با وجودی­که در تحقیقات گذشته ذکر شده است که، بزرگسالان مبتلا به لکنت، اضطراب، شرمندگی و اجتناب از موقعیت­های اجتماعی را به­ طور فراوانی تجربه می­ کنند (ال وراچ و راپی، ۲۰۱۳) و ممکن است اضطراب آنان به موقعیت­های اجتماعی یا عملکردی محدود شده باشد (مسنجر و همکاران، ۲۰۰۴؛ منزیس، ۱۹۹۹)، با این­حال طبق یافته تحقیق حاضر، آنان مانند افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی نیستند که در توجه متمرکز بر خود با افراد بهنجار تفاوت دارند. بنابرین این امر نشان از صحت گفته­ی سوپر و استوپا (۲۰۰۲) دارد که در مقاله­ای مروری درباره تمرکز برخود در هراس اجتماعی و اضطراب اجتماعی، بیان می­­کنند “با این­که به­وضوح برخی شواهد بر این اشاره دارند که اضطراب، تفکر و عملکرد می ­تواند تحت تاثیر تمرکز برخود در برخی موقعیت­ها قرار بگیرد، شواهد متناقض است و مطالعاتی وجود دارد که ارتباط مستقیم کمتری را نشان داده است. بسیاری از مطالعاتی که نقد شده ­اند، همبستگی را می­سنجند و بنابرین امکان در نظرگرفتن نقشی علّی برای تمرکز برخود وجود ندارد.”
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
توجه مداوم، لکنت و اختلال اضطراب اجتماعی:
پژوهش حاضر نشان داد توجه مداوم بزرگسالان مبتلا به لکنت، متفاوت از بیماران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و افراد بهنجار است. به­ طوری­که گروه مبتلا به لکنت دارای بیشترین خطا، یعنی توجه مداوم پایین­تر و گروه مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی دارای کمترین خطا، یعنی توجه مداوم بالاتر هستند. البته گروه مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در توجه مداوم تفاوت معناداری با گروه بهنجار ندارد.
الیمان و همکاران (۱۹۹۷)، به این نتیجه رسیدند که عملکرد در توجه مداوم، به­وسیله­ تفاوتهای فردی در اضطراب تنظیم می­ شود. از طرفی افراد مبتلا به لکنت، اضطراب و استرس بیشتری نسبت به افراد بهنجار تجربه می­ کنند (ال وراچ و همکاران، ۲۰۱۴؛ بلود، ورتز، بنت و سیمپسون، ۱۹۹۷)، بر پایه­ این یافته­ ها این انتظار وجود دارد که گروه دارای لکنت نسبت به افراد بهنجار، توجه مداوم متفاوت و در واقع پایین­تری داشته باشند. یافته پژوهش حاضر این انتظار را تائید می­ کند، بنابرین موافق و همسو با یافته­ های تحقیقاتی ذکر شده است.
گرچه طبق یافته دیگر پژوهش حاضر، توجه مداوم بیماران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی تفاوتی با افراد بهنجار ندارد و این یافته با نتیجه­ مطالعاتی الیمان و همکارانش (۱۹۹۷) همخوانی ندارد. این عدم همخوانی، یا لزوم تکرار این پژوهش را نشان می­دهد و یا ضرورت پرداختن به تبیین­های جایگزین.
