دایره المعارف جامعه شناسی : «تبلیغات به کارگیری نمادها برای انتقال سریع عقاید به بسیاری از مردم است» (Encyclopedia of socialogy , 1974:226)
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.
دایره المعارف کالی یرز : «تبلیغات، انتشار، گسترش و رشد دادن پرداخته های فکری افکار، دیدگاه ها، نظریه ها و برنامه هاست» (Colliers.Encyclopedia,1963:410)
دایره المعارف بریتانیکا : «تبلیغات، انتشار اطلاعات، حقایق، دلایل و شایعه های نیمه راست یا کاملاً دروغ برای نفوذ در افکار عمومی است» (the New Encyclopedia Britanica,1990:728)
دایره المعارف آمریکانا : «تبلیغات، تلاشی است برای متقاعد کردن با یک نفع مشخص و آگاهانه از طریق تأثیرگذاری به وسیله تکرار متوالی یک محتوای معین بر گرایشها و افکار افراد یا گروه هایی که هنوز متقاعد نشده اند» (Americanna Encyclopedia,1990:650)
دایره المعارف بین المللی : «تبلیغات، دستکاری به نسبت حساب شده اندیشه ها و رفتار دیگران است به وسیله نمادها (واژه ها، اشاره ها، پرچمها، تصویرها، بناهای تاریخی، موسیقی و مانند آن ) با در نظر گرفتن و ملاحظه باورها، ارزشها و رفتارهایی که این اشخاص (واکنش نشان دهنده ها) به آنها به چشم یک موضوع مهم و بحث انگیز می نگرند؛ تبلیغات نوعی ارتباطات است که می کوشد دیدگاه ها و واکنشهای دیگران را تحت تأثیر قرار دهد؛ بدون توجه به واقعی بودن (نبودن) پیام تبلیغات تلاشی است در چهارچوب ارتباطات اقناع گر که با انگیزه تأثیر بر دیدگاه و رفتار افراد برای رسیدن به اهداف مورد نظر مبلغ، برنامه ریزی شده است» (International Encyclopedia,1975:97 )
فرهنگ آکسفورد : « تبلیغات، بیان افکار یا رفتارهای سازمان یافته از سوی افراد یا گروه هایی با هدف تأثیر بر افکار یا رفتارهای افراد یا گروه های دیگر برای اهداف از قبل تعیین شده است که از طریق به کارگیری (ماهرانه) روانشناسانه انجام می گیرد».
فرهنگ وبستر : «تبلیغات، هرگونه نشر و ترویج گسترده و سازمان یافته ایده ها، نظریه ها وکارهای مشخص و غیره برای پیش بردن هدف یک نفر یا ویران کردن هدفی متضاد (با هدف او) است.»
فرهنگ میراث آمریکایی : «تبلیغات، ترویج و انتشار منظم یک دکترین خاص است».
فرهنگ اصطلاحات اجتماعی و اقتصادی : «تبلیغات، نشر عقایدی است که انسانها به پیروی از آنها علاقه مند هستند».(باهنر،۲۷:۱۳۸۸)
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
اصول نظری تبلیغ :
اصول نظری براساس چهار پایه اصلی در ارتباطات یعنی منبع، پیام، رسانه ها و مخاطب بنا شده است (میرسعید قاضی،۳۲:۱۳۷۷)
۱٫ منبع : منبع پیام ارتباطی، عبارت است از فرد یا موسسه ای که ارتباط را برقرار می کند. برای این که این ارتباط به موفقیت بینجامد، باید از دیدگاه مخاطبان، معتبر و جذاب باشد. عوامل مربوط به اعتبارات مخاطبان، اینکه پیش زمینه ذهنی آنها درباره منبع چیست و آیا منبع را دوست می دارند؟ آیا با آن احساس راحتی می کنند؟ آیا به آن احترام می گذارند؟ و آن را تحسین می کنند؟ همگی به گیرایی و جذابیت منبع بستگی دارد.
در اینجا این پرسش مطرح می شود که کدام یک مهم تر است ؟ اعتبار یا جذابیت ؟ باید گفت: بستگی به مخاطبان و موضوع تبلیغ دارد. تجارب عملی نشان داده است که گروه سنی جوان تر و دارندگان تحصیلات بالا به شهرت و جذابیت بیش از اعتبار اهمیت می دهند.
