۲ـ۴ـ۶ـ قبول شرایط توسط فروشنده

قبول شرایط اعتبار توسط فروشنده، تابع نکات بسیار مهمی است و همواره شرکت‌های بازرگانی معتبر با به کارگیری کارکنان متخصص سعی در آنالیز دقیق و موشکافانه دارند. زیرا همان طور که بیان شد، فروشنده در روش اعتبار اسنادی مهمترین و تخصصی­ترین نقش را دارد.

 

۲ـ۴ـ۶ـ۱ـ تهیه اسناد درخواست شده توسط فروشنده

تهیه و تأیید برخی از اسناد توسط خود فروشنده صورت می‌گیرد. از این قبیل اسناد می‌توان به سندهای سیاهه‌ی بازرگانی،[۳۸] صورت بسته بندی[۳۹] (عدل بندی) و سایر اسناد مربوطه نظیر گواهی آنالیز[۴۰] و گواهی واحد تحقیق و توسعه[۴۱] اشاره کرد. در عرف بازرگانی بین الملل اسناد مورد اشاره توسط فروشنده تهیه می‌شوند و در صورت نیاز و یا درخواست خریدار یا بانک گشایش کننده، فروشنده اسناد مذکور را جهت تأیید به نهادها و یا سازمان‌های ذی ربط تحویل می‌دهد.
از جمله اسنادی که در این دسته قرار می‌گیرند، می‌توان به اسناد حمل[۴۲]، گواهی بازرسی[۴۳] و گواهی مبدا[۴۴] اشاره کرد.

 

۲ـ۴ـ۶ـ۲ـ مراجعه به نهادها و سازمان‌های ذی ربط جهت تهیه و یا تأیید اسناد

فروشنده باید برای تأیید و یا تهیه‌ی اسناد به برخی از سازمان‌ها و نهادها مراجعه کند. این قبیل سازمان‌ها با توجه به وجه و اعتبار بین المللی ای که دارند، با أخذ کارمزدهای مشخص اقدام به تأیید و یا صدور برخی از اسناد می‌کنند. به طور مثال، در برخی از قواعد اینکوترمز، فروشنده موظف است ترتیبات لازم جهت أخذ مجوزهای خروج و یا مجوزهای صادراتی[۴۵] را پیش بینی کرده و پس از دریافت آن در زمان لازم آن را به خریدار یا نماینده‌ی وی تحویل دهد، یا فروشنده برای اثبات کیفیت و کمیت کالای خود با مراجعه به شرکت بازرسی معرفی شده توسط خریدار و با توجه به نوع شرایط بازرسی تعیین شده اقدام به دریافت گواهی بازرسی می کند. از دیگر اسنادی که در این دسته قرار می‌گیرند، می‌توان به گواهی مبدا اشاره نمود.

 

جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

۲ـ۴ـ۷ـ ارائه اسناد معامله

 

۲ـ۴ـ۷ـ۱ـ ارائه‌ اسناد توسط فروشنده به بانک معامله کننده

مطابق مقررات متحد الشکل اعتبارات اسنادی[۴۶] محل ارائه‌ اسناد، محل بانک تعیین شده است، یعنی فروشنده باید اسناد را به همان بانکی ارائه دهد که در پیام سوئیفتی[۴۷] به عنوان بانک تعیین شده یا همان بانک معامله کننده مشخص شده است.
فروشنده می‌تواند اسناد خود را به بانک گشایش کننده نیز تحویل دهد[۴۸]. زیرا در واقع محل اصلی جهت تحویل و ارائه‌ اسناد همان محل بانک گشایش کننده است و در واقع این بانک است که به عنوان طرف اصلی متعهد پرداخت باید اسناد را دریافت، بررسی و سپس وجه آن را پرداخت نماید

 

