علم چون گذشته زاده بارقه ناگهانی بلوغ و اندیشه یک یا چندین دانشمند معدود نیست بلکه کوششی آگاهانه، منظم و در عین حال نهادی و سازمان یافته است تا به حل یک مسأله یا دشواری ذهنی و یا عملی نایل آید. چنین خصلتی، علم را با دیگر نهادها و ارزشهای اجتماعی پیوندی مستحکم می زند و به همین دلیل امروزه در بیشتر کشورها سازمان هایی ویژه به کار علم مشغولند.سازمان هایی که سیاستگذاری در حوزه های علم، پژوهش و آموزش را در اختیار دارند. سازمان هایی که تولید و انتقال علم را به دوش گرفته اند. نهادها و سازمان هایی که فرآورده های آن را مصرف می کنند و بسیاری دیگر که غیر مستقیم فرضیه ها، ابزارها و شرایط رشد علم را فراهم می سازند (خاکی،:۱۳۸:۱۳۷۸)
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
در این فصل روش اجرایی تحقیق معرفی می شود. پس از آن به جامعه آماری، روش نمونه‌گیری و نحوه محاسبه حجم نمونه اشاره می‌شود. آنگاه ابزار جمع‌ آوری داده‌ها شامل ابزار‌های عمومی ‌جمع‌ آوری، متغیرهای اندازه‌گیری شده در تحقیق و مقیاس ارزیابی آنها توضیح داده می‌شود. در ادامه روش تجزیه و تحلیل داده‌ها و روش‌های آماری برای آزمون فرضیه‌ها تشریح شده است.

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

۳-۲-روش تحقیق

در این پژوهش نیز ما به توصیف و مطالعه آنچه هست می پردازیم، بنابر این روش تحقیق مناسب که در این پژوهش بکار رفته است، روش تحقیق توصیفی می باشد.
در تحقیقات توصیفی میتوان جامعه مورد مطالعه را از طریق پیمایش تحت بررسی و آزمون قرار داد. «پیمایش» عبارت از جمع آوری اطلاعات است که با طرح و نقشه و به عنوان راهنمای عمل توصیف یا پیش بینی و یا به منظور تجزیه و تحلیل روابط برخی متغیرها، صورت می گیرد. پیمایش توصیفی، به توصیف پدیده های خاص در محیطی معین می پردازد، برای آزمون نظریه ها و پاسخگوئی به پرسشهای پژوهش به کار می رود و شامل توصیف و نتیجه گیری است(کومار، ۱۳۷۴: ۴۹-۴۷)
این پژوهش از نظر ماهیت و اهداف ازنوع تحقیق کاربردی است و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. تحقیق توصیفی ، توصیف عینی، واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا موضوع است(ظهوری،۱۳۷۸). همچنین از آنجایی که نتایج این تحقیق می تواند به طورعملی مورد استفاده قرار گیرد، یک تحقیق پژوهشی کاربردی نیز می باشد. در این تحقیق از هر دو روش کمی و کیفی به نوعی استفاده شده است. به سبب نیاز به دانستن نظر افراد خبره، در بخشی از تحقیق به انجام مصاحبه با در بخشی دیگر از تحقیق با بهره گرفتن از پرسشنامه، مطالعه میدانی استفاده شده است .
فرایندی که در این پژوهش بر اساس آن عمل شده است را می توان به صورت شکل۳-۱ نشان داد.

 

شکل۳-۱٫ فرایند تحقیق

 

 

 

۳-۳- متغیرهای تحقیق

متغیر وابسته، « سلامت سازمانی » و « اخلاق حرفه ای » به عنوان متغیر مستقل در این تحقیق در نظر گرفته شده است.

 

۳-۴-جامعه آماری (N)

جامعه آماری جامعه ای است که محقق آزمودنی ها را از طریق نمونه گیری از میان این جامعه انتخاب خواهد کرد و محیط پژوهش مکان هایی است که تحقیق، در آن مکان ها انجام می گیرد.( پاریزی، ۱۳۷۸).
کلیه کارکنان بانک شهر واقع در استان تهران می باشد.

