فرضیه ۹: بین قابلیت اعتماد برند بانک و تعهد مستمر مشتریان رابطه­ مثبت و معناداری وجود دارد، با عدد معنی داری ۴۹/۱۲ تایید می­ شود.
۱۰-۴٫ مقایسه میانگین بانک اقتصاد نوین و بانک سپه
به منظور مقایسه­ وضعیت دو بانک اقتصاد نوین و بانک سپه، وضعیت متغیرهای مورد بررسی در این دو بانک را مقایسه می­کنیم. به این منظور، از آزمون میانگین دو جامعه استفاده می­ شود که یکی از جوامع مشتریان بانک اقتصاد نوین و دیگری مشتریان بانک سپه هستند. برای آزمون تساوی میانگین دو جامعه، لازم است ابتدا بررسی کنیم آیا واریانس دو جامعه برابر است یا خیر. به این منظور از آزمون تساوی واریانس­ها (آزمون Levene) استفاده می­ شود.
دانلود پروژه
فرضیه ­های آزمون برابری میانگین دو جامعه به شرح زیر است.
H0:۲
H1:1۲
هنگامی که sig مربوط به آزمون لوین برابر با صفر و کوچک تر از سطح معنی داری ۵% باشد، فرض برابری واریانس­ها رد می‌شود. بنابراین اطلاعات سطر دوم، یعنی حالت عدم تساوی واریانس­ها، بررسی می­شوند.
نمایشگر ۲۹-۴ مربوط به آزمون تساوی واریانس دو جامعه و آزمون تساوی میانگین دو جامعه در حالت تساوی و عدم تساوی واریانس­های جوامع است. همان­طور که مشاهده می­ شود، sig آزمون تساوی واریانس دو جامعه برای متغیرهای تعهد وفاداری و توصیه کلامی بیشتر از ۵% است و به معنی تایید فرضیه H0 و برابری واریانس این دو متغیر در دو جامعه است. اما در سایر متغیرها اعم از رضایت، تعهد مستمر، تمایل به تغییر بانک و قابلیت اعتماد به بانک، sig کمتر از ۵% و به معنی عدم تساوی واریانس و رد فرضیه Hاست.
هنگامی که sig آزمون تساوی میانگین دو جامعه کمتر از ۵% باشد بدان معنی است که در میان میانگین دو جامعه تفاوت وجود دارد.
در نمایشگر ۳۰-۴ نتایج مربوط به مقایسه میانگین و واریانس دو جامعه آورده شده است.
فرضیه ­های آزمون برابری میانگین دو جامعه به شرح زیر است.
H0۱=µ۲
H1۱≠µ۲
نمایشگر ۲۹-۴٫ آزمون تساوی میانگین دو جامعه (مستقل)

 

t-test for Equality of Means Leven’s Test for Equality of Variances  
۹۵% Confidence Internal of the Difference Std. Error Difference Mean Difference Sig.(2-taied) dt t Sig. F
Upper Lower
۸۷۴۷۲/۰
۸۷۴۷۸/۰
۰۷۱۹۵/۰
۰۷۱۸۸/۰
۲۰۳۵۴/۰
۲۰۳۵۴/۰
۴۷۳۳۳/۰
۴۷۳۳۳/۰
۰۲۱/۰
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:41:00 ب.ظ ]