- هنجارهای معامله به مثل (معامله متقابل)[۴۵]: با توجه به این متغیر، در بین افراد رابطه­ تبادل مداومی در جریان است که در همه حال یک­طرفه و غیر متوازن است اما انتظارات متقابلی ایجاد می‏کند. این متغیر با گویه‏هایی نظیر اعتقاد به کمک به خود در صورت کمک به دیگران، اعتقاد به افزایش بهره‌وری در صورت داشتن همکاری و روابط متقابل و غیره سنجیده می‌شود. سؤالات ۱۶، ۲۰-۲۴ و ۲۷-۲۹ پرسشنامه مربوط به شاغلان کسب‏وکار خانگی و سؤالات ۱۳،۱۷ و ۱۹-۲۱ پرسشنامه مربوط به افراد فاقد کسب‏وکار این عامل را می‌سنجند.
۳-۸-۲- متغیر وابسته
راه‏اندازی کسب‏وکار: راه‏اندازی کسب‏وکار را اغلب شروع فعالیتی سازمان یافته یا قرار دادن محصولی برای اولین بار در دسترس عموم معنا کرده‏اند. شروع فعالیت‌هایی که شامل تولید و خرید کالاها و خدمات با هدف فروش آن‌ها را به منظور کسب سود، در بر می‌گیرد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
شاغلان کسب‏وکار خانگی: منظور از شاغلان کسب‏وکار خانگی، کلیه­ کسانی است که مطابق تعریف ذکر شده در قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به کسب‏وکار خانگی می‏پردازند و با توجه به فهرست مشاغل خانگی در ۵ گروه زیر فعالیت می‌نمایند (فهرست مشاغل خانگی، ۱۳۹۰) :
صنایع دستی
فرش دستباف
امور تولیدات دامی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، کشاورزی
فعالیت تولیدی(صنعت و خدمات).
فعالیت فرهنگی و هنری
افراد فاقد کسب‏وکار: منظور از این افراد کسانی هستند که دارای مهارت‌های ۵ گروه ذکر شده در بالا هستند اما کسب‏وکاری را راه اندازی ننموده اند.
۳-۸-۳- متغیرهای فرعی
سن: منظور از سن، سن تقویمی یا تعداد سال‌های کاملی است که از هنگام تولد فرد می‌گذرد. این متغیر در سطح فاصله ای می‌باشد.
محل تولد: منظور از این متغیر، محل تولد فرد پاسخگو می‌باشد که در سه سطح مرکز استان، شهرستان و روستا طبقه بندی شده است. این متغیر، یک متغیر اسمی ۳ بخشی می‌باشد.
قومیت: قومیت افراد در این پژوهش یک متغیر ۶ بخشی شامل فارس، ترک، لر، ترکمن، بلوچ و سایر موارد می‌باشد.
شغل پدر و مادر: شغل پدر در این پژوهش به ۳ دسته‌ی آزاد، دولتی و سایر و برای مادران به ۴ دسته‌ی آزاد، دولتی، خانه دار و سایر تقسیم بندی می‌گردد.
سطح تحصیلات: در این پژوهش تحصیلات، هم برای فرد پاسخگو مورد نظر می‌باشد و هم برای والدین او. منظور از تحصیلات مقطع تحصیلی فرد در هنگام پاسخگویی هست که شامل ۸ مقطع می‌باشد.
نوع فعالیت: فعالیت صاحبان کسب‏وکار خانگی در این پژوهش با توجه به فهرست مشاغل خانگی به ۵ گروه صنایع دستی، فرش دستباف، امور تولیدات دامی و کشاورزی، فعالیت تولیدی و فعالیت فرهنگی و هنری تقسیم بندی شده‌اند.
سابقه‌ی کاری: منظور از این متغیر، تعداد سال‌های کاملی است که شاغلان کسب‏وکار خانگی به حرفه‌ی خود اشتغال دارند.
نحوه‌ی راه‏اندازی کسب‏وکار: منظور از این متغیر چگونگی راه‏اندازی کسب‏وکار خانگی پاسخگو می‌باشد که به چهار دسته‌ی راه‏اندازی توسط فرد پاسخگو، موروثی بودن کسب‏وکار، راه‏اندازی توسط دیگران و سایر تقسیم بندی می‌شود.
تعداد افراد همکار در یک محل کار: با توجه به این که مشاغل خانگی در گروه مشاغل بسیار کوچک (کمتر از ۵ کارمند) دسته بندی می‌گردند، در این پژوهش متغیر تعداد افراد همکار به ۴ دسته‌ی خودم به تنهایی، ۲ نفر، ۳ نفر و بیش از ۳ نفر تقسیم بندی می‌گردد.
عضویت در صنف مربوط به کسب‏وکار خود: این متغیر عضو بودن پاسخگو را در صنف مربوط به کسب‏وکار خود بررسی می کند که یک متغیر اسمی دو بخشی می‌باشد.
