تاثیر فناوری اطلاعات بر ارائه خدمات در شهرداری کاشان- قسمت ۴ | ... | |
مشکلات احتمالی پژوهش یکی از مشکلات مطرح شده در شهرداری مذکور نداشتن سامانه الکترونیکی می باشد که موجب بالا رفتن حجم کاری برای کارکنان و نارضایتی مشتریان است. به روز نبودن اطلاعات و استفاده نکردن فناوری اطلاعات موجب می شود دسترسی به پروندهای مشتریان و اسناد و مدارک زمان گیر و وقت گیر بوده و نابسامانی های سازمانی را ایجاد کند.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید. خلاصه فصول بعدی در فصل دوم به پیشینه تحقیق که مروری بر نظریات و تعاریف فناوری اطلاعات و خدمات شهری است پرداخته شده است.
فصل دوم پیشینه و مبانی نظری پژوهش
مقدمه در این فصل به پیشینه و مبانی نظری پژوهش پرداخته می شود و نظریات و تعاریف مطرح شده در زمینه موضوع مورد بحث را مد نظر قرار داده و سنجش هایی بر روی موضوع انجام می دهیم و در پی آن هسیتم تا نظرات صاحب نظران و تعاریف ایشان را آورده و توضیحی جامع و کامل از موضوع را در این فصل بیاوریم.
۲-۱- تأثیر فناوری اطلاعات بر سازمان فناوری اطلاعات فرصت های جدیدی را برای سازمان ها پدید آورده است نا نتوانند با یکدیگر ارتباطی نزدیک تر را برقرار نمایند، از منابع و امکانات مشترک بهره جویند و مدل های جدید کسب و کار را تجربه کنند. (رضایی، ۱۳۸۳: ۷۱)
تغییر در ساختار سازمانی بدین معنا که ساختار هرمی یا سلسله مراتبی (Hierarchical) سازمان که همراه با انعطاف پذیری، کارایی و رقابت پذیری کمی است به ساختار گسترده هرمی با ارتفاع کم و قاعده وسیع تر تبدیل شده و به سوی سازمان های شبکه ای و مجازی پیش می رود که از انعطاف پذیری و کارایی بیشتر برخوردار است. (رضایی، ۱۳۸۳: ۷۲) تمرکز یا عدم تمرکز سازمانی بدین معنا که به کارگیری فناوری اطلاعات با توجه به دیدگاه مدیریت سازمان می تواند موجب تمرکز یا عدم تمرکز مدیریت گردد. مدیرانی که مایل به تمرکز بیشتر در تصمیم گیری می باشند می توانند با به کار گیری این فناوری، اطلاعات بیشتری جمع آوری کرده و تصمیمات بیشتری را به صورت متمرکز اتخاذ نمایند. (رضایی، ۱۳۸۳: ۷۲) از سوی دیگر مدیرانی که مایل به کاهش تمرکز تصمیم گیری هستند می توانند با بهره گرفتن از این فناوری، اطلاعات بیشتری را در اختیار کارکنان قرار داده و مشارکت آنان را در تصمیم گیریهای سازمانی افزایش دهند. (رضایی، ۱۳۸۳: ۷۲)
و جلسات الکترونیکی از راه دور این امر میسر می گردد. این فناوری موجب حذف محدودیت های جغرافیایی گشته و به مدیران کمک می کند تا نوعی احساس گروهی خلق نمایند. (رضایی، ۱۳۸۳: ۷۲) جایگزینی نقش انسان و واحدهای سازمانی با سیستم های اطلاعاتی و ماشین ها همراه با ارتقای سطح شغلی انسان در سازمان که خود موجب افزایش کارایی انسان خواهد گشت. از سوی دیگر ضرورت تخصصی تر شدن وظایف و کارکنان، لزوم وجود دوره های آموزشی و تربیت کارکنان متخصص را به دنبال دارد. تقویت رویکرد فرایندی به جای رویکرد شغلی یا وظیفه ای بدین معنا که بهره گیری از فناوری اطلاعات موجب شناسایی فرایندهای اطلاعاتی موجود در سازمان و مدیریت بهتر فرایندها خواهد شد. بنابراین به جای تمرکز بر مشاغل مستقل، به زنجیره ارتباطی آن ها و فرایندهای اصلی و فرعی برای تحقق اهداف سازمانی توجه می شود. (رضایی، ۱۳۸۳: ۷۲) به کارگیری مؤثر فناوری اطلاعات موجب تقویت روند خودکارسازی و مجازی سازی فرایندهای فیزیکی سازمان خواهد شد. به کارگیری فناوری اطلاعات موجب افزایش دقت، سرعت عمل و کیفیت در ارائه خدمات و محصولات و کاهش هزینه می گردد. همچنین باعث شناسایی و استفاده از منابع بالقوه گشته و نهایتاً افزایش بهره وری سازمانی را به دنبال دارد. (رضایی، ۱۳۸۳: ۷۳) فناوری اطلاعات موجب حذف محدودیت های زمانی و مکانی و مرززدایی سازمان خواهد شد. بهره گیری از مدل های نوین کسب و کار مبتنی بر فناوری اطلاعات موجب تنوع بیشتر در ارائه خدمات و محصولات خواهد گشت. (رضایی، ۱۳۸۳: ۷۳) استفاده از فناوری اطلاعات موجب تسهیل ارتباطات محیطی سازمان خواهد شد. استفاده از فناوری اطلاعات می تواند بر شیوه مدیریت سازمان تأثیر گذارد به عنوان مثال امکان مدیریت و نظارت از راه دور را میسر می کند. (رضایی، ۱۳۸۳: ۷۳) استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان یک فناوری جدید تأثیراتی را بر فرهنگ سازمانی و کاری کارکنان خواهد داشت. ۲-۲- دسته بندی فناوری اطلاعات در سازمان رشد سرسام آور رایانه ها و شبکه ها، از جمله اینترنت در حال تبدیل کردن سازمانها و شرکت ها به نهادهای شبکه است و موجب جریان دائمی اطلاعات در سازمان و خارج از آن شدهاند.
