کشور
روند شاخصهای اقتصادی در منطقه و جهان
اظهارنظر مسئولین دولتی مربوط به بازار سرمایه
اظهار نظر سهامداران اصلی شرکت
اطلاعات حسابداری و مالی بودجه شرکت
سود نقدی پرداختی در سالهای قبل
نتایج تکنیکهای ارزیابی سهام
قابلیت معاملهپذیری سهام شرکت
عملکرد گذشته شرکت
وضعیت مالیاتی شرکت
انتظارات (معیار کلاسیک) سود نقدی مورد انتظار
درآمد مورد انتظار
انتظار کنترل قیمت سهم در بازار
چشمانداز رشد سودآوری شرکت
ثروتمندشدن سریع از طریق نوسانگیری در قیمت
حداقل ریسک
نیازهای مالی شخصی
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:30:00 ق.ظ ]