۱-۷- نهاد یا موسساتی که میتوانند از یافته های این پژوهش بهره گیرند

متولیان سازمان بورس اوراق بهادار تهران، سازمان حسابرسی و جامعه حسابداران رسمی ایران و تمام سازمان های دولتی که به موجب اصل ۴۴ قانون اساسی ملزم به عرضه سهام خود در بورس هستند و همچنین تمامی اشخاص علاقه مند به پژوهش های بیشتر در این زمینه میتوانند از نتایج این پژوهش استفاده نمایند.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)

 

۱-۸- اطلاعات مربوط به روش شناسی پژوهش

این تحقیق در حوزه تحقیقات اثباتی قرار می گیرد و با توجه به اینکه برای آزمون فرضیات تحقیق از اطلاعات تاریخی می شود در گروه تحققیات شبه آزمایشی قرار میگیرد. روش تحقیق حاضر از نوع استقرایی و پس رویدادی (با بهره گرفتن از اطلاعات گذشته) و روش آماری آن همبستگی مقطعی یعنی بررسی وجود رابطه بین متغیرها از طریق رگرسیون می باشد.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

۱-۹- تعریف جامعه آماری و ویژگیهای آن

جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که از تاریخ ۱/۱/۷۵ برای اولین بار اقدام به عرضه سهام خود نموده انده مشروط به این که:
• جزء شرکت های سرمایه گذاری و واسطه گری مالی نباشند؛
• سال مالی آنها به ۲۹/۱۲ختم گردد.

 

۱-۱۰- روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها

تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده از تحقیق حاضر شامل دو بخش به شرح زیر می باشد:

 

۱-۱۰-۱ آمار توصیفی

به منظور توصیف یافته‏ها، از جداول فراوانی و همچنین نمودارهای هیستوگرام استفاده می گردد. ضمن این که به منظور توصیف بهتر داده‏ها از شاخص‏های مرکزی نظیر میانگین و مد و همچنین شاخص‏های پراکندگی نظیر انحراف معیار بهره گرفته خواهد شد.

 

۱-۱۰-۲ آمار استنباطی

تحلیل استنباطی با توجه به داده های بدست آمده از سایت سازمان بورس اوراق بهادار، نرم افزارهای رهآورنوین و تدبیرپرداز در محیط نرم افزاری SPSS و EViews با اعمال آزمونهای آماری مناسب و با توجه به فرضیات تحقیق تجزیه و تحلیل خواهد گردید.

 

۱-۱۱- خلاصه فصل

در این فصل بعنوان طرح کلی تحقیق، بصورت مختصر به بیان مقدمه، مسئله پژوهش، اهداف و پرسشهای پژوهش، فرضیات پژوهش و تعریف عملیاتی و در آخر نیز به شرح مختصری در باب جامعه آماری و روش تحقیق پرداختیم. در فصل بعد به شرح ادبیات و پیشینه تحقیق خواهیم پرداخت.

 

فصل دوم:

 

ادبیات و پیشینه تحقیق

 

۲-۱- مقدمه

در این فصل ابتدا به بیان ادبیات تحقیق در دو زمینه حاکمیت شرکتی و عرضه عمومی اولیه بصورت گسترده خواهم پرداخت و در ادامه نتایج تحقیقاتی که در داخل و خارج در حوزه این مباحث به آنها پرداخته شده است مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