۲٫ پیام : میزان اثر بخشی پیام بر مخاطبان، بستگی به این دارد که آیا مخاطبان، پذیرای پیام هستند و آن را با عقاید و منافع خود همسو می دانند یا خیر . هنگامی که استدلالهای منبع پیام با عقاید مخاطبان همسو باشد، امکان زیادی برای پذیرش پیام وجود دارد. ولی چنانچه استدلال برخلاف باورها و منافع مخاطبان باشد، امکان پذیرش آن بسیار ضعیف است . همیشه متن اقناعی و ترغیبی را باید از آنجا که مخاطبان آن را باور دارند و به آن معتقد هستند آغاز و به تدریج دلایلی را که برای آنان مهم است، مطرح کرد؛ تا به هنگام طرح و بیان مطالب مخالف باور آنان، بتوان با استدلال قوی و قابل فهم مخاطبان پیش رفت. باید در نظر داشت که بین عقیده و گرایش تفاوت وجود دارد. از این رو باید ابتدا گرایش و سپس عقیده مخاطب را تغییر داد.
۳٫ رسانه : رسانه عامل انتقال پیام به مخاطبان است. پیشرفتهای فناوری در زمینه اطلاع رسانی، این امکان را فراهم کرده است که برای مثال در زمینه ارتباط نوشتاری، برای اثر بخشی بیشتر بتوان آن را با نوار ویدئو، دیسکت کامپیوتری، اسلاید، عکس، جدولها و نمودارهای رنگی همراه کرد. با ارسال این عوامل در حقیقت، نوشتار با عناصر سمعی و بصری تقویت می شود. هنگامی که نوشته ای به فرد یا موسسه ای پیشنهاد می شود، ضمن یاری گرفتن از عناصر گفته شده، سازماندهی متن نوشتاری باید این چنین باشد :
۱- اشاره به مشکل و بیان و تشریح و تفسیر آن
۲- بیان منافع مخاطبان در حل مشکل
۳- پیشنهاد راه حل عملی و مشخص
۴- ارائه اطلاعات کافی تا مخاطبان بتوانند تجسم کنند که پیشنهاد ها و راه حلهای بیان شده چگونه به رفع مشکل می انجامد.
۴٫ مخاطبان : مخاطبان در چرخه ارتباطات اقناعی مهم ترین عنصر را تشکیل می دهند. چرا که این مخاطبان هستندکه باید تصمیمی اتخاذ کنند، عملی انجام دهند یا گرایش خود را تغییر دهند. یک پیام ارتباط اقناعی ممکن است فردی را متقاعد سازد اما در فرد دیگری اثربخش نباشد . چرا ؟
پژوهشها تا اینجا نشان می دهد که سه عامل، میزان اثربخشی یک پیام را تعیین می کند.
۱- شخصیت مخاطب
۲- احاطه وی برمسئله ای که ارتباط اقناعی در آن زمینه صورت گرفته است.
۳- شناخت میزان منافع وی در حل مسئله( باهنر، ۱۳۸۸: ۲۳۲)
تاریخچه تبلیغات :
تاریخ به معنای بعد زمانی تبلیغات پیوند محکمی با تاریخ حیات بشریت دارد. تبلیغات از حیات فکری و ادبی و مصالح حیاتی انسان سرچشمه می گیرد و از آن جداشدنی نیست و علی رغم تحول و تطور وسایل ارتباطی و خبررسانی و تبلیغات که در روند زمان فرازونشیب فراوان داشته و دارد، اصل تبلیغات با اهدافی گوناگون ثابت و همیشگی است .
تاریخ پر فرازونشیب جوامع انسانی، حاکی از آن است تبلیغات و ارتباطات فکری و اعتقادی در هیچ عصر و زمانی از هیچ جامعه ای جدا نبوده است . حتی جوامع ساده و ابتدایی نیز ناگزیر بوده اند پیام های خود را در رابطه با مسائل مشترک حیاتی به هر نوع ممکن، اعم از نقوش، حجاری، دود، آتش، شیپور، تصاویر،پرچم ها، کلمات، اشارات، شایعات، جارچی ها،کبوتران و دیگر سمبل ها و رمزها و ابزارها به هم نوعان خود منتقل کنند. آثار باقیمانده از پیشینیان طی سالیان دراز از عصر حجر و سالهای پیش از آن، و خطوط و تصاویر روی سنگها و بناهای تاریخی و حتی کوزه های سفالی و سکه هایی که از اعماق ویرانه ها به دست آمده، نشان دهنده آن است که انسانهای پیشین از هیچ کوششی جهت ایجاد ارتباط و تبلیغات دریغ نکرده اند و سعی نموده اندکه زندگی تاریخی خود را در طول زمان با حیات ادبی و اعتقادی خود استمرار دهند، که این نیز همگام بودن تبلیغات و ارتباطات با زندگی بشر را نشان می دهد.