در پایان می­توان گفت همانطور که کودکانی با آسیب ویژه­ی زبانی، اختلال خواندن و اختلال سرعت گفتار محدودیت­هایی را در توجه مداوم بروز می­ دهند (مورفی­ و همکاران، ۲۰۱۴)، یافته پژوهش حاضر نشان داد که بزرگسالان مبتلا به لکنت نیز در توجه مداوم محدودیت دارند.
۵-۲٫ محدودیت­های تحقیق
در دسترس بودن نمونه­ پژوهش، یکی از محدودیت­هاست. نمونه­های مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به دلیل ویژگی اجتنابی که داشتند برای دعوت به پژوهش یا پاسخگو تلفن نبودند یا این­که برای شرکت در پژوهش طفره می­رفتند. از طرفی تعداد مراجعه­ی آنها به مراکز درمانی نادر است و از طرفی بدلیل حافظه­ ضعیفی که داشتند قرار ملاقات با روانشناس خود را فراموش می­کردند یا اجتناب می­کردند. بنابرین با این توضیحات، نمونه گیری در دسترس، شیوه­ نمونه گیری مناسبی، با وجود معایبی که دارد، بنظر رسید.
به­ دلیل دسترسی دشوار به نمونه، امکان همتاسازی از نظر جنسیت فراهم نشد. همچنین تحقیق حاضر با کمبود منابع تحقیقاتی در زمینه­ متغیرها در افراد مبتلا به لکنت، روبرو بود.
۵-۳٫ پیشنهادهای حاصل از پژوهش
برنامه ­هایی برای بهبود توجه مداوم و حافظه­ فعال بویژه حافظه­ واجی و کاهش اضطراب اجتماعی بزرگسالان مبتلا به لکنت، مورد توجه روان­شناسان و گفتاردرمانگران قرار گیرد.
پایین بودن توجه مداوم و حافظه­ فعال بزرگسالان مبتلا به لکنت نسبت به افراد بهنجار و مشابهت راهبردهای تنظیم شناختی هیجان آنها با افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، لزوم همکاری روانشناسان و گفتاردرمانگران را در درمان جامع­تر و بهتر افراد مبتلا به لکنت مطرح می­ کند.
گنجاندن درمان­های متمرکز بر اضطراب اجتماعی در درمان افراد مبتلا به لکنت. زیرا اضطراب اجتماعی بزرگسالان مبتلا به لکنت، ممکن است در کناره­گیری این افراد از درمان نقش داشته باشد، همچنین گنجاندن درمانهای متمرکز بر آموزش تنظیم هیجانی در کنار درمان­های افراد مبتلا به لکنت، نیز پیشنهاد می­ شود.
۵-۴٫ پیشنهاد برای پژوهش‌های آتی
گرچه در پژوهش حاضر، نتایج مربوط به متغیر حافظه­ فعال با نتایج مطالعات گذشته همخوانی دارد، با این­حال پیشنهاد می­ شود این متغیر با همتاسازی گروه­ها از نظر جنسیت، مجدد بین سه گروه­ مورد مقایسه قرار گیرد. خصوصا به­ دلیل این­که طبق تحقیقات، حافظه­ فضایی مردان بهتر از زنان است.
متغیرهای توجه متمرکز برخود و راهبردهای تنظیم هیجان بهتر است در افراد مبتلا به لکنت مورد بررسی بیشتری واقع شوند تا با وضوح و بر مبنای تحقیقات تکمیلی بیشتری مشخص شود که آیا این افراد از نظر این متغیرها با افراد عادی متفاوت­اند یا خیر.
توجه مداوم نیز بهتر است که در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا واقعا این افراد از این نظر با افراد عادی متفاوت نیستند یا خیر.
پیشنهاد می­ شود برای سنجش توجه مداوم بزرگسالان، از ابزارهای معتبرتری استفاده شود.
تحقیق راجع به موضوعات زیر نیز پیشنهاد می­ شود:

