۰۵/۰<
اثر معنی دار است
پیشنهادهای تحقیق
پیشنهادها به شرکت بیمه ایران:
الف) به طور کلی تشویق و ترویج معنویت در محیط کار را میتوان در دو سطح فردی و سازمانی بررسی کرد. در سطح سازمانی گفته میشود که معنویت باید در کل سازمان اعمال شود و سازمان به عنوان یک کل، باید معنوی باشد. میتروف و دنتون (۱۹۹۹) که پیشنهاددهنده این ایده بودند بیان کردند که از آنجا که بین ترجیحات، علائق، و گرایشهای افراد، تفاوت و تعارضهای زیادی وجود دارد، معنویت به جای سطح فردی باید در سطح سازمانی و با در نظر گرفتن سازمان به عنوان یک کل ترویج شود.
در سطح فردی نیز تأکید بر تشویق معنویت فردی افراد می باشد. در این حالت سازمان دیگر دارای یک نوع گرایش مشخص معنوی یا مذهبی خاص نیست، و در عوض به تشویق یا برآورده ساختن نیازهای معنوی افراد توجه میشود (کش و گری، ۲۰۰۰). در این سطح فرض بر این است که سازمان مجموعهای از افراد است که هر کدام دارای دیدگاه معنوی متفاوتی هستند و رهبران سازمان باید تنوع مذهبی افراد را درک کنند، آن را بپذیرند، و زمینه شکوفایی این تنوع را فراهم سازند بنابراین در این سطح تشویق و ترویج معنویت در محیط کار به جای کل سازمان از افراد آغاز میشود (ترنر، ۱۹۹۹). بنابراین در سطح فردی معنویت با تشویق افراد به صحبت آزادانه درباره نظرات معنویشان و کمک به آنها در جهت مرتبط ساختن این نظرات با ارزشهای سازمان ایجاد میشود.
بر همین اساس کریشناکومار و نک (۲۰۰۲) مدل آزادی معنوی را برای تقویت معنویت در سطح فردی ارائه کردند که با کمی اصلاح مطابق شکل ۵ - ۱ میباشد. در این مدل گرایشهای مذهبی مختلف افراد پذیرفته و تشویق میشود و افراد میتوانند آزادانه آنها را ابراز کنند. به عقیده این دو محقق، در سازمانی که یک خطمشی در جهت آزادی معنوی وجود دارد، کارکنان میتوانند تواناییهای بالقوه خود را شکوفا کنند و علاوه بر بهبود عملکرد، فضای محیط کسب و کار را نیز دوستانهتر سازند (کریشناکومار و نک، ۲۰۰۲).
شکل۵ - ۱ مدل اصلاح شده آزادی معنوی، برگرفته از: کریشناکومار و نک، ۲۰۰۲
سازمان
تنوع معنوی (دیدگاهها)
دینی
درونی
اگزیستانسیالیستی
غیره
پیامدها
- شهود و خلاقیت، صداقت و اعتماد
- کاهش میل به خروج از سازمان
- انگیزش، بهبود اخلاق و وجدان کاری
- بهبود رفتارهای شهروندی سازمانی
تشویق و ترویج در سطح فردی
بهبود عملکرد، سودآوری، و اثربخشی سازمانی
بنابراین پیشنهاد ما به مدیران این است که هم در سطح فردی و هم در سطح سازمانی جهت بهبود معنویت تلاش کنند. با توجه به مفهوم سازی ما از معنویت در محیط کار( شامل سه بعد معنا در کار، احساس همبستگی با دیگران و همسویی با ارزش های سازمان)، پیشنهاد های زیر ارائه میشود:
- اقداماتی همچون چرخش شغلی، غنی سازی شغلی و توانمندسازی کارکنان و توجه به لذت بخش کردن کار، ادراک کارکنان از معنا در کار را بهبود می بخشد.
- ایجاد یک جو دوستانه و مبتنی بر همکاری به جای رقابت نیز می تواند باعث کاهش استرس کارکنان و ایجاد نوعی سرمایه اجتماعی در سازمان شود و احساس همبستگی و وفاق کارکنان را افزایش دهد. تقویت روابط افراد درون سازمان طوری که آنها خود را عضو یک گروه احساس کنند و سعی کنند از همکارانشان مراقبت و پشتیبانی کنند نیز، نهایتا منجر به افزایش انسجام افراد و گروه ها در سازمان میشود و احساس همبستگی کارکنان را افزایش می دهد.
- تبیین واضح رسالت و چشم انداز سازمان برای کارکنان، تلاش برای ابلاغ اهداف و بازخور گرفتن از کارکنان، توجه به نظرسنجی از کارکنان درباره ارزش های سازمان و تلاش برای توجه به سلامت، روحیه و شرایط زندگی کارکنان نیز می تواند منجر به پذیرش بیشتر اهداف و ارزش های سازمانی توسط کارکنان گردد.
ب) به منظور بهبود کیفیت خدمات نیز اقدامات کلی زیر را می توان پیشنهاد داد:
- تعیین و تبیین ماموریت شرکت در راستای منافع و خواسته های بیمه گذار
- ایجاد کانالهای ارتباطی موثر برای بیمه گذار برای بیان مشکلات و شکایات.
- درگیر ساختن و متعهد کردن دائمی مدیریت ارشد در پیشبرد کارها.
- توجیه بیمه گذار به هنگام مواجه شدن با در خواستهای نامعقول و غیر منطقی.
- آموزش و بازآموزی کارکنان.
- رایج ساختن استانداردهای کیفیت و ارزیابی دائمی میزان رعایت آنها.
- استفاده از تکنولوژی نوین برای دستیابی به رضایت بیمه گذار.
پیشنهاد به محققان آینده
با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهادات ذیل برای تحقیقاتی آتی ضروری به نظر میرسد:
- بررسی متغیرمعنویت در محیط کار با مفهوم سازی و سنجش به روش های دیگر. برای مثال استفاده از رویکرد دینی و عرفانی
- توسعه مدل های جدید معنویت در محیط کار بر اساس مفاهیم فرهنگ های اسلامی و شرقی
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:09:00 ب.ظ ]