تعریف عملی:
با جمع بندی تعاریف متعددی که از عملکرد ارائه شده، می توان نظریه پردازان را در سه گروه دسته بندی کرد:
گروه اول عملکرد را تمام اقدامات و فعالیتهای یک فرد یا یک سازمان می دانند که در یک دوره زمانی معین انجام می شود.
گروه دوم عملکرد فرد و سازمان را صرفا خروجی حاصل شده می دانند و توجهی به اقدامات صورت گرفته (ورودی ها ) ندارند.
گروه سوم، توجه به هر دو جنبه را ضروری می دانند از نظر این گروه، عملکرد هم به معنی نتایج(تحقق، اجرا، انجام) کسب شده و هم به معنی رفتار (داده) صورت گرفته، می باشد. تعریف ارائه شده از سوی گروه سوم تعریف جامعی است که مطابق با چارچوب تمام مدلهای ارزیابی عملکرد بوده و مبنای استقرار نظام مدیریت عملکرد قرار می گیرد.(رفیع زاده،۱۳۹۰)
۲-۱۲-۱) ارزیابی عملکرد:
تعریف نظری:
عبارت است از فرایند سنجش و اندازه گیری عملکرد در دستگاه های اجرایی در چارچوب اصول و مفاهیم علمی مدیریت برای تحقق اهداف و وظایف سازمانی و در قالب برنامه های اجرایی. (آرمسترانگ، ۱۳۸۵)
پایان نامه - مقاله - پروژه
فرآیندی است که بوسیله آن کار کارمندان در فواصلی معین و به طور رسمی، مورد بررسی و سنجش قرار می گیرد. (سعادت، ۱۳۸۵)
بازرسی، سنجش و نظارت عملکرد به صورت ادواری است، که از طریق میزان تحقق معیارها و شاخص ها، عملکرد را ارزیابی می کند. ارزیابی عملکرد رویکردی گذشته نگر دارد.
(رفیع زاده،۱۳۹۰)
تعریف عملی:
بر اساس بند الف ماده ۳ دستورالعمل اجرایی ماده ۸۱ و ۸۲ ق.م.خ.ک. “منظور از نظام ارزیابی عملکرد نظامی است که در برگیرنده دو بعد شاخص های عمومی و اختصاصی در سه سطح سازمان، مدیران و کارمندان می باشد".
نکته: در این پژوهش صرفا سطح کارمندان مورد نظر می باشد.
۳-۱۲-۱) فرایند ارزیابی عملکرد:
هر فرایندی شامل مجموعه ای از فعالیت ها و اقدامات با توالی و ترتیب خاص منطقی و هدف دار می باشد. در فرایند ارزیابی عملکرد نیز هر مدل و الگویی که انتخاب شود، طی مراحل و رعایت نظم و توالی فعالیت های ذیل ضروری می باشد:
تعیین اهداف ارزیابی عملکرد
تعیین معیارهای ]شاخصهای[ ارزیابی و تفهیم آن به فرد
اندازه گیری عملکرد فرد در شغل
مقایسه عملکرد واقعی فرد با معیار های عملکرد
اعلام نتایج ارزیابی به فرد و انجام اقدامات اصلاحی لازم (سعادت، ۱۳۸۵ ص ۲۲۰)
۴-۱۲-۱) شاخص[۴] های ارزیابی عملکرد:
تعریف عملی:
شاخصهای عمومی: معیارهایی هستند که بهمن ماه هر سال از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری جهت سنجش و ارزشیابی عملکرد سال آتی سطوح سه گانه سازمان به دستگاه های اجرایی ابلاغ می گردد.
نکته: در این پژوهش صرفا شاخصهای عمومی سطح کارمندان بررسی می گردد.
شاخصهای اختصاصی: معیارهایی هستند که هر سال با تصویب بالاترین مقام اجرایی دستگاه، در سطوح مدیران و کارمندان قابلیت اجرا دارد و مبنای ارزیابی همان سال قرار می گیرد.
نکته اول: در این پژوهش صرفا سطح کارمندان مورد نظر می باشد.
نکته دوم: مجموع امتیازات شاخصها برابر ۱۰۰ می باشد.
