مجتهدزاده و احمدی (۱۳۸۸) در پژوهشی به بررسی تأثیر کیفیت اطلاعات حسابداری بر تصمیم­ گیری­ های مدیران با بهره گرفتن از داده ­های مربوط به ۶۳ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سال­های ۱۳۷۹ الی ۱۳۸۳ پرداختند. نتایج پژوهش آنان نشان داد که با افزایش کیفیت سود، حساسیت مخارج سرمایه­ای آینده به سود حسابداری جاری افزایش می­یابد و افزایش این حساسیت به بخش تعهدی سود بیشتر از بخش نقدی است.
حسابداری
اعتمادی و همکاران (۱۳۸۸) در پژوهش خود به بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی، تمرکز مالکیت و ساختار مالکیت بر کیفیت اطلاعات مالی شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. نتایج پژوهش آنان با بهره گرفتن از داده ­های مربوط به ۱۰۵ شرکت در بازه زمانی ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۶ نشان داد که سه عامل فرهنگ سازمانی، تمرکز مالکیت و ساختار مالکیت بر کیفیت اطلاعات مالی (شامل مربوط بودن و قابلیت اتکای اطلاعات) شرکت­ها اثر گذار است.
ثقفی و عرب­مازار یزدی (۱۳۸۹) به بررسی کیفیت گزارشگری مالی و ناکارایی سرمایه ­گذاری با بهره گرفتن از داده ­های ۱۵۲ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سال­های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۷ پرداختند. نتایج پژوهش آنان حاکی از این است که بین کیفیت گزارشگری مالی و ناکارایی سرمایه ­گذاری هیچ گونه همبستگی معناداری وجود ندارد.
ستایش و همکاران (۱۳۸۹) به بررسی تأثیر کیفیت افشا بر نقدشوندگی و هزینه سرمایه سهام عادی جاری و آینده شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. یافته­ های بررسی ۱۰۵ شرکت در بازه زمانی ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ بیانگر آن است که بین اندازه شرکت و نقدشوندگی جاری و آینده آن رابطه مثبت معناداری وجود دارد اما رابطه معناداری بین کیفیت افشا و نقدشوندگی جاری و آینده شرکت وجود ندارد. افزون بر این، نتایج پژوهش آنان نشان داد که بین کیفیت افشا و هزینه سرمایه سهام عادی جاری و آینده شرکت رابطه منفی معناداری وجود دارد.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
نمازی و محمدی (۱۳۸۹) با بررسی کیفیت سود و بازده شرکت­های خانوادگی و غیر خانوادگی به این نتیجه رسیدند که کیفیت سود مبتنی بر نسبت وجه نقد عملیاتی به سود خالص و هم­چنین نسبت انحراف معیار سود عملیاتی به انحراف معیار وجه نقد عملیاتی در شرکت­های خانوادگی و شرکت­های غیر خانوادگی تفاوت معنی­داری وجود ندارد. اما در شرکت­های خانوادگی، بین درصد مالکیت نهادی با کیفیت سود رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
مهرانی و همکاران (۱۳۸۹) در پژوهش خود به بررسی رابطه بین سرمایه ­گذاران نهادی و کیفیت گزارشگری مالی با بهره گرفتن از داده ­های مربوط به ۵۱ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال­های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ پرداختند. نتایج پژوهش آنان بیانگر روابط متناقضی بین سرمایه ­گذاری نهادی و کیفیت سود بود. بدان معنا که از بعد ارزش پیش ­بینی کنندگی سود، سرمایه ­گذاران نهادی (تمرکز سرمایه ­گذاران نهادی) با کیفیت سود، رابطه منفی (مثبت) دارد. این در حالی است که سرمایه ­گذاران نهادی با وقفه گزارشگری رابطه منفی دارد.
