.
جدول (۱-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق به جنسیت هنرجویان………………………………………..۸۱
جدول (۲-۴)توزیع فراوانی مدرک تحصیلی پدر هنرجویان……………………………………………..۸۲
.
جدول (۳-۴)توزیع فراوانی مدرک تحصیلی مادر هنرجویان……………………………………………۸۳
جدول (۴-۴)توزیع فراوانی نقش منابع مالی وکالبدی در توسعه خوداشتغالی………………………….۸۴
جدول (۵-۴)توزیع فراوانی نقش توانمندی حرفه ای هنرآموزان در توسعه خوداشتغالی……………..۸۶
جدول (۶-۴)توزیع فراوانی نقش عوامل نیروی انسانی کارگاهی در توسعه خوداشتغالی…………….۸۸
جدول (۷-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش مدیران آموزشی در توسعه خوداشتغالی………۸۹
جدول (۸-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش علاقه واطلاعات شخصی توسعه خوداشتغالی۹۱
عنوان صفحه
جدول (۹-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش خانواده در توسعه خوداشتغالی…………………۹۳
جدول (۱۰-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش جامعه در توسعه خوداشتغالی……………….۹۵
جدول (۱۱-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش فرایند آموزش در توسعه خوداشتغالی……….۹۷
جدول (۱۲-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش منابع مالی وکالبدی در توسعه خوداشتغالی….۹۹
جدول (۱۳-۴)توزیع فراوانی نقش توانمندی حرفه ای هنرآموزان در توسعه خوداشتغالی…………..۱۰۱
جدول (۱۴-۴)توزیع فراوانی نقش عوامل نیروی انسانی کارگاهی در توسعه خوداشتغالی…………۱۰۳
جدول (۱۵-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش مدیران آموزشی در توسعه خوداشتغالی……۱۰۴
جدول (۱۶-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش علاقه واطلاعات شخصی توسعه خوداشتغالی.۱۰۶
جدول (۱۷-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش خانواده در توسعه خوداشتغالی……………….۱۰۷
جدول (۱۸-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش جامعه در توسعه خوداشتغالی…………………۱۰۹
جدول (۱۹-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش فرایند آموزش در توسعه خوداشتغالی…………۱۱۰

فهرست نمودارها
عنوان صفحه
sنمودار(۱-۲) بهره وری ……………………………………………………………………۳۱
sنمودار(۲-۲) مدل سیستم باز………………………………………………………………..۳۲
sنمودار(۳-۲)سازمان مدرسه بعنوان ………………….. …. …. …… …… .. ……. …………..۳۴
sنمودار(۴-۲) درخت تصمیم گیری…………………………………………………………………..۶۵
sنمودار(۵-۲)مدل یک سیستم باز…………………………………………………………………….۶۹
sنمودار(۶-۲)فرایند آموزش جاری……………………………………………………………………۶۹
sنمودار (۱-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق به جنسیت هنرجویان…………………………..۸۱
sنمودار (۲-۴)توزیع فراوانی مدرک تحصیلی پدر هنرجویان………………………………۸۲
.
