2-2-6-1- مدل سروپروف
سروپروف متداولترین راهکار ارزیابی کیفیت خدمات میباشد. این مدل به دلیل اینکه فقط مشاهدات را اندازه گیری می کند، در اجرا نسبت به دیگر مدلها سادهتر میباشد. در این مدل محققان فرض می کنند که آن چه را که مشتری از خدمت دریافت می کند سطح رضایتمندی وی از خدمت مورد نظر را نشان میدهد. بنابراین اندازه گیری مشاهدات را همان اندازه گیری اجرا و عملکرد ارائه خدمات در نظر میگیرند. در مبحث روششناسی سروپرف، گرانتین و تیلور[24] استدلال می کنند، رتبهای که مشتریان به خدمت ادراک شده می دهند، مقایسه ای ذهنی است بین انتظارات با آنچه مشاهده کرده اند، لذا در اجرای این مدل، برای ارزیابی مشاهدات و ادراکات مشتریان پرسشنامه از یک مرحله ارائه میگردد. این روش محدودیتهای سروکوال را نیز کمتر می کند و از نظر اجرایی نیز محقق راحتتر می تواند آن را ارائه نماید (کریمی، 1383: 121).
2-2-6-2- روش تجزیه و تحلیل اهمیت- عملکرد
روششناسی مدل مذکور اولین بار توسط مارتبلا و جیمز[25] معرفی گردید به طوریکه هدف در اولین اندازه گیری رابطه میان اهمیت و مشاهدات ارائه خدمات میباشد، در واقع به جای اندازه گیری انتظارات در مدل سروکوال، این مدل اهمیت خدمات را اندازه گیری می کند و رابطه اهمیت و ارزیابی را بررسی و تجزیه و تحلیل مینماید.
2-2-6-3- مدل ادراکات- انتظارات- اهمیت
این مدل روش جدیدی را ارائه می کند که از تلفیق مدلهای دیگر به دست آمده است. این مدل 5 نوع محاسبات را با دامنه ارزیابی متفاوت به شرح ذیل دارد:
مشاهدات میتوانند به تنهایی اندازه گیری و محاسبه شوند. این مهم از مدل سروپروف برگرفته شده است. به طوریکه، با محاسبه و اندازه گیری مشاهدات به نتایج دلخواهی که در مدل سروپروف انتظار داریم، میرسیم.
تجزیه و تحلیل شکاف بین انتظارات و مشاهدات، مانند مدل سروکوال نیزدر این مدل از شکاف استفاده شده است، ولی پاسخدهنده در یک زمان به انتظاراتش از خدمت و ارزیابی مشاهدات خود از همان خدمت پاسخ میدهد. درجهبندیکردن مشاهدات، به طوریکه عامل اهمیت خدمت مانند یک وزندهنده به مشاهدات عمل مینماید و رتبه بندی بر این اساس صورت می پذیرد. درجهبندی انتظارات، به طوریکه عامل اهمیت به صورت انتظارات را موزون نموده و براساس انتظاراتی از مشتریان که اهمیت، بیشتری دارند رتبه بندی صورت میپذیرد.
در نهایت برای اندازه گیری کیفیت خدمات، عامل اهمیت به اختلاف میان انتظارات و مشاهدات خدمات ارائه شده وزن داده و سپس آنها را رتبه بندی مینماید. در نهایت این مدل، با عامل اهمیت موزون می شود، به طوریکه درجه اهمیت خدمات باعث رتبه بندی کیفیت خدمات می گردد. در این روش به مدل سروکوال یک بخش اهمیت نیز افزوده می شود و همزمان با پاسخگو جواب دریافت می کند به طوریکه پاسخگوها بایستی به هر سؤال پرسشنامه، 3 پاسخ جهت ارزیابی انتظارات پاسخ جهت ارزیابی انتظارات، مشاهدات خود از خدمت دریافتی و اهمیت مربوط به هر خدمت ارائه نمایند. ایراد قابل توجه این مدل حجم زیاد و تنوع پرسشهایی است که یک پاسخگو بایستی به آنها پاسخ دهد (ریاحی، 1381: 145).