مهدوی و رضایی (۱۳۹۲) به بررسی نقش کیفیت گزارشگری مالی بر سیاست تقسیم سود شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با بهره گرفتن از داده ­های مربوط به ۶۴ شرکت در بازه زمانی ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۸ پرداختند. نتایج پژوهش آنان نشان داد که بین بخش اختیاری کیفیت اقلام تعهدی با پرداخت سود سهام رابطه مستقیم معناداری وجود دارد اما بین بخش غیراختیاری کیفیت اقلام تعهدی با پرداخت سود سهام رابطه معناداری وجود ندارد.
در یکی دیگر از پژوهش­های صورت پذیرفته در زمینه کیفیت ارائه اطلاعات مالی محمودآبادی و همکاران (۱۳۹۲) به بررسی اثرات سرمایه فکری در بهبود کیفیت گزارشگری مالی شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. نتایج پژوهش آنان با بهره گرفتن از داده ­های مربوط به ۷۶ شرکت در بازه زمانی ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۸ نشان داد که بین ضریب کارایی سرمایه ساختاری و ضریب کارایی سرمایه انسانی با کیفیت گزارشگری مالی رابطه مستقیم معناداری وجود دارد اما رابطه بین ضریب کارایی سرمایه فیزیکی و کیفیت گزارشگری مالی از لحاظ آماری معنادار نمی ­باشد.
مهرانی و همکاران (۱۳۹۳) در پژوهشی به بررسی رابطه ساز و کارهای راهبری شرکتی و کیفیت گزارشگری مالی شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. نتایج پژوهش با بهره گرفتن از داده ­های مربوط به ۱۰۰ شرکت نشان داد که بین کیفیت گزارشگری مالی و راهبری شرکتی رابطه معناداری وجود دارد.
۲-۳-۱-۳- تأمین مالی، سرمایه ­گذاری و کیفیت گزارشگری مالی
با توجه به مطالب ذکر شده و نتایج جستجوها ملاحظه می­ شود که پژوهش­های تجربی بسیار اندکی در رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی، تأمین مالی و سرمایه ­گذاری با در نظر گرفتن ارزش وثیقه شرکت­ها در خارج از کشور انجام شده است و این در حالی است که در داخل با توجه به جستجوهای انجام شده، تاکنون پژوهشی که بیانگر بررسی روابط بین کیفیت گزارشگری مالی، تأمین مالی، سرمایه ­گذاری و ارزش وثیقه شرکت­ها باشد در ادبیات حسابداری مشاهده نگردیده است؛ بنابراین، پژوهش حاضر سعی بر آن دارد تا این موضوع را در بورس اوراق بهادار تهران، مورد بررسی قرار دهد.
۲-۴- خلاصه فصل
این فصل به بررسی چارچوب نظری استفاده شده در ادبیات حسابداری در خصوص تجزیه و تحلیل روابط بین کیفیت گزارشگری مالی، تأمین مالی، سرمایه ­گذاری و ارزش وثیقه شرکت­ها پرداخته است. در این راستا، فصل حاضر به تفصیل، به بررسی مفاهیم نظری استفاده شده در پژوهش شامل مفاهیم سرمایه ­گذاری و تأمین مالی و موارد مرتبط با آن پرداخته است. در ادامه مباحث و ادبیات نظری مربوط به کیفیت گزارشگری مالی، ارائه شده است. در نهایت، رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی شرکت­ها، ارزش وثیقه و تصمیم­های تأمین مالی و سرمایه ­گذاری آن­ها مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان نیز پیشینه­ای از پژوهش‌های انجام شده در داخل و خارج از کشور در زمینه کیفیت گزارشگری مالی، تأمین مالی و سرمایه ­گذاری و رابطه بین آن­ها ارائه شده است.
در فصل بعد به تشریح فرضیه‌های پژوهش و تعریف متغیرهای مورد استفاده شامل متغیرهای مستقل، وابسته، تعدیل­کننده و کنترلی، و هم­چنین، روش‌های گردآوری داده‌ها پرداخته می‌شود. در ادامه، روش‌ها و مدل­های مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها ارائه شده است.