نکته سوم: شاخصهای اختصاصی سطح سازمان (دستگاه ملی) توسط معاونت سرمایه انسانی و با همکاری معاونت نظارت راهبردی رییس جمهور تصویب می گردد.
۵-۱۲-۱) مدیریت عملکرد:
تعریف نظری:
به معنای ارزیابی عملکرد سازمان بر اساس برنامه راهبردی آن و استفاده از اطلاعات حاصله در جهت بهبود برنامه راهبردی است. (دیوید ، فرد آر ، ۱۳۷۹: ۶۵)
رویکردی است نظام مند که از طریق فرآیندهای تعیین اهداف راهبردی، سنجش، نظارت و ارزیابی، جمع آوری و تحلیل داده ها و بازنگری گزارش داده های عملکرد و بکارگیری نتایج آن، به بهبود عملکرد سازمان می انجامد. (رفیع زاده، ۱۳۹۰ ؛ میرزا صادقی و طنخواه و فاطمی،۱۳۸۱ )
فرآیندی چرخه ای – مرحله ای و در حال تکامل است که وضع فعلی را در حوزه های مورد نظر مدیریت با بهره گرفتن از شاخص های قابل محاسبه، مورد سنجش قرار می دهد و سپس اطلاعات بدست آمده را با استانداردهای پذیرفته شده مورد ارزیابی و قضاوت قرار می دهد. (خاکی، ۱۳۸۲)
تعریف عملی:
بر اساس ماده ۸۱ ق.م.خ.ک. منظور از مدیریت عملکرد، ارزیابی عملکرد سازمان مشتمل بر سه سطح کارمندان، مدیران و سازمان (ملی دستگاهی) می باشد.
نکته: در این پژوهش صرفا سطح کارمندان مورد نظر می باشد.
۱۳-۱) محدودیت ها و مشکلات پژوهش:
محدودیتهای مربوط به جمع آوری داده ها از روش پرسشنامه و وقت گیر بودن آن
دسترسی سخت و بعضا غیر ممکن به پایان نامه های دانشگاه های تراز اول مدیریت کشور
حجم وسیع پژوهشها و مقالات و پایان نامه ها در باب نظام قدیم و محدودیت زمانی و مکانی جهت بررسی این متون
کمبود مفرط منابع، اطلاعات و پژوهشهای جدید در خصوص نظام جدید مدیریت عملکرد
عدم حمایت مادی و معنوی وزارت امور اقتصاد و دارایی از طرح
فصل دوم
ادبیات پژوهش
۱-۲) مقدمه:
“اگر من فرمانروای جهان بودم اولین کاری که می کردم تثبیت معنی و مفهوم واژه ها بود، زیرا تعریف واژه ها مقدمه عمل است.” کنفوسیوس
در این فصل پس از مقدمه، در بخش اول تاریخچه ارزیابی عملکرد شامل تاریخچه ارزیابی عملکرد در ایران و جهان ذکر خواهد شد و ضمن اینکه بررسی اجمالی از نظامهای مدیریت عملکرد برخی کشورهای جهان بعمل خواهد آمد. در بخش دوم به مفاهیم و مبانی نظری پژوهش پرداخته خواهد شد. مبانی نظری تحقیق شامل تعاریف و مفاهیم بکار رفته در پژوهش و همچنین رویکردها، روشها و مدلهای مختلف نظام مدیریت و ارزیابی عملکرد بیان می شود و سعی شده مطالب بر اساس مطالعات معتبر گذشته و همچنین پایان نامه های مرتبط با این موضوع مطرح گردد. در بخش سوم به سوابق و پیشینه پژوهش و ارائه چندین مورد مطالعات مشابه که قبلاً توسط پژوهشگران دیگر صورت گرفته پرداخته می شود و نتایج آن مورد بررسی قرار می گیرد. در پایان فصل، به معرفی وزارت امور اقتصادی و دارایی پرداخته خواهد شد.
۲-۲) تاریخچه:
۱-۲-۲) تاریخچه ارزیابی عملکرد در جهان:

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 03:06:00 ب.ظ ]