ناحیه ۴

 

 

۹۲۸۰

 

 

۳-۴- نمونه و روش نمونه گیری

از بین جامعه آماری، ۳۰۰ دانش آموز (دختر و پسر)، به شیوه تصادفی از دوره متوسطه اول به عنوان نمونه انتخاب شدند که از این تعداد، ۱۴۹ نفر دانش آموز دختر و ۱۵۱ نفر دانش آموز پسر می باشند.

 

۳-۴-۱- جنسیت

مشخصات افراد نمونه بر حسب متغیر جنسیت مطابق جدول ذیل می باشد.

 

جدول ۳-۲: مشخصات افراد نمونه بر حسب متغیر جنسیت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر فراوانی درصد
دختر ۱۴۹ ۷/۴۹
پسر ۱۵۱ ۳/۵۰

 

 

۳-۴-۲- سن

یافته های توصیفی متغیر سن مطابق جدول ذیل می باشد.

 

جدول ۳-۳: یافته های توصیفی متغیر سن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر تعداد حداقل حداکثر میانگین انحراف استاندارد
سن ۲۹۴ ۱۲ ۱۵ ۳۵/۱۳ ۸۴/۰

 

 

۳-۵- ابزارهای سنجش

در این تحقیق تعارض والدین متغیر پیش بینی شده و متغیرهای افسردگی، پرخاشگری و سلامت روان متغیرهای پیش بینی شونده هستند. در این پژوهش جهت گردآوری داده ها از ۴ پرسشنامه استفاده شده است که عبارت است از:
نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی

 

۳-۵-۱- پرسشنامه مقیاس تاکتیک های حل تعارض پدر و مادر[۱۲۴]

هدف: سنجیدن خرده مقیاس های استدلال، پرخاشگری کلامی، و خشونت (پرخاشگری فیزیکی) در خانواده می باشد. خرده مقیاس استدلال مشخص می کند که چه میزان پدر و مادر در حل تعارضات خود از منطق و استدلال استفاده می کنند. خرده مقیاس پرخاشگری کلامی، مشخص می کند که چه میزان پدر و مادر در حل تعارضات خود از کلام تند، فحش و ناسزا استفاده می کنند. خرده مقیاس پرخاشگری فیزیکی، مشخص می کند که چه میزان پدر و مادر در حل تعارضات خود از خشونت، زد و خورد و درگیری فیزیکی استفاده می کنند.
روش نمره گذاری و تفسیر
پرسشنامه تاکتیکهای تعارض یک ابزار ۱۵ سوالی است که برای سنجش سه تاکتیک حل تعارض (استدلال، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی) بین والدین خانواده تدوین شده است. چندین شیوه برای نمره گذاری این پرسشنامه وجود دارد، از جمله نمرات مقیاس گاتمن، نمرات تراکمی، نرخهای تاکتیکهای تعارض و توپولوژی پرخاشگری. نمرات مزمن بودن تاکتیک های تعارض که کاربرد بالینی دارد، با جمع نمرات پرسشها بدست می آید. نمرات زیرمقیاس «استدلال» در هر یک از مقیاس های تاکتیک های تعارض از پرسشهای A تا E بدست می آید. نمرات «پرخاشگری کلامی» با جمع پرسشهای F تا J و «پرخاشگری فیزیکی» با جمع پرسشهای K تا O بدست می آید. نمرات مربوط به تاکتیک های تعارض والدین، به طور جداگانه محاسبه می شوند. دامنه نمرات ۰ تا ۱۵ است که نمرات بالاتر به معنی استفاده بیشتر از یک تاکتیک بخصوص است.
پایایی و روایی
بنابر اطلاعات موجود، شش کار تحقیقاتی همسانی درونی زیرمقیاسهای استدلال، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی را تأیید می کنند. دامنه ۱۲ ضریب آلفا برای زیرمقیاس استدلال از ۴۲/۰ تا ۷۶/۰ است. برای زیر مقیاس پرخاشگری کلامی ۱۶ ضریب آلفا موجود است که دامنه آنها از ۶۲/۰ تا ۸۸/۰ است. برای زیرمقیاس پرخاشگری فیزیکی ۱۷ ضریب آلفا موجود است که دامنه آنها از ۴۲/۰ تا ۹۶/۰ است. روایی این مقیاس بارها مورد تأیید قرار گرفته است، و این که چندین کار تحقیقی ساختار عواملی استدلال، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی را تأیید می کنند. همچنین اطلاعات زیادی در مورد روایی سازه در اختیار است که از آن جمله: همبستگی بین نمرات تاکتیکهای تعارض و عوامل ریسک خشونت خانواده، سطح محبت بین والدین می باشد (ثنایی، ۱۳۸۷).