تفکیک کار از محل: هم اکنون می توان بصورت جهانی سازماندهی کرد و محلی کار نمود. فناوریهای اطلاعات مانند اینترنت، پست الکتریکی، کنفرانس ویدئویی موجب شده اند افراد بتوانند فارغ از محدودیتهای جغرافیایی همکاری نزدیکی داشته باشند. با بهره گرفتن از سیستم های اطلاعاتی بسیاری از بخش های سازمان و شرکت را می توان حذف کرد. فناوری ارتباطات فاصله جغرافیایی را حذف نموده است. (جلالی، ۱۳۹۲: ۴۷)
سازماندهی مجدد جریان کار: سیستم هایی اطلاعاتی بطور روز افزون فرایندهای دستی کار را به فرایندهای خودکار تبدیل نموده اند. جریان کار الکتریکی با از بین بردن کاغذ و فرایندهای دستی هزینه های عملیاتی را بسیار کاهش داده است. (جلالی، ۱۳۹۲: ۴۷)
تمرکز یا عدم تمرکز بیشتر: با توجه به دیدگاه مدیریت سازمان، کاربرد فناوری پیشرفته اطلاعاتی می تواند موجب تمرکز مدیریت در سازمان شود. مدیران که می خواهند سیستم تصمیم گیری خود را متمرکز نمایند میتوانند از این فناوری استفاده کنند تا اطلاعات بیشتری جمع آوری کرد و تصمیمات بیشتری بگیرند که اغلب مسولیت بیشتری در پی خواهد داشت. از سوی دیگر مدیرانی که بخواهند تصمیم گیری خود را غیر متمرکز کنند می توانند با بکارگیری این فناوری، اطلاعات بیشتری را به کارکنان و اعضای سازمان بدهند و بر میزان مشارکت آنها در تصمیم گیری ها و استقلال و خود مختاری آنها بیفزایند. (صنایعی، ۱۳۸۱: ۱۷)
بهبود هماهنگی: شاید یکی از بزرگترین ره آوردهای فناوری اطلاعات این باشد که مدیران بتوانند با یکدیگر ارتباط بیشتری برقرار نمایند زمانی که دفاتر یا فروشگاه ها در نقاط مختلف دنیا پراکنده اند سیستم کامپیوتری کانالهای ارتباطی جدیدی بوجود می آورند که این مدیران می توانند از آن استفاده کنند و بصورت یک گروه در آیند و دارای رفتار گروهی شوند. این فناوری در راه از میان برداشتن سدها به مدیران کمک میکند و نوعی احساس گروهی خلق می نماید که در نتیجه یک هویت سازمانی بوجود می آید. (صنایعی، ۱۳۸۱: ۱۷)
شرح دقیق تری از وظایف: با کاهش وظایف اداری، کاربرد این فناوری موجب می شود که سیاست ها بصورتی دقیق تر و شرح وظایف به گونه ای مفصل بیان شوند. شرکت هایی که از فناوری اطلاعات استفاده می کنند شباهت زیادی به سازمان های خدماتی پیدا می کنند. پست های مدیریت و اداری باید بصورتی آگاهانه تر عمل کنند و به کارهای سنگین تر دست یابند و آماده حل مشکلات گوناگون شوند. (صنایعی، ۱۳۸۱: ۱۸)
افزایش کارکنان متخصص. دارای توانایی ذخیره سازی، پردازش و انتقال اطلاعات است. خطای انسانی در شبکه پردازش اطلاعات سازمان کاهش می یابد. موجب افزایش توانایی افراد یا سازمان برای ارتباطات آسانتر، دقیق تر و کم هزینه تر می شود. (صنایعی، ۱۳۸۱: ۱۸) ۲-۳-کاربرد مدیر فناوری اطلاعات در سازمان CIOیا مدیر انفورماتیک یا مدیر اطلاعات (Chief Information Officer) مدیر اجرایى ارشدى است که مسئولیت تمامى مقولههاى مرتبط با فناورى و سیستمهاى اطلاعات یک سازمان را بر عهده دارد. در حقیقت،این افراد بهرهگیرى از فناورى اطلاعات را به منظور پشتیبانى از اهداف سازمان مدیریت و رهبرى مىکنندCIOها با دانش و آگاهى و تسلط بر هر دو مقولهى فناورى و فرایندهاى کسب و کار و همچنین جنبههاى عملیاتى دیگر، به طور معمول، شایستهترین و توانمندترین مدیران براى هماهنگ کردن راهبردهاى فناورى با راهبردهاىکسب و کار سازمان هستندCIOها بر تهیه و تامین و اجرای فناورى مورد نیاز سازمان، و فرآوری خدمات ارایه شده توسط سیستمهاى اطلاعاتى، نظارت مىکنند.
۲-۴- مسئولیت های اصلی مدیران فناوری اطلاعات با توجه به شرحی که پیرامون مهارتهای عمومی و تخصصی یک مدیر فناوری اطلاعات در سازمان آوردیم، اینک به راحتی میتوان حدس زد که مسئولیتهای اساسی یک CIO چهچیزهایی هستند؟ این مسئولیتها از یک سو به مهارتهای عمومی مدیریتی وی و از سوی دیگر به مهارتهای تخصصی او مرتبط هستند. (الوانی، ۱۳۸۲: ۴۲)
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 03:16:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|