دایره المعارف کالیزر در این باره می نویسد :
تاریخ تبلیغات، تاریخچه گسترش آگاهانه و عمومی عقائد است. علامات، سخنوری ها، سمبل ها، آوازها، رنگ آمیزی ها، نقاشی ها و کنده کاری های ابتدائی و علامات ارتباطی به شیوه ابتدائی وسایل تبلیغاتی بود،که پیش از اختراع خط به کار می رفت. با انضمام روش های پیشرفته ارتباطات به روش های سابق، نویسنده به مهمترین عامل در تبلیغات، تبدیل شد.
درواقع تبلیغات براساس نیازهای جامعه و کشورها در طول زمان رشد و تغییر کرده است. تبلیغ کنندگان در هم خوانی با نیازهای جامعه در ترویج کالاها و خدمات درگیر شده اند. سیرتکاملی تبلیغات مراحل مختلفی را طی نموده است که می توان آن را به پنج مرحله تقسیم نمود.
که این مراحل به ترتیب عبارتند از : تبلیغات نخستین، تبلیغات چاپی اولیه، توسعه تبلیغات مدرن، پیدایش موسسه های تبلیغاتی مدرن و استفاده از ابزارهای تبلیغاتی الکترونیک.
تبلیغات نخستین :
تبلیغات نخستین به سه شکل جارچی ها، کتیبه ها و نشان های تجاری صورت می گرفت. جارچی ها افرادی بودند که در شهرها اخبار مربوط به پادشاهان یا تجار را جار می زدند. گفتار و کلمات رسانه مناسبی برای تبلیغات بودند. از کتیبه ها و لوح های اعلان برای تبلیغ محصولات خاص و انتشار پیام ها و اخبار استفاده می شد. نشانه های تجاری جهت شناسایی محصولات با کیفیت استفاده می شد و اصناف از محصولات با نشان تجاری معین حمایت قانونی می کردند. اعضای غیر عضو که از نشان های تجاری به طور غیر قانونی استفاده می کردند، مجازات می شدند. تولیدکنندگان و بازاریابان از این نشان های تجاری به عنوان دارایی محصولات شان بهره می بردند.(حسنقلی پور و دیگران ،۱۵:۱۳۸۸)
تبلیغات چاپی اولیه :
در سال ۱۴۷۳ اولین نسخه های چاپی تبلیغات در انگلستان منتشر شد، زمانی که ویلیام کاکستون[۷] اولین
اعلامیه را بین خریداران بالقوه پخش کرد. در سال ۱۶۲۲ اولین روزنامه انگلیسی با نام «اخبار هفتگی»[۸] توسط نیکلاس بورن و توماس آرچر[۹] منتشر شد. در این زمانه رسانه چاپی به ابزار مناسبی برای رشد و توسعه تبلیغات تبدیل شده بود. در سال ۱۶۵۲ اولین تبلیغ برای شکلات و در سال ۱۶۵۷ برای قهوه انتشار یافت. در سال ۱۷۱۰ تبلیغات رقابتی برای نخستین بار ظهور کرد. این تبلیغات تلاش می کردند تا خوانندگان را متقاعد سازند که محصولات دارویی از قیمت و کیفیت مناسبی برخوردارند. در سال ۱۹۲۹ تبلیغات وارد عرصه جدید در ایالات متحده آمریکا شد. زمانی که بنجامین فرانکلین[۱۰] ، که پدر تبلیغات شناخته می شود، «مجله پنسیلوانیا»[۱۱] را منتشر کرد که در آن تبلیغات انواع نوشابه ها ، شکلات و بسیاری از محصولات دیگر تبلیغ می شد. فرانکلین تبلیغات روزنامه ای را ابداع کرد و آن را توسعه داد. (همان : ۱۶)
پیدایش تبلیغات نوین :
توسعه اقتصادی- اجتماعی جوامع تأثیر شگرفی بر رشد تبلیغات نوین داشت .تبلیغ کنندگان آمریکایی و انگلیسی شکل مدرنی از تبلیغات را به وجود آوردند. انقلاب صنعتی، توسعه ارتباطات و سیستم های حمل و نقل، ارتقای آموزش و رشد روزنامه ها و مجلات موجب توسعه تبلیغات گردید. اختراع موتور بخار، چرخ های توسعه و تولید انبوه را به گردش درآورد. تولید انبوه باعث فعالیت های بازاریابی گسترده ای گردیدکه تبلیغات جوهره اساسی آن بود. در این بین توسعه ارتباطات نیز باعث رشد تبلیغات و رسانه های تبلیغاتی گشت . محصولات جدید از طریق روزنامه ها و سایر رسانه های ارتباطی تبلیغ می شدند. توسعه و مدرن شدن خط های راه آهن، جاده ها، خطوط هوایی و آبی توسعه اقتصادی را تسهیل کردند،که حمل و انتقال محصولات را به سایر بازارها امکان پذیر ساخت، که برای فروش محصولات در این بازارها به اشکال اثربخش تبلیغات نیاز بود.(همان :۱۶)
