چــون بهــار شــکفته امسال خـــرمّی شـــد، بقــــای لارستان
دور باد از تو، ای دیــار نجیب خشـــکسالی، بـــلای لارســــتان
«سید مصطفی کشفی»
۵-۲-۱۳-۴سوزاندن کلّه خَر
هرگاه هوا ابری بوده ولی باران نمی­باریده، یکی از کارهایی که انجام می­دادند، سوزاندن کلّه خَر بوده است. بدین ترتیب که اگر خَری را که به هر نحوی می­مرده، سرش را جدا می­کردند و می­سوزاندند. بعد خاکسترش را داخل ظرفی ریخته، ناودانی را که رو به قبله بوده، انتخاب می­کرده ­اند. خاکستر را با آب قاطی کرده و داخل ناودان می­ریختند، تا به پایین بریزد و بدین ترتیب می­گفتند راه باران باز شده و باران خوبی می­باریده است.
۵-۲-۱۳-۵شُلِۀ زیارت
این آش نذری است که بیشتر برای طلب باران پخته می­ شود. چند نفر توی ده می­گردند و پول یا امکانات مورد نیاز برای پختن شُله را جمع­آوری می­ کنند. ترکیبات این آش معمولاً، گندم و گوشت است. این آش حتماً باید در کنار زیارت ده پخته شود. به همین دلیل به آن «شله زیارت» می­گویند. این آش با شرکت همه مردم پخته می­ شود و بعد از آماده شدن نیز بین اهالی تقسیم می­گردد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۵-۲-۱۴- عزاداری امام حسین
در این روستا که از سال­های دور، گروهی شیعه به این­جا مهاجرت کرده و ساکن شده ­اند، مانند سایر مناطق شیعه نشین ایران در ماه محرم مراسم سوگواری امام حسین(ع) برگزار می­ کنند.
ده روز اول محرم هر شب نذری هر که دارد به حالت شیرینی پخش می کنند و مراسم نوحه خوانی و سینه زنی نیز برگزار می گردد. قابل ذکر است تمام شیعیان این روستا با هم نسبت فامیلی دارند.
۵-۲-۱۵غذاها و خوراکی­های محّلّی
پیش در آمد
گوناگونی و تنوّع شیرینی،تنقلات،دسرها و غذای این منطقه (لارستان و اطراف آن) زبانزد است. شیرینی­های گوناگون و دسرهای مختلف را در فصول مختلف سال و هم چنین مناسبت­های مذهبی، زنان و دختران هنرمند به بهترین شکل تهیه و عرضه می­ کنند. هنرمندی آنان به ویژه در ماه رمضان نمود بیشتری دارد. در ماه مبارک ده­ها نمونه دسر و غذا پخته و مصرف می­ شود.
اسامی بعضی از این دسرها و خوراکی­ها در زیر آمده و طرز تهیه آن­ها نیز ذکر گردیده است.
پَکُر[۱۰۴] َ- پراشکی[۱۰۵] - سوگی[۱۰۶] - حلوای تَرَک[۱۰۷] - فِرِنی[۱۰۸] - سمبوسَه[۱۰۹] - کَستر[۱۱۰] - نخود و باقلا- جیلو[۱۱۱] - کرمّله[۱۱۲] - حلوای کسر[۱۱۳] -لِگهِ مات[۱۱۴] - شوربا[۱۱۵] - سوپ سبزیجات- پِشو[۱۱۶] - مهَوه[۱۱۷] یامَیَه- عکّال[۱۱۸] - خِهْر[۱۱۹]- هوگرمی-کَتخِ[۱۲۰] - گِوِدَه[۱۲۱] -دَمْپُخی[۱۲۲] - پَپُلُشکْ [۱۲۳]- ماشک، بنی، دال- بُزِوَه [۱۲۴]- بلالیت[۱۲۵] - هریسه[۱۲۶] - تیزی[۱۲۷] - کلّه سوری[۱۲۸].
۵-۲-۱۵-۱افطاری­های مخصوص ماه رمضان و طرز تهیۀ آن­ها
۵-۲-۱۵-۱-۱ پراشکی
آرد معمولی، ماست، روغن، خمیر مایه ، جوش شیرین،‌ مرغ، پنیر پیتزا.
آرد،‌ ماست،‌ روغن و خمیر مایه را مخلوط کرده، خمیر درست می­کنیم و می­گذاریم ور بیاید. ‌مرغ را آب­پز کرده و از استخوان جدا کرده، بعد ریش ریش می­کنیم، خمیر پیتزا را به آن اضافه کرده و هم می­زنیم. بعد خمیر را پهن کرده، با قالب لیوان بیرون آورده وسط هر قالب مقداری از مخلوط آماده شده می­ریزیم. دو طرف خمیر را به هم آورده با چنگال می­زنیم و در تابه سرخ می­کنیم، با سس استفاده می­ شود.
