قسمت دوم شامل ۴۵ عبارت است ،عبارات ۱ تا ۴۵ با مقیاس ۵ بخشی لیکرت ( از ۱=کاملاً مخالف تا ۵=کاملاً موافق) که جهت جمع آوری اطلاعات پیرامون نگرش دانشجویان نسبت به رفتارهای خنثی کننده( با ۱۶ عبارت)، کدهای اخلاق پرستاری( با ۱۶ عبارت) و التزام به مراقبت اخلاقی(با ۱۳ عبارت) ساخته شده و قسمت سوم پرسشنامه عبارات ۴۶ تا ۶۴ پرسشنامه است که میزان رفتارهای عدم صداقت علمی را ( با ۱۹ عبارت) از دیدگاه همکلاسی های می سنجد ، محدوده پاسخ ها شامل :۱=هرگز، ۲=بندرت، ۳=گاهی،۴= زیاد و۵= خیلی زیاد می باشد، همچنین در این قسمت جهت سنجش نگرش دانشجویان نسبت به رفتارهای عدم صداقت علمی از مقیاسی ۵ بخشی لیکرت، شامل : ۱=غیر اخلاقی نیست، ۲=تا حدودی غیر اخلاقی، ۳=غیر اخلاقی، ۴=خیلی غیر اخلاقی و۵= بی نهایت غیر اخلاقی استفاده می شود، موارد ذکر شده شامل:
الف) تعداد سوالات پرسشنامه برای سنجش نگرش نسبت به رفتارهای خنثی کننده ۱۶ عبارت (۲،۴،۸،۱۰،۱۵،۱۹،۲۲،۲۶،۳۰،۳۱،۳۴،۳۷،۳۹،۴۰،۴۱،۴۴)می باشد، دامنه نمره ها از ۱۶ تا ۸۰ با میانگین نمره ابزار ۴۸ بوده و توسط میانگین و انحراف معیار مورد قضاوت قرار می گیرند، به نحوی که نمره بالاتر از میانگین ابزار، نشان دهنده توافق بیشتر دانشجویان با حیطه مورد بررسی خواهد بود. ( لازم به ذکر است که در مورد عبارات مربوط به رفتارهای خنثی کننده نگرش منفی دانشجویان بعنوان نگرش مطلوب از نظر اصول اخلاقی محسوب می شود).
پایان نامه - مقاله - پروژه
ب) تعداد سوالات پرسشنامه برای سنجش نگرش نسبت به کدهای اخلاقی ۱۶ عبارت(۱،۷،۹،۱۱،۱۲،۱۶،۱۸،۲۱،۲۴،۲۷،۲۹،۳۲،۳۳،۳۵،۴۳،۴۵)می باشد، دامنه نمره ها از ۱۶ تا ۸۰ میانگین نمره ابزار ۴۸ بوده و توسط میانگین و انحراف معیار مورد قضاوت قرار می گیرند، به نحوی که نمره بالاتر از میانگین ابزار، نشان دهنده توافق بیشتر دانشجویان با حیطه مورد بررسی خواهد بود. لازم به ذکر ست که کدهای مورد استفاده شده در این قسمت کدهای انجمن پرستاران امریکا می باشد که هم راستا و هماهنگ با کدهای ملی اخلاق پرستاری تدوین شده در ایران است.
ج) تعداد سوالات پرسشنامه برای سنجش نگرش نسبت به التزام به مراقبت اخلاقی ۱۳ عبارت(۳،۵،۶،۱۳،۱۴،۱۷،۲۰،۲۳،۲۵،۲۸،۳۶،۳۸،۴۲ )می باشد، دامنه نمره ها از ۱۳ تا ۶۵ با میانگین نمره ابزار ۳۹ بوده و توسط میانگین و انحراف معیار مورد قضاوت قرار می گیرند به نحوی که نمره بالاتر از میانگین ابزار، نشان دهنده توافق بیشتر دانشجویان با حیطه مورد بررسی خواهد بود.