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

 

بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجانی بر کاهش اضطراب و شدت لکنت افراد مبتلا به لکنت.

بررسی تاثیر درمان­های متمرکز بر تقویت حافظه بر کاهش اضطراب و شدت لکنت افراد مبتلا به لکنت.

منابع
اسدزاده، ح. (۱۳۸۸). بررسی رابطه­ ظرفیت حافظه­ فعال و عملکرد تحصیلی میان دانش­ آموزان پایه­ سوم راهنمایی شهر تهران. فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره­ ۱، ۷۰-۵۳٫
حسنی، ج. (۱۳۸۹). خصوصیات روان­سنجی پرسشنامه­ نظم جویی شناختی هیجان. مجله­ی روان­شناسی بالینی، سال دوم، شماره­۳، ۸۳-۷۳٫
زارع، ح. و سلگی، ز. (۱۳۹۱). بررسی رابطه­ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با افسردگی، اضطراب و استرس در دانشجویان. فصلنامه­ علمی –پژوهشی پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره­ ششم، شماره­ سوم، ۲۹-۱۹٫
نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی
سامانی، س. و صادقی، ل. (۱۳۸۹). بررسی کفایت روانسنجی پرسشنامه­ تنظیم شناختی هیجان. مجله­ی روشها و مدل­های روانشناختی، شماره­ ۱، ۶۲-۵۱٫
ساعد، الف. (۱۳۸۶). بررسی اعتبار و پایایی مقیاس حافظه­ وکسلر نسخه­ی سوم دردانشگاه­های تهران. پایان نامه­ کارشناسی ارشد. دانشگاه شاهد.
محمدی، الف. و همکاران. (۱۳۹۲). مدلهای سبب شناسی اختلالات اضطراب اجتماعی. مجله­ی تحقیقات علوم رفتاری، ۱۱: ۸۰-۶۸٫
مرادی، ع. و همکاران. (۱۳۸۷). اثر اضطراب و نحوه ارائه تکالیف بر کارآمدی پردازش و عملکرد عناصر حافظه فعال. نشریه­ی پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز(، شماره­ ۱۱، ۹۸-۷۷٫
منصوری، ب. و تهیدست، الف. (۱۳۹۱). نقایص حافظه­ فعال درکودکان دارای لکنت. پژوهش در علوم توانبخشی، ۸ :۹۸۷-۹۷۷٫
هادیانفرد، ح. و همکاران. (۱۳۷۹). تهیه و ساخت فرم فارسی آزمون عملکرد پیوسته. مجله­ی روانشناسی، ۱۶ :۴۰۴-۳۸۸٫
Aldao, A., Jazaieri, H., Goldin, PR., Gross, JJ. (2014). Adaptive and maladaptive emotion regulation strategies: interactive effects during CBT for social anxiety disorder. , 28: 382–۳۸۹٫
‏Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., &Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, ۳۰: ۲۱۷-۲۳۷٫
Amir, N., & Bomyea, J. (2011). Working memory capacity in generalized social phobia. Journal of Abnormal Psychology, ۱۲۰: ۵۰۴٫
Anderson, J. D., & Wagovich, S. A. (2010). Relationships among linguistic processing speed, phonological working memory, and attention in children who stutter. Journal of Fluency Disorders, ۳۵: ۲۱۶-۲۳۴٫‏
Arnold, H. S., Conture, E. G., Key, A. P., & Walden, T. (2011). Emotional reactivity, regulation and childhood stuttering: A behavioral and electrophysiological study. Journal of Communication Disorders, ۴۴: ۲۷۶-۲۹۳٫‏
Baddeley, A. (2003). Working memory and language: an overview. Journal of Communication Disorders, ۳۶: ۱۸۹-۲۰۸٫
Baddeley, A.D., & Logie,R. H. (1999).Working memory:The multiple component model. InA. Miyake& P. Shah (Eds.), Models of Working Memory: New York, Cambridge University Press. 28 -61.
Bajaj, A. (2007). Working memory involvement in stuttering: Exploring the evidence and research implications. Journal of Fluency Disorders, ۳۲: ۲۱۸-۲۳۸٫
Barlow, D. H. (2004). Anxiety and its Disorders: The Nature and Treatment of Anxiety and Panic. New York: Guilford press.
Beck, L. H., Bransome, E. D., Mirsky, A. F., Rosvold, H. E., Sarason, I. (1956). A continuous performance test of brain damage. J Consulting Psychology, ۲۰: ۳۴۳-۵۰٫
Blood, I. M., Wertz, H., Blood, G. W., Bennett, S., & Simpson, K. C. (1997). The effects of life stressors and daily stressors on stuttering. Journal of Speech, Language and Hearing Research, ۴۰: ۱۳۴٫
Byrd, C. T., Vallely, M., Anderson, J. D., & Sussman, H. (2012). Nonword repetition and phoneme elision in adults who do and do not stutter. Journal of Fluency Disorders, ۳۷: ۱۸۸-۲۰۱٫‏
Cavalera, C., Pepe, A. (2014). Social Emotions and Cognition: Sham, Guilt and Working Memory. International Conference on Education & Educational Psychology, ۱۱۲: ۴۵۷–۴۶۴٫
Cisler, J. M., Olatunji, B. O., Feldner, M. T., & Forsyth, J. P. (2010). Emotion regulation and the anxiety disorders: An integrative review. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, ۳۲: ۶۸-۸۲٫
Clark, D. A., & Beck, A. T. (2011). Cognitive Therapy of Anxiety Disorders: Science and Practice. New York: Guilford Press.
Clark, D. M., & Wells, A. (1995). A cognitive model of social phobia. Social Phobia: Diagnosis, Assessment, and Treatment, ۴۱: ۰۰۰۲۲-۳٫‏
Conture, E. G., Walden, T. A., Arnold, H. S., Graham, C. G., Hartfield, K. N., & Karrass, J. (2006). Communication-emotional model of stuttering. Current Issues in Stuttering Research and Practice, ۲: ۱۷-۴۷٫
Conway, M. A. (2005). Memory and the self. Journal of Memory and Language, ۵۳: ۵۹۴-۶۲۸٫‏
Coull, J. T. (1998). Neural correlates of attention and arousal: insights from electrophysiology, functional neuroimaging and psychopharmacology. Progress in Neurobiology, ۵۵: ۳۴۳-۳۶۱٫
Cowan, N. (1999). An embedded-processes model of working memory. Models of working memory: Mechanisms of Active Maintenance and Executive Control, 62-101.