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

فصل سوم: روش اجرای پژوهش

۳-۱- مقدمه
علم، شناخت واقعیت از طریق تجربه است. کارکردهای علم؛ تبیین[۱۴۶]، پیش­بینی[۱۴۷] و تعمیم[۱۴۸] است و هدف اساسی آن نظریه­سازی است. تبیین به عنوان یکی از کارکردهای علم به معنای شناخت علت یا علل پدیده­هاست. به بیان آماری، تبیین معادل توضیح واریانس متغیر وابسته از طریق متغیر مستقل یا ترکیبی از مشارکت نسبی متغیرهای مستقل است. موضوع علوم اجتماعی، رفتارهای انسانی و مبتنی بر روش مشاهده­ای است و از طرف دیگر پدیده­های اجتماعی، پیچیده و تغییرپذیرند. پدیده­های اجتماعی را نه یک علت بلکه علت­های اجتماعی تبیین می­ کنند که پژوهش­گر همواره قادر به کنترل تمام متغیرهای مستقل (علل پدیده­های اجتماعی) نیست (ساعی، ۱۳۷۷). از طرفی پایه هر علمی، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار می­رود. از اصطلاح روش پژوهش معانی خاص و متمایزی در متون علمی استنباط می­ شود. این استنباط­ها گاه دارای همپوشانی و وابستگی­هایی هستند و در مواردی هم روش پژوهش و نوع پژوهش مترادف در نظر گرفته شده ­اند (نمازی، ۱۳۷۹).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
فصل قبل به بیان مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختصاص داشت. بررسی ادبیات و نمای کلی[۱۴۹] (طرح کلی) مربوط به چارچوب نظری پیشنهاد شده برای مطالعه، به تصمیم ­گیری در مورد انتخاب روش و ساختار طرح پژوهش مناسب کمک می­ کند. هدف اصلی پژوهش حاضر آزمون تجربی رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی و ارزش وثیقه شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. همچنین، این پژوهش نقش کیفیت گزارشگری مالی شرکت­ها بر رابطه بین ارزش وثیقه با تصمیم­های تأمین مالی و سرمایه ­گذاری شرکت­ها را مورد بررسی قرار می­دهد. در این راستا، ابتدا به تشریح ادبیات نظری پژوهش در خصوص مفاهیم سرمایه ­گذاری، تأمین مالی و کیفیت گزارشگری مالی پرداخته شد. در ادامه، رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی و ارزش وثیقه و نقش کیفیت گزارشگری مالی بر رابطه بین ارزش وثیقه با تصمیم­های تأمین مالی و سرمایه ­گذاری شرکت­ها ارائه شد. در نهایت، بخش آخر فصل نیز، خلاصه‌ای از پژوهش‌های انجام شده در داخل و خارج از کشور در زمینه تأمین مالی، سرمایه ­گذاری، کیفیت گزارشگری مالی، وثیقه و رابطه بین آن­ها را ارائه کرده است.
این فصل جزئیات روش پژوهش به­کار گرفته شده را بر مبنای اهداف و مقصود پژوهش، تشریح می­ کند. در این راستا، ابتدا فرضیه ­های پژوهش توسعه یافته و متغیرهای پژوهش و نحوه اندازه ­گیری آن­ها ارائه شده است. در ادامه، جامعه و نمونه آماری و روش گردآوری داده ­ها مطرح و با تشریح روش­های آماری مورد نیاز برای آزمون فرضیه ­ها به پایان رسیده است.
۳-۲- فرضیه‌های پژوهش
در این قسمت در خصوص دستیابی به اهداف پژوهش و بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهش مطرح شده، فرضیه ­هایی به شرح زیر طراحی و تدوین شده است:
فرضیه اول: در شرکت­های با کیفیت گزارشگری مالی بالاتر نسبت به شرکت­های با کیفیت گزارشگری مالی پایین­تر، اثر تغییر در ارزش وثیقه­های شرکت­ها بر تصمیم­های تأمین مالی کمتر است.
فرضیه دوم: در شرکت­های با کیفیت گزارشگری مالی بالاتر نسبت به شرکت­های با کیفیت گزارشگری مالی پایین­تر، اثر تغییر در ارزش وثیقه­های شرکت­ها بر تصمیم­های سرمایه ­گذاری کمتر است.