sنمودار (۳-۴)توزیع فراوانی مدرک تحصیلی مادر هنرجویان……………………………..۸۳
sنمودار (۴-۴)توزیع فراوانی نقش منابع مالی وکالبدی در توسعه خوداشتغالی……………۸۴
sنمودار (۵-۴)توزیع فراوانی نقش توانمندی حرفه ای هنرآموزان در توسعه خوداشتغالی..۸۶
sنمودار (۶-۴)توزیع فراوانی نقش عوامل نیروی انسانی کارگاهی در توسعه خوداشتغالی.۸۸
sنمودار(۷-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش مدیران آموزشی در توسعه خوداش۹۰
sنمودار (۸-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش علاقه واطلاعات شخصی ……..۹۱
sنمودار(۹-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش خانواده در توسعه خوداشتغالی…..۹۳
sنمودار (۱۰-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش جامعه در توسعه خوداشتغالی…..۹۵
sنمودار (۱۱-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش فرایند آموزش در توسعه خوداش۹۷
sنمودار (۱۲-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش منابع مالی وکالبدی در توسعه خود۹۹
sنمودار (۱۳-۴)توزیع فراوانی نقش توانمندی حرفه ای هنرآموزان در توسعه خوداشتغ..۱۰۱
sنمودار (۱۴-۴)توزیع فراوانی نقش عوامل نیروی انسانی کارگاهی در توسعه خوداشتغالی۱۰۴
عنوان صفحه
sنمودار(۱۵-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش مدیران آموزشی در توسعه خوداشت…..۱۰۴
s نمودار(۱۶-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش علاقه واطلاعات شخصی توسعه خودا….۱۰۶
sنمودار (۱۷-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش خانواده در توسعه خوداشتغالی…………..۱۰۸
sنمودار (۱۸-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش جامعه در توسعه خوداشتغالی…………….۱۰۹
sنمودار(۱۹-۴)توزیع فراوانی نمونه تحقیق بتفکیک نقش فرایند آموزش در توسعه خوداشتغالی….۱۱۰
بررسی نقش آموزش های فنی و حرفه ای وکشاورزی در توسعه خود اشتغالی از دیدگاه هنرجویان و هنرآموزان استان سمنان
چکیده:
آموزش های فنی و حرفه ای وکشاورزی متناسب با تحولات اجتماعی ،سیاسی،اقتصادی وفرهنگی در صدد ارائه ی مهارتهای لازم به هنرجویان ونیروی انسانی است وبالتبع نقش وکارکردهای متعددی در جامعه ایفا می کند. در این راستا یکی از دغدغه های مهم دفترفنی وحرفه ای وکشاورزی وزارت آموزش وپرورش ومتعاقبا سازمان آموزش وپرورش استان سمنان بررسی نقش آموزش های فنی وحرفه ای ، کشاورزی وارزیابی جایگاه هنرستانها در توسعه خوداشتغالی می باشد. براین اساس تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش آموزشهای فنی وحرفه ای وکشاورزی در توسعه خوداشتغالی از دیدگاه هنرجویان و هنرآموزان استان سمنان تعریف گردید.برای انجام این پژوهش از روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری مورد بررسی این تحقیق ،کلیه هنرجویان فارغ التحصیل هنرستانهای آموزش رسمی فنی و حرفه ای وکشاورزی وهنرآموزان مشغول به تدریس در این هنرستانها بوده است. حجم نمونه آماری بااستفاده از نمونه گیری تصادفی بتعداد ۱۶۸نفر هنرجو و۱۲۲نفر هنرآموز تعیین گردید .کسب اطلاعات توسط دوپرسشنامه محقق انجام شد. روایی آن بروش محتوایی وصوری ازدیدگاه متخصصان وضریب پایایی آن بطریق آلفای کرونباخ محاسبه شدکه برای هنرجویان معادل۰٫۸۹۶وبرای هنرآموزان معادل ۰٫۹۰۸برآورد گردید .نتایج تحقیق مبین آن می باشد که بین منابع مالی و کالبدی ،توانمندی حرفه ای هنرآموزان ،نیروی کار کارگاهی ،مدیریت مجوعه آموزشی ،خانواده،جامعه ،فرایند آموزش با خود اشتغالی رابطه معناداری وجود دارد.همچنین علاقه واطلاعات شخصی قبل از ورود به رشته تحصیلی با خود اشتغالی رابطه معناداری وجود ندارد.افزون براین برای پرسشنامه هنرآموزان تمام فرضیه ها که شامل،منابع مالی و کالبدی ، توانمندی حرفه ای هنرآموزان ،نیروی کار کارگاهی ،مدیریت مجوعه آموزشی ، علاقه واطلاعات شخصی قبل از ورود به رشته تحصیلی ،خانواده،جامعه ،فرایند آموزش با خود اشتغالی رابطه معناداری وجود دارد.
عکس مرتبط با اقتصاد
کلید واژه:
آموزش-آموزشهای فنی وحرفه ای وکشاورزی –خوداشتغالی –توسعه خوداشتغالی
فصل اول: ۱
کلیات تحقیق
“من وجدماء وتراباَُِ ثم افتقر فابعده الله”
کسیکه آب دارد وخاک دارد با این وجود فقیر است خداوند اورا ازرحمت خود
دور سازد¹[۱]حضرت علی (ع).
