نام دانشگاه

 

 

دانشگاه شهیدبهشتی

 

 

دانشگاه تهران

 

 

دانشگاه علامه‌طباطبائی

 

 

دانشگاه‌ تربیت‌‌معلم

 

 

دانشگاه شهید رجایی

 

 

 

تعداد اساتید

 

 

۲

 

 

۲

 

 

۴

 

 

۳

 

 

۳

 

 

۱-۳- جدول اسامی دانشگاه­ها و تعداد اساتید
روش و ابزار جمع آوری اطلاعات

 

 

مطالعه کتابخانه ای.

بررسی اسناد: بررسی مبانی اجتماعی برنامه درسی ملی و مقایسه نتایج پژوهش حاضر با مولفه­های مطرح در این سند.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

مصاحبه با متخصصان:‌ با توجه به اینکه در تحقیقات کیفی مصاحبه کاملا سازمان یافته نیست و هدف محقق کمک نمودن به مصاحبه شوندگان است تا دیدگاه های خود را در مورد موضوع مربوط با کلمات و عبارات خودشان بیان کنند لذا جهت جمع آوری اطلاعات مربوطه از مصاحبه نیمه سازمان یافته با سوالات باز استفاده شده است. مصاحبه‌ها در قالب نیمه سازمان یافته و با طرح سوالات کلی و اصلی انجام شد. در

طول مصاحبه به اساتید اجازه صحبت آزاد در مورد سوالات داده شد. در حین انجام مصاحبه، گاهی مصاحبه‌شونده به جهتی هدایت می‌شد، که پاسخ‌گوی سوال­های تحقیق باشد.از ۱۴ مصاحبه‌ی انجام شده، ۹ مصاحبه بعد از هماهنگی با مصاحبه‌شونده‌ها صورت گرفته، و۵ مصاحبه بعد از مراجعه به دانشگاه مربوطه و صحبت با استاد بلافاصله صورت گرفته است. در پایان هر یک از مصاحبه‌ها با شرح جزئیات پیاده­سازی شد.
در ادامه سوالات اصلی مصاحبه­ها آورده شده است :

 

 

به نظر شما جامعه چه تاثیری در فضای روانی اجتماعی مدرسه می تواند داشته باشد؟

به نظر شما جامعه چه تاثیری در نوع نگرش دبیران نسبت به برنامه های درسی می تواند داشته باشد؟

به نظر شما جامعه چه تاثیری در اهداف و محتوای برنامه های درسی دوره متوسطه می تواند داشته باشد؟

به نظر شما مدرسه چه نقشی در ثبات اجتماعی می تواند داشته باشد؟

به نظر شما مدرسه چه نقشی در تغییراجتماعی می تواند داشته باشد؟

به نظر شما مدرسه چه نقشی در مسایل و مشکلات اجتماعی می تواند داشته باشد؟

اعتبار(روایی) مصاحبه

 

 

به منظور تعیین روایی محتوایی مصاحبه، ابزار مربوط بر اساس نظرات اساتید راهنما و مشاور مورد بازبینی قرار گرفته و در نهایت تایید شده است.

برای اطمینان از روایی داده های به دست آمده از مصاحبه داده های حاصل در ضمن مصاحبه برای هر یک از اساتید بازگویی شد تا در صورت برداشت اشتباه پژوهشگر مطالب توسط آنان اصلاح شود.
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 

قابلیت اطمینان[۳۹] و انتقال‌پذیری پژوهش

 

 

به منظور حصول قابلیت اطمینان برای خواننده، از بررسی‌ها و تأیید اساتید راهنما و مشاور در طول فرایند تحقیق استفاده شده است.

توصیف دقیق و عمیق داده ­ها به خواننده امکان می­دهد اعتمادپذیری تفسیرهای پژوهشگر را تعیین کند (هومن، ۱۳۸۵). منظور از این امر توصیف مفصل فرایند انجام تحقیق و افراد درگیر است. در این پژوهش سعی شده است تا با بهره گرفتن از توصیف تفصیلی فرایند انجام تحقیق، انتقال­پذیری داده ­های پژوهش برای خواننده تأمین شود.