عکس مرتبط با اقتصاد
در واقع تبلیغات طی گذر زمان تغییرات زیادی داشته و متناسب با پیشرفت های هر دوره ویژگی های خاص خود را دارا بوده است . امروزه با پیشرفت های شگرف در عرصه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی شاهد به وجود آمدن شکلهای جدیدی از تبلیغات هستیم که طیف متنوعی از اشکال گوناگون تبلیغات را از تبلیغات بر روی تابلوهای کامپیوتری گرفته تا تبلیغات از طریق گوشی های موبایل، تبلیغات اینتراکتیو و تبلیغات در شبکه جهانی اینترنت شامل می شود. در حال حاضر حجم بالایی از تبلیغات در فناوری های ارتباطی نوین و به ویژه اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد. یک نمونه از این نوع تبلیغات استفاده از آگهی های هوشمندانه به منظور جلب توجه مخاطبان است .
از دیگر اشکال تبلیغات نوین می توان به شیوه متعامل و اینتراکتیو اشاره کرد که ایجاد یک رابطه متقابل مصرف کننده و شرکت تبلیغاتی می کند و تبلیغات برای هر کس متناسب با سطح سواد، درآمد و نیاز متغیر خواهد بود.
شیوه دیگر، تبلیغات از طریق بنر است. بنر پیام فعالی است که به شکلی هنری شامل : تصاویر و متن های ثابت و متحرک روی صفحه های وب ظاهر می شود و بینندگان را به سایت های آگهی دهندن هدایت می کند. بنرها به دلیل هزینه کم در طراحی و پست از متداول ترین اشکال تبلیغات اینترنتی به شمار می آیند و انواع گوناگونی دارند که از جمله آنها می توان به بنرهای ثابت، بنرهای انیمیشن دار(بنرهای پویا) وبنرهای تعاملی اشاره کرد.
شکل جدیدی از تبلیغات نیز توسط شبکه های تلویزیونی کابلی به شکلی هوشمندانه در اختیار بینندگان قرار می گیرد. به عنوان مثال در هنگام پخش یک فیلم سینمایی با مضمون فلسفی، هیچگاه نوشابه یا خوراکی تبلیغ نمی شود. از یک برنامه ای که مورد علاقه بیننده است استفاده می شود تا محصولات مرتبط با همان علاقه نیز به بیننده معرفی شوند. به عبارت دیگر رابطه منطقی میان تبلیغ و برنامه وجود دارد.
استفاده از تابلوها یا صفحات الکترونیکی بزرگ برروی وسایل نقلیه از جمله اتوبوس ها نیز از شیوه های جدید تبلیغات محسوب می شوند که در کشورهایی چون ژاپن، آمریکا، هنگ کنگ و… به تبلیغ یا اطلاع رسانی مشغولند.
نوع جدید دیگری از تبلیغات ارسال پیام بر روی تلفن همراه است. به دلیل نزدیک بودن و در دسترس بودن همیشگی تلفن همراه در نزد صاحبان آنها، شانس دیدن و پسندیدن محصولات تبلیغاتی را به شدت بالا می برد. بزودی پژوهشگران ژاپنی تبلیغات رسانه ای جدیدی را به نام «باران اطلاعات» به جهان عرضه خواهند کرد. شبکه خبری بی . بی .سی در آخرین گزارش های خود اعلام کرد محققان آزمایش ژاپنی «سایبرسالوشن» تا چند سال دیگر پروژکتورهایی را اختراع می کنند که در نقاطی خاص باران های اطلاعاتی تولید خواهند کرد. قطره های بارانی در اثر برخورد با زمین حرکت های مواج تولید می کنند و همچنین اگر مردم وارد این منطقه بارانی شوند، می توانند آگهی ها را از طریق قطره هایی که روی دست آنها می افتد، ببینند.
