با توجه به نتایج فرضیات می توان پیشنهاداتی ارائه کرد :
۱ . در رابطه با عدم تغییر نرخ بازده سرمایه به مدیران پبشنهاد می شود به افزایش کارایی عملیاتی و همچنین سوق دادن منابع از پروژه هایی که بازده کافی ندارند به استفاده موثر از منابع ( مویر و مک گایگم ، ۲۰۰۱ )[۳۵]۱ بپردازند .
۲ . در رابطه با عدم تغییر نرخ هزینه سرمایه و این نکته که یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر تغییرات EVA است ، به مدیران پیشنهاد می شود به منظور حداکثر ساختن ارزش آفرینی برای سهامداران به اندازه گیری دقیق هزینه هر یک از منابع تامین مالی و ترکیب بهینه آنها جهت به حداقل رسانیدن هزینه تامین مالی و نیل به ساختار بهینه سرمایه ، اهمیت خاصی را در نظر بگیرند و همچنین به منظور کاهش این نرخ به استفاده بیشتر از بدهیها ( بدلیل ریسک کمتری که وام دهنده می پذیرد ، بازده مورد انتظار کمتری دارد و همچنین صرفه جویی مالیاتی بهره وام ) و نیز کاهش ریسک شرکت بدون اینکه بازده کاهش پیدا کند ( از طریق پیش فروش محصولات یا بیمه کردن دارایی ها ) ( جهانخایی ، ۱۳۷۷ ) ، پرداخته شود .
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۳ . با توجه به عدم تغییر ارزش افزوده اقتصادی با در نظر گرفتن پبشنهادات بالا و همچنین با به کارگیری منابع جدید در واحد تجاری که با اطمینان ، بازده آن بیشتر از میانگین موزون هرینه سرمایه شرکت است ، می توان در EVA شرکت بهبود ایجاد کرد .
همچنین با توجه به مزایای به کارگیری EVA همراه با ABC ( هزینه یابی بر مبنای فعالیت ) در شرکت که موجب ایجاد حساسیت در تصمیم گیرندگان نسبت به کسب بازده اقتصادی از محصولات و مشتریان و همجنین موجب به کارگیری سرمایه با کارائی بیشتر می شود لذا پیشنهاد می شود جهت بهبود عملکرد شرکت از این دو روش به طور همزمان استفاده شود .
۲-۲-۵ پیشنهادات آتی
برای تحقیقات آتی در رابطه با خصوصی سازی می توان پیشنهاداتی را مورد توجه قرار داد . به طور نمونه می توان عملکرد خصوصی سازی را با توجه به معیارهای ارزیابی عملکرد مناسبتر مانند REVA ( ارزش افزوده اقتصادی اصلاح شده) کهEVA را از طریق اطلاعات و ارزشهای بازار عوامل ، بدست می آورد و یا از معیارهای نوین تر استفاده کرد .
همچنین می توان دوره تحقیق را زیاد کرده و شرکتهای واگذار شده از ابتدای اجرای این سیاست را نیز اضافه نمود ( شرکتهای واگذار شده در دهه هفتاد ) . همچنین می توان بررسی سه ساله را افزایش داده تا بتوان تاثیرات بلند مدت این سیاست را بررسی نمود .
۳-۵ محدودیت های تحقیق
در رابطه با محدودیت ها می توان تمام پیشنهادات بالا قابل اجرا دانست به شرط دسترسی به اطلاعات لازم .
به طور نمونه دسترسی به اطلاعات لازم و ارزش های بازار برای محاسبه REVA کار دشواری است . همچنین وجود صورتهای مالی شرکتها در سالهای مورد بررسی نکته قابل توجهی است .
در این تحقیق شرکتهای عضو بورس که طی سالهای ۱۳۸۱ الی ۱۳۸۵ مطابق با مصوبه هیئت دولت واگذار شده اند و بیش از ۵۰% سهام دولتی آنها به بخش خصوصی واگذار شده است بررسی شده است که تعداد آنها ۳۳ شرکت می باشد .
این در حالی است که طبق جدول زیر مطابق لیست واگذاری شرکتهای دولتی توسط سازمان خصوصی سازی تعداد شرکتهای واگذار شده از طریق بورس ۲۳۰ شرکت است که تنها در ۴۵ شرکت سهام بخش دولتی به زیر ۵۰% رسیده است که از این تعداد نیز یک شرکت سرمایه گذاری است و چند شرکت نیز اطلاعات مالی ناقصی در دوره مورد بررسی دارند .
جدول ۱-۵: خلاصه آمار واگذاری سازمان خصوصی سازی

 

روش واگذاری ۱۳۸۱ ۱۳۸۲ ۱۳۸۳ ۱۳۸۴ ۱۳۸۵ کل
مزایده ۳ ۹ ۶۰ ۴ ۱۵ ۹۱
بورس ۳۲ ۱۹ ۹۷ ۴۵ ۳۷ ۲۳۰
سهام عدالت ۰ ۰ ۰
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:20:00 ق.ظ ]