کشور ایران دارای فرهنگ وتمدن غنی بوده است ودارای پیشینه آموزشی مطلوب در گذشته میباشد. اصلاحات آموزشی خویش را همزمان با کشور ژاپن آغاز نموده است اما امروزه در نظام آموزشی خود موفقیت چشمگیری نداردکه دلیل آن را می توان در نداشتن فلسفه تربیتی مدون و منسجم برای آموزش و پرورش کشور دانست. این در حالی است که متخصصین فلسفه تعلیم وتربیت در کشور ما همواره در حال تلاش برای اصلاح نظام آموزشی می باشند. برطبق حکومت ما که جمهوری اسلامی است، فلسفه تربیتی رئالیسم اسلامی در ایران به عنوان فلسفه تربیتی غالب در نظر گرفته شده است.
5-2 نتیجه گیری
با عنایت به مباحث ذکر شده، نتایج این پژوهش دلالت دارد بر اینکه فلسفه تعلیم وتربیت هر کشور در شکلگیری نظام آموزشی آن جایگاه ونقش اساسی دارد که البته این فلسفه تربیتی نیز باید با شرایط هر کشور(سیاسی، اجتماعی، فرهنگی واجتماعی) هماهنگ باشد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
نتیجهگیری حاصل این پژوهش را میتوان به موارد کلی زیر تقسیم نمود:
1- اولین مورد تفاوت که در مورد فلسفه تعلیم وتربیت ایران با کشورهای مورد مقایسه صورت گرفته، این است که این کشورها از نظر نظام سیاسی با کشور ایران متفاوت بوده ودر نتیجه در جهتگیری سیاستهای آموزشی این کشورها نیز با سیاستهای آموزشی جمهوری اسلام ایران تفاوت دارند. اگر به این تفاوت ها با اتخاذ روشها وسیاستهای آموزشی مناسب توجه شود باعث میشود که در عمل اقتباس فرهنگی از کشور بیگانه صورت نگیرد. بلکه پس از الگوگیری از روشها و متدهایی از آنها که با شرایط نظام جامعه کنونی است الگویی برای نظام آموزشی کشور طراحی نماییم که روند توسعه را با سرعت بیشتر طی نماییم وبه نظام آموزشی ایده آل براساس فلسفه تعلیم وتربیت مدون ومنسجم دست یابیم.

اهداف کلی مطرح شده درکشورهای نمونه مورد پژوهش با کشور ایران یک تفاوت اساسی دارد وآن نیز این که اهداف این کشورها علیرغم تفاوت ظاهری که دارند همه افق دید روشن تری نسبت به هدف مطرح شده در نظام آموزش وپرورش ایران دارند یعنی بطور دقیقتر بیان شده وبه دلیل ابهام کمتر در آنها امکان برنامه ریزی در جهت رسیدن به اهداف سهلتر بنظر می رسد.
کشورهای انگلستان، آمریکا وژاپن از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار هستند وجزء کشورهای توسعه یافته و صنعتی به حساب می آیند و از آنجا که وضعیت اقتصادی و نظام آموزشی رابطهای دوسویه ومتقابل دارند، از این رو نظام آموزش وپرورش که از فلسفه تربیتی آنها ناشی میشود توانسته به جایگاه بالای برسد درحالیکه که کشور ایران وآفریقای جنوبی علی رغم داشتن سابقهای درخشان در آموزش وپرورش درخشان نتوانستند به جایگاه بالایی در نظام آموزشی خویش برسند واز سوی دیگر همچنان در وضعیت کشورهای درحال توسعه باقی مانده است.
عکس مرتبط با اقتصاد
کشورهای ژاپن، آمریکا وانگلستان دارای از شیوهی مدیریتی غیرمتمرکز یا نیمه متمرکز استفاده می کنند وتنهاکشورهای ایران وآفریقای جنوبی داری تمرکز در نظام آموزشی است. در واقع بسیاری از اختیارات آموزشی در سه کشور ژاپن، آمریکا وانگلستان به مناطق محلی سپرده می شود بنابراین در فلسفه آموزش وپرورش آنها تناسب آموزش با موقعیت وشرایط زندگی در مناطق مختلف لحاظ گردیده است که موجب میشود آموزش مناسب ومفید به هر فرد یا قشری برحسب نیازداده شود. در حالی که فلسفه تعلیم وتربیت نظام آموزش وپرورش ایران معتقد به متمرکز بودن در امر تصمیمات و اتخاذ سیاستهای آموزشی میباشد. بنابراین آموزشهای یکسانی در مناطق مختلف کشور عرضه میگردد که ممکن است برای بعضی از مناطق کارایی نداشته، لذا ممکن است یکی از مشکلات مطرح در فلسفه تعلیم وتربیت ایران وجود همین امر باشد.
