پرتفلیو سهام رشدی
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)

 

 

۰٫۰۰

 

 

 

دوربن واتسون

 

 

پرتفلیو سهام ارزشی

 

 

۱٫۸۰

 

 

 

پرتفلیو سهام رشدی

 

 

۱٫۹۲

 

 

مطابق نتایج برآورد رگرسیون انجام شده فرضیه صفر در سطح اطمینان ۹۵% درصد رد می­ شود. گواه این ادعا نتایج عامل نگرش سرمایه ­گذاران و به عبارتی آماره t و احتمال آن است. آماره آن ۱٫۵۱۶ بوده که با دارا بودن احتمال ۰٫۱۳۲۷ وجود رابطه بین این عامل و بازده سهام ارزشی را بی معنا می­سازد.
مطابق نتایج حاصله، کماکان بیشترین اثرگذاری بر عامل بازده در سطح اطمینان ۹۵% متعلق به عامل صرف ریسک بازار با ضریب ۰٫۵۲۸۳ و با آماره t و احتمال ۶٫۷۱۲ و صفر است. پس از آن عوامل ارزش و اندازه پرتفلیو با ضرایب ۰٫۶۵ و ۰٫۴۸ هستند.
نکته جالب توجه عدم تاثیر پذیری بازده سهام ارزشی موجود در پرتفلیو نمونه از عامل مومنتوم است. آماره t و احتمال آن با مقادیر ۰٫۹۸۶ و ۰٫۳۲۶ گواه این ادعا می­باشند.
جهت بررسی معناداری تخمین انجام شده از آماره F استفاده شده که مقدار آن برابر ۲۲٫۹۷۳ و احتمال آن برابر صفر است. بنابراین معناداری کل تخمین انجام شده مورد تائید می­باشد. همچنین مطابق ضریب تعیین محاسبه شده، متغیرهای مستقل۵۲ درصد رفتار بازده سهام شرکت­های ارزشی را توجیه می­ کنند.
به منظور بررسی وجود همسانی واریانس از آزمون وایت استفاده شده است. از آنجا که فرض صفر این آزمون گواه وجود ناهمسانی در واریانس است، جهت تائید صحت تخمین انجام شده ما به دنبال رد فرض صفر این آزمون هستیم. طبق نتایج بدست آمده برای این آزمون، آماره F برابر ۱٫۶۴ و احتمال ۰٫۱۵۵۹ ، فرض صفر رد شده و وجود ناهمسانی واریانس در این برآورد رد می­ شود. بنابراین همسانی واریانس مقادیر خطای رگرسیون برآوردی تائید می­ شود. از سویی دیگر فرض کلاسیک و مهم دیگر رگرسیون، نرمال بودن مقادیر جملات خطا است. به منظور بررسی این فرض از آماره برا و جارکیو استفاده می­ شود. مقادیر حاصله برای این آماره و احتمال آن ، به ترتیب ۰٫۷۹۱۶ و ۰٫۶۷۳۱، نشانگر تائید نرمال بودن مقادیر جملات خطا می­باشد. عدم وجود خود همبستگی سریالی نیز توسط آماره دوربین واتسون با مقدار ۱٫۸ که به اندازه کافی به ۲ نزدیک می­باشد تائید می­ شود.
بنابر نتیجه حاصل از بررسی این فرضیه، میتوان گفت در سطح اطمینان ۹۵% فرض صفر رد شده و به عبارتی رابطه معناداری میان عامل نگرش سرمایه­گذارانو صرف بازده پرتفلیو سهام ارزشی وجود ندارد.
۴-۴٫ خلاصه فصل
در این فصل با بهره گرفتن از روش­های اقتصاد سنجی به بررسی فرضیات مطرح شده در فصل سه پرداختیم. بدین منظور پس از معرفی داده ­های نمونه مورد بررسی در قالب جدول آمار توصیفی (جداول ۱ و ۲ و ۳)، فرضیات تحقیق را در قالب چهارچوب و روش­های آمار توصیفی مورد بررسی قرار داده و نتایج تخمین­های رگرسیونی انجام داده شده را توسط آزمون­های فروض اساسی رگرسیون بررسی نموده­ایم تا از صحت آنها مطمئن شویم. در نهایت، نتایج آن به تفصیل در فصل پنجم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
عکس مرتبط با اقتصاد
در فصل بعد نتیجه ­گیری و تفسیر نتایج تحقیق، ارتباط آن با نتایج تحقیقات انجام شده قبلی،
محدودیت­های تحقیق و پیشنهادات مرتبط با تحقیق ارائه خواهد شد.
فصل پنجم
تفسیر یافته­ ها و نتیجه ­گیری
۵-۱٫ مقدمه
در این فصل ابتدا خلاصه ای از تحقیق ارائه می­گردد، سپس یافته­ های تحقیق مورد بررسی قرار می­گیرد و نتایج با سایر تحقیقات انجام گرفته در این زمینه مقایسه می­ شود. در پایان فصل محدودیت­های تحقیق و پیشنهاداتی برای گروه­های استفاده­کننده ارائه می­ شود.
۵-۲٫ خلاصه تحقیق
در این تحقیق تاثیر عامل نگرش سرمایه ­گذاران به عنوان یک عامل رفتاری و روانی بر بازده سهام مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور ابتدا به شناسایی سهام موجود در نمونه مورد بررسی پرداختیم. مطابق شرط­هایی که جهت انتخاب سهام نمونه در فصل سوم ذکر شد، چهل شرکت شرایط حضور در نمونه مورد نظر پژوهش را احراز نمودند. دوره مورد بررسی حد فاصل سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ بود. به منظور آغاز پژوهش ابتدا عامل نگرش سرمایه ­گذاران را به عنوان متغیر مستقل مورد بررسی با بهره گرفتن از رویکرد جونز(۲۰۰۵) که شکل تعدیل یافته مدل پرساود(۱۹۹۶) است محاسبه نمودیم. سپس با بهره گرفتن از رویکرد پرتفلیو به بررسی فرضیات مختلف پژوهش خود در سطح پرتفلیو پرداختیم.
به منظور داشتن نمایی کلی از مراحل و فصول مختلف پژوهش انجام شده، خلاصه ای از آن در اینجا ارائه می­ شود:

