– مورگان (۲۰۰۸) در پژوهشی در مورد اعتیاد به کار این چنین می نویسد که اعتیاد به کار در سازمانها باعث شده است کارکنان دچار استرس هاى روحى و روانى گردند. یافته هاى پژوهش مورگان در دیوان عالى آمریکا نشان داده است که افراط در کار، باعث اعتیاد به کار مى شود و اعتیاد به کار نیز نتایج منفى بسیارى پدید می آورد که بر سلامت روانى کارکنان تأثیر میگذارد. سازما نها نیز کارکنان را با ایجاد انگیز ههاى مادى و معنوى، به کار بیشتر وادار مى کنند و انسان را به عنوان ابزارى براى تحقق اهداف سازمانى مورد استفاده قرار مى دهند. این رویه باعث میشود سازمان نیز به کار زائد اعتیاد پیدا کند که عواقب بدى خواهد داشت. مورگان سازما نهاى مذکور را سازما نهاى معتادکننده نامیده است، یعنى سازما نهایى که مشوق کارهایى هستند که باعث افزایش بهر هورى در سازمان می شود .
-رابینسون (۲۰۱۰) در یافته های پژوهشی که در مورد اعتیاد به کار انجام داده این چنین می نویسد اعتیاد به کار، پیامدهاى زیادى در افراد داشته که بیشترین آنها، غالباً منفى بوده است. اعتیاد به کار، رفتارهایى را شامل میشود که ممکن است منجر به بروز بسیارى از بیمارى ها شود. پیامدهاى طولانى مدت رفتارهاى مذکور عبارت است از چاقى، فشار خون بالا، سکته مغزى و ناراحتى قلبى. پیامدهاى کوتاه مدت این رفتارها که علایم فیزیکى و عاطفى بسیارى دارد، عبارت است از سردرد، خستگى،سوءهاضمه، اسهال، ترش کردن، دل درد، زخم معده، سینه درد، تنگى نفس، تیک عصبى وسرگیجه .زمانى که افراد معتاد به کار، با افراد مشتاق به کار مقایسه می شوند، رضایت کمترى در روابط با خانواده، دوستان و جامعه دارند. وى همچنین نتیجه گرفت که معتادان به کار در مقایسه با مشتاقان به کار نیز رضایت خانوادگى کمترى دارند

 

فصل سوم

 

روش پژوهش

 

۳-۱- مقدمه

در هر تحقیقی پس از تعیین اهداف تحقیق و بررسی ادبیات و پیشینه موضوع، باید به دنبال روشی مناسب برای اجرای تحقیق بود. لازم است روش تحقیقی که طی آن بتوان هرچه سریع‌تر و دقیق‌تر به پاسخ‌های مناسب برای پرسش‌های تحقیق دست یافت، شناسایی گردد.لذا در این فصل روش و نوع تحقیق مشخص شده است به دنبال آن جامعه آماری و حجم نمونه که مخاطبان اصلی پژوهش هستند، معرفی شده و روش‌های گردآوری اطلاعات و ابزار لازم برای آن بیان می‌گردد. در نهایت روایی و اعتبار ابزار مذکور و روش آماری به کار گرفته شده جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، نیز مشخص شده است.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

۳-۲- روش تحقیق

این پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی و همبستگی است .تحقیق پیمایشی وضعیت موجود را مورد مطالعه قرار داده و برای توضیح ویژگی‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

۳-۳- جامعه آماری

جامعه آماری به کل گروه افراد ،وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که پژوهشگر می خواهد به تحقیق درباره آن بپردازد (سکاران ۱۳۸۱ص ۲۹۴).جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره کل شیلات استان گلستان می باشد که تعداد آنها در ۲۵۰نفر می باشد .

 

۳-۴- روش نمونه گیری

روش نمونه گیری مناسب روشی است که به تمام اعضای جامعه شانس انتخاب شدن بدهد. یعنی تمام اعضاء با شانس برابر (در نمونه گیری تصادفی ساده) در تشکیل نمونه نهائی سهیم باشند. روش های نمونه گیری معمولا بر اساس ساختار جامعه تحقیق تعریف می شوند. مثلا اگر جامعه تحقیق بر اساس مشخصه مورد تحقیق به رده های همگنی تقسیم شوند می توان از نمونه گیری خاصی به نام نمونه گیری طبقه ای یا نمونه گیری خوشه ای استفاده کرد. در صورتی که از ساختار جامعه تحقیق اطلاعی نداشته باشیم می توانیم از نمونه گیری تصادفی ساده استفاده کنیم . این نوع نمونه گیری به دو دلیل عمده مورد استفاده قرار می گیرد.
نمونه گیری تصادفی ساده به سهولت قابل اجرا می باشد.
دقت نمونه گیری تصادفی ساده نسبت به سایر نمونه گیریها بالاست.
در این تحقیق از روش نمونه گیری طبقه ای ساده بهره جسته ایم.در نمونه گیری طبقه ای ساده جامعه به گروه های مجزا تقسیم شده و به طور تصادفی ساده از هر طبقه با توجه به تعداد، نمونه گیری صورت می گیرد.در این پژوهش کارمندان هر یک از بخشهای اداره کل به عنوان یک طبقه در نظر گرفته شده اند .