کشورهای آمریکا، انگلستان وژاپن به دلیل اهمیت دادن به معلم ودر نظر گرفتن پرستیژ بالا برای معلم مشکلی از نظر جذب معلم وتربیت آنها ندارند ولذا دامنه گزینش معلمان در این کشورها وسیع است. اما کشور آفریقایجنوبی مانند کشور ایران از این نظر موفقیت چندانی کسب ننموده است به همین دلیل با مشکل کمبود معلم مواجه میباشند.
در مورد مقاطع آموزشی باید گفت که تقریباً مقاطع آموزشی کشورهای انگلستان، آمریکا و ژاپن با نظام آموزش وپرورش ایران شباهت دارد وتنها تفاوتهایی از نظر تعداد سالهای تحصیلی و سن شروع مدرسه وقرار داشتن دوره راهنمایی در نظام آموزش و پرورش ایران به جای دوره اول متوسطه مشاهده میگردد که البته همین تفاوتهای کوچک میتواند تأثیر بسزایی در نظام آموزشی این کشورها داشته باشد.
5-3 پیشنهادات
5-3-1 پیشنهادات پژوهشی تحقیق
با توجه به مطالعات انجام شده وبر اساس یافته های پژوهش حاضر وآنچه در مباحث گوناگون این تحقیق بدست آمده، پیشنهادات ذیل را جهت استفاده بهینه پژوهشگران ومحققان مسائل تعلیم وتربیت ارائه می نمایم.
1- بررسی فلسفه تعلیم وتربیت کشورهای دارای نظام آموزشی پیشرفته
2- بررسی علل متوقف شدن پیشرفت نظام آموزش وپرورش ایران
3- بررسی و مقایسه اصلاحات تعلیم وتربیت ژاپن از زمان میجی با اصلاحات تعلیم و تربیت ایران از زمان امیرکبیر
4- بررسی جایگاه ونقش متخصصان وفیلسوفان تربیتی اخیر در نظام آموزش وپرورش کشور ایران
5-3-2پیشنهادات کاربردی
1) نظر به اینکه فلسفه تعلیم وتربیت نقش اساسی در شکلگیری نظام آموزشی مطلوب دارد، شایسته است متخصصین این رشته بطور مستقیم با نظام آموزشی در ارتباط باشند وحتی الامکان سعی شود در مکانهای آموزشی حضور یابند.
2) برای استخدام در نظامهای آموزشی، شرط مرتبط بودن رشته تحصیلی لحاظ شود تا در زمینه تخصصی بتوانیم، نظام آموزشی را به پیشرفت برسانیم.
3) گذراندن حداقل دو واحد درسی در زمینه فلسفه تعلیم وتربیت بعنوان شرط اساسی ورود هر معلم به نظام آموزشی وحتی برگزاری دوره های ضمن خدمت در این مورد تا بدین طریق زمینه آشنایی آنها با اهداف آموزشی برای آنها فراهم گردد
5-4مشکلات و محدویت های تحقیق:
1) اگرچه امروزه تحقیقات متنوعی در زمینه مسائل مربوط به فلسفه تعلیم وتربیت انجام گرفته و کتب متعددی در این مورد در ایران نگاشته شده است اما شمار منابعی که اختصاصاً به فلسفه تعلیم وتربیت کشورهای مختلف بپردازند، بسیار اندک میباشد، لذا منابع داخلی در این زمینه که راهگشای پژوهشگر باشد وبتواند زمینه استناد برای نتایج پژوهش را فراهم کند در دسترس نیست واین امر کار پژوهشگر را دشوار مینماید.
2) یکی از مشکلات دیگر تفاوت واژه ها و اصطلاحات در عرصه فلسفه تعلیم وتربیت کشورهای مختلف است که ترجمه کردن آن به فارسی ممکن است معنای اصلی را به درستی منتقل نکند و موجب میگردد پژوهشگر نتواند مقایسه صحیحی بین کشورهای مختلف داشته باشد.
3)تنوع فرهنگی در کشورهای مورد مطالعه عملاً امکان مقایسه فلسفه تعلیم وتربیت آنها را دشوار ساخت.