فرضیه سوم: بین تغییر در ارزش وثیقه شرکت­ها و کیفیت گزارشگری مالی رابطه معناداری وجود دارد.
۳-۳- تعریف و اندازه ­گیری متغیرهای پژوهش
متغیرهای مورد استفاده در پژوهش حاضر به چهار دسته کلی متغیرهای مستقل، وابسته، تعدیل­کننده و کنترلی تقسیم می­شوند. تعریف هر یک از متغیرهای مورد استفاده در این پژوهش به­شرح زیر است:
الف) کیفیت گزارشگری مالی: یکی از متغیرهای مورد استفاده در جهت دستیابی به اهداف پژوهش، کیفیت گزارشگری مالی است. در پژوهش­های پیشین از معیاهای متفاوتی برای اندازه ­گیری کیفیت گزارشگری مالی استفاده شده است. به­عنوان نمونه، می­توان به معیارهای کیفیت اقلام تعهدی و پایداری سود (دیچاو و دیچو، ۲۰۰۲؛ فرانسیس و همکاران، ۲۰۰۵؛ مشایخ و اسماعیلی، ۱۳۸۵؛ نوروش و همکاران، ۱۳۸۵؛ و نمازی و رضایی، ۱۳۹۱)، به­موقع بودن سود (باشمن و همکاران[۱۵۰]، ۲۰۰۴؛ فرانسیس و همکاران، ۲۰۰۴؛ و نمازی و رضایی، ۱۳۹۱)، محافظه ­کاری سود (گیولی[۱۵۱] و هین[۱۵۲]، ۲۰۰۰؛ بنی­مهد و باغبانی، ۱۳۸۸؛ و مرادی و همکاران، ۱۳۹۰)، صادقانه بودن سود (باشمن و همکاران، ۲۰۰۴؛ کردستانی و مجدی، ۱۳۸۶؛ و نمازی و رضایی، ۱۳۹۱)، قابلیت اتکای اطلاعات (اعتمادی و همکاران، ۱۳۸۸؛ و رستمیان و همکاران، ۱۳۹۰)، مربوط بودن اطلاعات (حبیب[۱۵۳]، ۲۰۰۴؛ اعتمادی و همکاران، ۱۳۸۸؛ و رستمیان و همکاران، ۱۳۹۰)، توان پیش ­بینی سود (دیچو، ۱۹۹۴؛ ولوری[۱۵۴] و جنکینز[۱۵۵]، ۲۰۰۶؛ یه و همکاران[۱۵۶]، ۲۰۱۰؛ نصراللهی و عارف­منش، ۱۳۸۹؛ و نمازی و رضایی، ۱۳۹۱)، هموارسازی سود (لئوز و همکاران، ۲۰۰۰؛ فرانسیس و همکاران، ۲۰۰۴؛ عبدالغنی[۱۵۷]، ۲۰۰۵؛ و نمازی و محمدی، ۱۳۸۹)، عدم تقارن اطلاعاتی (ونکاتش[۱۵۸] و چیانگ[۱۵۹]، ۱۹۸۶؛ فو و همکاران[۱۶۰]، ۲۰۱۲؛ بالاکریشنان و همکاران، ۲۰۱۳؛ احمدپور و رسائیان، ۱۳۸۵؛ و خوش­طینت و یوسفی­اصل، ۱۳۸۶)، کیفیت افشا (نوروش و حسینی، ۱۳۸۸؛ ستایش و همکاران، ۱۳۹۰؛ یعقوب­نژاد و ذبیحی، ۱۳۹۰؛ ستایش و همکاران، ۱۳۹۲) و افشای داوطلبانه (بوتوسان، ۱۹۹۷؛ و کاشانی­پور و همکاران، ۱۳۸۸) اشاره کرد. در این پژوهش از معیار کیفیت اقلام تعهدی برای اندازه ­گیری کیفیت گزارشگری مالی استفاده شده است. برای اندازه ­گیری کیفیت اقلام تعهدی از مدل دیچاو و دیچو (۲۰۰۲) استفاده خواهد شد. مدل مورد استفاده توسط دیچاو و دیچو (۲۰۰۲) به شرح زیر است:
TCAi,t = φ۰ + φ۱(CFOi,t-1 / Asseti,t) + φ۲(CFOi,t / Aseeti,t) + φ۳(CFOi,t+1 / Asseti,t) + εi,t مدل (۱)
که در آن:
TCA: عبارت است از کل اقلام تعهدی تقسیم شده بر میانگین کل دارایی­ ها.
CFO: عبارت است از جریان نقدی خالص ناشی از فعالیت­های عملیاتی[۱۶۱].
Asset: عبارت است از میانگین کل دارایی­ ها.
ε: عبارت است از مقدار باقیمانده مدل.
مقدار باقیمانده (ε) در مدل رگرسیون بالا نشان­دهنده کیفیت اقلام تعهدی است. بنابراین، در این پژوهش از قدرمطلق مقدار باقیمانده رگرسیون بالا به عنوان معیار کیفیت اقلام تعهدی استفاده شد. مقدار بالاتر باقیمانده، نشان­دهنده کیفیت پایین­تر اقلام تعهدی و در نتیجه کیفیت گزارشگری مالی ضعیف­تر است. لازم به ذکر است که در مدل رگرسیون بالا کل اقلام تعهدی از فرمول زیر محاسبه می­ شود:
TCAi,t = (OPi,t – CFOi,t) / Asseti,t مدل (۲)
که در آن OP عبارت است از سود عملیاتی و مابقی متغیرها مانند مدل ۱ بالا است.
لازم به­ذکر است که متغیر کیفیت گزارشگری مالی در خصوص آزمون فرضیه ­های اول و دوم به­عنوان متغیر تعدیل­کننده و برای آزمون فرضیه سوم به­عنوان متغیر وابسته به­کار گرفته شده است.