د) تعداد سوالات پرسشنامه برای سنجش میزان رفتارهای عدم صداقت علمی از دیدگاه همکلاسی ها (در این مطالعه سعی شد به منظور جلوگیری از ایجاد حساسیت در دانشجویان و پرهیز از سوگیری ناشی از پذیرش اجتماعی، به جای آنکه بطور مستقیم در مورد ارتکاب عدم صداقت علمی، توسط خودشان پرسیده شود، از شیوع آن در همکلاسی ها سوال شود، زیرا حتی در صورت بدون نام بودن پرسشنامه ها، تعداد قابل توجهی از دانشجویان ممکن است ارتکاب رفتار عدم صداقت علمی را علیرغم انجام آن، انکار نمایند) ۱۹ عبارت(۴۶الف تا ۶۴الف)بوده و بصورت درصد بیان می شود. تعداد سوالات پرسشنامه برای سنجش نگرش نسبت به عدم صداقت علمی ۱۹ عبارت(۴۶ب تا ۶۴ب)می باشد، دامنه نمره ها از ۱۹ تا ۹۵ با میانگین نمره ابزار۵۷ بوده و توسط میانگین و انحراف معیار مورد قضاوت قرار می گیرند به نحوی که نمره بالاتر از میانگین ابزار، نشان دهنده آنست که دانشجویان حیطه مورد بررسی را غیر اخلاقی تر می دانند( لازم به ذکر است که در این قسمت نمرات بالاتر دانشجو نشان دهنده نگرش منفی تر نسبت به این حیطه می باشد) .
جهت مقایسه اثرات متغییرهای فردی کمی بر نگرش نسبت به رفتارهای خنثی کننده، کدهای اخلاقی، التزام به مراقبت اخلاقی، عدم صداقت علمی و گزارش دهی رفتارهای عدم صداقت علمی در هم کلاسی ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و جهت مقایسه اثرات متغییرهای فردی کیفی بر نگرش نسبت به رفتارهای خنثی کننده، کدهای اخلاقی، التزام به مراقبت اخلاقی، عدم صداقت علمی و فراوانی رفتارهای عدم صداقت علمی از آزمون تی تست و آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد.
در نهایت نگرش دانشجویان نسبت به رفتارهای عدم صداقت علمی ،خنثی کننده، و کدهای اخلاقی همراه با متغییرهای فردی – اجتماعی در مدل آنالیز رگرسیون مرحله ای جهت پیش بینی التزام به رعایت مراقبت اخلاقی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت بنحوی که نگرش نسبت به رفتارهای خنثی کننده، نگرش نسبت به عدم صداقت علمی و نگرش نسبت به کدهای اخلاقی بعنوان متغیرهای مستقل و التزام به رعایت التزام به مراقبت اخلاقی بعنوان متغیر وابسته جهت پیش بینی التزام به رعایت التزام به مراقبت اخلاقی در مدل رگرسیون گرفت.
تعیین اعتبار ابزار گردآوری اطلاعات
برای روایی ابزار از روش روایی محتوی به صورت کیفی استفاده شده بدین صورت که ابزار مورد استفاده در این مطالعه پس از ترجمه به فارسی توسط یکی از اساتید زبان انگلیسی(بدون رویت پرسشنامه اصلی)، دوباره به انگلیسی برگردانده شد تا مشکلات ترجمه ای آن برطرف گردد سپس جهت بررسی و اعمال نظر در اختیار ۹ تن از اعضای هیئت علمی دانشکده پرستاری شهید بهشتی رشت و ۳ تن از اعضای هیئت علمی دانشکده پرستاری دانشگاه تهران قرار داده شد و پس از اعمال نظر ایشان، اصلاحات مورد نیاز اعمال گردیده و پرسشنامه نهایی تنظیم گردید.