۱-۱مقدمه :
درجهان کنونی با توجه به رشد فزاینده صنعت و نیازی که جوامع امروزی به صنعت دارند، می توان تنها راه نجات جوامعی که از رشد صنعتی آنچنانی برخوردار نیستند را درتوجه بیش از پیش به صنعت و صنعتی شدن دانست که در این راستا وجود نیروهای انسانی متخصص و ماهر یکی از مهمترین عوامل صنعتی شدن می باشد (شمسی پور،۸۴).
پیشرفت روز افزون دانش بشری نهاد آموزش وپرورش را بر آن می دارد تا پیوسته برای فراگیری دانش ها ومهارت های مختلف به دنبال کشف روش هایی نو باشد . انتخاب مطالب ومفاهیم آموزشی مناسب ازمیان گنجینه وسیع دانش بشری وارائه آن درقالب آموزش یکی ازمهمترین مسائل نظام های تعلیم و تربیت جهان است. شاخه فنی و حرفه ای درآموزش و پرورش با هدف آموزش نیروهای فنی درسطوح میانی صنعت اهمیت فراوانی یافته است. از طرفی شاید بتوان گفت یکی از مشکلات صنعت امروز جامعه و حتی دولتها کمبود نیروهای فنی، نو آور، کار آفرین می باشد. چه بسا اکثرکارگاه های بزرگ وکوچک نیروهای فنی بیشتر نیروهایی هستند که بر اثر مرور زمان و کار در این کارگاه ها و کارخانجات به تجربیاتی در این زمینه دست یافته اند.امکان رشد و تاثیر گذار بودن این افراد با توجه به تحولات ناشی از انقلاب صنعتی و تغییرات سریع نوع زندگی و نیاز به خواسته های جدید بسیار کم است (نظری،۷۲). آموزش فنی وحرفه ای درکانون توسعه آموزش وپرورش بسیاری از کشورهای درحال توسعه قرار گرفته است(چونگ[۲]،۱۹۹۲).
این مهم توجه بیش ازپیش به آموزش های فنی وحرفه ای در سطح هنرستان های مربوطه رامی طلبد تا درآینده شاهد حضور نیروهای خلاق، نو آور، کار آفرین واشتغالزا درسطوح میانی وبه همین ترتیب در سطوح بالای تولید و صادرات غیر نفتی وافزایش تولید ناخالص ملی باشیم چراکه رشد و توسعه اقتصادی بااشتغال زایی بدست می آید وبیکاری بارشداقتصادی دارای تضاد می باشد.(دریکووند،۱۳۸۰).
دستاوردهای علمی جدید مبین آن است که سازمان ها برای تحقق ماموریت واهداف خود باید از ویژه گی های سازمان یاد گیرنده برخوردار شوند.سازمان هایی که درآن افراد به طور مستمر درحال توسعه ی ظرفیت های خود هستد.جایی که الگوی تازه ی فکر کردن پرورش می یابد .محلی که خواسته ها وتمایلات گروهی محقق می شود وبالاخره مجموعه ای که در آن افراد پیوسته می آموزند که چگونه یاد بگیرند .به طور خلاصه قابلیت های شخصی ،مدل های ذهنی ،آرمان مشترک یادگیری جمعی ،نگرش سیستمی از اصول سازمان های یاد گیرنده هستند(سنگه[۳] ،۱۳۸۴(.بنابراین هدف نهایی تعلیم و تربیت ارائه برنامه و فرصت هایی است که فراگیران دانش ها، مهارت ها، توانایی ها، نگرش ها، باورها و ارزشهایی را بدست می آورند که آنها را قادر سازد زندگی ثمر بخش برای خود و دیگران بسازند(اورنشتاین وها چنز، ۱۹۹۸). به عبارتی تعلیم و تربیت به داشتن دو مقصد اصلی مورد شناسایی قرار گرفته:
اول. آماده کردن افراد به عنوان اعضای مولد جامعه
دوم. قادر کردن افراد در رشد قابلیت های بالقوه شخصی خویش(سیلور، ویلیام و لوئیس،۱۳۷۲).
