امریکا در فرایند خلق یک ساختار قانونی برای داشتن این گرایش و قرار گرفتن در نتایج قانونی که به خاطر روش بیان شده در سیاستهای داخلی آن است، می‌تواند به عنوان یک رهبر و محرک صنایع خصوصی باشد که در بسیاری از قلمروهای امور فضایی سروکار دارند. .(کولینو۱۹۸۵)[۱۳]۱
در نتیجه، این قانون ملی را برای عملکرد شرایط ماده‌ی۶در معاهده‌ی فضای ماورای جو و واکنش با مؤسسه‌های قانونی که از ماده‌ی ۷ در معاهده‌ی فضای ماورای جو و واکنش با مؤسسه‌های قانونی که از ماده‌ی ق۷ در معاهده‌ی فضای ماورای جو می‌باشد، به تصویب می‌رساند.
به علاوه نظر به حقیقتی که در تطابق با ماده‌ی ۸ از معاهده‌ی فضای ماورای جو است، کشورها حوزه‌ی قضایی و کنترلشان را بر آیتم‌های فضایی و کارکنانشان حفظ کرده و ممکن است مطالبه‌ی قوانین داخلی خود را برای اقدامات انجام شده توسط هیأتهای خصوصی در رابطه با عناصر فضایی گسترش دهند.
در رابطه با قانون کپی‌رایت، قبلاً مشخص گردیده که قانونی برای خلق اختراعات مورد بهره‌برداری یا فروخته شده در فضای ماورای جو روی یک آیتم فضایی مطابق با کنترل یا قلمرو قضایی امریکا در درون مقررات قانونی کپی‌رایت امریکا تصویب شده است.
قوانین مالیاتی بیان شده ، برای سهولت محیط مالیاتی مطلوب در مشارکت بعدی صنایع خصوصی در فعالیتهای فضایی می‌باشند.
دستورالعمل جدید سیاست ملی فضایی در ۵ سپتامبر سال ۱۹۹۱، بسیاری از مزایا را مشخص می کند که صنایع پرتاپ موشک فضایی تجاری که برای ایالات متحده ارائه می‌شود، و مشوق توسعه‌ی اقدامات فضایی بخش خصوصی امریکا هستند، سیاست فضایی ملی را در نوامبر ۱۹۸۹ اجرا می کند. این سیاست یک سری همزمان از قراردادها را برای ده سال بعدی تصریح نموده است که برای رسیدن به یک تعادل بین شرایط صنایع پرتاپ موشک با موارد دیگر شرکتها و موارد امنیتی حیاتی داخلی در نظر گرفته شده است.
بخش هفتم : قوانین داخلی فضایی در کشورهای اروپایی
تاکنون، تنها قوانین امریکا در قلمرو مشارکت صنایع خصوصی در اقدامات فضایی فعالیت داشتند، و عمدتاً آن کشور در این زمینه بسیار پیشرفت و توسعه داشته است.
در بسیاری از کشورهای اروپای غربی، یک مشارکت فزاینده از صنعت خصوصی در اقدامات فضایی روی داده و اقداماتی برای کنترل این توسعه‌ی فزاینده، انجام شده است. برای آشنایی با یک نظریه‌ی اساسی در این روش ازمدیریت داخلی در کشورهای تکی، شخص باید سه نوع از کارهای مهم را تشخیص دهد:
-ارتباط اقدامات فضایی در درون کشورهای فردی
-ادغام حقوق فضایی جهانی با هیأت قانونگذار داخلی در کشورهای فردی
-اضافه کردن ساختارهای قانونی داخلی توسط آخرین قانونگذاری
در همه‌ی این فعالیتهای داخلی بایستی تاریخ رشد صنایع خصوصی در اقدامات فضایی در نظر گرفته شود و آن را در زمینه‌ی احکام قانونگذاری مربوطه به حساب آورد.