۳-۵- حجم نمونه

با توجه به اینکه حجم جامعه شمارا و محدود می باشد؛حجم نمونه مطابق با جدول«مورگان» (۱۵۰=s) نفر برآورد گردیده است.

 

۳-۶- روش‌های جمع‌ آوری داده‌ها

مهم ترین روش های گردآوری اطلاعات در این تحقیق بدین شرح است
مطالعات کتابخانه‌ای جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق از منابع کتابخانه‌ای، مقالات، کتاب‌های مورد نیاز و نیز از اینترنت، استفاده شده است.
تحقیقات میدانی به منظور جمع‌ آوری داده‌ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه های استفاده شده در این پژوهش ،پرسشنامه معنویت در کار میلیمن و پرسشنامه اثربخشی کارکنان فروید می باشد .

معرفی پرسشنامه ها
جهت جمع آوری اطلاعات لازم در مورد مساله تحقیق، از دو پرسشنامه اعتیاد به کار اسپنس و رابینز و پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش استفاده شده است .
پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش (۱۹۸۱)مشتمل بر۲۲ ماده و ۲۳ سوال می باشد .این آزمون توسط مسلش(۱۹۸۱)ساخته شده است که برآورد جدیدی از پدیده تنیدگی،یعنی فرسودگی، مبتنی است.این پرسشنامه به سنجش فرسودگی هیجانی ،پدیده های شخصیت زدایی و فقدان تحقق شخصی در چهار چوب فعالیت حرفه ای پرداخته است .نحوه نمره گذاری ماده های این پرسشنامه بر اساس مقیاس ۵ درجه ای صورت میگیرد.گزینه های این آزمون با کاملاً موافقم،موافقم، نظری ندارم، مخالفم و کاملاً مخالفم مشخص شده است که به هنگام مطالعه این مقیاس توسط آزمودنی،شخص احساس خود را با توجه به گزینه های تحت اختیار بیان می کند.
امتیاز بندی گزینه های این آزمون بدین صورت میباشد که به کاملاً موافقم امتیاز ۱ ،موافقم امتیاز ۲، نظری ندارم امتیاز ۳ ،مخالفم امتیاز۴ ،کاملاً مخالفم امتیاز ۵ داده می شود.البته سئوالات(۲۲ ،۲۰ ،۱۶ ،۱۵ ،۱۴ ،۱۳ ،۱۱ ،۱۰ ،۸ ،۶ ،۵ ،۳ ،۲ ،۱ )این پرسشنامه جهت امتیاز بندی به صورت معکوس و سئوالات(۲۱، ۱۹، ۱۸ ،۱۷ ،۱۲، ۹ ،۷ ،۴ )به صورت مستقیم محاسبه می شوند. حداقل نمره در این آزمون ۲۲ و حداکثر نمره ۱۱۰ می باشد.سئوال شماره ۲۳فرسودگی شغلی را به صورت کلی می سنجد.
پرسشنامه اعتیاد به کار اسپنس(۱۹۹۲) و رابینز مشتمل بر ۲۰ سوال که بر اساس مقیاس ۵ درجه ای لیکرت نشان داده می شود ، که عجین شدن با کار،تمایل درونی در کار و لذت از کار در سوالات این پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفته است .

 

جدول ۳-۱- جدول کد گذاری سوالات بر اساس مقیاس ۵ گزینه ای لیکرت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کاملا موافقم موافقم نظری ندارم مخالفم کاملا مخالفم
۱ ۲ ۳ ۴ ۵

۳-۷ روش آماری

در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، هم از روش‌های آمار توصیفی و هم از روش‌های آمار استنباطی استفاده شد. آمار توصیفی شامل ۱-جدول فراوانی و نمودار دایره ای برای سؤالات جمعیت شناختی و ۲-جدول فراوانی و نمودارمیله ای برای یک به یک سؤالات. آمار استنباطی نیز شامل آزمون های ضریب همبستگی اسپیرمن می باشد .
روش های تحلیل آماری
در هر پژوهش با در نظر گرفتن سطوح تحلیل متغیر ها از تحلیل آماری مناسب استفاده می کنند و انجام آزمون های آماری و بدست آوردن آماره های لازم تابعی از نوع داده های پژوهش هستند.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:06:00 ق.ظ ]