۲ـ۴ـ۷ـ۲ـ بررسی اسناد توسط بانک معامله کننده

بانک معامله کننده پس از دریافت اسناد وظیفه دارد حداکثر در مدت ۵ روز کاری (روز بانکی) اسناد مربوطه را بررسی نماید[۴۹]. ملاک و معیار بررسی اسناد با توجه به متن پیام گشایش و اصلاحیه‌های متعاقب آن و همچنین مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی و رویه‌های استاندارد بانکداری بین الملل می‌باشد. بانک‌های معامله کننده پس از بررسی اسناد، در صورت مطابقت اسناد با موارد یاد شده؛ به یکی از روش‌های زیر عمل می‌کنند:
۱ـ اعتبار اسنادی دیداری[۵۰]گشایش شده باشد
بانک معامله کننده، می ­تواند حساب معرفی شده توسط بانک گشایش کننده را بدهکار نموده و سپس وجه اسناد را به فروشنده بپردازد. توجه به کلمه‌ی «می­تواند» در جمله‌ی ذکر شده بسیار اهمیت دارد، زیرا در این حالت و پس از حصول اطمینان از مطابقت اسناد، بانک معامله کننده مجاز به بدهکار نمودن حساب معرفی شده و پرداخت وجه به فروشنده می‌باشد.
۲ـ اعتبار اسنادی با شرط پرداخت مدت دار[۵۱]گشایش شده باشد
در این حالت نیز بانک معامله کننده، می‌تواند پس از حصول اطمینان از مطابقت اسناد، با تحویل رسیدی به فروشنده تاریخ سررسید پرداخت[۵۲] را به فروشنده اعلام کند، ولی به دلایل نام برده، اغلب اعلام و تحویل رسید مزبور موکول به تأیید مطابقت اسناد از جانب بانک گشایش کننده می‌شود. طبق مقررات ارزی بانک مرکزی[۵۳] گشایش اعتبار اسنادی مدت دار حداکثر ۱۲ ماه پس از تاریخ معامله‌ی اسناد یا تاریخ بارنامه (به شرط معامله‌ی اسناد) با ارائه‌ پیش فاکتور/ قرارداد تجاری که در آن قیمت کالا بر اساس فروش مدت دار تنظیم شده باشد، بلامانع است.
این نوع اعتبار اسنادی که نوعی پرداخت نسیه و مدت دار است، با نام‌های مختلف نظیر یوزانس[۵۴] نیز شناخته می‌شود. بنا بر فرهنگ لغت نامه‌ی وبستر، یوزانس در لغت به معنی «مهلت پرداخت» است و بازرگانان دنیا هنگامی که کالایی را به صورت نسیه خریدار نمایند، از این واژه استفاده می‌کنند.

 

۲ـ۴ـ۷ـ۳ـ تأیید اسناد و یا اعلام مغایرت اسناد

معمولاً بانک‌های معامله کننده با توجه به روابط خود با فروشنده در صورتی که در اسناد ارائه شده مغایرتی پیدا کنند. مراتب را به اطلاع فروشنده جهت رفع مغایرت می‌رسانند. در بسیاری از موارد رفع مغایرت به سادگی قابل انجام است. اما در برخی موارد امکان اصلاحی اسناد به دلیل ماهیت سند و یا صادر کننده اسناد وجود ندارد و بایستی اسناد به همان شکلی که ارائه شدند به بانک‌های گشایش کننده ارسال شوند. بانک‌های تعیین شده با توجه به بررسی اسناد و وجود و یا عدم وجود مغایرت معمولاً اسناد را به یکی از حالت‌های ذیل ارسال می‌نمایند:
۱ـ ارسال یا تأیید مطابقت اسناد[۵۵]
بانک معامله کننده ضمن اعلام دریافت و تأیید اسناد در اسکجول[۵۶] خود، درخواست تأیید مراتب را از بانک گشایش کننده می کند. در هنگامی که اسناد مطابق با شرایط اعتبار باشند و اعتبار اسنادی دیداری باشد ممکن است وجه اسناد را پیش از تأیید بانک گشایش کننده به فروشنده پرداخت و تاریخ معامله و پرداخت را نیز اعلام کرده و گاهی نیز با ارسال اسناد، درخواست تأیید اسناد را از بانک گشایش کننده می‌نمایند.
۲ـ ارسال اسناد همراه با ذکر مغایرت‌های اسناد[۵۷]
بانک معامله کننده با هماهنگی فروشنده، اسناد را به اصطلاح به صورت وصولی ارسال می‌دارد. همچنین ممکن است دستورالعمل فروشنده را در رابطه با نحوه‌ی تحویل اسناد و پرداخت فروشنده اعلام کند.
۳-ارسال اسناد بدون اعلام نظر صریح[۵۸]
بانک تعیین شده، به نوعی از اعلام نظر خودداری نموده و تعیین تکلیف اسناد را کاملاً به عهده‌ی بانک گشایش کننده می‌سپارد. بسیاری از بانک‌های گشایش کننده هنگامی که اسناد را به آنی صورت دریافت می‌کنند، در صورتی که هزینه‌های اعتبار بعهده‌ی فروشنده باشد هنگام پرداخت وجه اسناد کارمزد معامله و بررسی اسناد را از وجه اسناد کسر می‌نمایند.
اصطلاحOn Approval Basic علی­رغم اینکه توسط بسیاری از بانکداران مورد استفاده قرار می‌گیرند، در متون مقررات و قوانین بین المللی از آن نامی برده نشده است.