با توجه به اولین فعالیت بیان شده، شخص در می‌یابد که در کشورهای اروپای غربی نهادهای غیروابسته‌ای کم و بیش برای اداره‌ی فعالیتهای فضایی تأسیس شدند.با ظهور ساختار آژانس‌های فضایی ملی‌ روش معمول قانونی آنها تغییر کرد به هر حال در تطابق با کشور مورد توجه، از یک نهاد سازمانی تا یک صنعت مادر یا عمومی، به طور برابر با انواع اختیارات کشوری واگذار شده سروکار دارند.
اتریش، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، نروژ، سوئد و بریتانیایی کبیر کشورهایی هستند که یک چنین آژانس فضایی ملی را برپا کردند.
با توجه به نوع دوم اقدامات پذیرفته شده، ادغام حقوق بین الملل فضا با قانون داخلی توسط کشورهای فردی، برای مشخص ساختن این نوع از حکم داخلی که از شروع تشکیل حقوق بین الملل فضا بکار می‌رفته، مهم است.
دربسیاری از کشورهای اروپای غربی ادغام حقوق بین الملل فضا با قانون داخلی به منظور تصویب توافق جهانی با پارلمان کشور فردی است.
البته این امر بستگی به سیستم قانونی هر کشور و شرایط مربوط به توافق جهانی در سیستم قانونی داخلی دارد.
در کنار چنین تصویبی، قانونفعلی داخلی در زمان تصویب توافق جهانی تأسیس می‌گردد.
گاهی اوقات این امر مستلزم درگیری با قانونگذاری داخلی است که احتمالاً به قانون خصوصی مربوط می‌شود، برای مثال، شرایط قانون جهانی فضا، با قانونگذاری فعلی داخلی تناسب دارد.
شرایط موافقت نامه ثبت اشیا، با شرایط ماده‌ی ۹ در معاهده‌ی فضای ماورای جو ممکن است در این رابطه بیان شود و از کشورهای تحت قرارداد بخواهد تا یک فهرست داخلی برای سهولت به فهرست درآوردن هر آیتم فضایی با کشور پرتاپ کننده‌ی موشک در تطابق با شرایط مشخص شده در موافقت نامه ثبت اشیا، فراهم آورد.
به علاوه، ادغام شرایط ماده‌ی ۹ در مراجعه به اختیار قانونی و کنترل بر آیتم فضایی و کارکنان آن حتی در فضای ماورای جو، و مالکیت این آیتم‌های ارسال شده به فضا، معمولاً به قانونگذاری داخلی جدیدی در بخش قانون خصوصی سوق خواهد یافت، وقتی که نهادهای خصوصی یا موارد مهم آنها تحت خطر باشند.
اقدامات گسترده توسط قانونگذاری امریکا در این رابطه، می‌تواند یک مثال برای کشورهای دیگر باشد وقتی که آنها مشغول خصوصی سازی می‌شوند.
در اروپا، سرو کار داشتن با این حالت، به همان اقدام فرض شده به منظور پذیرش قراردادهای داخلی فضا منجر می‌شود. (مدرز،۱۹۹۱)[۱۴]۱
۱-۷)قانون اقدامات فضایی در سوئد
در سال ۱۹۸۲، سوئدی‌ها قانون فعالیتهای فضایی رادر کارهایی مربوط به اقدامات انجام شده در فضای ماورای جوبه علاوه ارسال آیتم‌هایی به فضا و کنترل اقدامات و کارهای این آیتم‌ها، بنا نهادند.
مجوز ویژه‌ای برای همه‌ی اقدامات از این دست لازم است که از قلمرو سوئد توسط یک نهادی انجام می‌شود که در کشور سوئدی قرار ندارد.
افراد سوئدی یا نهادهای شرکتی که اقدامات فضایی را در قلمرو خارجی انجام می‌دهند، بایستی این مجوز را داشته باشند. این مجوزها توسط دولت سوئد تعیین شده و می‌توانند در شرایط مطرح شوند. هر مجوزی می‌تواند توسط دولت سوئد بازگردانده شود .