ب) سرمایه ­گذاری: دومین متغیری که در پژوهش حاضر استفاده شده است، سرمایه ­گذاری است. برای اندازه ­گیری این متغیر از کل سرمایه ­گذاری شرکت­ها در هر سال که بر کل دارایی­ های سال قبل تقسیم شده است، استفاده می­ شود. این متغیر به­عنوان متغیر وابسته در این پژوهش استفاده شد.
ج) تأمین مالی: سومین متغیر به تصمیم­های تأمین مالی شرکت­ها برمی­گردد. پژوهش­های پیشین نشان داده­اند که کیفیت گزارشگری مالی می ­تواند هم بر تأمین مالی از طریق بدهی و هم بر تأمین مالی از طریق حقوق صاحبان سهام تأثیرگذار باشد (بالاکریشنان و همکاران، ۲۰۱۴). هم­چنین، چانی و همکاران (۲۰۱۲) نشان دادند که تأمین مالی شرکت­ها به تغییرات در ارزش وثیقه آن­ها حساس است. بنابراین، در این پژوهش مشابه پژوهش­های لیری[۱۶۲] و رابرتز[۱۶۳] (۲۰۰۵)، لمن[۱۶۴] و رابرتز (۲۰۱۰) و بالاکریشنان و همکاران (۲۰۱۴) از متغیر نسبت کل بدهی­های سال جاری به کل دارایی­ های سال قبل به­عنوان یکی از متغیرهای مورد استفاده در راستای دستیابی به اهداف پژوهش استفاده شد. این متغیر به­عنوان متغیر وابسته در این پژوهش استفاده می­ شود.
تغییرات در ارزش وثیقه: تغییرات ایجاد شده در ارزش دارایی­ های وثیقه­ای شرکت­ها نیز یکی دیگر از متغیرهای مورد استفاده است. این متغیر عبارت است از تفاوت مجموع دارایی­ های ثابت مشهود شرکت­ها در سال جاری نسبت به سال قبل تقسیم بر مجموع دارایی­ های ثابت مشهود آن­ها در سال جاری. این متغیر به­عنوان متغیر مستقل مورد استفاده قرار گرفته است.
د) متغیرهای کنترلی: هم­چنین، به منظور کنترل سایر متغیرهایی که به نحوی در تجزیه و تحلیل مسأله پژوهش مؤثرند، متغیرهای کنترلی لازم با توجه به مرور متون تعیین شدند. مشابه پژوهش­های ریچاردسون[۱۶۵] (۲۰۰۶)، آلمیدا[۱۶۶] و کمپلو[۱۶۷] (۲۰۰۷)، بیدل و همکاران (۲۰۰۷) و بالاکریشنان و همکاران (۲۰۱۴)، برای آزمون فرضیه دوم از متغیرهای جریان­های نقد ناشی از فعالیت­های عملیاتی تقسیم شده بر کل دارایی­ ها، کیوتوبین سال قبل (اندازه ­گیری شده از طریق ارزش بازار کل دارایی­ ها به ارزش دفتری کل دارایی­ ها)، اندازه شرکت در سال قبل (اندازه ­گیری شده از طریق لگاریتم طبیعی ارزش بازار سهام)، عمر شرکت در سال قبل (اندازه ­گیری شده از طریق تعداد سال­های فعالیت در بورس، از ابتدا تا سال جاری) و اهرم مالی در سال قبل (اندازه ­گیری شده از طریق مجموع بدهی­های کوتاه­مدت و بلندمدت تقسیم بر ارزش دفتری کل دارایی­ ها) به­عنوان متغیر کنترلی استفاده می­ شود. هم­چنین، برای آزمون فرضیه اول نیز از تمام متغیرهای ذکر شده در بالا، به جزء متغیر اهرم مالی در سال قبل به­عنوان متغیر کنترلی استفاده می­ شود. در نهایت، برای آزمون فرضیه سوم پژوهش مشابه پژوهش­های هیلی و همکاران (۱۹۹۹)، لانگ و لاندهلم (۲۰۰۰)، لئوز و ورچیا (۲۰۰۰) و بالاکریشنان و همکاران (۲۰۱۳) از متغیرهای بازده کل دارایی­ ها (اندازه ­گیری شده از طریق سود عملیاتی قبل از استهلاک تقسیم بر کل دارایی­ ها) و اندازه شرکت به­عنوان متغیرهای کنترلی استفاده شده است.
۳-۴- جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری این پژوهش شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. نمونه، گروه کوچک‌تری از جامعه می‏باشد که برای مشاهده و تجزیه و تحلیل‏ انتخاب می‏گردد و در صورتی که نمونه با دقت و به روش علمی انتخاب شود، نتایج‏ آن می‏تواند به کل جامعه مربوطه تعمیم داده شود. در تحقیق حاضر با توجه به محدودیت عناصر جامعه، کل عناصر جامعه مشروط به داشتن شرایط زیر به عنوان نمونه انتخاب شده‏اند:

 

 

با توجه به این که دوره مورد مطالعه در این پژوهش دوره هفت ساله ۱۳۸۶ الی‏ ۱۳۹۲ می‏باشد، شرکت‌هایی که حداکثر تا تاریخ ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۸۵ در بورس‏ اوراق بهادار تهران پذیرفته شده و عناوین آن‌ ها در تابلوی بورس درج و سهامشان‏ مورد معامله قرار گرفته باشد.

معاملات آن‌ ها نباید به‏طور مداوم متوقف و یا نماد معاملاتی آن‌ ها بسته و یا طبق‏ تصمیمات شورای بورس از لیست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس حذف و خارج‏ شده باشند.

سال مالی آن‌ ها به پایان اسفندماه ختم شود.

جزء بانک­ها و مؤسسات مالی (شرکت­های سرمایه ­گذاری، واسطه­گری مالی، شرکت­های هلدینگ و لیزینگ­ها) نباشد؛ زیرا افشای اطلاعات مالی و ساختار­های راهبری شرکتی در آن­ها متفاوت است.

اطلاعات مالی مورد نیاز به منظور استخراج داده ­های مورد نیاز در دسترس باشد.

با توجه به بررسی­های انجام شده، تعداد ۶۵ شرکت در دوره زمانی ۱۳۸۶ الی ۱۳۹۲ حائز شرایط فوق بوده و مورد بررسی قرار گرفته است.