متوسط درآمد ماهیانه: میزان درآمد متوسط ماهیانه است که به چهار گروه ۱- کم‌تر از ۲۰۰٫۰۰۰ تومان ۲- بین۲۰۰٫۰۰۰ تا ۴۰۰٫۰۰۰ تومان ۳- بین ۴۰۰٫۰۰۰ تا ۶۰۰٫۰۰۰ تومان ۴- بیشتر از ۶۰۰٫۰۰۰ تومان تقسیم بندی می‌گردد.
وابستگی به نهاد خاص: منظور از این متغیر این است که آیا افراد تحت پوشش نهادی هستند یا نه و شامل ۴ گزینه‌ی کمیته‌ی امداد، بهزیستی، سایر و هیچ‌کدام می‌باشد.
۳-۹- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این پژوهش با بهره گرفتن از آزمون‌های آماری (توصیفی و استنباطی) و نرم افزار SPSS16 به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شده است. با بهره گرفتن از آمار توصیفی، به سازمان دادن اطلاعات به گونه ای قابل درک، مانند ترسیم نمودار و توزیع فراوانی و همچنین خلاصه نمودن جنبه های مهم اطلاعات با بهره گرفتن از شاخص‌های عددی چون میانگین و واریانس می‌پردازیم. به جهت بررسی فرضیه های این پژوهش نیز از آماره های مقتضی در حوزه‌ی استنباط بهره‌مند می‌گردیم.
۳-۹-۱- آمار توصیفی
آمار توصیفی، روش‌های عددی و ترسیمی را در بر می‌گیرد که به منظور خلاصه کردن و فراهم نمودن اطلاعات زیر بنایی به کار برده می‌شود (یاسمی نژاد و گل محمدیان، ۱۳۹۰: ۲۵ ). بعد از جمع آوری داده‌های تحقیق، به بررسی توزیع یا نحوه‌ی پراکندگی جمعیت نمونه در طبقات مختلف هر متغیر می‌پردازیم که در جداول مربوطه، فراوانی، میانگین و انحراف معیار هر یک از متغیرها آورده می‌شود.
۳-۹-۲- آمار استنباطی
در این پژوهش، به منظور آزمون فرضیه های استخراج شده، از آماره‌های مقتضی در حوزه‌ی استنباط بهره برده و با توجه به مسئله‌ی تحقیق، از تکنیک‌های مرتبط با بررسی تفاوت میانگین‌ها و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده نموده‌ایم.
۳-۹-۲-۱- آزمون مقایسه‌ی میانگین‌ها
- آزمون تی: زمانی از آزمون تی استفاده می‏کنیم که متغیر ما با سطح سنجش اسمی یا ترتیبی دو طبقه ای باشند. در آزمون تی می‌توان با در نظر گرفتن مقدار تی به دست آمده در سطح معنی داری تی، پیش فرض عدم اختلاف میانگین‌ها یا فرض صفر را رد یا تایید کنیم. به منظور مقایسه‌ی میزان برخورداری از سرمایه‌ی اجتماعی بین شاغلان کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار از این آزمون استفاده می‌گردد.
- آزمون تحلیل واریانس یک طرفه: به منظور بررسی تأثیر ویژگی‌هایی چون محل تولد، قومیت، سطح تحصیلات، نوع فعالیت، نحوه‌ی راه‏اندازی کسب‏وکار، تعداد افراد همکار در یک محل کار، متوسط درآمد ماهیانه و وابستگی به نهاد خاص بر میزان سرمایه‌ی اجتماعی شاغلان کسب‏وکار خانگی از این آزمون استفاده می‌گردد.
۳-۱۰- خلاصه‌ی فصل
در این فصل پس از بیان اهداف، فرضیه‌ها و متغیر های پژوهش، روش تحقیق، جامعه‌ی آماری، نمونه‌ی مورد مطالعه، روش‌های آماری مورد استفاده برای آزمون فرضیات بر اساس اهداف تحقیق ارائه گردید. نتایج تحقیق حاضر در فصل بعد بیان می‌گردد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل اطلاعات
۴-۱- مقدمه
با توجه به مطالب بیان شده در فصول قبل، هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایه‌ی اجتماعی بر راه‏اندازی کسب‏وکار خانگی می‌باشد که در این راستا به مقایسه‌ی میزان برخورداری از سرمایه‌ی اجتماعی دو گروه شاغلان کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار می‌پردازیم. در این فصل داده های به دست آمده از پرسشنامه‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند.
۴-۲- ارائه‌ نتایج
پس از بررسی پرسشنامه‌ها، داده های جمع آوری شده با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی بیان می‌گردد.
۴-۲-۱- آمار توصیفی
۴-۲-۱-۱- ویژگی‌های فردی
بر اساس آمار به دست آمده، خلاصه ای از مشخصات فردی و طبقه بندی شده ای از شاغلان کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار در جداول زیر آمده است:
جدول ۴-۱- آمار توصیفی افراد بر حسب سن

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:41:00 ب.ظ ]