دانشگاه شهید بهشتی
دانشکدهعلوم تربیتی و روانشناسی
پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد
رشته روانشناسی عمومی
عنوان:
اثربخشی آواز- ملودیک بر کاهش لکنت و اضطراب
در کودکان دبستانی
اساتید راهنما:
جناب آقایان: دکتر مسعود شریفی و دکتر علی زاده محمدی
اساتید مشاور:
جناب آقایان: دکتر حسین پورشهریار و دکتر مرتضی فرازی
نگارنده:
فرشته یوسفوند
بهمن۱۳۹۲

دانشگاه شهید بهشتی
دانشکدهعلوم تربیتی و روانشناسی
پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد
رشته روانشناسی عمومی
عنوان:
اثربخشی آواز- ملودیک بر کاهش لکنت و اضطراب
در کودکان دبستانی
اساتید راهنما:
جناب آقایان: دکتر مسعود شریفی و دکتر علی زاده محمدی
اساتید مشاور:
جناب آقایان: دکتر حسین پورشهریار و دکتر مرتضی فرازی
داور خارجی: جناب آقای دکتر ابوالقاسم مهری نژاد
داور داخلی: جناب آقای دکتر محمود حیدری
نگارنده:
فرشته یوسفوند
بهمن۱۳۹۲

تقدیم :
تقدیم به تمام بچههایی که از لکنت رنج میبرند و به خاطر آن همیشه به انزوا و سکوت پناه خود میبرند به امید روزی که بدون هیچگونه غمی ترانههای پنهان وجودشان را فریاد بزند.
و تقدیم به پدر و مادرم که در تمام لحظات زندگیم با باور کردنم و دعاهای خیرشان اعتماد به نفس و جسارت کار کردن را در وجودم شعله ور ساختند.
سپاس
خدای بزرگ را شاکرم که در مسیر طولانی این پایان نامه همچون لحظه لحظه های زندگی در کنارم بود و تنهایم نگذاشته، سپاس تو را ای مهربان! که هرچه دارم و هر که هستم همه از لطف بیکران توست.
و با تشکر از اساتید بزرگوارم جناب آقایان دکتر شریفی و زاده محمدی و همچنین اساتید مشاورم جناب آقایان دکتر پورشهریار و دکتر فرازی که اگر راهنمایی دلسوزانه آنها نبود این پژوهش به سرانجام نمی رسید.
و همچنین خواهران خوبم که همیشه در همه مراحل زندگیم دلسوزانه و بی دریغ در کنارم بوده اند بخصوص خواهرم لیلا یوسف وند که در تمام مدت انجام این پژوهش به عنوان دستیار پژوهش پرتلاش و دلسوزانه کنارم بود.
و تشکر ویژه دارم از دوستان خوبم لیلا جوزقیان و مهدیه اسفندیاری که تمام مدت این پژوهش همراهی ام نمودند.
و تشکر ویژه از دوست بزرگوارم سرکار خانم پرستوی رضایی که در تمام مدت تحصیل با تشویق های خویش، موجبات اشتیاق و تلاش در انجام فعالیتهایم شد.
چکیده
زبان کلامـی، جزء اساسی در بیان عقاید، تعامل اجتماعـی و درک امور آموزشی است. برقـراری رابطه مؤثر نیازمند مهارتهای زبانی و کلامی است. افراد دچار لکنت، مانند سایر افراد عصبی مستعد رنج بردن از ترسها، نگرانیها و اضطرابها هستند. پژوهشها نشان میدهد که تنیدگی یا اضطراب، لکنت را تشدید میکند و هرچه اضطراب بیشتر باشد لکنت شدیدتر خواهد بود. از جمله درمانهای غیر دارویی در کاهش اضطراب و لکنت، موسیقی میباشد. ریتم و صدای موسیقی، تقویت جریان تکلم را در اختلالات گفتاری نظیر لکنت میتواند آسان سازد. مطالعات نشان میدهد که محرک ریتمیک بهطور برجستهای باعث تخفیف لکنت میشود. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آواز- ملودیک بر روی اختلالات اضطرابی و لکنت کودکان دبستانی بود. در این مطالعه از یک طرح تک آزمودنی استفاده شد. برای این منظور به مدت ۱۶ جلسه پنج کودک دارای لکنت مورد درمان قرار گرفتند. و سپس قبل از مداخله و بعد از مداخله به صورت جداگانه پنج بار دو تست شدت لکنت کودکان ۳ و تست اضطراب آشکار از آنها گرفته شد. نتایج تحلیل مشاهدی و کمی داده ها نشان داد که در نتیجه درمان، شدت لکنت درهر پنج کودک کاهش یافت. همچنین در نتیجه تحلیل کیفی و کمی داده ها حاصل از تست اضطراب آشکار کودکان مشخص شد که بعد از پایان درمان به طور کلی شدت اضطراب به شکل جزئی کاهش داشته است. بر این اساس میتوان گفت درمان آواز - ملودیک در کاهش لکنت و اضطراب مؤثر بوده است.
پایان نامه
کلیدواژهها: درمان آواز – ملودیک، لکنت، اضطراب.
فهرست مطالب
صفحه عنوان
فصل اول:کلیات پژوهش
۱-۱ مقدمه…………………… ۲

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:29:00 ب.ظ ]