اقدامات قانونگذاری توسط هیأت سوئدی برای فعالیتهای فضایی کنترل می‌شوند.
هر کسی که عمداً یا از روی بی‌مبالاتی اقدامات فضایی را بدون مجوز انجام دهد، می‌تواند به حداکثر یکسال زندان یا جریمه محکوم شود.
بدون اینکه در «فعالیتهای فضایی» در درون شرایط معاهده‌ی فضای ماورای جو که ارسال موشک در آن فرض می‌شود، شامل دریافت سیگنالهای ارسالی توسط ماهواره به منظور ایستگاه های زمینی است،‌یا اطلاعات تخصیص یافته از همان ایستگاه های زمینی است.
قانون مشابهی به دولت سوئد حق بازپرداخت مبالغی را می‌دهد که به عنوان صدمه یا خسارت در اساس کنوانسیون مسئولیت از طرح قانونی مطالبه می‌شود.
قانونی که یک فهرست داخلی از قانون فعالیتهای فضایی سوئد را تنظیم می‌کند، توسط یک حکم اجرا می‌شود که قواعدی را تحت بررسی کاربری مجوز توسط هیأت ملی برای فعالیتهای فضایی بیان می‌دارد.
آیتم‌های فضایی و پیچیده در این مقدار، دبیرکل ملل متحد توسط وزارت امورخارجه‌ی سوئد، را بایستی مورد مشاوره قرار دهند.
آشکارا، بخاطر این دستورالعمل داخلی، سوئد وظایفش را تحت قانون جهانی فضا تکمیل و اجرا می کند مخصوصاً آنهایی که توسط معاهده‌ی فضایی ماورای جو و کنوانسیون ثبت اشیا تصریح می‌شوند.
۲-۷)قانون فضای ماورای جو در انگلیس
بریتانیای کبیر با حقوق فضای ماورای جو، ۱۹۸۶، دومین کشور در اروپا در برپایی قانونگذاری فضایی می‌باشد. با القاء این قانون ،رشد مشارکت بخش‌های خصوصی در اقدامات فضایی با گرایش عمده در مسیر خصوصی‌سازی در بسیاری از بخش‌های خدماتی و شرکتها ایجاد شده است. قانون فضای ماورای جوشامل شرایطی است که برای مثال: حوزه‌ی کاربری قانون، فعالیتهای زیر را خواه در انگلستان انجام شود یا جای دیگر، شامل می‌شود:
الف)ارسال یا پرتاپ یک هدف فضایی
ب)بهره‌برداری از یک هدف فضایی
ج)هر فعالیتی در فضای ماورای جو وقتی که این فعالیتها توسط انگلیس، شرکتهای اسکاتلندی،‌یا هیأتهای شرکت‌کننده تحت قانون بخشی از بریتانیای کبیر.
یک ماده‌ی قانونی ویژه ، به منظور مواردی از شرایط فضای ماورای جو، اهداف فضایی، مطابق با معاهده‌ی فضای ماورای جو، ارائه می‌شود.
بین شرایطی که می‌تواند به موضوع یک مجوز توسط وزیر خارجه ربط پیدا کند، متعاقب آن بایستی مشخص شود که:
-امنیت ملی انگلستان حفظ شود.
-از هر تخلفی مربوط به تعهدات جهانی در انگلستان اجتناب شود.
-از تجاوز به اقدامات دیگر در موارد صلح‌آمیز و بهره‌برداری از فضای ماورای جو، اجتناب شود، و از تغییرات مغایر با محیط زمین در فضای ماورای جو اجتناب گردد.
سه گروه آخر از شرایط، در عمل، برای رهنمودهای داخلی در مسیر شرایط قانون صلح جهانی مستند خواهد بود وقتی که صنایع خصوصی مورد توجه قرار گیرند.