روش تجزیه و تحلیل داده ها
به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌ از روش­های کدگذاری استراس و کوربین[۴۰] بهره گرفته شده است.به این صورت که داده ­ها به بخش­های مجزا خرد شده و با بررسی مشابهت­ها و تفاوت­ها و سوالاتی در مورد پدیده­ها، راه برای کشف بیشتر باز شده و در نهایت با برقراری پیوند بین مقولات، اطلاعات به شیوه­ای جدید به یکدیگر مربوط می­شوند و داده ­ها در سطحی بالاتر مقوله­بندی می­شوند (استراس و کوربین، ۱۳۸۵).
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ­ها
مقدمه
با توجه به هدف تحقیق، در پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل داده ­های به دست آمده از نظریه زمینه­ای[۴۱] استفاده شده است.خود طراحان نظریه زمینه ای معتقدند که: نظریه زمینه­ای بیش از آنچه روش تحقیق باشد روشی برای تجزیه و تحلیل داده هاست. در نظریه زمینه­ای تجزیه و تحلیل داده ها از طریق کدگذاری صورت می گیرد؛ درپژوهش حاضر داده ­های حاصل از مصاحبه به صورت پاراگراف به پاراگراف تحلیل شده و ابتدا کدهای باز به دست آمده و سپس مفاهیم از کدهای باز حاصل شده ­اند وسپس در مرحله بعدی مفاهیم به مقوله هایی تبدیل و سپس مقوله ها بهم متصل شده و به گونه ای دیگر با هم ارتباط پیدا کرده ­اند و در نهایت مقوله هسته انتخاب شده است.(استراس[۴۲]، ۱۳۹۰) در این فصل برای تجزیه و تحلیل یافته های مربوط به پژوهش از روش زمینه­ای بهره گرفته شده است.
سوال اول پژوهش
جامعه چه تاثیری در فضای روانی اجتماعی مدرسه می تواند داشته باشد؟
همان­طور که بیان شد در فرایندکدگذاری، واحد تحلیل مفهوم است. داده ­های حاصل از مصاحبه سوال اول در مرحله کدگذاری باز به صورت پاراگراف به پاراگراف تحلیل و کدگذاری شده است و سپس با انجام مقایسه و پرسش سوالاتی مربوط به ایده مطرح شده در آن پاراگراف به ایده­های مشابه، برچسب واحدی زده شد. در برخی موارد، دو پاراگراف در مورد ایده واحدی بوده ­است که در این راستا به صورت پاراگرافی مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ­ها به این نحو انجام گرفته است که مصاحبه اول مبنای تجزیه و تحلیل مصاحبه­های بعدی قرار بوده، به طوری که جهت و مسیر کلی مصاحبه­های بعدی را مشخص نماید. چون در مرحله اول پژوهش،محقق قطعاً نمی دانسته چه مواردی مربوط و کدام نامربوط هستند به این ترتیب تمام مصاحبه به دقت گوش داده شده و سپس پیاده سازی شده و سعی بر آن بوده است که تمام پاراگراف­ها بررسی شود. اما به مرور زمان و پیشرفت پژوهش از این امر کاسته و مسیر اصلی مشخص شده و فقط داده ­های مربوط ارائه شده است.
و اما داده ­های مربوط به سوال اول پژوهش به صورت پاراگرافی بررسی شد و حاصل آن در جدول زیر ارائه شده؛ برای آگاهی بیشتر خوانند با شیوه تحلیل داده های مربوط به سوال اول به ذکر نمونه ای پرداخته شده است.
نمونه شماره (۱) در پاسخ به سوال اول اینگونه جواب دادند که:
