5-2- پیشنهادات 68
منابع و مآخذ 70
ضمائم 74
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (4-1): توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنسیت 48
جدول (4-2) : توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب گروه سنی 49
جدول (4-3): توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب رشته تحصیلی 50
جدول(4-4): توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب پایه تحصیلی 51
جدول (4-5): توزیع فراوانی پایگاه اقتصادی اجتماعی پاسخگویان 52_Toc410675314
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
جدول (4-6): اهمیت معیارهای انتخاب لباس از نظر دانش اموزان 53
جدول (4-7): مهمترین گروه های مرجع در انتخاب لباس از نظر دانش آموزان 54
جدول (4-8): مهمترین گروه های مرجع در انتخاب مدل مو از نظر دانش آموزان 55
جدول (4-9): فراوانی اولویت اول انتخاب لباس از نظر تعلق به گروه های عضویتی و غیرعضویتی 55
جدول (4-10): فراوانی اولویت دوم انتخاب لباس از نظر تعلق به گروه های عضویتی و غیرعضویتی 56
جدول(4-11): فراوانی اولویت سوم انتخاب لباس از نظر تعلق به گروه های عضویتی و غیرعضویتی 57
جدول (4-12): آزمون تی تست مربوط به سبک پوشش دختران و تاثیر پذیری از گروه های مرجع عضویتی و غیر عضویتی 58_Toc410675332
جدول(4-13): آزمون تی تست مربوط به سبک پوشش پسران و تاثیر پذیری از گروه های مرجع عضویتی و غیر عضویتی 59
جدول (4-14): میزان اهمیت معیارهای پوششی در میان دانش اموزان 60
جدول(4-15): آزمون آنوا مربوط به پایگاه اقتصادی- اجتماعی و سبک پوشش مدرن و سنتی 61
عکس مرتبط با اقتصاد
جدول(4-16): آزمون آنوا مربوط به سرمایه فرهنگی و سبک پوشش مدرن و سنتی 62
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار (2-1). مدل مفهومی گروه های مرجع 32
نمودار(2-2). مدل مفهومی تأثیر گروه های مرجع بر سبک پوشش 33
نمودار(2-3). انواع سبک پوشش 34
نمودار شماره(4- 1). توزیع درصدی جنس پاسخگویان 48
نمودار شماره (4-2). توزیع فراوانی گروه سنی پاسخگویان 49
نمودار شماره(4- 3). توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب رشته تحصیلی 50
نمودار شماره (4-4). توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب پایه تحصیلی 51
نمودار شماره(4- 5).توزیع درصدی سلسله مراتب پایگاه اقتصادی- اجتماعی پاسخگویان 52
نمودار شماره (4-6). مهمترین معیارهای پوشش در دختران و پسران 53
نمودار شماره(4-7). توزیع درصدی اولویت اول انتخاب لباس از نظر تعلق به گروه های مرجع 56
نمودار شماره(4-8). توزیع درصدی اولویت دوم انتخاب لباس از نظر تعلق به گروه های مرجع 57
نمودار شماره(4-9). توزیع درصدی اولویت سوم انتخاب لباس از نظر تعلق به گروه های مرجع 57
چکیده

تأثیر گروه های مرجع بر سبك پوشش جوانان
(مطالعه موردی: دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه سنگر)
ابراهیم کشاورز
در فرایند شکل گیری رفتار، نگرش و کنش افراد در جامعه، عوامل متعددی نقش دارند؛ از جمله مهمترین آنها افراد یا گروه های مرجع هستند که مبنا و معیار داوری و ارزیابی کار کنش گران اجتماعی قرار میگیرند. گروه های مرجع شامل اشخاص و یا گروه هایی میباشند که افراد برای تصمیمگیری و ارزیابی رفتار و نگرشهایشان به آنها اتکا دارند. در دوران حاضر، به علت فرایندهای جهانی شدن و گسترش فن آوری های اطلاعاتی، گروه های مرجع با عبور از قلمروهای محلی، به قلمروهای جهانی وارد شدهاند. در جوامع مدرن، نوع لباس افراد از اولین نشانه ها و ابزاری است که موجب شناخته شدن و تشخیص هویت آنان میشود و نماد و نشانهی فرهنگی و اجتماعی محسوب میشود. پژوهش حاضر در پی مطالعهی تأثیر گروه های مرجع به عنوان عامل هویت ساز افراد بر سبکهای مختلف پوشش جوانان میباشد. این تحقیق با رویکردهای جامعهشناسانه و روانشناسی اجتماعی به موضوع گروه های مرجع و سبک پوشش پرداخته و با روش توصیفی – پیمایشی در یک نمونهی 258 نفری از میان دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر سنگر انجام گرفته است. روش نمونهگیری از نوع خوشه ای چند مرحلهای بوده و اطلاعات از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که در عصر مدرن و جوامع کنونی معیارهای پوشش کارکردهای اولیه خود را از دست داده و معانی فرهنگی و تمایز بخشی پیدا کردهاند. همچنین، بررسی روابط متغیرها نشان میدهد که پسران به طور معناداری در زمینهی سبک پوشش مدرن متاثر از گروه های غیرعضویتی میباشند؛ در مقابل دختران گرایش بیشتری به گروه های عضویتی دارند.
کلید واژه ها: گروه مرجع، سبک پوشش، سرمایه فرهنگی، هویت اجتماعی ، جوانان
Abstract

