ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی در توسعه روستای کندلوس و منطقه پیرامون- قسمت ۶ | ... | |
چرا کارآفرینان فعالیت می کنند؟ چطور عمل می کنند؟ سوال اول در زمینه اقتصاد است و تاکید بر کارآفرینی در اقتصاد دارد، سوال دوم با علوم رفتاری ارتباط دارد که به جنبه های جامعه شناسی و روان شناسی مسئله توجه دارد و در مجموع رفتار کارآفرینی را شناسایی می کند و سوال آخر، بیشتر، مربوط به حوزه علم مدیریت می شود و رفتار مدیریتی/ سازمانی کارآفرینان را مورد مطالعه قرار می دهد(Julian et al., 2000: 5) از طرف دیگر، صمد آقایی براساس روش (شناسی) تحقیق کارآفرینان را به سه دسته تقسیم می کند(صمد آقایی، ۱۳۸۲: ۱۷):
رویکرد ویژگی یا شخصیتی که براساس تحقیقات روان شناسی مک کللند و تمرکز بر گرایش های فردی و نظریه های شخصیتی است. رویکرد جمعیت شناختی که طبقه بندی براساس اطلاعات و داده های آماری، مانند سن و تحصیلات بوده و مانند تحقیقات هیسریش و براکهاوس[۳] است. رویکرد گرایشی یا رفتاری که در انتقاد به رویکرد پیشین در سال ۱۹۹۱ از سوی رابینسون و همکارانش[۴] ارائه شد. بنابراین، مطالعاتی که تاکنون درباره کارآفرینی صورت گرفته از چهار بعد، کارآفرینان را دسته بندی کرده است:
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
براساس شخصیت، از قبیل خطر پذیری، نیاز به توفیق و مرکز کنترل. براساس داده های جمعیت شناختی، مانند سن، تحصیلات، فرزند اول بودن و وجود کارآفرین در خانواده. براساس فرایند سرمایه گذاری، راهبردهای کسب و کار و غیره. در یک تقسیم بندی نهادی از انواع کارآفرینی می توان آن را به دو دسته کارآفرینان فردی و سازمانی تقسیم کرد:
کارآفرین کسی است که فرصتی را کشف و برای پیگری و تحقق آن، سازمان مناسبی ایجاد کند. کارآفرین فردی است که عمدتا به منظور کسب سود و رشد، کسب و کاری را تاسیس و اداره می کند که مشخصات اصلی آن، نوآوری و مدیریت راهبردی است. کارآفرین کسی است که فرصتهای بازار را درک و برای استفاده از آن فرصتها، سرمایه و دارایی لازم را فراهم می کند(هزارجریبی، ۱۳۸۴: ۵۶-۵۷). در نتیجه، کارآفرین کسی است که عمدتا به منظور کسب سود و رشد، کسب و کاری را تاسیس و اداره می کند که مشخصات اصلی آن نوآوری و مدیریت راهبردی است. شکل۲-۲ مدل کارآفرینی فردی در روستا شکل ۳-۲ انواع کارآفرینی(صمدآقایی، ۱۳۸۲: ۱۵)
عوامل موثر در موفقیت کارآفرینی روستایی کارآفرینی به دلیل ماهیت چند بعدی، میان رشته ای و ماهیت نوآوری، کارآفرینان به دلیل داشتن تفکر واگرا و همگرا، تفکر مثبت، تفکر جانبی، تفکر عمودی و جانبی به طور هم زمان، اگر به صورت مناسب هدایت شوند و زمینه های لازم برای فعالیت این گونه افراد فراهم شود، می تواند آثار مختلفی در زمینه های گوناگون زندگی فردی و اجتماعی داشته باشد. در این میان، یک فعالیت کارآفرینی کشاورزی در جوامع روستایی تحت تاثیر عوامل گوناگون شکل می گیرد که دارای تاثیرات و نتایج گوناگون مثبتو منفی است. شکل ۴-۲ درخت کارآفرینی(افتخاری و قیداری سجاسی، ۱۳۸۹: ۴۲)