2-2-6-4- مدل سروکوال[26]
پاراسورامان و همکاران کیفیت خدمات را حاصل تفاوت بین ادراکات و انتظارات مشتریان تعریف نمودند که شکاف شماره 5، در مدل تحلیل شکاف، آن را نشان میدهد. بنابراین برای ارزیابی کیفیت خدمات، بایستی انتظارات و ادراکات مشتریان را سنجید از این رو پاراسورامان و همکارانش در ادامه پژوهشهای خود با تکیه بر تحقیقات قبلی و بر مبنای مدل مفهومی تحلیل شکاف، ابزاری برای سنجش کیفیت خدمات مطرح کردند این ابزار «مقیاس کیفیت خدمات[27]» نام داشت و به ابزار استانداردی جهت اندازه گیری کیفیت خدمات تبدیل شد. این ابزار در ادبیات کیفیت خدمات، به نام مدل سروکوال مطرح گردید. مدل سروکوال دارای مؤلفه های استانداردشدهای است که برای اندازه گیری انتظارات و ادراکات مشتریان درباره کیفیت خدمات به کار میرود. به معادله اولیه کیفیت خدمات که اصطلاحاً شکاف کیفیت نام دارد، به صورت زیر میباشد که براساس مؤلفه های مدل سروکوال سنجیده می شود:
انتظارات مشتريان - ادراكات مشتريان = شكاف كيفيت خدمات
در این صورت که در تمامی مؤلفه های سروکوال، ادراکات و انتظارات مشتریان مورد ارزیابی قرار میگیرد. اما از آن جایی که مؤلفه های کیفیت از دیدگاه مشتریان، اهمیت یکسانی ندارد، میزان اهمیت مؤلفه ها ((wi نیز در معادله وارد می شود؛
(انتظارات مشتريان- ادراكات مشتريان) ميزان اهميت مؤلفه ها = نمره كيفيت خدمات
SQ = w i ( Pij − E ij )
بر این اساس، نمره کیفیت خدمات در هر مؤلفه به دست می آید.
خلاصهای از مشخصات کلی مدل سروکوال در جدول شماره 4 به نمایش در آمده است:
جدول 2-2- مشخصات کلی مدل سروکوال(میر فخرالدینی، 1388: 112).
منابع اصلی مدل |
پاراسورامان و همکاران (1985،1988،1991،1993،1994) |
مبنای منطقی مدل |
کیفیت خدمات از شکاف میان انتظارات و ادراکات مشتریان به وجود می آید. |
فرمول ریاضی |
SQ = w i ( Pij − E ij ) |
موارد کاربرد |
به منظور سنجش کیفیت خدمات در بانکها، هتلها، بیمارستانها و بسیاری سازمانهای دیگر |
مزایای مدل |
1- فهم آسان 2- پذیرش و قبول مدل به صورت گسترده و فراگیر 3- جذابیت ادراکی 4- چند بعدی 5- توجه به نظرات مشتری برای ارزیابی کیفیت خدمات |
2-3- زنجیره تأمین
در طول دو دهه اخیر، مدیران شاهد یک دوره تغییرات شگرف جهانی به واسطه پیشرفت در تکنولوژی، جهانیشدن بازارها و شرایط جدید اقتصادی سیاسی بوده اند. با توجه به افزایش تعداد رقبا در کلاس جهانی و همچنین با توجه به گسترش و تغییرات سریع بازار و ضرورت برآوردهکردن نیاز مشتریان مختلف، ضرورت وجود یک ساختار و سازمان منعطف که تضمینکننده باقیماندن در صحنه رقابت جهانی باشد، احساس میشد. دهه 90 با توجه به چنین شرایطی، سازمانها مجبور شدند که سرعت فرآیندهای درون سازمانی را برای باقیماندن در صحنه رقابت جهانی اصلاح و بهبود بخشد. در این دهه به همراه بهبود در فرایندهای تولید و به کارگیری الگوهای مهندسی مجدد، مدیران بسیاری از صنایع دریافتند که برای ادامه حضور در بازار و موفقیت در بلندمدت، تنها بهبود فرایندهای داخلی و انعطافپذیری در تواناییهای شرکت کافی نیست بلکه تأمینکنندگان قطعات و مواد نیز باید موادی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولیدکنند و توزیعکنندگان محصولات نیز بایه ارتباط نزدیکی با سیاستهای توسعه بازار تولیدکننده داشته باشند. با چنین نگرشی، رویکردهای زنجیره تأمین و مدیریت آن پا به عرصه وجود نهاد (سرشت حسین و امیر، 1387: 38).
2-3-1- تعریف زنجیره تأمین
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:28:00 ب.ظ ]