فهرست منابع
الف) منابع فارسی
منابع فارسی

الماسی، علی محمد( 1382) تاریخ مختصر تعلیم وتربیت در اسلام و ایران، چاپ دوم، تهران: انتشارات رشد
الیاس، جان ( 1382)، فلسفه تعلیم وتربیت قدیم ومعاصر، ترجمه: عبدالرضا ضرابی، قم: موسسه پژوهشی امام خمینی
اطاعت، جواد ؛ رضائی، مسعود (1389) نظریه رئالیسم و ضرورت بازنگری در مفاهیم آن، فصلنامه روابط خارجی، سال سوم، تابستان90، صص 148-126
امینی، زهرا (1390) مبانی تعلیم و تربیت از دیدگاه شهید مطهری،10/9/90، اینترنت
ابراهیمزاده، عیسی(1383)، فلسفهی تربیت، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور
ابراهیمزاده، عیسی(1383)، انتظارات بجا ونابجا از فلسفه تعلیم وتربیت، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال: ششم، تابستان 83، ش: 20، صص 64-41
اسمیت، فیلیپ جی ( 1377) فلسفه آموزش و پرورش ،مترجم: بهشتی ،سعید چاپ دوم ، مشهد : آستان قدس رضوی
الهی، حسین (1368) نژادپرستی و آپارتاید در آفریقای جنوبی و نامیبیا، چ اول، تهران: آستان قدس رضوی.
امید، مسعود (1388) فلسفه اخلاق در ایران معاصر، تهران: انتشارات علم
آشوری، داریوش (1379)، دانشنامه سیاسی (فرهنگ و اصطلاحات و مکتب‌های سیاسی)، چاپ ششم، تهران: مروارید
آقازاده، احمد(1381)، آموزش وپرورش تطبیقی، تهران: انتشارات سمت
آهنچیان، محمدرضا( 1382)آموزش و پرورش در پست مدرن، چاپ اول، تهران: طهوری
ایروانی، شهین(1358) مبانی فلسفی آموزش و پرورش ایران، جزوه‌ی درس دوره دکتری فلسفه‌ تعلیم و تربیت‌ دانشگاه تهران
ایروانی، شهین (1389) سهم فیلسوفان آموزش وپرورش در اصلاحات آموزشی، اولین همایش انجمن فلسفه تعلیم وتربیت
اوجاقی، بابک( 1386) گذری بر روش شناسی هرمنوتیک، همشهری، سال پانزدهم، ش4439، 21 آذر 1386
اوزمن، هورادی؛ کراوار، سموئل ام (1379) مبانی فلسفی تعلیم وتربیت، ترجمه گروه علوم تربیتی، قم: موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی (قدس)
اوزمن، هورادی؛ کراوار، سموئل ام(1373) فلسفه، تعلیم و تربیت و چالش پست مدرنیسم، ترجمه: دکتر سعید بهشتی، فصلنامه روانشناسی وعلوم تربیتی، صص19-62
18- باتلر، جی.دونالد (1387) فلسفه آموزش از دیدگاه ایده آلیسم، ترجمه: دژگاهی دکتری صغری، تهران: نشر علم

باقری، خسرو (1386) دیدگاه های جدید در فلسفه تعلیم وتربیت، چاپ اول، تهران: نشر علم
باقری، خسرو(1375) تعلیم و تربیت در منظر پست مدرنیسم، مجله روانشناسی و علوم تربیتی (دانشگاه تهران)، بهار 1375، شماره 56، 63-84
باقری، خسرو(1375)تعلیم و تربیت در منظر پست مدرنیسم، مجله روانشناسی و علوم تربیتی(دانشگاه تهران) ، بهار 1375، شماره56، صص63-84
باقری، خسرو (1382)، درآمدی به فلسفه آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال دوم، تابستان 82 ، ش : 4 ، صص 48 – 9
برلین، آیزایا (1387)، ریشه های رمانتیسم، ترجمه عبد الله کوثری، چاپ اول، تهران: نشر ماهی
بست، جان (1376)، روش های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری، ترجمه: حسن پا شاشریفی و نرگس طالقانی، تهران: انتشارات رشد
بنی سی، پری ناز (1384)، آموزش وپرورش تطبیقی، جزوه درسی دانشگاه آزاد اسلامی قم
بهشتی، احمد (1344)، نقش معلم، درسهایی ازمکتب اسلام، تیر1344، سال ششم، ش9 ، صص44- 41
بهشتی، سعید(1372)، زمینه ای برای بازاندیشی در فلسفه تعلیم وتربیت، چاپ اول، تهران: ویرایش
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 09:01:00 ق.ظ ]