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

۳-۵-۲- پرسشنامه مقیاس عزت نفس روزنبرگ[۱۲۵]

معرفی آزمون
روزنبرگ (۱۹۶۵)، نخستین مطالعات علمی را در زمینه عزت نفس انجام داد. وی تأثیر متغیرهای اجتماعی، نژاد، مذهب، ترتیب تولد و ارتباط بین والدین را بر عزت نفس گروه زیادی از نوجوانان مورد بررسی قرار داد و با انجام این کار موجب رواج یافتن مقیاس های اندازه گیری عزت نفس شد. مقیاس عزت نفس روزنبرگ برای اندازه گیری عزت نفس تهیه شده که یکی از پر استفاده ترین ابزار ها در این زمینه بوده و دارای اعتبار و روایی بالایی است و شامل ۱۰ عبارت است که ۵ عبارت آن به شکل مثبت (گویه های شماره ۱ تا ۵) و ۵ عبارت دیگر به صورت منفی (گویه های شماره ۶ تا ۱۰) ارائه شده است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
روش نمره گذاری و تفسیر
شیوه نمره گذاری این مقیاس به این ترتیب است: سوالات ۱ الی ۵، کاملاً مخالفم = صفر، مخالفم= ۱، موافقم=۲ و کاملاً موافقم دارای نمره ۳ می باشد. همچنین در سؤالات ۶ الی ۱۰، کاملاً موافقم = صفر، موافقم= یک، مخالفم=۲ و کاملاً مخالفم دارای نمره ۳ می باشد.
پایایی و روایی
روزنبرگ (۱۹۶۵)، رابطه بین عزت نفس فردی و جمعی را در یک نمونه ۸۲ نفری از دانش آموزان با ۰۱p>./ ، ۳۴r=./ به دست آورد. ضریب آلفای کرونباخ در مطالعه ای که بر روی دانشجویان دختر انجام گرفته بود، ۹۳/۰ بدست آمد و در بررسی پایایی بازآزمایی آزمون[۱۲۶] ۸۵r=./ بود (روزنبرگ، ۱۹۶۵؛ شاینا، آنیتا و برونو[۱۲۷]، ۲۰۰۴؛ اومن[۱۲۸]، ۲۰۰۷). رجبی و بهلول (۱۳۸۶)، در یک بررسی مقطعی ۱۲۹ دانشجو که به روش تصادفی ساده از بین کلیه دانشجویان سال اول ساکن در خوابگاه های دانشجویی دانشگاه شهید چمران برگزیده شدند با بهره گرفتن از مقیاس عزت نفس روزنبرگ، مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج ضرایب همسانی درونی ماده در کل نمونه دانشجویی ۸۴/.، در دانشجویان پسر ۸۷/. و در دانشجویان دختر۸۰/. به دست آورد. ضرایب همبستگی بین هر یک از ماده های مقیاس با نمره کل ماده ها از ۵۶/. تا ۷۲/. متغیر و همگی در سطح ۰۰۱/.>p، معنادار بود. تحلیل عاملی با بهره گرفتن از عامل یابی محور اصلی (چرخش پروماکس) در مقیاس فوق دو عامل (صلاحیت و شایستگی شخصی و رضامندی از خود) که ۸۳/۵۳/. واریانس مقیاس را تبیین نمود، به دست داد. با توجه به پایایی و روایی مقیاس فوق، می توان از آن برای فعالیت های بالینی و پژوهشی استفاده کرد.

 

۳-۵-۳- پرسشنامه پرخاشگری[۱۲۹]

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 06:10:00 ق.ظ ]