داده های ورودی در این روش اندکی متفاوت با روش دستی است و لذا نتایج حاصل از آن نیز تاحدودی متفاوت خواهد بود. در این روش داده های ورودی که در روش دستی نسبت مشاهده ی افراد در هر زیستگاه (تعداد گوزن) (oi) و نسبت در دسترسی (pi) بوده اند به مقدار در دسترس (برآورد شده) و مقدار استفاده شده ای که مشاهده شده تبدیل شده است.
و لذا نتایج حاصل از این روش متفاوت از روش دستی می باشد، بر اساس نتایج این داده ها که در جدول ۴-۴ آمده است، زیستگاه دشتی به عنوان زیستگاه دارای ارجحیت بیشتر شناسایی شده است، که احتمالاً این تغییرات در نتایج به دلیل عدم اعمال حضور یا عدم حضور گونه در زیستگاه بوده است و تنها مورد تغذیه قرار گرفتن و دردسترسی مواد غذایی دارای ارجحیت ملاک قرار گرفته اند و لذا نیازهای دیگر گونه که ناشی از رفتار گونه بوده است مد نظر قرار نگرفته است.
با توجه به آزمون فرض صفر(تصادفی بودن انتخاب زیستگاه)، کای اسکوئر محاسبه شده با درجه آزادی ۳ برابر با ۳.۹۶۳ بوده است که با احتمال ۹۹ % این اختلاف بین انتخاب زیستگاه ها معنی دار است. و این نشان دهنده اختلاف در شاخص های انتخاب بین زیستگاه های مختلف است و اینکه زیستگاه دشتی دارای بیشترین ارجحیت زیستگاهی است در حالی که زیستگاه دامنه شمالی را به عنوان زیستگاهی که کمترین ارجحیت را دارد تشخیص داده شده است (دقیقاٌ عکس نتایج روش قبل).
برای مشخص نمودن شاخص ارجحیت روش های دیگری وجود دارد که ممکن است برای تعداد دو نوع گونه مورد تغذیه بکار بروند مانند شاخص مورداک[۳۹] (۱۹۶۹) (Krebs, 1999). اما با توجه به اینکه گونه های گیاهی مورد تغذیه ی گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک بیش از دو منبع است لذا از این روش نمی توان استفاده نمود.
پایان نامه

 

 

  •  

 

 

 

 

 

  • شاخص های دیگر

 

 

در منابع مختلف به شاخص های دیگری برای مبحث انتخاب منبع اشاره شده است که از آن میان در اینجا به مقادیر محاسبه شده چند مورد اشاره خواهد شد:

 

 

  • شاخص گزینش Ivlev (1961)

 

 

 

  • شاخص خطی Strauss (1966)

 

 

 

  • شاخص Bowyer و Bleich (1984)

 

 

جدول ۴-۶: برخی شاخص های انتخاب برای گونه های تغذیه شده گوزن زرد ایرانی، جزیره اشک، بهار ۱۳۹۰

 

 

Bowyer
Index

 

Strauss
Index

 

Index
Ivlev

 

میزان گونه در رژیم غذایی (oi)

 

میزان گونه در محیط (pi)

 

نام علمی گیاه

 

زیستگاه

 

 

 

۰

 

-۰.۱۲۴۲

 

-۱.۰۰۰

 

۰.۰

 

۰.۱۲۴۲

 

Avena fatua L.

 

دشتی

 

 

 

۰

 

-۰.۰۰۱۱

 

-۱.۰۰۰

 

۰.۰

 

۰.۰۰۱۱

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:03:00 ب.ظ ]