فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ­ها ۱۰۰
۴-۱٫ مقدمه ۱۰۱
۴-۲٫ بررسی فرضیه ­های پژوهش ۱۰۴
۴-۲-۱٫ فرضیه­ اول پژوهش: ۱۰۴
۴-۲-۲٫ فرضیه­ دوم پژوهش: ۱۰۴
۴-۲-۳٫ فرضیه­ سوم پژوهش: ۱۰۴
۴-۲-۴٫ فرضیه­ چهارم پژوهش: ۱۰۵
۴-۴٫ سوال پژوهش ۱۰۶
۴-۵٫ یافته­ های دیگر پژوهش ۱۰۷
۴-۵-۱٫ ارتباط بین سن و میزان کنترل علائم آسم ۱۰۷
۴-۵-۲٫ تفاوت جنسیتی در کنترل علائم آسم ۱۰۸
۴-۵-۳٫ تفاوت مقاطع تحصیلی در کنترل علائم آسم ۱۰۹
۴-۵-۴٫ تفاوت مشاغل در کنترل علائم آسم ۱۱۰
۴-۵-۵ تفاوت گروه های کنترل آسم از لحاظ خودکارآمدی ۱۱۱
۴-۵-۶٫ تفاوت گروه های کنترل آسم از لحاظ استرس ۱۱۳
۴-۵-۷٫ نقش میانجی متغیر استرس در تأثیر متغیر خودکارآمدی و کانون کنترل سلامت در پیش ­بینی کنترل علائم آسم ۱۱۴
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری ۱۱۸
۵-۱٫ مقدمه ۱۱۹
۵-۲٫ بحث و نتیجه گیری ۱۱۹
۵-۲-۱٫ سوال پژوهش: ۱۱۹
۵-۲-۲٫ فرضیه اول پژوهش: ۱۱۹
۵-۲-۳٫ فرضیه دوم پژوهش: ۱۲۲
۵-۲-۴٫ فرضیه سوم پژوهش: ۱۲۲
۵-۲-۵٫ فرضیه چهارم پژوهش: ۱۲۶
۵-۳٫ یافته­ های دیگر پژوهش ۱۲۹
۵-۳-۱٫ تفاوت جنسیتی در کنترل علائم آسم ۱۲۹
۵-۳-۲٫ نقش استرس ادراک شده به عنوان متغیر میانجی در رابطه ابعاد کانون کنترل سلامت و خودکارآمدی با کنترل علائم آسم ۱۳۱
۵-۴٫ محدودیتهای پژوهش ۱۳۴
۵-۵٫ پیشنهادات ۱۳۴
منابع ۱۳۶
پیوست­ها ۱۵۱
فهرست جداول
جدول ۴-۱: میانگین و انحراف معیار سن افراد نمونه ۱۰۱
جدول ۴-۲: اطلاعات جمعیت شناختی آزمودنی­ها ۱۰۲
جدول ۴-۳: میانگین و انحراف معیار استرس ادراک شده ۱۰۲
جدول ۴-۴: میانگین و انحراف معیار ابعاد کانون کنترل سلامت ۱۰۳
جدول ۴-۵: میانگین و انحراف معیار ابعاد خودکارآمدی آسم ۱۰۳
جدول ۴-۶: میانگین و انحراف معیار نمره آزمون کنترل آسم ۱۰۴
جدول ۴-۷: همبستگی پیرسون بین متغیر استرس ادراک شده و میزان کنترل علائم آسم ۱۰۴
جدول ۴-۸: نتایج همبستگی پیرسون بین متغیر ابعاد کانون سلامت و میزان کنترل علائم آسم ۱۰۵
جدول ۴-۹: نتایج ضریب همبستگی پیرسون میان متغیرهای خودکارآمدی و کنترل علائم آسم ۱۰۵
جدول ۴-۱۰: نتایج ضریب همبستگی پیرسون میان ابعاد مختلف خودکارآمدی آسم و کنترل علائم آسم ۱۰۶
جدول ۴-۱۱: خلاصه مدل رگرسیون گام به گام برای پیش ­بینی کنترل علائم آسم ۱۰۷
جدول ۴-۱۲: نتایج ضریب همبستگی پیرسون میان سن و میزان کنترل علائم آسم ۱۰۷
جدول ۴-۱۳: میانگین و انحراف معیار متغیر کنترل آسم به تفکیک جنسیت و نتایج آزمون t برای تفاوت دو جنس در متغیر کنترل آسم ۱۰۸
جدول ۴-۱۴: میانگین،انحراف معیار،بیشترین و کمترین مقدار کنترل آسم به تفکیک تحصیلات ۱۰۹
جدول ۴-۱۵: نتایج تحلیل و اریانس یکراهه برای تفاوت بر حسب تحصیلات در متغیر میزان کنترل آسم ۱۰۹
جدول ۴-۱۶: میانگین،انحراف معیار،کمترین و بیشترین مقدار متغیر کنترل آسم به تفکیک شغل ۱۱۰
جدول ۴-۱۷: نتایج تحلیل واریانس یکراهه برای تفاوت بر حسب نوع شغل در متغیر میزان کنترل آسم ۱۱۰
جدول ۴-۱۸: میانگین،انحراف معیار،بیشترین و کمترین مقدار متغیر گروه های کنترل آسم در متغیر خودکارآمدی ۱۱۱
جدول ۴-۱۹: نتایج تحلیل واریانس یکراهه برای تفاوت بر حسب طبقه ­بندی گروه های کنترل آسم در متغیر خودکارآمدی ۱۱۱
جدول ۴-۲۰: نتایج آزمون توکی برای تفاوت میانگین گروه های کنترل آسم بر حسب خودکارآمدی ۱۱۱
جدول ۴-۲۱: میانگین،انحراف معیار،بیشترین و کمترین مقدار متغیر گروه های کنترل آسم در متغیر استرس ۱۱۳
جدول ۴-۲۲: نتایج تحلیل واریانس یکراهه برای تفاوت بر حسب طبقه بندی گروه های کنترل آسم در متغیر استرس ۱۱۳
جدول ۴-۲۳: نتایج آزمون تعقیبی توکی برای تفاوت میانگین گروه های کنترل آسم بر حسب استرس ادراک شده ۱۱۴
جدول ۴-۲۴: خلاصه ضرایب رگرسیون خودکارآمدی و کانون کنترل سلامت بر استرس ۱۱۵
جدول ۴-۲۵: خلاصه ضرایب رگرسیون متغیرهای استرس،خودکارآمدی،ابعاد کانون کنترل بر علائم آسم ۱۱۶
فهرست اشکال
شکل ۴-۱ مدل تحلیل مسیر برای نقش میانجی استرس در رابطه خودکارآمدی و ابعاد کانون کنترل سلامت با کنترل علائم آسم ۱۱۶