به اعتقاد «یوکوایشی» از پژوهشگران این پروژه، تبلیغاتی که روی دست مصرف کننده ظاهر می شودمی تواند او را متقاعد کند که این پیام واقعاً برای او تهیه شده است .(لالمی ،۱۳۸۴،روزنامه ایران)
یک نوع دیگر از تبلیغات نوین، تبلیغات زیر آستانه حسی یا نامرئی است که اولین بار توسط یک متخصص امور تبلیغات بنام جیمز ویکاری بکار رفت. او هنگام نمایش فیلم اسپارتاکوس در سالن سینما عبارت پاپ کورن بخورید و کوکا بنوشید را با سرعت یک سه هزارم ثانیه، بدون اطلاع قبلی بینندگان روی پرده سینما انداخت. پس از آن، تماشاگران در خلال فیلم تمایل زیادی به پاپ کورن و نوشابه کوکاکولا در خود احساس کردند.(شاه محمدی ،۶۸:۱۳۸۵)
این شیوه در آن، آگهی دهنده پیام خود را به گونه ای طراحی می کند که از حاشیه های پایین گسترده شنوایی و بینایی مخاطبان بهره گیرد تا ضمیر ناخودآگاه آنها را متأثر سازد. بدین منظوراز شگردهای مختلف الکترونیکی و کامپیوتری و روان شناختی توأم استفاده می شود.
البته درباره موثر بودن یا موثر نبودن این نوع تبلیغات اختلاف نظر بسیار است. برخی از متخصصان تبلیغات، قاطعانه تبلیغات زیر آستانه حسی را رد می کنند و برخی دیگر آن را بسیارموثر می دانند.
موسسه های تبلیغاتی نوین :
موسسه های تبلیغاتی نوین به دلیل تقاضاهای تخصصی برای طراحی و اجرای تبلیغات به وجود آمدند. ارتباطات یک حوزه تخصصی در مدیریت گردید، که نیازمند تفکر، پیام، سبک و تکنیک های مدیریتی حرفه ای بود. ولنی پالمر[۱۲] اولین موسسه تبلیغاتی را در سال ۱۸۴۰ در آمریکا تأسیس کرد. پالمر به عنوان یک عضو مشهور از دنیای تبلیغات، نویسنده ای زبردست و طراحی خلاق در تبلیغات بود. موسسه های بیشتری وارد عرصه تبلیغات شده اند و به تحقق اهداف تبلیغاتی سازمان ها کمک کردند. پایان قرن نوزدهم شاهد توسعه موسسه های تبلیغاتی بود که باعث شکل گیری تکنیک های تبلیغاتی و بازاریابی سطح بالایی گردید.
در اوایل قرن بیستم، تبلیغات شدت بیشتری یافت . روانشناسان نیز مدل هایی برای کمک به تبلیغات بسط دادند. تبلیغات به عنوان هنر فروشندگی در نیمه دوم قرن بیستم مطرح شد و تحقیقات در حوزه تبلیغات به عنوان بخش مهمی از مدیریت تبلیغات گسترش یافت. (حسنقلی پور، ۱۶:۱۳۸۸)
رسانه الکترونیک :
در آغاز قرن بیستم تبلیغ کنندگان شروع به استفاده از رسانه های الکترونیکی برای مقاصد خود نمودند.با اختراع تکنولوژی بی سیم، توسط مارکنی [۱۳] در سال ۱۸۶۵، تبلیغات رادیویی از سال ۱۹۲۰بسیار فراگیر شد و اولین آگهی بازرگانی در رادیو پخش شد. در سال ۱۹۵۰تلویزیون به عنوان رسانه اصلی تبلیغات محسوب شد. به خاطر ویژگی های بصری و گفتاری، تلویزیون تقریباً تبدیل به یک رسانه اصلی و محبوب برای پخش تبلیغات گردید. و در نهایت در سال ۱۹۶۰ استفاده فراگیر از تلویزیون رنگی موجب تسریع روند تبلیغات تلویزیونی گردید.(همان:۱۶)
رسانه های الکترونیک به معنی انتشار اطلاعات در دوره های زمانی مشخص در قالب صفحات وب بر روی یک شبکه ی اطلاع رسانی یا روی اینترنت است.
