آماره 

 

سطح معنی‌دار

 

نتیجه آزمون

 

 

 

مدیریت سرمایه در گردش و عملکرد شرکت در سطح کل نمونه

 

۳۴/۱۱۴**

 

۰۰۰/۰

 

رد فرض صفر

 

 

 

مدیریت سرمایه در گردش و عملکرد شرکت در سطح شرکت‌های با عدم محدودیت مالی

 

۷۹/۱۶**

 

۰۰۴/۰

 

رد فرض صفر

 

 

 

** معنی‌داری در سطح ۹۹ درصد
بر مبنای نتایج آزمون‌هاسمن که در جدول ۴-۱۳ خلاصه شده است، آماره کااسکوئر ((  برای آزمون‌هاسمن برای رابطه رگرسیون برآوردی رگرسیون برای مدیریت سرمایه در گردش و عملکرد شرکت در سطح کل نمونه و مدیریت سرمایه در گردش و عملکرد شرکت در سطح شرکت‌های با عدم محدودیت مالی به ترتیب برابر با ۳۴/۱۱۴ و ۷۹/۱۶ و سطح معنی‌دار متناظر با آن‌ ها به ترتیب ۰۰۰/۰ و ۰۰۴/۰ محاسبه شده است. با عنایت به اینکه سطح معنی‌دار کمتر از پنج و یک درصد محاسبه شده، لذا، در سطح اطمینان ۹۵ و ۹۹ درصد نتیجه آزمون معنی‌دار می‌باشد. بنابراین به‌احتمال ۹۵ و ۹۹ درصد فرض H0 رد شده و فرضیه H1 پذیرفته‌شده است؛ بنابراین در سطح ۹۵ و ۹۹ درصد اطمینان برای روابط‌ رگرسیونی این تحقیق با بهره گرفتن از تخمین مدل تحلیل داده‌های تابلویی به “روش اثرات ثابت مناسب “بوده است.
پایان نامه

تحلیل رابطه بین مدیریت سرمایه در گردش و عملکرد شرکت در سطح کل نمونه

به‌طوری‌که در بخش قبلی ملاحظه شد، پیش‌فرض‌های استفاده از رگرسیون خطی مرکب در برآورد رابطه بین متغیرها برقرار است. این پیش‌فرض‌ها مشتمل بر نرمال بودن توزیع متغیرهای مستقل و تابعی، نرمال بودن توزیع باقی‌مانده‌ها یا خطای در برآورد رگرسیونی، استقلال خطی متغیرهای مستقل یا فقدان هم خطی بین آن‌ ها، همسانی یا ثبات واریانس‌ها، اعتبار رابطه خطی برآوردی و برقراری پیش‌فرض‌های مربوط به استفاده از روش تحلیل داده‌های تابلویی است که در بخش قبلی آزمون گردیده است.
در این بخش به جهت برقرار بودن پیش‌فرض‌های استفاده از رگرسیون خطی مرکب، به‌تبع تحقیقات مشابه یا مرتبط از این روش به‌منظور تعیین ارتباط بین متغیر وابسته ” عملکرد شرکت  و متغیرهای پنج‌گانه مستقل استفاده شده است. در این تحقیق بر مبنای مدل تحقیق به شرحی که در فصل سه ذکرشده است، رابطه ریاضی بین متغیرها به‌صورت رابطه خطی مرکب زیر تعریف‌شده است:
۲X2۳X3۴X4۵X5 +ε β +۱X1β+α = Y
که با جای گذاری نمادهای اصلی معرف متغیرهای مستقل و وابسته بر مبنای پیشینه تحقیق، رابطه بین متغیرها به‌صورت زیر تعریف‌شده است:
۲ SIZE +β۳LEV+β۴ FR +β۵ROA +ε β +۱SDGβ+α = PER
که در آن عملکرد شرکت به‌عنوان متغیر وابسته و متغیر مدیریت سرمایه در گردش به‌عنوان متغیر مستقل اصلی و متغیرهای اندازه شرکت، فرصت‌های رشد، اهرم مالی و بازده دارایی به‌عنوان سایر متغیرهای مستقل تعریف‌شده‌اند. در این بخش بر مبنای این معادله پارامتری، در ابتدا متغیرهای مورداستفاده مشتمل بر عملکرد شرکت، مدیریت سرمایه در گردش، اندازه شرکت، فرصت‌های رشد، اهرم مالی و بازده دارایی برآورد گردیده، سپس با بهره گرفتن از رگرسیون خطی مرکب پارامترهای معادله فوق‌الذکر برآورد گردیده و بر مبنای آن نوع روابط بین متغیرها تحلیل شده است. درنهایت اعتبار سنجی رابطه برآوردی بر مبنای ضریب تعیین و امکان تعمیم پارامترهای رابطه برآوردی با بهره گرفتن از آماره تی استیودنت و قابلیت تعمیم رابطه برآوردی به جامعه آماری با بهره گرفتن از آنالیز واریانس موردبحث قرارگرفته است.
الف) برآورد پارامترها:
با منظور نمودن اثرات متغیرهای مستقل بر عملکرد شرکت، به‌طوری‌که در مدل تحقیق طی فصل سوم ملاحظه شد، رابطه اصلی بین متغیرها به‌صورت پارامتریک زیر تعریف‌شده بود:
۲ SIZE +β۳LEV+β۴ FR +β۵ROA +ε β +۱SDGβ+α = PER

 

 

 

جدول (۴-۱۴): برآورد پارامترهای رابطه مدیریت سرمایه در گردش و عملکرد شرکت در سطح کل نمونه

 

 

 

 

شرح

 

نماد

 

ضریب

 

خطای استاندارد

 

آماره T

 

سطح معنی‌دار

 

 

 

عرض از مبدأ

 

 

۶۸/۱

 

۱۹۱/۰

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 06:34:00 ق.ظ ]