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.

فصل اول:کلیات پژوهش

 

۱-۱٫ مقدمه

آسم یکی از مشکلات سلامتی جهانی است که تمام گروه­های سنی را تحت تأثیر قرار می­دهد و شیوع آن در بسیاری از جوامع در حال افزایش است. اگرچه در بعضی جوامع ما شاهد کاهش موارد بستری و مرگ­و­میر ناشی از بیماری آسم هستیم،آسم همچنان بار مسئولیت غیرقابل قبولی را در سیستم مراقبت سلامتی، و در جامعه از طریق از دست دادن تولید در مکان کار،و بخصوص برای آسم کودکان در هم شکستن خانواده تحمیل می­ کند.
آسم یکی از رایج­ترین بیماری­های مزمن است که از طریق مراقبتهای کلینیکی ابتدایی درمان می­ شود. و بطور تخمینی بالای ۳۰۰ میلیون نفر در جهان را تحت تأثیر قرار می­دهد. این یک بیماری چندوجهی و پیچیده است که سلامتی را از بسیاری از راه­ها تحت تأثیر قرار می­دهد. اگرچه در کوشش­های کلینیکی،درمان­های دارویی مدرن ظرفیت دستیابی به سطوح بالای کنترل را برای بیشتر بیماران دارند اما بررسی­های مکرر نشان دادند که کنترل ضعیف همچنان در تمرینات کلینیکی باقی می­مانند. یک تحقیق اروپایی اخیر گزارش داد که بیش از نیمی از بیماران مرتبط با درمان آسم کنترل ناکافی علائم دارند. ممکن است دلایل متعددی برای کنترل ضعیف علائم آسم وجود داشته باشد،این دلایل به بیمار،درمانگر و روابط بین آن­ها مرتبط است. عوامل مرتبط با بیمار با نتایج ضعیف شامل همبودی با شرایط گوناگون شامل اضطراب و افسردگی است و عوامل رفتاری مرتبط با مشکلات روانی مانند مهارت­ های خود مدیریتی ضعیف می­باشد. در بررسی­ها گزارش شده است که شرایط روانی مانند اضطراب و افسردگی در بیماران مبتلا به آسم رایج است و ممکن است با کنترل ضعیف آسم مرتبط باشد. بیماری آسم ارتباط طولانی با کاهش عملکرد روانی دارد. طبق اظهارات اوسلر[۱]در قرن نوزدهم در تعداد زیادی ازبیماران آسم عناصر اختلال عصبی جدی وجود دارد. اگرچه کلینیسین­های ماهر در طول ارزیابی بیماری آسم نیازهای روانشناختی بیمارانشان را تشخیص می­ دهند اما ارزیابی­های روزمره از بهزیستی هیجانی و روانی در مراقبت­های پایه­ای آسم بصورت استاندارد وجود ندارد (توماس[۲] و همکاران،۲۰۱۱).
نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی

 

۱-۲٫بیان مسئله

آسم یکی از نشانگان مزمن تنفسی است که منجر به التهاب، تحریک­پذیری و اسپاسم راه­های هوایی ریه می­ شود. آسم برونشیال از لحاظ بالینی با حملات قطع تنفس همراه با خس خس سینه در نتیجه انسداد برگشت­پذیر راه­های هوایی مشخص می­ شود. این بیماری یک مشکل عمده بهداشتی در اغلب نقاط دنیاست که هنوز تشخیص و معالجه آن معضل بهداشتی است و سالانه تعداد زیادی از مبتلایان به آسم جان خود را از دست می­دهند(اسماعیلی و همکاران ۱۳۹۲).
از جمله مهمترین عوامل ابتلای به این بیماری می­توان به عوامل ژنتیکی،آلرژن­ها،عفونت­ها و عوامل روانشناختی اشاره کرد. در چهارمین ویرایش تجدید نظر شده راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی آسم به عنوان یکی از بیماری­های روان­تنی که از عوامل روانشناختی اثر می­پذیرد، طبقه ­بندی شده است. در حقیقت ارتباط میان آسم و عوامل روانشناختی چندین قرن است که مورد توجه قرار گرفته است. یک دیدگاه رایج در مورد بیماری آسم به این صورت مطرح شده است که آسم یک بیماری متشکل از سه بعد جسمانی،روانی و اجتماعی است. یافته­ های عینی فراوانی وجود دارد که نشان می­دهد عوامل روانشناختی با آمادگی ابتلا به آسم تداخل نموده و باعث بهبود یا تشدید فرایند بیماری آسم می­ شود. پژوهشگران اظهار داشتند مشکلات روانشناختی در بسیاری از بیماران به عنوان یکی از عوامل محرک نشانه­ها و علائم آسم می­باشد. از جمله مهمترین این عوامل می­توان به استرس،افسردگی،اضطراب،انزوای اجتماعی،مشکلات عاطفی،مشکلات جسمانی و خانوادگی اشاره کرد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
عوامل روانی از راه­های گوناگونی می­توانند وضعیت علائم و نشانه­ های بیماری را تغییر دهند. برخی بیماران توجه بیشتری به علائمشان دارند وبرخی دیگر نیز از دیدن علائم بیماری خود مضطرب می­شوند. بعضی بیماران به علت بروز علائم آسم احساس، اضطراب گیجی و سردرگمی می­ کنند. و عده­ای دیگر نیز وقتی به علائم توجه می­ کنند احساس شکست کرده یا عصبانی می­شوند. در هر صورت تشخیص این بیماری ممکن است میزان آمادگی مبتلایان به آن را تغییر دهد. زیرا مشکلات ایجاد شده برای بیماران آسمی نه تنها به بیماری و علائم آسم بلکه به سایر عوامل روانی نیز بستگی دارد. (فاطمه رضایی و همکاران ۱۳۹۰).
استرس­های روانشناختی می­توانند در پاسخ به محرک­ها و آلرژن­ها در تحریک راه­های هوایی تأثیر بگذارند. اما اهمیت استرس به عنوان نقش سبب شناختی در حمله­های تنفسی بزرگسالان نا واضح است. استرس بطور قوی بر شیوع (ان. اچ راد[۳] و همکاران،۲۰۱۲) و بستری افراد مبتلا به آسم رابطه دارد.

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 11:47:00 ب.ظ ]