بیشتر، این قانون بیان می‌دارد که وزیر خارجه یک فهرست از آیتم‌های فضایی را حفظ خواهد کرد که به طور ویژه تولید شده‌اند به طوری که وزیر خارجه به ضرورت آن در تعهدات جهانی انگلستان معتقد است. (مدرز،۱۹۹۱)
بخش هشتم : رهنمودهای چند ملیتی در درون ESA
در کنار ارائه‌ قانون داخلی توسط هر کشور اروپای غربی، بایستی توجه شود که به فعالیتهای چند ملیتی که بین کشورهای متحد در ESA فرض شده، این نوع از همکاری در سیر قانون صلح جهانی مخصوصاً در رابطه با صنایع خصوصی را طراحی می‌کند.
در زمان توسعه و پیشرفت سکوی پرتاپ آریان، یک برنامه‌ی غیرالزامی توسط ESA، کشورها را با انتخاب بازاریابی آریان در آریان اسپیس روبرو ساخت که یک شرکت محدود شده‌ای بود که با قانون فرانسه اداره می‌شود.
برای کنترل روابط آنها با آریان اسپیس توسط ESA، کشورهای درگیر یک بیانیه را امضاء کردند.
این بیانیه، وظیفه‌ی حقوق فضایی جهانی را با این بیان تحت تأثیر قرار می‌دهد که، همه‌ی سکوهای پرتاپ آریان بایستی برای کارهای صلح‌آمیز عمل کنند به علاوه توسط کشورهای تحت تعهدشان برای نیازهایشان به علاوه پرتاپ توسط ESA برای پروژه‌هایشان، عمل کنند.
به علاوه، بیانیه تصریح می‌دارد که پرتاپهای انجام شده توسط آریان اسپیس برای کشورهای غیروابسته بایستی مطابق با شرایط صلح‌آمیز عمل کنند، و بایستی توسط یک کمیته‌ی کنترل فروش محافظت گردد که قدرت ممانعت از یک معامله در مورد شاخه‌ای از وظایفش را داشته باشد. بنابراین،آریان اسپیس موظف به عمل در مسیر دولت فرانسه است که قادر به اجرای این رهنمودهاست.
این بیانیه بیش از یک شرط دارد که مربوط به نیازهای حقوق فضایی جهانی از یکسو و مشارکت صنایع خصوصی از سوی دیگر است. مطابق با کنوانسیون مسئولیت، فرانسه شرایطی را مطابق با ضوابط کشور پرتاپ کننده‌ی موشک برآورده می‌سازد و می‌تواند از لحاظ جهانی مسئول صدمات وارد، به دلیل ارسال آیتم‌های فضایی با آریان اسپیس در مرکز فضایی در ژنوا فرانسه باشد.در ارتباط با مضامین بیانیه، از یک‌سو، یک تاییدیه توسط دولت فرانسه و مسئولیت آن در تحمل هزینه‌های اقتصادی بابت جبران خسارت، آریان اسپیس مجبور به بازپرداخت هر ضمانت پرداخت شده‌ی کمتر از ۴۰۰ میلیون فرانک فرانسه در هر پرتاپ می‌باشد.
عکس مرتبط با اقتصاد
به هر حال بیانیه‌ی بالا فی‌نفسه امکان ندارد که با توافق جهانی همراه باشد، من معتقدم که این امر کشورهایی را که آن‌ را تصویب می‌کنند به هم مربوط می سازد و با تصویب آن شرایط آنرا در قوانین داخلی شان ارائه می‌دهند. (بورلی،۱۹۸۸)
بخش نهم : ناحیه‌های عملیاتی رهنمودهای داخلی آینده
در ارتباط با ادغام قانون جهانی فضا در قوانین داخلی‌شان، و با نظارت بر اقدامات تکمیل شده در هر کشور در اروپای غربی، ما به طور خودکار ،مازاد بر قانون فعلی داخلی فضایی، نوع سوم اقدامات داخلی را که در رابطه با مشارکت شرکتهای خصوصی در کارهای فضایی است را متذکر می‌شویم.