 

۲ـ۴ـ۷ـ۴ـ پرداخت وجه اسناد و یا پذیرش آن در سررسید توسط بانک معامله کننده

با توجه به وظایف مشخص شده برای بانک معامله کننده[۵۹] در مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی، بانک مذکور مسئول پرداخت وجه اسناد به فروشنده است. با توجه به مفاد مقررات یاد شده «… مجوز پذیرش پرداخت یا معامله‌ی اسناد، هیچ گونه تعهدی برای بانک تعیین شده ایجاد نمی‌کند، مگر در مواردی که این امر صراحتاً توسط بانک تعیین شده پذیرفته شده باشد[۶۰]».
نکته‌ی مهم دیگری که در رابطه با حدود وظایف و مسئولیت‌های بانک معامله کننده مشخص شده، در رابطه با تعهدات بانک مذکور است که در بند «پ» ماده‌ی ۱۲ مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی به آن اشاره شده است و به صراحت بانک مذکور را مجاز می‌داند که در صورت قبول و صلاح دید خود، انجام خدمات مورد درخواست بانک گشایش کننده را اجابت نماید[۶۱].

 

۲ـ۴ـ۷ـ۵ـ ارسال اسناد به بانک گشایش کننده

بانک‌های معامله کننده پس از طی مراحل بالا، اسناد مربوطه را در یک یا چند مرحله[۶۲] و از طریق پست‌های رسمی بین المللی به آدرس اعلام شده در پیام گشایش به بانک گشایش کننده ارسال می‌کنند.

 

۲ـ۴ـ۸ـ وصول اسناد توسط بانک گشایش کننده

 

۲ـ۴ـ۸ـ۱ـ بررسی اسناد توسط گشایش کننده

بانک‌های گشایش کننده پس از دریافت اولین مرحله از اسناد، ملزم به تایید و یا عدم تایید اسناد در مهلت قانونی[۶۳] می‌باشند. بانک‌های گشایش کننده در صورت حصول اطمینان از تطابق اسناد موظف به پرداخت وجه اسناد به صورت دیداری و یا مدت دار مطابق با شرایط اعتبار هستند.

 

۲ـ۴ـ۸ـ۲ـ اعلام مطابقت یا مغایرت اسناد با شرایط اعتبار

در صورت وجود مغایرت در اسناد، بانک‌های گشایش کننده موظف هستند مطابق به بند «ت» ماده‌ی ۱۶ مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی طی یک پیام به صورت ذیل اعلام نظر نمایند:
۱ـ ذکر عدم قبول اسناد عدم پذیرش اسناد
۲ـ اعلام دقیق کلیه‌ی مغایرت‌های موجود در اسناد
۳ـ همچنین باید با ذکر یکی از عبارت‌های زیر تکلیف اسناد مربوطه را از طرف خود مشخص نماید.
– اینکه اسناد را تا دریافت دستورات بعدی نزد خود به امانت نگه می‌دارد (Hold)
– اینکه اسناد را تا دریافت قبولی مغایرت از جانب خریدار و موافقت بانک با قبولی یاد شده به امانت نزد خود نگه می‌دارد (Notify)
– اینکه اسناد را برگشت خواهد بود (Return)
– و یا اینکه طبق دستورات قبلی اعلام شده؛ عمل نموده است(revious instructions)
دسته بندی ذکر شده در بند ۱۸ از بخش اول مجموعه‌ی مقررات ارزی بانک مرکزی به این ترتیب طبقه بندی شده است:
۱ـ مغایرت بسیار مهم و غیرقابل اغماض:
ـ در این حالت‌ها که در بند ۳-۱۸ مقررات مذکور مشخص شده ­اند، بانک‌های گشایش کننده ملزم هستند اسناد مربوطه را به ارائه کننده‌ی اسناد عودت دهند. از جمله مغایرت­هایی که در این دسته قرار می‌گیرند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
* درج کالای مستعمل به جای کالای نو در اسناد
* اعلام عدم تطابق کیفی کالا در گواهی بازرسی…
۲ـ مغایرت‌های مهم:
ـ در این حالت‌ها که در بند۲-۱۸ بخش نامه‌ی مورد اشاره ذکر گردیده است، پرداخت وجه منوط به تحقق هر دو شرط ذیل می‌باشد:
۱ـ قبول خریدار با مغایرت‌های اسناد
۲ـ قبول فروشنده مبنی بر دریافت وجه اسناد پس از ترخیص کالا و ارایه‌ی جواز سبز گمرکی مطابق با شرایط اعتبار از جانب خریدار.
از جمله مغایرت هایی که در این دسته قرار می‌گیرد، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
* عدم ارائه‌ گواهی بازرسی
* عدم تایید اسناد توسط اتاق بازرگانی
* مغایرت در شرح کالا
* حمل کالا روی عرشه‌ی کشتی
۳ـ مغایرت‌های عادی و غیرمهم
این دسته از مغایرت‌ها در ردیف بند۱-۱۸ از بخش اول مجموعه‌ی مقررات ارزی قرار می‌گیرند و قانون در خصوص این مغایرت‌ها صرفاً بانک‌های گشایش کننده را مکلف به رجوع موضوع به خریدار و کسب تکلیف از وی می‌کند.