۲-۱٫بیان مساله:
آموزش فنی وحرفه ای نقش مهمی را در تامین نیروی انسانی مجهز وکارآمد ایفا می کند وامکان تحقق هدف های مورد نظردر توسعه منابع انسانی را میسر می سازد .آموزش فنی و حرفه ای ،به عنوان بخشی از فعالیت آموزشی کشور،به آموزش هایی اطلاق می شود که فرد را برای احراز شغل وحرفه ای معین آماده می کند ویا کارآیی وتواانایی افراد شاغل را در فنون و حرف ارتقاء می دهد(شبانی،۱۳۷۹).
بنا به تعریف سازمان برنامه وبودجه،آموزش های فنی و حرفه ای فعالیت هایی هستند که فرد را برای احراز شغل، حرفه وکسب وکارآماده می کنند و یا کارآیی وتوانایی او را درانجام آنهاافزایش می دهد وبه منظورانجام این فعالیت ها وتربیت نیروی انسانی مورد نیازبخش های مختلف صنعت، کشاورزی وخدمات هنرستان های فنی و حرفه ای ایجاد گردیده است. بنابراین انتظار می رود که فارغ التحصیلان این مراکز در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود اشتغال یابند وازکارآیی لازم برخوردار باشند (فرشاد،۱۳۶۷).
چنانچه نظام آموزشی به ویژه آموزش های فنی و حرفه ای فارغ التحصیلانی داشته باشد که جایگاه روشن و مشخص در بازار کار و نظام اشتغال نداشته باشند، بخش عمده ای از سرمایه گذاری های شخصی و دولتی منجر به بازده مطلوب نشده و به نوعی با اتلاف سرمایه تبدیل می شود. بنابراین با توجه به گرانی هزینه های آموزش های فنی و حرفه ای و برای جلوگیری از خسارت های مادی و معنوی لازم است مورد بررسی قرار گیرد (دوستمحمدی،۸۳) .
در کشورهای حال توسعه در تخصیص منابع بسیار بزرگ برای توسعه آموزش فنی وحرفه ای سابقه طولانی دارد.برآورده شده است که حدود ۶۰درصداز۶/۱میلیارد دلار وام بانک جهانی برای سرمایه گذاری در آموزش وپرورش دردوره۱۹۷۶و حدود۵۰ درصد از ۸/۵میلیارد دلار وام آموزشی دردوره ۱۹۸۶ به نوعی از آموزش های فنی وحرفه ای تعلق گرفته است(میدلتون[۴]،۱۹۸۸).با آنکه هزینه های اموزش فنی و حرفه ای در کشور های در حال توسعه معمولا بالاست (تسا نگ[۵]،۱۹۸۹)،اما انتظار می رود که باتجهیز جوانان به مهارت های ویژه مرتبط با تولید از شدت بیکاری بکاهد وبهروری[۶] را درمحیط کارافزایش دهد،وبه این معنا بازده های اقتصادی سرمایه گذاری درآموزش فنی وحرفه ای سرانجام برهزینه های ان پیشی بگیرد.بنابراین ،هدف صریح توسعه آموزش فنی و حرفه ای دربرنامه ریزی توسعه عمدتا اقتصادی است(حدادوهمکاران[۷]،۱۹۹۰).
همچنین، در حال حاضردرموردچگونگی اشتغال فارغ التحصیلان هنرستانی اطلاعات دقیقی دردست نیست و درباره میزان تحقق هدف اصلی برنامه،آموزش فنی و حرفه ای که اشتغال فارغ التحصیلان در مشاغل مرتبط بارشته تحصیلی آنان است، تردیدهای وجود دارد.به همین جهت ضروری بنظر میرسد که دراین مورد پژوهش های انجام شود.گرچه در این مورد پژوهش های درسطح کشورانجام گرفته بعنوان مثال محمدرضا صیافی در تحقیقی با عنوان بررسی آموزش های رسمی فنی و حرفه ای با اشتغال در استان مرکزی بیان می دارد که تعداد زیادی از فارغ التحصیلان در شغل متناسب با رشته تحصیلی خود به کارمشغول هستنداما بیش از ۵۳%آنها درمشاغل غیرمرتبط با رشته تحصیلی خود می باشد.

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:49:00 ب.ظ ]