عوامل اجتماعی یکی دیگر از ابعاد فراموش شده کارآفرینی، عوامل اجتماعی و فرهنگی است که ناشی از نگاه تک بعدی به کارآفرینی تا به امروز بوده است، زیرا فردی که به خلق ایده های نو می پردازد، دارای زمینه های اجتماعی، مانند ویژگی های خانوادگی، آداب و رسوم جامعه، میزان مشارکت و همکاری، دوستان و اقوام و همسایگان است که می توانند در دستیابی به موفقیت او را یاری کنند. به همین دلیل، آلیسون به ویژگی های اجتماعی موثر در شکل گیری رفتار کارآفرینی تاکید دارد و آن را به صورت زیر بیان می کند(Alison, 1990: 8)
عوامل محیطی با افزایش توجه به منابع زیستی و نیازهای نسل های آتی در قالب نظریه توسعه پایدار، از دهه ۱۹۸۰ به بعد، لزوم در نظر گرفتن این بعد از توسعه و عوامل موثر آن در فرایند توسعه اهمیت بالایی یافت. کارآفرینی در محیط های روستایی نیز نمی تواند مستثنا از این امر باشد، زیرا جوامع روستایی به دلیل ماهیت وجودی و کارکردی و ساختاری خود، ارتباط تنگاتنگی با محیط پیرامونی دارند. از طرف دیگر، کشاورزی به عنوان یکی از فعالیت های مهم روستایی در محیط طبیعی و در یک فضای باز و متاثر از عوامل طبیعی، مانند نوع خاک و اقلیم انجام می شود، در نتیجه، توجه به عوامل محیطی در توسعه کارآفرینی روستایی و کشاورزی اهمیت بالایی در جهت کاهش مخاطرات محیطی، استفاده مناسب از منابع و غیره دارد(افتخاری و سحاسی قیداری، ۱۳۸۹: ۴۷).
عوامل نهادی(سازمانی) کارآفرینی نمی تواند بدون در نظر گرفتن نقش سازمان ها و نهادهای گوناگون انجام شود، زیرا هرگونه فعالیتی به نوعی سازماندهی و تشکلات در سطوح مختلف، چه ملی و چه محلی، نیاز دارد. دولت، سازمان ها و ارگان های زیر ربط آن یکی از این نهادها هستند و از طرفی دیگر، نهادهای غیردولتی محلی هم که به صورت خودجوش شکل گرفته اند، دارای تاثیرگذاری بالایی در رشد و گسترش فعالیت های کارآفرینی اند. به همین علت از دیدگاه ما یا ارتباط پیچیده ای بین عناصر بخش عمومی و خصوصی و فعالیت هایی که همگی با هم به کارآفرینی منجر می شوند(Maia, 2002: 30). شکل ۵-۲ چرخه عوامل موثر در کارآفرینی مناطق روستایی(Allen et al, 2003: 12)
دیدگاه های موجود در کارآفرینی روستایی بررسی ادبیات کارآفرینی این نتیجه را به دست می دهد که عده انگشت شماری مثل دیوید مک کللند به مفهوم ریشه ای و گسترده آن پرداخته اند. جوهره مورد نظر او صرفا اقتصادی بود، شاید دلیل این امر را باید در جهان بینی و ایدئولوژی حاکم در آن دوره دانست. با عنایت به تعاریف، ابعاد و ویژگی های کارآفرینی مشخص شد که این واژه، ماهیت میان رشته ای با ابعاد جامعه شناسی، روان شناسی، اقتصادی، مدیریتی، جغرافیایی و توسعه ای دارد و از این رو ضرورت دارد برای درک مفهومی این فعالیت از علوم دیگر نیز کمک گرفته شود(Chambers& shaw,2004: 12).