۵-۲-۱۵-۱-۲ پِشُو
پشو را آب می­ کنند تا نم شود. آب و شکر را مخلوط کرده می­گذارند تا گرم شود. بعد پشو را از داخل آب بیرون می­کشیم و در آب و شکر می­ریزیم. سپس روی اجاق می­گذاریم تا پشو در آب حل شود .در نهایت آن را برداشته، شیر یا رنگ با گلاب به آن اضافه کرده و داخل یخچال می­گذاریم.
۵-۲-۱۵-۱-۳ پَکُرَ
آرد، سبزی خرد شده (شوید، گشنیز)، خمیر مایه، گوجه ریز خرد شده، فلفل قلمی ریز شده، پیاز به دلخواه. همه را با هم مخلوط کرده و خمیر می­کنیم، مایع خمیر آن باید شل باشد، می­گذاریم تا خمیر ور بیاید بعد با قاشق برداشته در ماهیتابه سرخ می­کنیم.
۵-۲-۱۵-۱-۴ حلوای تَرَک
نشاسته، رنگ حلوا، شکر، گلاب، هل، مغز گردو و یا بادام، آب، روغن، شیر همه مواد غیر از مغز گردو و یا بادام را با هم مخلوط کرده حدود یک ساعت یا بیشتر می­جوشانیم تا خوب غلیظ شود. بعد مغز را اضافه کرده، کمی روغن می­ریزیم. حلوا را داخل ظرف مخصوص می­ریزیم، بعد از خنک شدن به شکل مربع بریده و مصرف می­کنیم. بعضی­ها، از پودر نارگیل برای تزئین آن استفاده می­ کنند.
۵-۲-۱۵-۱-۵حلوای کسر
کستر را به مقدار زیادی در ظرف می­ریزیم، شیر،‌ هل کوبیده شده، گلاب و شکر را به آن اضافه می­کنیم، می­جوشانیم تا خوب غلیظ شود. غلیظ که شد توی ظرف مخصوص می­ریزیم و تکه تکه می­کنیم با پودر نارگیل یا پسته تزئین می­کنیم.
۵-۲-۱۵-۱-۶حلوای مسقطی
معروف­ترین سوغاتی و شیرینی لارستان حلوایی است که مسقطی نامیده می­ شود. این حلوا، همان طور که از نام آن بر می ­آید،‌ منسوب به مسقط یکی از شهرهای قدیمی عّمان است ‌که تجّار لارستان در رفت و آمدهای تجاری به مسقط، طرز پُخت آن را فرا گرفته­اند. قریب ۱۵۰ سال است که این حلوا بهترین و خوشمزه­ترین سوغاتی لارستان محسوب می­ شود.در سال­های اخیر در شهرهای دیگر جنوب ایران نیز مسقطی تهیه کرده ­اند، اما هنوز موفق به ساخت حلوایی به کیفیت حلوای مسقطی لارستان نشده­اند. بعضی بانوان هنرمند نیز آن را در منزل تهیه می­ کنند. این حلوا از: شکر، نشاسته، روغن،‌ گلاب، زعفران، ‌هل و خلال پسته و بادام تهیه می­ شود. بدین ترتیب که: ابتدا شکر و آب را می­جوشانند تا به صورت شیره در­آید، بعد نیمی از شیره شکر را با نشاسته مخلوط می­ کنند و به هم می­زنند تا سفت شود. در همان حال به تدریج روغن و بقیه شیره شکر را به آن اضافه می­نمایند. هم زدن این مخلوط تا شکل گرفتن کامل مسقطی ادامه می­یابد و پیش از به عمل آمدن حلوا مقداری هل، زعفران و خلال پسته و بادام به آن می­افزایند و پس از آماده شدن آن را در سینی بزرگ می­ریزند تا سرد شود.
۵-۲-۱۵-۱-۷جیلو (ژله)
پودر ژله را که در طعم میوه­های مختلف است، را در یک لیوان آب جوش حل کرده ویک لیوان آب سرد را به آن اضافه کرده در ظرف می­ریزیم و در یخچال می­گذاریم تا خوب ببندد.
۵-۲-۱۵-۱-۸سَمبوسه
مرغ،‌ روغن، پیاز، نخود سبز، هویج طعم دهنده، ماجی (گالینابلانکا).
مرغ را آب پز کرده، رشته رشته می­کنیم. پیاز را در روغن سرخ کرده، گالینابلانکا، زردچوبه و کمی ادویه اضافه می­کنیم. مرغ را به آن اضافه کرده، تفت می­دهیم. هویج رنده شده و نخود سبز را به ترتیب اضافه کرده و تفت می­دهیم. بعد مواد را می­گذاریم، سرد شود. نان سمبوسه را به شکل مثلث بریده و وسط آن را از مخلوط مواد بالا پر می­کنیم و در روغن سرخ می­کنیم. بعضی­ها از پنیر صبحانه استفاده م­کنند، به این صورت که قبل از ریختن مخلوط روی نان کمی پنیر روی نان سمبوسه می­مالند و بعد از سرخ شدن کمی آنرا با عسل آغشته کرده و مصرف می­ کنند.