 

۳-۵٫ نمونه آماری و روش محاسبه حجم نمونه

گروه نمونه، مجموعه کوچکی از جامعه آماری است مشتمل بر برخی اعضاء که از جامعه آماری انتخاب شدهاند. در واقع گروه نمونه یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه آماری تعمیم دهد. نمونهگیری فرایند انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است، بطوریکه مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات یا ویژگیهای آزمودنیهای گروه نمونه قادر خواهیم بود این خصوصیات یا ویژگیها را به اعضاء جامعه آماری تعمیم دهیم(سِکاران، ۱۳۸۱: ۲۹۶).
در این تحقیق جهت نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. از آنجاییکه در تحقیق حاضر جامعه آماری مشخص و مقیاس داده ها از نوع کمی هستند، از فرمول کوکران برای تعیین حجم نمونه استفاده گردیده است .
n : حجم نمونه
t : مقدار استاندارد شده بر پایه سطح α است. که برابر است با ۱٫۹۶
( p وجود صفت ) : ۵/
( q عدم وجود صفت ) : ۵/
d (دقت مطلوب برای تعمیم نتایج نمونه به جامعه ) : /

 

۲۴۰۰نفرجامعه آماری شامل ۵۷۰ نفر(۲۴%) زن و۱۸۳۰نفر(۷۶%) مرد میباشد.(قابل مشاهده درنشریه داخلی بانک)، وسایت بانک شهر www.shahr-bank.ir قابل مشاهده می باشد.

 

۳-۶٫ روش گردآوری اطلاعات

جهت جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده گردید:
روش کتابخانهای: در روش کتابخانهای منابع ثانویه مورد بررسی قرار می گیرند. منابع ثانویه در حقیقت اطلاعاتی را دربرمی گیرند که پیش از این برای یک هدف اولیه تخصصی جمع آوری شده و اکنون برای بار دوم و یک پروژه متفاوت بکار برده می شود. این نوع منابع نه تنها به محقق و ادراک و فرموله کردن مسئله کمک می کند بلکه موجب گسترش و تقویت پایه های علمی کار نیز می گردد منابع ثانویه بکار رفته و در این تحقیق شامل کتابها، مقالات، رساله ها و پژوهش ها و همچنین مراجعه به مراکز اسناد و مدارک علمی ایران و جستجوی کامپیوتری جهت دستیابی به مقالات و رساله های خارج از کشور می باشد.
روش میدانی:در این قسمت به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل، ازپرسشنامه استفاده گردیده است .

 

۳-۷-ابزار گردآوری داده های پژوهش:

ابزار اصلی گردآوری اطلاعات دراین پژوهش، پرسشنامه می باشد.در پژوهش حاضر از پرسشنامه های زیر برای سنجش متغیرهای مورد بررسی استفاده گردید.
جهت سنجش سلامت سازمانی از پرسشنامه استاندارد. علاقه بند (۱۳۷۸) استفاده شد.که شامل ۴۴ سوالی این پرسشنامه توسط علاقه بند (۱۳۷۸) روی نمونه ای ۱۸۷ نفر از معلمان مدارس متوسطه شهر تهران هنجار یابی شده است.

 

جدول۳-۱: مولفه های پرسشنامه سلامت سازمانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گویه های منفی سئوالات متغیر
۲ .۹٫۱۶٫۳۱٫۳۸ نفوذ مدیر
۸ ۱۰٫۱۷٫۲۴٫۳۲٫ ملاحظه گری
۳ ۱۱٫ ۱۸٫ ۲۵٫ ۴۰ ساخت دهی
۶ ۴٫۱۹٫۲۶٫۳۳٫۴۱ پشتیبانی منابع
۲۰ ۶٫۱۲٫۱۳٫۲۷٫۳۴٫٫۴۲ روحیه
۵ ۷٫۱۴٫۲۱٫۲۲٫۲۸٫۲۹٫ تاکید علمی

۲-برای ارزیابی اخلاق حرفه ای از پرسشنامه پژوهشگر ساخته که شامل ۵ بعد که بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت طراحی شده است.که شامل ۲۳ سوال می باشد.

 

جدول۳-۲: مولفه های پرسشنامه اخلاق حرفه ای

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 11:48:00 ب.ظ ]