“جامعه مجموعه ای از نهادهای مختلف است برخی از این نهادها به عنوان نهادهای اجتماعی مطرح می شوند مثل مدرسه مثل خانواده که در عین حالی که به عنوان یک نهاد تربیتی مطرح هستند به عنوان نهاد اجتماعی هم مطرح اند. بنابراین جامعه مجموعه ای از نهادهاست و در بین آنها نهادهای تربیتی و اجتماعی جایگاه خاص خود را دارند. و در مجموع همه این نهادها بر روی هم اثر می ذارن و از هم تاثیر می پذیرن. یعنی یک رابطه دوسویه یک تعامل گسترده ای میان این نهادها وجود دارد. بنابراین در پاسخ این سوال می شد گفت که: کلیه نهادهایی که جامعه را تشکیل می دهند اعم از نهادهای تاریخی، اجتماعی ، سیاسی نهاد اقتصادی دینی همه اینها می تونه به نوعی روی مدرسه تاثیر بذاره. کما اینکه شما مشاهده می کنید یک تصمیم گیری سیاسی در مجلس که منجر به یک قانون می شه می تونه نظام آموزشی و مدرسه را متحول بکنه. مثلا همین مصوبات اخیر راجع به تعداد سالهای تحصیلی و دوره ها شکل گرفته یه دفه دوره ابتدایی را از ۵ سال می کنه ۶ سال راهنمایی را حذف می کنه سیکل اول و دوم را جایگزین آن می کند خب این یک تصمیم سیاسی است که روی فضای مدرسه اثر می ذاره شما مشاهده می کنید اگر جامعه قدرتمند باشه، توسعه یافته باشه به هر حال می تونه امکانات و تجهیزات خوبی را در مدرسه فراهم بکنه که مدرسه بتونه موفق تر عمل کنه. وقتی که جامعه توسعه یافتگی اش کمتر باشه قطعا نمی تونه نظام آموزشیش رو در سطح جامعه پوشش بده خب این تاثیرات فضای روانی اجتماعی مدرسه رو متاثر می کنه.”
عکس مرتبط با اقتصاد
پاراگراف اول که پر رنگ تر نشان داده شده شامل کلیاتی درباره جامعه است و از آنجایی که مربوط به اوایل پژوهش است تمام متن مصاحبه ذکر شده؛و ادامه پاسخ به دو پاراگراف تقسیم شده و مفهوم­پردازی بر روی آن­ها صورت گرفته­است. از پاراگراف اول”بنابراین در پاسخ این سوال می شد گفت که: کلیه نهادهایی که جامعه را تشکیل می دهند اعم از نهادهای تاریخی,اجتماعی , سیاسی نهاد اقتصادی دینی همه اینها می تونه به نوعی روی مدرسه تاثیر بذاره. کما اینکه شما مشاهده می کنید یک تصمیم گیری سیاسی در مجلس که منجر به یک قانون می شه می تونه نظام آموزشی و مدرسه را متحول بکنه. مثلا همین مصوبات اخیر راجع به تعداد سالهای تحصیلی و دوره ها شکل گرفته یه دفه دوره ابتدایی را از ۵ سال می کنه ۶ سال راهنمایی را حذف می کنه سیکل اول و دوم را جایگزین آن می کند خب این یک تصمیم سیاسی است که روی فضای مدرسه اثر می ذاره” کد باز (تصمیمات سیاسی) استنباط شد و از پاراگراف دوم “شما مشاهده می کنید اگر جامعه قدرتمند باشه, توسعه یافته باشه به هر حال می تونه امکانات و تجهیزات خوبی را در مدرسه فراهم بکنه که مدرسه بتونه موفق تر عمل کنه. وقتی که جامعه توسعه یافتگی اش کمتر باشه قطعا نمی تونه نظام آموزشیش رو در سطح جامعه پوشش بده خب این تاثیرات فضای روانی اجتماعی مدرسه رو متاثر می کنه.” کد باز (بسترسازی مناسب) استنباط شد. ذکر این نکته لازم است که گاه در ضمن بررسی متن مصاحبه محقق با مفهومی مواجه شده که آن مفهوم خود گویای مطلب بوده است این مفاهیم که استراس[۴۳] آن­ها را کد زنده می نامد مورد استفاده محقق نیز واقع شده است. مثلا در پاراگراف اول لفظ تصمیم سیاسی مطرح شده که به توضیح قانون افزایش تعداد سالهای تحصیلی می پردازد و محقق نیز برای تحلیل این پاراگراف، کد زنده تصمیمات سیاسی را برگزیده است.
ادامه تحلیل داده ­ها به تفصیل در جدول آمده است.

 

 

 

 

 

حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محفو

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:50:00 ق.ظ ]