۵-۲-۱۵-۱-۹سوپ سبزیجات
شوربا (جو پوست کنده)- کدو خرد شده- هویج خرد شده- قارچ خرد شده- پیاز خرد شده- برگ کلم خرد شده- گل کلم خرد شده- ماجی (طعم دهنده)- آب لیمو- نشاسته گندم. پیاز را سرخ کرده، مواد را به ترتیب سفت بودن به پیاز اضافه کرده و تفت می­دهیم. بعد از تفت دادن آب اضافه می­کنیم، و ماجی را هم اضافه کرده. در پایان ۲ قاشق غذا­خوری نشاسته گندم اضافه می­کنیم و می­گذاریم تا خوب بپزد و غلیظ شود. بعد آب لیمو اضافه می­کنیم با کمی فلفل سیاه و این سوپ بدون ادویه است، چون طعم دهنده دارد و باید کاملاً غلیظ باشد.
در سال­های اخیر در شهرهای دیگر جنوب ایران نیز مسقطی تهیه کرده ­اند، اما هنوز موفق به ساخت حلوایی به کیفیت حلوای مسقطی لارستان نشده­اند. بعضی بانوان هنرمند نیز آن را در منزل تهیه می­ کنند. این حلوا از: شکر، نشاسته، روغن،‌ گلاب، زعفران، ‌هل و خلال پسته و بادام تهیه می­ شود. بدین ترتیب که: ابتدا شکر و آب را می­جوشانند تا به صورت شیره در­آید، بعد نیمی از شیره شکر را با نشاسته مخلوط می­ کنند و به هم می­زنند تا سفت شود. در همان حال به تدریج روغن و بقیه شیره شکر را به آن اضافه می­نمایند. هم زدن این مخلوط تا شکل گرفتن کامل مسقطی ادامه می­یابد و پیش از به عمل آمدن حلوا مقداری هل، زعفران و خلال پسته و بادام به آن می­افزایند و پس از آماده شدن آن را در سینی بزرگ می­ریزند تا سرد شود.
۵-۲-۱۵-۱-۱۰ سوگی
مقداری از دانه­ های سوگی را خیس گذاشته، بعد در ظرفی ریخته با شکر، هل و گلاب و آب جوشیده مخلوط می­کنیم، تا غلیظ شود بعد در ظرف­های کوچک ریخته و استفاده می­ شود (مایع باید کشدار باشد).
۵-۲-۱۵-۱-۱۱ شوربا
جو پوست کنده له شده، هویج رنده شده، فلفل دلمه، سبزی آش، ماکارونی، پیاز خرد شده، ‌برگ کلم.
پیاز را در روغن سرخ کرده هویج و فلفل دلمه را به نوبت اضافه کرده، تفت می­دهیم. بعد برگ کلم و سبزی را اضافه می­کنیم، تفت می دهیم. بعد حدود دو لیوان آب می­ریزیم. هنگامی که جوش آمد، جو و ماکارونی رشته­ای را اضافه کرده، نمک، فلفل و زردچوبه و ادویه می­ریزیم و می­گذاریم خوب جا بیفتد. این آش جو به صورت ساده­تر، یعنی بدون سبزیجات هم آماده می­ شود و خوشمزه و عامّه پسند است.
۵-۲-۱۵-۱-۱۲ فرِنی مخصوص
آرد برنج، شیر، شکر، هل، گلاب،‌ مغز به دلخواه. در صورت نبودن شیر تازه از شیر خشک استفاده می­ شود که در این صورت شیر خشک را با آب مخلوط کرده و استفاده می­ کنند. همه مواد را مخلوط کرده و می­گذاریم خوب بپزد، آرد برنج باید خوب پخته شود بعد داخل کاسه ریخته، سرد که شد توی یخچال می­گذاریم و بعد استفاده می­کنیم.
۵-۲-۱۵-۱-۱۳ کَستَر
نام عربی آن مسحوق الکاسترد است. این ماده به صورت گرد سفید رنگ با طعم­های مختلف است، آن را در آب حل کرده و شکر به آن اضافه کرده و می­جوشانند. به دلخواه گلاب یا هل به آن اضافه می­ کنند. بعد از آماده شدن در ظرف می­ریزند تا سرد شود.
۵-۲-۱۵-۱-۱۴ کَرَمَّله (کرم کارامل)
شیر پاستوریزه را در ظرفی ریخته و می­جوشانیم، جوش که خورد کارامل را داخل آب می­ریزیم و کمی می­جوشانیم. بعد شعله را خاموش کرده، ماده مخصوص کارامل که به صورت شیره است را در ته ظرف­هایی کوچک می­ریزیم و کارامل جوشیده شده را روی آن می­ریزیم و توی یخچال می­گذاریم تا کاملاً ببندد.
۵-۲-۱۵-۱-۱۵ لِگِه مات
آرد سفید، هل کوبیده، خمیر ‌مایه ، شیر، تخم مرغ.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:10:00 ب.ظ ]