۳-۵- روش گردآوری داده‌ها
در این پژوهش برای جمع‌ آوری داده‌ها و اطلاعات، از روش کتابخانه‌ای و میدانی استفاده می‌شود. برای نگارش و جمع­آوری اطلاعات مورد نیاز بخش مبانی نظری از مجلات تخصصی داخلی و خارجی، و برای گردآوری سایر داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز عمدتاً از طریق بانک­های اطلاعاتی سازمان بورس اوراق بهادار تهران و نرم­افزار تدبیرپرداز گردآوری شده است.
۳-۶- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها
در انجام این پژوهش، از روش­های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است که در ادامه به تفصیل تشریح می‌شود. پس از جمع­آوری اطلاعات، نخستین گام محاسبه آماره‌های توصیفی از متغیرهای مورد استفاده می‌باشد. این آماره‌ها شامل میانگین، انحراف استاندارد و سایر اطلاعات مورد استفاده است. پس از بررسی آماره‌های توصیفی، فرضیه ­های پژوهش با بهره گرفتن از روش آمار استنباطی رگرسیون خطی چندمتغیره به روش داده ­های ترکیبی که در ادامه به این روش­ها اشاره می‌شود، مورد آزمون قرار می­گیرند. لازم به­ذکر است که در این پژوهش در خصوص تجزیه و تحلیل داده ­ها، ابتدا با بهره گرفتن از نرم­افزار Excel نسخه ۲۰۰۷ متغیرهای پژوهش از روی داده ­های خام آماده و سپس با بهره گرفتن از نرم­افزارهای آماریSPSS نسخه ۱۹ و Eviews نسخه ۷ تجزیه و تحلیل انجام شده است.
۳-۶-۱- مدل رگرسیونی مورد استفاده و آزمون معنا­داری ضرایب
در این پژوهش پس از اندازه ­گیری متغیرهای مورد استفاده در پژوهش، فرضیه ­های پژوهش به­وسیله مدل­های رگرسیونی زیر مورد آزمون قرار می­گیرند.
برای آزمون فرضیه اول از مدل­های رگرسیونی تعدیل شده زیر استفاده شده است:
EXT-FINit = α۰ + β۱(CVit) + n(Control Variablesit-1) + εi,t (۳)
EXT-FINit = α۰ + β۱(CVit) + β۲(FRQit-1) + n(Control Variablesit-1) + εi,t (۴)
EXT-FINit = α۰ + β۱(CVit) + β۲(FRQit-1) + β۳(CVit * FRQit-1) + n(Control Variablesit-1) + εi,t (۵)
در مدل بالا EXT-FINit نشان­دهنده تأمین مالی شرکت i در سال t، FRQit نشان­دهنده معیار کیفیت گزارشگری مالی شرکت i در سال t، CVit نشان­دهنده تغییرات در ارزش وثیقه­های شرکت i در سال t و Control Variablesit-1 نیز متغیرهای کنترلی ذکر شده در بخش (۳-۳) را نشان می­دهد. اگر مدل­های ۴ و ۵ با یکدیگر متفاوت نباشند (به­عنوان نمونه، β۲ # ۰ و β۳ = ۰)، در این صورت متغیر کیفیت گزارشگری مالی تعدیل­گر نیست و تنها یک متغیر پیش­بین است. برای این که کیفیت گزارشگری مالی یک متغیر تعدیل­گر خالص باشد، لازم است تا مدل­های ۳ و ۴ با یکدیگر متفاوت نباشند اما با مدل ۵ متفاوت باشند (به­عنوان نمونه، β۲ = ۰ و β۳ # ۰). اگر مدل­های ۳، ۴ و ۵ با یکدیگر متفاوت باشند (به­عنوان نمونه، β۲ # β۳ # ۰)، در این صورت کیفیت گزارشگری مالی یک متغیر شبه­تعدیل­گر است. لازم به­ذکر است که برای بررسی تأثیر متغیر تعدیل­گر بر رابطه بین متغیر مستقل و وابسته، باید اثر تعاملی متغیر مستقل و تعدیل­گر را برآورد نمود.
برای آزمون فرضیه دوم از مدل رگرسیونی تعدیل شده زیر استفاده شده است:
INVit = α۰ + β۱(CVit) + n(Control Variablesit-1) + εi,t (۶)
INVit = α۰ + β۱(CVit) + β۲(FRQit-1) + n(Control Variablesit-1) + εi,t (۷)

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 10:16:00 ب.ظ ]