ارتباط با دوستان برایش بسیار مهم میشود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
بچه های این سن از اینترنت برای یادگیری و تحقیق مسائل مدرسه سود میجوید. آنها میتوانند موزیک دانلود کنند، از ایمیل استفاده کنند، به بازیهای آنلاین بپردازند. آنها بهترین راه برای ارتباط با دوستانشان را پیام فوری IM می دانند.

 

    • برای حفاظت از این گروه سنی، موارد زیر مهم خواهد بود.

 

۱) مسائل گروهای قبلی در اینجا هم کاربرد دارد.
۲) مصر باشید که کودک شما هیچگاه افراد آنلاین را بصورت واقعی ملاقات نکند.
۳) به او بیاموزید که بدون اجازه شما اقدام به دریافت فایل[۲۸] از اینترنت نکند. ممکن است او با این کار
انواع برنامه های جاسوسی و ویروسها را به کامپیوتر راه دهد.
۴) بهتر است یک user account با محدودیت در اختیار او قرار دهید تا بدون اطلاع شما نتواند کارهایی مانند نصب برنامه روی کامپیوتر انجام دهد.
۵) به او در مورد سایتهای مستهجن هشدار داده و او را به سمت سایتهای مفید هدایت کنید.
۶) حتما به ایمیل و اشتراک پیام فوری IM او دسترسی داشته باشید تا مطمئن شوید که با غریبه ها ارتباطی ندارند.
۷) با کودک خود درباره عادات رفتارهای شایسته آنلاین صحبت کنید. آنها باید یاد بگیرند که از اینترنت برای ایجاد شایعه و یا آسیب رسانی به دیگران استفاده نکنند.
مطالب نامناسب و غیر مجاز در اینترنت
مطالب نامناسب نیز یکی دیگر از خطراتی است که کودکان ما را تهدید می‌کند. وجود سایت هایی با محتواهای وحشتناک و مشمئز کننده و یا سایت های هرزه نگار که به راحتی و تنها با تایپ چند عبارت کوتاه در اختیار کودکان ما قرار می‌گیرد.
رؤیت مطالب نامناسب در اینترنت ممکن است از همان کودکی ، کودک را به مسیری ببرد که پدر و مادر مخالف آن هستند. روزی در هنگام تماشای یک مسابقه ی فوتبال صحنه ای را دیدم که اگر اینجا نقل کنم مشخص خواهد شد که والدین تا چه اندازه مواظب فرزندانشان هستند تا کلمات رکیک را نه جایی بشنوند و نه درجایی مشاهده نمایند.
روزی در یکی از ورزشگاه های کشور و در جریان یک مسابقه فوتبال لیگ برتر که اتفاقا به صورت زنده از یکی از شبکه های استانی در حال پخش شدن بودن پدری هر دو گوش فرزندش را محکم گرفته بود.
پس از پایان مسابقه فوتبال وقتی که گزارشگر برنامه ورزشی نود از این پدر دلیل این کار را پرسید گفته بود که می خواستم پسرم فحش ها و حرف های رکیکی که تماشاگران در دقایق پایانی مسابقه فوتبال بر زبان می آوردند را نشنود.
حال قطعاً در اینترنت که بزرگی و عظمت آن به وسعت یک دنیاست و در آن همه چیز خوب و بد یافت می شود و صد البته خوبی ها و نکات مثبتش بیش از نکات منفی آن است باید مراقب بود و خیلی هم باید مراقب بود.
ارتکاب جرایم: بمبها، مواد مخدر، دزدی و شخصیت های غیر واقعی
در برخی از صفحات مخرب سایتها اطلاعات و دستورالعملهای ساخت انواع بمبها و… توضیح داده شده است. در کمتر از ۶۰ ثانیه بعد از وارد کردن واژه‌های کلیدی [۲۹]مناسب، چند سایت اینترنتی حاوی دستورالعملهای دقیقی با عناوین ذیل را می‌توان پیدا کرد:
چگونه یک بمب اولیه دستی بسازید.
چگونه از مواد شوینده، مواد منفجره بسازیم.
مبارزه با تستهای متابولیت مواد مخدر و…..
زورگویی‌های الکترونیکی نیز یکی دیگر از خطرات اینترنتی است و عبارت است از اذیت و آزاری که از طریق رسانه‌های الکترونیکی صورت می‌گیرد. این مسئله از افترا و تهمتهای ناروا بر روی سایت گرفته تا تهدیدات ارسال شده توسط پیام های الکترونیکی یا تلفن های همراه را در بر می‌گیرد.
تهاجم به حریم خصوصی
این گفته که هیچ چیز مجانی به دست نمی آید در اینترنت هم مثل دنیای واقعی، مصداق دارد. در بسیاری موارد، شما حریم خصوصی خود را فدای اینترنت می‌کنید و این کار را با استفاده به ظاهر رایگان از نرم افزارها و خدمات کامپیوتری انجام می‌دهید.
بسیاری از سایت ها اعلام می نمایند که هرشب می توانید جدیدترین اخبار را در ایمیل خود داشته باشید یا خیلی از آنها اعلام می نمایند که ما جدیدترین آهنگ های موسیقی را به ایمیل شما ارسال خواهیم کرد و یا پیام های مشابه اینچنینی و در مقابل از شما آدرس ایمیل و پسوردتان را می خواهند.