 

Craig, A., Tran, Y. (2014) Trait and social anxiety in adults with chronic stuttering: Conclusions following meta-analysis. , ۴۰: ۳۵-۴۳٫

Cuthbert, B. N. (2002). Social anxiety disorder: trends and translational research. Biological Psychiatry, ۵۱: ۴-۱۰٫‏
‏Dennis, T. A. (2007). Interactions between emotion regulation strategies and affective style: Implications for trait anxiety versus depressed mood. Motivation and Emotion, ۳۱: ۲۰۰-۲۰۷٫
Eggers, K., De Nil, L. F., & Van den Bergh, B. R. (2013). Inhibitory control in childhood stuttering. Journal of Fluency Disorders, ۳۸: ۱-۱۳٫‏
Ekman, P. (1993). Facial expression and emotion. American Psychologist, 48, 384-392.
Elliman, N. A., Green, M. W., Rogers, P. J., & Finch, G. M. (1997). Processing-efficiency theory and the working-memory system: Impairments associated with sub-clinical anxiety. Personality and Individual Differences, ۲۳: ۳۱-۳۵٫
Eysenck, M. W., &Calvo, M. G. (1992). Anxiety and performance: The processing efficiency theory. Cognition & Emotion, ۶: ۴۰۹-۴۳۴٫
Eysenck, M. W., Derakshan, N., Santos, R., & Calvo, M. G. (2007). Anxiety and cognitive performance: attentional control theory. Emotion, ۷: ۳۳۶-۳۵۳٫
Etkin, A., & Wager, T. (2007). Functional neuroimaging of anxiety: a meta-analysis of emotional processing in PTSD, social anxiety disorder, and specific phobia. American Journal of Psychiatry, ۱۶۴: ۱۴۷۶-۱۴۸۸٫‏
Ezrati-Vinacour, R., & Levin, I. (2004). The relationship between anxiety and stuttering: A multidimensional approach. Journal of Fluency Disorders, ۲۹: ۱۳۵-۱۴۸٫
Folkman, S., & Moskowitz, J. T. (2004). Coping: Pitfalls and promise. Annual Review of Psychology, ۵۵: ۷۴۵-۷۷۴٫
Kandel, E. R., Schwartz, J. H., &Jessell, T. M. (Eds.). (2000). Principles of Neural Science. New York: McGraw-Hill.
Garnefski, N., &Kraaij, V. (2007). The cognitive emotion regulation questionnaire. European Journal of Psychological Assessment, ۲۳: ۱۴۱-۱۴۹٫
Garnefski, N., Van Den Kommer, T., Kraaij, V., Teerds, J., Legerstee, J., &Onstein, E. (2002). The relationship between cognitive emotion regulation strategies and emotional problems: comparison between a clinical and a non‐clinical sample. European Journal of Personality, ۱۶: ۴۰۳-۴۲۰٫
Garnefski, N., &Kraaij, V. &Spinhaven, P.h. (2002). CERQ: Manual for the use of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. DATEC, leiderdorp, The Netherlands.
Garnefski, N., &Kraaij, V. &Spinhaven, P.h. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Invividual Differences, 30:1311-1327.
George, M. S., & Bruce Lydiard, R. (1994). Social phobia secondary to physical disability: a review of benign essential tremor (BET) and stuttering. Psychosomatics, ۳۵: ۵۲۰-۵۲۳٫
Goldin, P. R., Manber-Ball, T., Werner, K., Heimberg, R., & Gross, J. J. (2009). Neural mechanisms of cognitive reappraisal of negative self-beliefs in social anxiety disorder. Biological Psychiatry, ۶۶:۱۰۹۱-۱۰۹۹٫
Goldin, P. R., Manber, T., Hakimi, S., Canli, T., & Gross, J. J. (2009). Neural bases of social anxiety disorder: emotional reactivity and cognitive regulation during social and physical threat. Archives of General Psychiatry, ۶۶: ۱۷۰-۱۸۰٫‏
Gross, J. J. (Ed.). (2011). Handbook of Emotion Regulation. New York: Guilford Press.‏
Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. Handbook of Emotion Regulation, New York: Guilford Press, 654. ۳: ۲۴٫‏
Gross, J. J. (1998). Antecedent- and response-focused emotion regulation: divergent consequences for experieence, expression, and physiology. Journal of Personality and Social Psychology, 224-237.
Hall, N. E., Wagovich, S., & Bernstein Ratner, N. (2007). Language considerations in childhood stuttering. Stuttering and Related Disorders of Fluency, ۳: ۱۵۳-۱۶۷٫

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 06:05:00 ق.ظ ]