۲-۲ حاکمیت شرکتی

امروزه واژه راهبری (حاکمیت)شرکتی یک مفهوم مورد توجه و در حال تکوین در دنیای کسب و کار است. راهبری شرکتی شالوده روابط شرکت با گروه های ذینفع است. همانند بسیاری از موضوعات مورد بحث و در حال تکوین، از راهبری شرکتی برداشتها و تعاریف متنوعی وجود دارد، تفاوت اصلی در نگرشها به گستره حوزه روابط شرکت با ذینفعان مربوط می شود. راهبری شرکتی در سطح خرد، دستیابی به اهداف شرکت و در سطح کلان، تخصیص بهینه منابع جامعه را در نظر دارد. سابقه تاریخی راهبری شرکتی به گونهای که امروزه مطرح است، به دهه ۱۹۹۰ و وقوع رسوائیهای مالی در برخی از شرکتهای بزرگ برمی گردد. علیرغم وجود برخی تفاوتها، به نظر می رسد مبانی اصلی راهبری شرکتی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، در طول زمان مسیر همگرایی را پیموده است. برای تدوین یک نظام راهبری شرکتی مطلوب توجه به عوامل داخلی و بیرونی و نیز شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هر کشور ضروری به نظر میرسد.
عکس مرتبط با اقتصاد
سرمایه گذاران و عناصر بازار امروزه بیش از پیش به سازوکارهای راهبری شرکتی در سازمانها بها داده و اخبار مرتبط با آن را پیگیری مینمایند. نتایج تحقیقات نشان میدهد که در بسیاری از شرکتهایی که از سازوکارهای راهبری شرکتی مناسبی برخوردارند، بازده سرمایهگذاری در آنها بیش تر است. در یک کلام، میتوان گفت که سیستم راهبری شرکتی، سیستم کنترل و هدایت شرکت است. این سیستم، رابطه بین شرکت و ذینفعان آن را تبیین می کند. راهبری شرکتی در سطح کلان اقتصادی باعث تخصیص بهینه منابع شده و در سطح خرد نیز تحقق اهداف شرکت را در پی دارد (بدری۱۳۸۷، ۶ ).
در شرکتهای سهامی، ضرورت استفاده از یک سامانه و سازو کارمناسب برای تطبیق هدفهای ذینفعان با آرمانهای شرکت، از یک سو، و نظارت و کنترل بر خواستها و تصمیمهای مدیران، از سوی دیگر بشدت احساس میشود. لذا استفاده از یک سامانه حاکمیت شرکتی راهکار مناسبی است که میتواند خواستهای شرکت و مدیران را با منافع اشخاص ذینفع از هر جهت همسو و هما بر خواستها و تصمیمهای مدیران، از سوی دیگر بشدت احساس میشود. لذا استفاده از یک سامانه حاکمیت شرکتی راه کار مناسبی است که میتواند خواستهای شرکت و مدیران را با منافع اشخاص ذینفع از هر جهت همسو و هماهنگ سازد. استفاده از ابزاری نظیر تدوین قواهنگ سازد. استفاده از ابزاری نظیر تدوین قوانین تجاری، اساسنامه، مقررانین تجاری، اساسنامه، مقررات داخلی، حسابرسی و پیش بینی ارکان شرکت مناسب شیوه مناسبی برای بهبود و تت داخلی، حسابرسی و پیش بینی ارکان شرکت مناسب شیوه مناسبی برای بهبود و تقویت ساختار حاکمیت شرکتی در شرکتهای سهامی محسوب میشود.
هدف نخستین حاکمیت شرکتی عبارت از حمایت سرمایهگذاران، ایجاد ارزش براقویت ساختاار حاکمیت شرکتی در شرکتهای سهامی محسوب میشود.
هدف نخستین حاکمیت شرکتی عبارت از حمایت سرمایه گذاران ، ایجاد ارزش برای سهای سهامداران، حفظ و بازسازی اعتماد ذینفعان و پاسداری و مراقبت از بازار سرما سرمایه یه محسوب میشود (مدرکیان ۱۳۹۰، ۱۱).
بررسی تعاریف، مفاهیم و دیدگاه های مراجع حرفهای و صاحبنظران، حکایت از آن دارد که هدف نهایی راهبری شرکتی دستیابی به چهار مورد زیر است (حساس یگانه۱۳۸۷، ۳۵):

 

 