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

 

در فصل یک کلیاتی درباره موضوع تحقیق، بیان مسئله، ضرورت انجام تحقیق، فرضیه ­ها و متغیر­های تحقیق و روش تحقیق ارائه شده و قلمرو مورد بررسی در تحقیق صورت گرفته است.

در فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیقات انجام شده، عوامل مختلف ریسک و بازده و مقایسه عملکرد مدل­های مختلف قیمت­ گذاری آنها مورد بررسی قرار گرفت.

در فصل سوم، روش تحقیق، فرضیه ­های تحقیق، قلمرو زمانی و مکانی و نحوه اندازه ­گیری متغیرهای تحقیق و همچنین روش اقتصادسنجی مدل­ استفاده شده در این روش مطرح شد.

در فصل چهارم نیز داده ­های گردآوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

فصل پنجم در نهایت به تفسیر یافته­ های تحقیق و همچنین بیان محدودیت­ها و پیشنهادهایی به منظور انجام تحقیقات بعدی ارائه می­ شود.

۵-۳٫ یافته های تحقیق
هدف از این تحقیق معرفی و شناخت اثرات عامل نگرش سرمایه ­گذاران در بازار سرمایه و بررسی عملکرد کمی شده این عامل در بهبود مدل عاملی کارهارت می­باشد. بدین منظور از دو دیدگاه مطالعه پرتفلیو و رگرسیون سری زمانی کارهارت(۱۹۹۷) استفاده شد. به منظور بررسی فروض تحقیق و انجام محاسبات، از نرم­افزارهای اکسل(EXCEL) جهت گردآوری، مرتب سازی، محاسبات متغیرهای مستقل،پرتفلیوسازی و آماده کردن داده ­های خام محاسبات آماری مورد نیاز پژوهش و همچنین نرم­افزار EVIEWS جهت انجام آزمون­های آماری و همچنین تهیه گزارش­های آماری اعم از آمار توصیفی داده ­های پژوهش و نتایج تخمین­های برآورد شده و آزمون­های به عمل آمده استفاده شده است. از آنجا که در این پژوهش قصد انجام مطالعه روی تاثیر متغیر نگرش سرمایه ­گذاران در مدل عاملی کارهارت را داریم و قصد داریم این مطالعه را با در نظر گرفتن عوامل اندازه و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام انجام دهیم به همین خاطر فرضیه ­های تحقیق را در سه زمینه مطرح و بررسی می­کنیم.
۵-۳-۱٫ فرضیه اول: بین نگرش سرمایه ­گذاران و بازده سهام رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
در این فرضیه به بررسی رابطه بین سهام موجود در نمونه در قالب یک پرتفلیو و عامل نگرش
سرمایه ­گذاران پرداختیم. نتایج حاصله حاکی از وجود رابطه مستقیم و معناداری میان بازده سهام در سطح پرتفلیو و عامل نگرش سرمایه ­گذاران در سطح اطمینان ۹۵ درصد بود. تخمین برآورد شده نشان داد که عامل نگرش سرمایه ­گذاران با ضریب سه درصد در مدل کارهارت به توضح بازده سهام کمک میکند. نتایج آزمون­های فروض کلاسیک رگرسیون انجام شده صحت تخمین انجام شده را نشان
می­دهند.
۵-۳-۲٫ فرض دوم: بین نگرش سرمایه­­گذاران با وقفه یک دوره­ای و بازده سهام رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
در این فرضیه به بررسی رابطه بین سهام موجود در نمونه در قالب یک پرتفلیو و عامل نگرش
