۲-۱: مسئولیتپذیری مدیران در رسیدگی به اظهارنامههای صادراتی و وارداتی از متوسط رضایت مراجعه کنندگان برخوردار میباشد.
فرضیه اصلی ۳:
مراجعه کنندگان از نتیجه امور در گمرک راضی هستند.
فرضیههای فرعی ۳:
۳-۱: تخصص و کارآمدی کارکنان در رسیدگی به اظهارنامههای صادراتی و وارداتی از متوسط رضایت مراجعه کنندگان برخوردار است.
۳-۲: میزان خسارتهای وارده به مراجعه کنندگان طی فرایند رسیدگی به اظهارنامههای صادراتی و وارداتی از متوسط رضایت مراجعه کنندگان برخوردار است.
۱-۷-۱- قلمرو تحقیق از نظر زمان
این تحقیق در نیمه اول سال ۱۳۹۳ انجام یافته است.
۱-۷-۲- قلمرو تحقیق از نظر مکانی
قلمرو مکانی این تحقیق گمرک تجاری فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) میباشد.
۱-۷-۳- قلمرو تحقیق از نظر موضوعی
این تحقیق به بررسی رضایت مراجعه کنندگان به گمرک از محل خدمات صادرات و واردات کالا در گمرک میپردازد.
۱-۸- روش تحقیق
از آنجا که این تحقیق به بررسی وضعیت موجود و عوامل مؤثر بر رضایت مراجعه کنندگان به گمرک از محل خدمات صادرات و واردات کالا در زمان کنونی میپردازد از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی است.
در این تحقیق نخستین گام برای شناسایی منبع گردآوری دادهها تعریف جامعهای است که باید زیر پوشش تحقیق قرار گیرد. در این تحقیق جامعه آماری عبارتست از کلیه مراجعه کنندگان به گمرک تجاری فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) که به نوعی با موضوع صادرات و واردات کالا سروکار داشتهاند. در طول روز بطور متوسط ۴۰۰ نفر جهت انجام امور واردات و صادرات به گمرک فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) مراجعه میکنند که به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدهاند.
روشهای متعددی برای انتخاب نمونه وجود دارد ولی مسأله مهم در نمونهگیری، انتخاب نمونهای است که اولاً واقعی باشد، ثانیاً تصادفی باشد. در این پژوهش از روش نمونهگیری به صورت تصادفی و نمونه در دسترس استفاده شده است.
حجم نمونه را میتوان از روی محدود بودن و یا نامحدود بودن جامعه آماری به دست آورد. از آنجا که بررسی تمام اعضای جامعه آماری به علت توزیع مکانی و فراوانی آن، عملی نبوده و از سویی دیگر تعداد مراجعه کنندگان به گمرک مذکور بدون تکرار در هر روز به طور متوسط ۴۰۰ نفر میباشد، اندازه نمونه با توجه به جدول مورگان ۱۹۶ نفر در نظر گرفته شده است و پرسشنامه در روز مراجعه محقق جهت توزیع بین اعضای نمونه به صورت اعضای در دسترس توزیع شده است.
روش جمعآوری دادههای تحقیق به منظور آزمون فرضیات، آمارگیری نمونهای است و ابزار مورد استفاده برای گردآوری دادهها، پرسشنامه، کتابخانه، اسناد و مدارک و مصاحبه با برخی کارشناسان و صاحبنظران بوده است که هرکدام از این ابزار برای قسمتی از کار و جمعآوری دادههای خاصی به کار رفتهاند.
۱-۹-تعریف اصطلاحات و واژه های فنی
برای درک بهتر مباحث، متغیرهای به کار رفته در این تحقیق به صورت زیر تعریف میشوند:
-
- رضایت مراجعه کنندگان به گمرک: یعنی احساس مثبت مراجعه کنندگان به گمرک از خدماتی که در زمینه صادرات و واردات کالا دریافت میکنند.
-
- رویه: فرایند انجام کار در گمرک.
-
- مراوده: برخورد و تعاملات رفتاری بین ارباب رجوع و کارکنان.
-
- نتیجه: آنچه ارباب رجوع به خاطر آن به سازمان مراجعه مینماید.
فصل دوم
مبانی نظری
و
ادبیات موضوعی تحقیق
بخش اول: خدمات
۲-۱-۱- بازاریابی خدمات
در سالهای کنونی رشد فرایند خدمات به صورت یکی از روندهای اصلی در دنیا درآمده است.
در ایالات متحده آمریکا به سبب افزایش ثروت، احساس به داشتن زمان بیشتر برای تفریح و پیچیدهتر شدن محصولات که نیاز به ارائه خدمات خاص دارند، نظام اقتصادی مبتنی بر ارائه خدمات رشد زیادی نموده است.
سازمانهای خدماتی بیش از ۷۴% تولید ناخالص داخلی را به وجود میآورند. اگرچه در ۱۹۷۰ مشاغلی که خدماتی را ارائه میکردند در آمریکا به بیش از ۵۵% نمیرسید، در سال ۱۹۹۳ این سازمانها بیش از ۷۹% نیروی شاغل را در اختیار داشتند.
درنظام اقتصاد جهانی، سازمانهای خدماتی دارای رشد بیشتری هستند و بیش از یک چهارم ارزش تجارت بینالمللی را تشکیل میدهند. درواقع انواع گوناگونی از منابع خدماتی وجود دارند (بانکداری، بیمه، ارتباطات، حمل ونقل، مسافرتی و سرگرمی) که در کشورهای پیشرفته در سراسر دنیا بیش از ۶۹% نظام اقتصادی را تشکیل میدهند.(ابطحی و کاظمی،۱۳۷۵)
امروزه سازمانها اهمیت ارائه خدمات به مشتریان را درک کرده و میدانند که ارائه خدمات به مشتریان بیش از پاسخ دادن به شکایتهای می باشد.
صنایع خدماتی بسیار گوناگون هستند که دولتها از طریق دایر کردن سازمانهای کاریابی، بیمارستانها، سازمانهای وام دهنده، سازمانهای نظامی، انتظامی، گمرک و… خدمات عمدهای را ارائه میدهند. سازمانهای خصوصی مانند بیمه، شرکتهای مشاورهای، حقوقی و.. نیز نوعی ارائه دهنده خدماتی میباشند.
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:28:00 ب.ظ ]