 

۲ـ۴ـ۸ـ۳ـ اعلام وضعیت اسناد به خریدار

پس از وصول اسناد و اعلام مراتب مطابقت یا مغایرت اسناد و تصمیم گیری خریدار در رابطه با مغایرت، او مکلف به تامین وجوه مربوط به اسناد مطابق با مصوبه‌ی اعتباری خواهد بود.

 

۲ـ۴ـ۸ـ۴ـ پرداخت اعتبار

بانک گشایش کننده در صورتی که، قبلاً بانک معامله کننده‌ی حساب مربوطه را بابت وجه اسناد بدهکار نکرده باشد، می‌تواند در این مرحله با ارسال پیام، بانک معامله کننده را مجاز به برداشت نموده و یا در اعتبار اسنادی مدت دار، تاریخ سررسید قطعی پرداخت را مشخص کند.

 

فصل سوم انواع اعتبارات اسنادی

 

 

 

۳ـ۱ـ مقدمه

از زمان پیدایش و به کارگیری روش اعتبار اسنادی، این روش بارها دچار تغییرات متعددی در فرایند و نحوه‌ی اجرا شده است. صرف نظر از مسائل مرتبط با مبادلات کالا و اسناد در بازرگانی، همواره عواملی چون نوع حمل، طرفین درگیر، نحوه‌ی پرداخت وجه و غیره باعث ایجاد تغییرات عمده­ای در نحوه‌ی به کارگیری اعتبارات اسنادی شده ­اند.
یکی از اصول اساسی در فعالیت‌های اقتصادی این است که آنهایی که کالا و خدمات ارائه می‌دهند، ذیحق برای پرداخت می‌باشند و آنهایی که وجهی می‌پردازند مستحق دریافت کالا و یا خدمت این تنها روشی است که اقتصاد مبتنی بر نیروی کار برآن عمل می‌کند در تجارت بین الملل پروسه مبادله کالا و خدمت دشواری­ها‌ی ویژه­ای دارد و دارای مخاطراتی نیز می‌باشد.
عکس مرتبط با اقتصاد
گذشته از مسایل تکنیکی انتقال کالا و پول از یک کشور به کشور دیگر مسأله اعتماد متقابل خریدار و فروشنده به یکدیگر به منظور قصور هر یک به تعهدات خود نیز مطرح است. سعی شده است روش­های ایجاد اطمینان در طرفین معامله مبنی بر اینکه کالا و خدمت تعهد شده تحویل و یا انجام این که پرداخت آن به موقع انجام خواهد شد.

 

۳ـ۲ـ اعتبارات اسنادی از جهات گوناگونی قابل تقسیم بندی است

الف ـ انواع اعتباراسنادی از نظر زمان و دوره پرداخت:
۱ـ اعتبار اسنادی نقدی یا دیداری[۶۴]
۲ـ اعتبارات اسنادی نسیه در قالب اعتبار فروشنده[۶۵]
۳ـ اعتبار اسنادی نسیه‌ی مدت دار[۶۶]

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 05:55:00 ق.ظ ]