دیدگاه جامعه شناختی و جمعیت شناختی جامعه شناسان به آثار و نقش های کارآفرینان در جامعه وقوف کامل دارند و آنان را عاملان اشتغال زایی، انتقال فناوری، تعادل در اقتصادهای پویا، کاهش بوروکراسی اداری، ساماندهی منابع و استفاده بهینه از آنها می دانند. کارآفرینان می توانند عامل تولید سرمایه محسوب و باعث تحول و تجدید حیات ملی و محلی در جامعه شوند، زیرا کارآفرینی فراتر از شغل و حرفه است. کار آفرینان با شناخت، ایجاد و گسترش بازارهای جدید به ترغیب و تشویق سرمایه گذاری و نوآوری می پردازند و نقش و وظیفه مشخصی را در پکبارچگی و ارتباط بازارها و رفع شکاف ها و تنگناها بازار و اجتماع ایفا می کنند. در واقع می توان اذعان داشت که کارآفرینان و شرکت ها و سازمان های کارآفرین با قبول مسئولیت اجتماعی خود، هم به خواسته های جامعه و هم به سیاست های دولت پاسخ مثبت داده اند(Alison,1990: 304). اما تجربه کاری، نارضایتی از شغل قبلی، الگوی نقش، شرایط کودکی، تحصیلات، سن و جایگاه اجتماعی از جمله مشخصات جمعیت شناختی کارآفرینان محسوب می شود. برخی از افراد در کار خود دارای تجربه قبلی هستند و همین امر ممکن است رابطه مثبت و مستقیمی را با موفقیتشان ایجاد کند، به طوری که اکثر آنان، خواه موفق یا ناموفق، در حرفه خود دارای تجربه قبلی هستند. در مقایسه کارآفرینان موفق با ناموفق می توان به این نکته توجه داشت که نارضایتی کارآفرینان موفق از مشاغل قبلی خود، هنگامی که تصمیم به آغاز فعالیت جدیدی می گرفتند، بیشتر از نارضایتی کارآفرینان ناموفق بوده است(دارایانی، ۱۳۷۷: ۱۰۸). وجود الگوی نقش باعث تشویق تلاش های کارآفرینانه در افراد می شود، این الگوها ممکن است در بین خانواده، دوستان یا در محیط های کاری وجود داشته باشد، به طوری که افراد موفق در محیط های کاری و خانوادگی خود شاهد حوادثی همچون فقر، ناامنی، مرگ والدین یا جدایی آنان بوده اند. به تجربه ثابت شده است که سن نمی تواند عامل مهمی در موفقیت کارآفرینان محسوب شود، از این رو، نمی توان سن خاصی را برای آغاز فعالیت های کارآفرینانه معین کرد(هزار جریبی، ۱۳۸۴: ۵۹-۶۰)
دیدگاه روان شناختی درباره مشخصات و ویژگی های روانی، اجتماعی، تجربی و رفتاری کارآفرینان مطالعات زیادی انجام گرفته و ویژگی های بسیاری ارائه شده است. به دلیل پیچیدگی های زیاد ابعاد روان شناسی کارآفرینان، برخی از دیدگاه محققان مورد بررسی قرار گرفته که به طور خلاصه به شرح ذیل است:
دیدگاه اقتصادی(کارآفرینی درون نظریه اقتصادی) کارآفرینی واژه ای قدیمی و با ارزش در نظریه اقتصادی(Gouger et al, 1990: 7) به رغم انتشار منابع زیادی درباره نظریه کارآفرینی تاکنون هیچ کدام از آنها نتوانسته اند این واژه را به طور کامل معنی و تعریف کننده، بنابراین برای درک بهتر و مناسب تر این مفهوم، دیدگاه های مختلف به این واژه را از نظریه های کلاسیک اقتصادی آغاز می کنیم(Maia,2002: 25).
مالکان زمین(سرمایه دارن). کارآفرینان(مبادله کنندگان ارز و سهام).
مزدورها و افراد اجیر شده(کارگران مزدبگیر). در این مدل، کارآفرینان مسئول مبادله و گردش سرمایه در اقتصادند و بنابراین نقش محوری را در اقتصاد به عهده دارند. وجود کارآفرینان در یک جامعه نظام آن را به سوی تعادل عرضه و تقاضا هدایت می کند. چون مبادله کنندگان، کالایی را با قیمت معینی می خرند و با قیمیتی نا معین می فروشند، در نتیجه خطر پذیرند. پس، از نظر کانتیلون، کارآفرینی نوعی نااطمینانی توام با خطر پذیری است که به ایجاد تعادل عملکرد در درون نظام اقتصادی منجر می شود(Ripsas, 1998: 7). ژان باتیست سی، تعریف کارآفرینی را به مهارتهای مدیریت سرمایه و ثروت گسترش داد و اولین اقتصاددانی بود که نقش مدیریتی را به کارآفرینان نسبت داد، یعنی در این حوزه، کارآفرین یک هماهنگ کننده، رهبر و مدیر است. او کارآفرینان را عرصه بازار و تجارت می دید و برا این عقیده بود که کار آفرین، افراد مختلف را برای تولید یک کالا در کنار هم جمع می کند(Maia, 2002: 26).
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 05:22:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|