تعیین اعتماد علمی ابزار گردآوری اطلاعات
جهت بررسی پایایی ابزار طبق نظر استاد آمار از روش آلفا کرونباخ استفاده گردید، جهت این کار تعداد ۲۰ پرسشنامه در اختیار ۱۰ دانشجوی دختر و ۱۰ دانشجوی پسر سالهای دوم تا چهارم پرستاری قرار داده شد تا نسبت به تکمیل آنها اقدام نمایند، سپس تجزیه و تحلیل داده ها در SPSS نسخه ۱۶ انجام شده. استفاده از روش آلفا کرونباخ پایایی ابزار را به شرح زیر نشان داد:
عبارات رفتارهای خنثی کننده ۸/۹۲%α= ، کدهای اخلاق پرستاری ۷/۷۴% α= ، التزام به مراقبت اخلاقی۷/۸۰%α= و عدم صداقت علمی ۲/۸۸% α= محاسبه شد که از لحاظ ثبات درونی همگی نمره بالای ۷۰% داشته و جهت استفاده در این مطالعه در سطح مطلوب قرار دارند.
روش گردآوری داده ها
پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی است که طی مقطع زمانی یک ماه ( مهر ماه ۹۰) جهت تعیین نگرش دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به عدم صداقت علمی، رفتارهای خنثی کننده، کدهای اخلاقی و التزام به رعایت مراقبت اخلاقی اجرا شد، جهت گردآوری داده ها پس از کسب مجوز ار معاونت محترم پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و اخذ تائیدیه کمیته اخلاق، پژوهشگر اقدام به کسب معرفی نامه از ریاست دانشکده محل تحصیل خود و ارائه آن به معاونت پژوهشی دانشکده شهید بهشتی و شرق گیلان، مجوز لازم را کسب کرده و اقدام به توزیع پرسشنامه ها به صورت کلاس به کلاس نمود. قبل از توزیع پرسشنامه ها در مورد بی نام و محرمانه بودن اطلاعات دریافتی، شرکت داوطلبانه در پژوهش و نحوه تکمیل پرسشنامه ها آموزش داده شد. مدت زمان تقریبی جهت تکمیل هر پرسشنامه ۱۵ دقیقه بود و پرسشنامه های توزیع شده در هر کلاس پس از تکمیل شدن جمع آوری می شد. پاسخگویی به پرسشنامه ها در حضور پژوهشگر انجام می گرفت تا دانشجویان بدون تبادل نظر به سوالات پاسخ دهند .
روش تجزیه و تحلیل داده ها
مطالعه حاضر تک متغیری بوده و متغیر آن التزام به مراقبت اخلاقی و عوامل مرتبط با آن می باشد. متغیر التزام به مراقبت اخلاقی از نوع وابسته و متغیرهای نگرش به عدم صداقت علمی، رفتارهای خنثی کننده، کدهای اخلاق پرستاری و عوامل فردی-اجتماعی، بعنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده اند. داده های این پژوهش هم از نوع کیفی و هم از نوع کمی می باشند. از میان متغیرها، سن بعنوان متغیر ( کمی- پیوسته )، جنس، وضعیت تاهل، آشنایی با کدهای اخلاق پرستاری، منبع آشنایی با کدها ( کیفی – اسمی)، ترم تحصیلی(کیفی- رتبه ای) و معدل دو نیمسال اخیر بعنوان متغیر (کمی- پیوسته) در نظر گرفته شد. نمره نگرش نسبت به عدم صداقت علمی، رفتارهای خنثی کننده و کدهای اخلاق پرستاری از نوع ( کمی- پیوسته) می باشد.
جهت تجزیه و تحلیل، داده ها بعد از کدگذاری وارد نرم افزار SPSS نسخه ۱۶ گردید. به منظور دسته بندی و خلاصه نمودن داده ها از آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و جداول توزیع فرآوانی استفاده شد. در مرحله اول با بهره گرفتن از آزمون کولموگرو اسمیرنو[۱۲۴]، توزیع نرمال داده ها ارزیابی شد که نشان می داد داده ها از توزیع نرمال برخوردار هستند. در راستای بررسی اهداف ۱ تا ۴ تحقیق ( تعیین نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به عدم صداقت علمی، رفتارهای خنثی کننده، کدهای اخلاق پرستاری و التزام به مراقبت اخلاقی) از میانگین و انحراف معیار عبارات مربوط به هر قسمت جهت مقایسه داده ها استفاده گردید، برای تعیین عوامل مرتبط(نگرش نسبت به رفتارهای عدم صداقت علمی، رفتارهای خنثی کننده وکدهای اخلاق پرستاری) با التزام به مراقبت اخلاقی همراه با کنترل اثرات متغییرهای فردی- اجتماعی، ابتدا با توجه به توزیع نرمال داده ها ،از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه جهت تعیین ارتباط متغیرهای مستقل با متغیر وابسته بصورت تک متغیره استفاده شد، سپس همه عوامل پیش بینی کننده با ( ۱/۰ P < ) ، در ارتباطات چندگانه از طریق مدل های تعمیم یافته خطی به روش بک وارد[۱۲۵] مورد بررسی قرار گرفتند.