باید دقت نمود که در اکثر سایت و معمولا در سمت راست یا چپ لینکی تحت عنوان عضویت در خبرنامه قراردارد.
این مسأله در خیلی از سایت های معتبر و سایت های وابسته به وزارتخانه ها و سازمان های دولتی نیز صادق است چرا که مدیر سایت می خواهد از طریق ایمیل با شما در ارتباط باشد و آخرین اخبار و یا به طور مثال محصولات شرکت را برای شما ارسال نماید.
در این موارد منطقی است که فقط از شما نام و نام خانوادگی و آدرس ایمیل شما خواسته شود ، حالا ممکن است گاهی وقت ها شماره همراه شما هم پرسیده شود که این هم تاحدودی منطقی به نظر می رسد اما اگر از شما به طور مثال از شما رمز[۳۰] ایمیل شما یا رمز کارت شما پرسیده شود در این مواقع باید احساس خطر نمود و با احتیاط عمل نمود، چراکه تنها با داشتن آدرس ایمیل هم فرد قادر خواهد بود برای شما ایمیل ارسال نماید و یا با داشتن شماره روی کارت به حساب شما پول واریز نماید و نیازی به رمز نیست.
برخی از سایت ها هم از کاربران خود درخواست می کنند که در صورت تمایل به استفاده از خدمات سایت ابتدا باید در سایت عضو شوند که در اینجا هم وضعیت به همین منوال می باشد و شما نباید رمز خود (حالا رمز هر چیزشخصی که مربوط به شماست) را در اختیار مدیر سایت قراردهید.
خطرات خاصی که کودکان در اینترنت با آن روبرو هستند
قرارگرفتن در معرض اطلاعات نامناسب
به دلیل دستیابی رایگان به اطلاعات روی اینترنت، که اصلی ترین خطری که ممکن است کودکان ممکن است در معرض آن قرارگیرند، اطلاعات نامناسب، مسایل جنسی، مسائل نفرت انگیز یا خشن و یا تشویق به انجام این گونه فعالیتهای خطرناک و غیر قانونی در سطح اینترنت است.
قمار و شرطبندی
علیرغم غیر قانونی بودن سایتهای قمار آنلاین، آنها اینترنت را مورد هجوم قرار داده اند. برای کودکان ناشایست است که هرگونه فعالیت این سایتهای قمار را تماشا کنند یا در آن شرکت نمایند، این مسأله (افزون بر حرام بودن) یک تهدید بالقوه نیز برای وضعیت مالی اعضای خانواده محسوب میشود.
مواد مخدر، الکل، تنباکو
برخی سایتها و گروه های خبری، افزایش کاربرد مواد مخدر، تنباکو، یا الکل را در دستور کار دارند.
آسیب بدنی
سوء استفاده کنندگان از کودکان که هدفشان جستجوی کودکان است، از ایمیل و اتاقهای گفت وگو[۳۱] برای جلب اعتماد کودک استفاده می کنند و سپس یک ملاقات حضوری ترتیب می دهند. زمانی که اعتماد جلب و دیدار انجام گردید، کودک در معرض خطر صدمات بدنی، آزار جنسی و ترس دائمی قرار میگیرد.
پیام های آزاردهنده
یک کودک ممکن است با ایمیل یا پیامهای روی صحنه ی چت روبه رو شود که ناراحت کننده، تحقیرآمیز یا خصمانه هستند؛ اطلاعاتی که برای فرزند شما ارسال می شود، اثرات روانی بر او دارد.
مشکلات مالی و قانونی
خطر دیگری که وجود دارد این است که کودک کاری را انجام میدهد که عواقب منفی قانونی یا مالی دارد مثل اعلام کردن شماره ی کارت اعتباری والدینش یا ارتکاب جرم کامپیوتری.
گذشته از موارد قانونی، باید رفتار اینترنتی را به کودکان آموزش داد مثل پرهیز از گستاخی و شرارت یا توجه کردن به رفتارهای اجتماعی پسندیده و
تجاوز به حریم خصوصی
حریم خصوصی بسیار مهم و روی اینترنت بسیار حساستر است. هیچ کس حق ندارد به اطلاعاتِ شخصیِ کودک بدون اجازهی او و والدینش دسترسی داشته باشد.
این اطلاعات شامل: اسم، سن، تاریخ تولد، نام مدرسه، جزئیاتی درباره ی خانواده ی کودک، جزئیاتی درباره ی دوستان کودک، مکانهایی که کودک زیاد به آن جا میرود، علایق و سرگرمیهای او میشود. آشکار کردن چنین اطلاعاتی روی اینترنت ممکن است کودک را در معرض تهدیدهای واقعی قرار دهد.
تحلیل توان کودک
احتمالاً بزرگترین خطری که برای کودک ( در صورت ساعتها استفادهی نامحدود از اینترنت ) وجود دارد آن است که او مقدار زیادی از زمان با ارزش و مفیدش را که می تواند صرف فعالیتهای خلاق نماید، به هدر می دهد.
در صورتی که کودک از اوقات فراغتش به نحو سازندهای بهره نبرد، رشد او به میزان زیادی دچار لطمه می شود.
دلایل نگرانی

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:51:00 ق.ظ ]