The Effect of Reference Groups on Fashion of Youth
(A case study on high school students of Sangar Region)
Ebrahim Keshavarz
There are many different factors which involved in the processes of formation behavior, attitudes and actions of individuals in society. Including the most important reference individuals groups are those who based on criteria for judging and evaluating the behavior of social actors. Reference groups consist of individuals or groups to which actors remaking decision and evaluate their behaviors and attitudes. In present world, because of globalization processes and the development of information technologies, the reference groups of the local terrain have become more universal. In modern societies, the type of clothing is among the first tools that can be identified and their identity is the symbol of cultural and social. This study refers to the influence of reference groups as a factor that individuals can be identified on different styles of dressing among young people. This research outlines to reference groups and fashion with sociological and social psychological approaches. The method of study was descriptive- survey research and date was collected by questionnaire. This study was carried out among a sample of 258 high school students (male & female) in Sangar City. Multi stage cluster sampling method was used for selecting the samples of study. The results show that,

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
n the modern age and current communities, standards of fashion loss themselves basic functions and found meanings of culture and differentiation. Moreover, relationship between the variables show that, boys are significantly influenced by Non-membership groups in the fashion of modern. Against the girls tend more to membership groups.
Keywords: Reference groups, Fashion, Cultural capital, Social identity, Youth
فصل اول
کلیات طرح

فصل اول:کلیات طرح

1-1- مقدمه
اگر وجود اختلاف در سبک های پوشش[1] جوانان را به عنوان یک واقعیت اجتماعی بپذیریم آنگاه می توانیم در یابیم که سبک های مختلف پوشش از طریق چهره ها یعنی انتخاب نوع لباس و پوشش ظاهری مثلا نوع آرایش مو و صورت بیان می شوند. در کنار این ویژگی اگر اصطلاح گروه مرجع[2] را به این معنا که ارزش ها و در نهایت هویت ما اغلب از گروه هایی که به آن متعلقیم قرض گرفته می شود، در نظر بگیریم می توانیم میان سبک های مختلف پوشش و گروه های مرجعی که باورها، ارزشها و نگرشهای افراد را شکل می دهند پیوندی ساختاری بیابیم.
با توجه به اینکه جامعه ایران با جوانی جمعیت رو به رو است و جوانی دوران کسب هویت و شکل گیری شخصیت است و گروه های مرجع می توانند نقش موثری در این زمینه داشته باشند، لذا شناخت گروه هایی که امروز مورد توجه و علاقه دانش آموزان هستند و گروه مرجع آنها را در زمینه پوشش ظاهریشان تشکیل می دهند، می تواند زمینه ساز برنامه ریزی های فرهنگی برای این بخش از جامعه باشد.
پژوهش حاضر به دنبال کشف رابطه ساختاری سبک پوشش به عنوان یکی از مولفه های هویتی جوانان و گـروه های مرجع دانـش آموزان که بر روی نگرش ها و ارزشهای آنها در انتخاب سبک پوشش تاثیر می گذارد، می باشد.

1-2-بیان مسئله تحقیق
انسان موجودی اجتماعی و اعمال و رفتارهای او متاثر از ارزش ها، هنجارها و قوانین گروه است. انسان بدون تعلق به گروه احساس امنیت نمی کند. آدلر علاقه اجتماعی را در انسان امری ذاتی می داند و معتقد است کــه انسان از بدو تولد در درون شبکه ای از روابط اجتماعی پیچیده و متقابل قرار می گیرد و شکل گیری شخصیت او در اثر همین ارتباطات متقابل است(شفیع آبادی،1375).

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:24:00 ب.ظ ]