به هر حال، بایستی متذکر شویم که ، همانطور که اشاره کردیم این نوع از فعالیت هنوز در مراحل آغازین خود است ، رهنمودها بر داشتن اقدامات فضایی و اجرای وظایف جهانی به منظور اقدامات قانونگذاری متمرکز هستند.
در نتیجه‌ی رشد مشارکت صنایع خصوصی در اقدامات فضایی، قانون داخلی لازم است تا در آینده‌ای نزدیک اضافه گردد و و آشکارا، متناسب با تدابیر مشارکت ملل علاقمند قرار گیرند که مربوط به:
-قانون مالی؛
-مسئولیتی برای صدمات ناشی از آیتم‌های فضایی مربوط به هیأتهای خصوصی، قانون جبران خسارت فضا؛
-قانون مالکیت صنعتی و معنوی؛
-رهنمودهای نتایج قانونی از اقدامات مستقیم سنجش از ره دور و پخش رادیویی در ماهواره‌ها.
رهنمودهای بین‌المللی در درون ساختار شورای اروپا به علاوه در E.E.C مربوط به دریافت پخش رادیویی در مرزهای عرضی اروپا و سازمان بازار واحد اروپا به منظور مشارکت و آزادسازی مالی، تا آنجا که پخش رادیویی به طور مستقیم توسط ماهواره مورد توجه است، ایجاد شده‌اند.(برادا،۱۹۸۴)[۱۵]۱
بخش دهم : نزاع هایی برسر قوانین
از آنجائی که گرایشهایی در مسیر خصوصی‌سازی اقدامات فضایی در کشورهای مختلف وجود دارد، بر چنین کشورهایی اصرار شده تا قوانین داخلی را برای کنترل موارد مهم داخلی به علاوه مراقبت از اجرای وظایف جهانی ارائه دهند، و احتمال نزاع بر سر قوانین که بایستی به طور مساوی رشد کرده باشند وجود دارد.
کشورهای مسئول بسیاری از انواع شرایطی را اجرا می‌کند که بایستی احتمال نزاع بر سر قوانین را اصلاح نمایند به طوری که معاهده‌ی فضای ماورای جو، مسئولیتی را برچند گروه از کشورها تحمیل می کند،برای توصیف کشور پرتاپ کننده‌ی موشک،که توسط کنوانسیونهای ثبت اشیا و مسئولیت ارائه شده است،گروه های مختلف یک شکل از برخورد مربوط به آن را نشان می‌دهند.
مسئولیت جهانی، در تطابق با ماده‌ی ۶ در معاهده‌ی فضای ماورای جو یک راه‌کار گسترده از کشورهای شرح داده شده را نشان می‌دهد مخصوصاً وقتی‌که عبارت فعالیت عملی، بایستی به ادعای یک شرط ثانویه متمایل باشد.
بنابراین کشورهای پویای فضایی بایستی برای اداره‌ی قانون کشوری خودشان به منظور محدودسازی حساسیتهایشان مورد حمایت قرار بگیرند. اگر انطباق گسترده‌ی جهانی به طور رایج امکان‌پذیر نباشد، ممکن است بعضی از قوانین ارائه شده توسط کشورها برای سهولت در کاهش حساسیت جهانی اجرا شود و به طور عادی توسط سیاست فضایی امریکا اجرا شده و منتظر تصویب قانون می‌مانند. یک مثال از این مورد کاهش عامل منطقه‌ای در قانون داخلی امریکا با تحریک نیاز به مجوزامریکا برای ارسال یک آیتم فضایی است که یک توافق داخلی امریکا با تحریک نیاز به مجوز امریکا برای ارسال یک آیتم فضایی است که یک توافقتحت کشور دیگری کهتحت کشور دیگری که تحت تأثیر قدرت مقتضی است، به انجام می‌رسد.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 10:59:00 ب.ظ ]