ملاحظات اخلاقی
پژوهشگر در راستای انجام پژوهش، ملاحظات اخلاقی زیر را رعایت نمود:
اخذ معرفی نامه از معاونت محترم پژوهشی دانشگاه جهت ارائه به مسئولین ذیربط محیط پژوهش
توضیح در مورد اهداف، اهمیت و نحوه شرکت در پژوهش به واحدهای مورد پژوهش و اخذ رضایت نامه کتبی از آنها
داوطلبانه بودن روند شرکت در مطالعه
اطمینان دادن به واحدهای مورد پژوهش در مورد محرمانه بودن کلیه اطلاعات و عدم نیاز به درج نام و مشخصات در پرسشنامه
نتایج پژوهش در صورت درخواست مسئولین ذیربط، در اختیار آنها قرار می گرفت
ذکر منابع و ماخذ استفاده شده در پژوهش
فصل چهارم
یافته های پژوهش(معرفی جداول):
در این فصل یافته های پژوهش پس از تجزیه و تحلیل آماری در قالب ۱۴ جدول تدوین گردیده است .
جداول شماره(۱) : توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش برحسب عوامل فردی اجتماعی
جدول شماره (۲) : میانگین و انحراف معیار متغیرهای اصلی مورد پژوهش
جدول شماره (۳): : توزیع فرآوانی میزان رفتارهای عدم صداقت علمی از دیدگاه هم کلاسی ها
جدول شماره (۴) : توزیع فراوانی عبارات مربوط به نگرش نسبت به رفتارهای عدم صداقت علمی
جدول شماره (۵) : توزیع فراوانی عبارات مربوط به نگرش دانشجویان نسبت به رفتارهای خنثی کننده
جدول شماره (۶) : توزیع فراوانی عبارات مربوط به نگرش دانشجویان نسبت به کدهای اخلاق پرستاری
جدول شماره (۷) : توزیع فراوانی عبارات مربوط به نگرش دانشجویان نسبت به التزام به مراقبت اخلاقی
جدول شماره (۸) : توزیع فراوانی عبارات مربوط به میزان رفتارهای عدم صداقت علمی از دیدگاه هم کلاسی ها
جدول شماره (۹) : ضرایب هم بستگی میان متغیر های مورد مطالعه
جدول شماره (۱۰) : مقایسه میانگین ، انحراف معیار و رابطه متغیرهای اصلی مورد مطالعه با جنس
جدول شماره (۱۱) : مقایسه میانگین ، انحراف معیار و رابطه متغیرهای اصلی مورد مطالعه با وضعیت تاهل
جدول شماره (۱۲) : مقایسه میانگین ، انحراف معیار و رابطه متغیرهای اصلی مورد مطالعه با آشنایی دانشجویان با کدهای اخلاق پرستاری
جدول شماره (۱۳) : مقایسه میانگین ، انحراف معیار و رابطه متغیرهای اصلی مورد مطالعه با منبع آشنایی دانشجویان با کدهای اخلاق پرستاری با بهره گرفتن از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه
جدول شماره (۱۴) : ضرایب رگرسیونی عوامل مرتبط با التزام به مراقبت اخلاقی بر اساس مدل رگرسیون چندگانه به روش بک وارد
جدول شماره ۱توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش برحسب عوامل فردی-اجتماعی

 

درصد تعداد
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:15:00 ق.ظ ]