سرمایه ­گذاران با وقفه یک دوره­ای پرداختیم. نتایج حاصله حاکی از عدم وجود رابطه مستقیم و معناداری میان بازده سهام در سطح پرتفلیو و عامل نگرش سرمایه ­گذاران با وقفه یک دوره­ای در سطح اطمینان ۹۵ درصد بود. نتایج آزمون­های فروض کلاسیک رگرسیون انجام شده صحت تخمین انجام شده را نشان می­دهند.
۵-۳-۳٫ فرضیه سوم: بین نگرش سرمایه ­گذاران و بازده سهام بزرگ رابطه مستقیم و معناداری وجود ندارد.
در این فرضیه پس از دسته­بندی سهام موجود در نمونه به پنج پرتفلیو براساس اندازه به بررسی رابطه میان بازده پرتفلیو سهام بزرگ و عامل نگرش سرمایه ­گذاران پرداختیم. نتایج حاصله حاکی از وجود رابطه مستقیم و معنادار در سطح اطمینان ۹۵ درصد میان بازده پرتفلیو سهام بزرگ و نگرش
سرمایه ­گذاران است. به عبارتی فرضیه مورد بررسی نقض می­ شود. به منظور دستیابی به درک بهتر از رابطه میان اندازه شرکت و عامل نگرش سرمایه ­گذاران در کنار بررسی رابطه میان بازده پرتفلیو سهام بزرگ، رابطه میان بازده پرتفلیو سهام کوچک و نگرش سرمایه ­گذاران نیز مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج حاصله نشان از وجود رابطه­ای مثبت و معنادار در سطح اطمینان ۹۵ درصد داشته و ضریب بیست درصدی عامل نگرش سرمایه ­گذاران حاکی از نقش برجسته تر این عامل در بازده سهام کوچک نسبت به سهام بزرگ­تر دارد که این موضوع همسو با نتایج مطالعات شلیفر و تالر (۱۹۹۱) و بیکر و ورگلر(۲۰۰۶) می­باشد.
۵-۳-۴٫ فرضیه چهارم: بین نگرش سرمایه ­گذاران و بازده سهام ارزشی رابطه مستقیم و معناداری وجود ندارد.
برای بررسی این فرضیه به دسته بندی سهام براساس عامل نسبت ارزش دفتری و ارزش بازار پرداختیم و سهامی که بزرگترین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار را دارند را به عنوان سهام ارزشی معرفی و بکار بردیم. نتایج برآورد انجام شده اذعان داشت که رابطه معنادار و مستقیمی در سطح اطمینان ۹۵ درصد میان بازده پرتفلیو سهام ارزشی و عامل نگرش سرمایه ­گذاران وجود ندارد.این یافته با نتایج مطالعات کیم و ها(۲۰۱۰) همخوانی داشته ولی با نتایج مطالعات کومار و لی(۲۰۰۶) مغایرت دارد. به منظور بررسی بیشتر رابطه بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و نگرش سرمایه ­گذاران در قالب بازده سهام، ما آزمون­های انجام شده برای شرکت­های ارزشی را برای شرکت های رشدی، شرکت­های با کمترین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار ، مجددا انجام داده و نتایج آن را در کنار نتایج بدست امده به جهت مقایسه قرار دادیم. نتایج حاصله بری آزمون اثر نگرش سرمایه ­گذاران بر بازده پرتفلیو سهام رشدی نشان از رابطه مثبت و معنادار در سطح اطمینان ۹۵ درصد می­باشد.
خلاصه نتایج بررسی فرضیات مختلف انجام شده در قالب جدول زیر ارائه می­ شود.
جدول ۵-۱ نتایج تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محف

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:41:00 ق.ظ ]