محتویات چنین رسانه ای به جای چاپ شدن بر روی کاغذ، به صورت فایل های رایانه ای در حافظه ی یک رایانه قرار دارد. این فایل ها که در قالب خاصی به نام صفحات وب منتشر می شوند، در دوره های زمانی معینی در یک شبکه ی اطلاع رسانی متصل به اینترنت قرار می گیرند و مخاطبان چنین نشریاتی یعنی افرادی که با رایانه شخصی خود به آن شبکه متصل می شوند، می توانند صفحات روزنامه را روی صفحه نمایش رایانه خود ببینند و یا آن را روی کاغذ چاپ و سپس مطالعه کنند. اتصال به شبکه ی اطلاع رسانی مورد نظر ممکن است از طریق اینترنت یا در یک شبکه ی داخلی (اینترنت) صورت پذیرد.(احمدزاده ،۱۶۲:۱۳۹۰)
کارکردهای اجتماعی تبلیغات :
تبلیغات کارکردهای اجتماعی بسیاری دارد که به اختصار به تعدادی از آنها اشاره می شود :
۱) افزایش سطح استاندارد زندگی : تبلیغات باعث افزایش سطح آگاهی جامعه از محصولات جدید و کاربردهای مؤثر آنها برای افزایش سطح رفاه زندگی است. تبلیغات با ایجاد تقاضا برای این محصولات رفاه عمومی در جامعه را افزایش می دهد و باعث بهبود سطح استاندارد زندگی می گردد.
با نگاهی گذرا به محصولاتی که امروزه در منزل ما وجود دارند این مسئله به وضوح دیده می شود.
۲) افزایش آگاهی در مناطق دورافتاده و غیر شهری : تبلیغات از طریق رسانه ای مثل تلویزیون به دورترین نقاط هم می رسد و به افراد ساکن آن مناطق درباره محصولات جدید و طریقه استفاده از آنها آموزش می دهد. بدین ترتیب آنها نیز در جریان امور روزمره قرار می گیرند.
۳) ایجاد اشتغال : تبلیغات با افزایش تقاضا، زمینه را برای ایجاد اشتغال فراهم می کند. علاوه بر آن تعداد بسیار زیادی نیز در خود صنعت تبلیغات مشغول بکار هستند.
۴) کمک به حل مسائل اجتماعی : تبلیغات با مطرح کردن عوامل اجتماعی در حل بحران های اجتماعی نقش زیادی دارد. آموزش رفتارهای مثبت در جامعه، مبارزه با اعتیاد، مبارزه با تبعیض، مبارزه با کودک آزاری، حمایت از حقوق اقشار آسیب پذیر و هشدار درباره بیماری های فراگیر مثل ایدز از آن جمله است.
۵) اعلان های دولتی : در بسیاری موارد دولت ها برای اعلان مسایل عمومی از تبلیغات استفاده می کنند. تشویق به شرکت در انتخابات، پرداخت مالیات، اعلام تاریخ های شروع و پایان رخدادها، بزرگداشت ها و مناسبت ها از این موارد هستند.(حسنقلی پور و دیگران ،۱۹:۱۳۸۸)
انواع تبلیغات :
تقسیم بندی های متفاوتی از تبلیغات به عمل آمده است که ما در این رساله به دو نوع از این دسته بندی ها اشاره می کنیم :
الف – تقسیم بندی که آقای دکتر سپنجی در جزوه درس تبلیغات به آن اشاره نموده اند :
۱) تبلیغات نام :
قابل مشاهده ترین نوع تبلیغات، تبلیغات نام یا عنوان در حوزه تجاری یا غیر تجاری است. این نوع از تبلیغات بر توسعه از هویت و ایجاد تصویری بلند مدت از یک عنوان یا مفهوم متمرکز است و تلاش می کند آن نام را برجسته سازد.
۲) تبلیغات خرده فروشی :
اینگونه از پیام های تبلیغاتی محصولاتی را که قابل دسترس است را معرفی می کند و به تحصیل امر خرید و فروش کالاها برای مشتریان و فروشندگان جزء کمک می نماید.
۳) تبلیغات سیاسی :
این نوع از تبلیغات بیشتر برای متقاعد کردن مردم در فرایندهای انتخاباتی کاربرد دارد. از دیدگاه بسیاری از متخصصان این حوزه، تمرکز تبلیعات سیاسی بیشتر بر تصویرسازی است تا پرداختن صرف به یک موضوع .
۴) تبلیغات کتب راهنما :
اینگونه از تبلیغات به این منظور به کار می رود که مردم را راهنمایی کند که چگونه کالایی را بخرند یا از چه خدماتی استفاده کنند. تبلیغات کتب راهنمارا با کتاب های زردهم می شناسند.