پاسخگویی

شفافیت

عدالت و

رعایت حقوق ذینفعان

۲-۳- تعاریف حاکمیت شرکتی

اصطلاح حاکمیت شرکتی به معنای هدایت کردن است و قبل از آن برای هدایت کشتی بکار می رفته است. معادلهای دیگر آن عبارت است از: راهبری شرکتی، راهبری سهامی، اداره سازمانی و راهبری شرکتی. هیچ تعریف مورد توافق در مورد راهبری شرکتی وجود ندارد. تفاوتهای چشمگیری در تعریف راهبری شرکتی براساس وضعیت فرهنگی، اقتصادی و سایر موارد، در هر کشور دیده می شود (بدری ۱۳۸۱، ۹).
تعاریف ارائه شده برای راهبری شرکتی متنوع است. عمدهترین عامل متمایز کننده این تعاریف را میتوان پهنه یا گستره شمول راهبری شرکتی دانست. ازیک منظر می توان این نظام را رابطه “مدیران “با “سهامداران” دانست که مبنای نظری آن ” تئوری نمایندگی۲” در شکل محدود خود است. در آن سوی این طیف و در نگرشی وسیع، راهبری شرکتی رابطه شرکت با تمام ذینفعان خود را بر میگیرد که پشتوانه نظری آن را میتوان “تئوری ذینفع” دانست. سایر تعاریف و نگرشها به راهبری شرکتی داخل طیفی که نگاه حداقلی و حداکثری آن تبیین شد قرار میگیرد.
تعاریفی که ذیلا” ارائه میشود گزیدهای از نگرشهای مختلف به حاکمیت شرکتی را نشان میدهد.
“راهبری شرکتی، شیوه های به کار گرفته شده توسط مدیران شرکت با هدف تعیین استراتژیهایی است که موجب دستیابی شرکت به اهداف تعیین شده، کنترل ریسک و مصرف بهینه منابع می شود. “
فدراسیون بین المللی حسابداران۲۰۰۴:
“راهبری شرکتی سیستمی است که شرکت ها را هدایت و کنترل می کند. تمرکز اصلی بر ایفای وظیفه مدیران ارشد سازمانی در رعایت اصول شفافیت، درستکاری و پاسخگویی است.”
گزارش کادبری ۱۹۹۲:
“راهبری شرکتی، فرایند نظارت و کنترل عملکرد مدیران شرکت است به گونه ای که متضمن منافع سهامداران باشد.”
پارکینسون ۱۹۹۴:
“راهبری شرکتی به دنبال ارتقاء انصاف، شفافیت و پاسخگویی در شرکت های عام است.”
گرین اسپن(رئیسپیشین فدرال رزو آمریکا ۲۰۰۲):
“هدف بنیادی در راهبری شرکتی افزایش ثروت سهامداران در بلند مدت است، به گونه ای که منافع سایر ذینفعان نیز رعایت گردد.”
بورس اوراق بهادار هندوستان:
“راهبری شرکتی برای برقراری تعادل بین اهداف اقتصادی و اجتماعی ونیز اهداف فردی و عمومی است. حاکمیت شرکتی موجبات استفاده موثر ازمنابع و الزام به پاسخگویی را فراهم میسازد. هدف اصلی آن است که منافع شرکت، افراد (ذینفع) و جامعه تا حد ممکن به هم نزدیک شوند.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
بانک جهانی۲۰۰۱:
“راهبری شرکتی شامل مجموعه روابط بین مدیران اجرائی ، اعضای هیات مدیره، سهامداران و سایر ذینفعان شرکت است. همچنین ساختاری برای تدوین اهداف شرکت و راه های دستیابی به اهداف و نیز چگونگی ارزیابی و نظارت بر عملکرد را شامل می شود.”
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ۲۰۰۴:
“راهبری شرکتی، رابطه بین سهامداران و شرکت است و سیستمی است که سهامداران به کمک آن، مدیران را به بهترین عملکرد تشویق می کنند.”
کتابچه راهبری شرکتی بریتانیا۱۹۹۶:
“راهبری شرکتی در تعریف محدود، رابطه شرکت با سهامدارانش و در تعریف گسترده رابطه شرکت با اجتماع است.”
فاینانشال تایمز۱۹۹۹:
سالمون و همکارانش در سال ۲۰۰۰ یک تحقیق گسترده را انجام دادند. در این تحقیق که از سرمایه گذاران بزرگ نهادی انگلستان انجام شد، میزان اجماع پاسخ دهندگان درمورد برداشت آنها از راهبری شرکتی مورد بررسی قرار گرفت. جدول زیر نتایج این پیمایش را نشان میدهد (بدری ۱۳۸۱، ۹ و ۱۰).
در یک نگاه اجمالی میتوان وظایف سامانه حاکمیت شرکتی را در بندهای ذیل عنوان نمود: (مدرکیان ۱۳۹۰، ۱۳)

 

 

نظارت

مدیریت

رعایت قوانین و مقررات

حسابرسی داخلی

مشاوره

حسابرسی خارجی

ارتباط با ذینفعان

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 05:17:00 ق.ظ ]