قوانین مصوب شورای فدرال در خصوص مالیات بر ارزش افزوده مورخ دوم سپتامبر ۱۹۹۹ و نیز مصوبه جدید مالیات بر ارزش افزوده (بر اساس قانون اساسی) مورخ ۲۹ مارس ۲۰۰۰ و همچنین مصوبات اجرایی مختلف دیگر از تاریخ اول ژانویه ۲۰۰۱ از سوی سازمان مالیات‌های فدرال سوئیس قابل اجرا گردید.
کنفدراسیون فدرال سوئیس بر اساس ماده (۱۳۰) قانون اساسی فدرال و با توجه به نظر شورای فدرال در تاریخ ۲۵ ژوئن ۲۰۰۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده را اصلاح نموده است.
نسبت به کل درآمدها،‌ مالیات بر ارزش افزوده مهمترین منبع مالی دولت می‌باشد. درآ«د حاصل از این مالیات در سال ۲۰۰۱ حدوداً بالغ بر ۱۷ میلیارد فرانک، یعنی ۳۵ درصد کل درآمد مالیاتی دولت بوده است (این رقم در بودجه سال ۲۰۰۲ به ۶/۱۷ میلیارد فرانک بالغ گردید)
کنفدراسیون در هر مرحله از روند تولید و توزیع مالیات بر ارزش افزوده پس از کسر مالیات پراختی دریافت می‌کند که تهاتر یا کسر اعتبار مالیاتی دریافت مالیات به ویژه بر اساس اصل بی طرفی در رقابت صورت می‌پذیرد. از نظر تأثیر اقتصادی مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که بر مصرف اثر می‌گذارد یعنی اصولاً مصرف نهایی کالای خریداری شده و خدمات دریافت شده مشمول مالیات است اصولاً مالیات بر ارزش افزوده بدون در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، اقتصادی و شخصی مصرف کننده مطالبه می‌شود به دلایل سیاست‌های اجتماعی بر مبنای قانون بسیاری از فعالیت‌های مربوط به مایحتاج اولیه و کالاهای اساسی از شمول مالیات خارج شده و یا در میزان مالیات تخفیفی منظور شده است این در حالی است که طی سال‌های گذشته در عناوین روزنامه‌ها چنین خوانده می‌شد: «سوئیس نیمی از درآمد خود را در خارج از کشور به دست می‌آورد» سود حاصل از معاملات خارجی در قدرت اقتصادی سوئیس سهم عمده‌ای دارد. در این خصوص مالیات بر ارزش افزوده نقش عمده‌ای ایفا می‌کند. برای تقویت صادرات و اجتناب از زیان‌های ناشی از رقابت بین شرکت‌های سوئیسی در بازارهای خارجی، تجارت در خارج به طور کلی معاف از مالیات بر میزان کارکرد است به این ترتیب بنگاه‌های سوئیسی می‌توانند بدون بار مالیاتی در بازارهای خارجی به رقابت بپردازند. بدینگونه فعالیت‌های تجاری تنها مشمول قوانین مالیات بر میزان کارکرد در کشور مربوطه خواهند بود. در راستای حمایت صنعت توریسم خدمات هتلداری دارای نرخ مالیاتی ویژه است.[۳۵]
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۲ ـ اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده سوییس
مطالبه مالیات بر ارزش افزوده تنها در اختیار دولت سوئیس است. کانتون‌ها در اجرای مالیات بر ارزش افزوده و مطالبه آن دخالتی ندارند و از وجوهات دریافتی این مالیات نیز مستقیماً بهره‌مند نمی‌گردند. کانتون‌ها و کمون‌ها مجاز نیستند بر فعالیت‌هایی که دولت سوئیس مشمول مالیات بر ارزش افزوده قرار داده و یا از شمول آن خارج نموده هیچگونه مالیات مشابهی وضع نمایند.
مالیات بر ارزش افزوده در داخل کشور یعنی در تمامی خاک سوئیس به جز مناطق آزاد گمرکی (بنادر و انبارهای بدون گمرک) اخذ می‌گردد.[۳۶] مالیات بر معاملات داخل کشور توسط سازمان مالیات بر ارزش افزوده مطالبه می‌شود این سازمان تمامی دستورالعمل‌ها و تصمیماتی را صادر می‌کند که صدور آن‌ ها مشخصاً وظیفه سازمان دیگری نباشد.
مالیات بر ارزش افزوده مالیات برمصارف عمومی است که بر همه مراحل تولید، توزیع و واردات کالا، صنایع خدماتی داخلی، کسب خدمات از خارج وضع می‌شود. نظر به این که این مالیاتی است که بر فرایند گردش اقتصادی یعنی داد و ستد کالا یا ارائه خدمات وضع می‌گردد مالیات بر گردش اقتصادی گفته می‌شود. از آنجائیکه مالیات بر ارزش افزوده طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته بر مصرف کننده تحمیل می‌شود معمولاً از طریق گنجاندن آن در قیمت فروش یا به عنوان یک قلم جداگانه در صورتحساب به او منتقل می‌شود. فقط آن‌ هایی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند ممکن است اشاره‌ای به این مالیات داشته باشند.
عکس مرتبط با اقتصاد
در مالیات بر ارزش افزوده صاحب حرفه یا شغل بدهکار مالیاتی محسوب می‌گردد اگر این فرد معامله‌ای انجام دهد مالیات بر ارزش افزوده متعلق را همراه با قیمت به خریدار منتقل می‌کند بنابراین مالیات بر ارزش افزوده به عهده دریافت کننده خصوصی یا مصرف کننده است (کسی که بار اقتصادی بر دوش او است و باید علاوه بر پرداخت قیمت کالا، مالیات بر ارزش افزوده را که همراه با قیمت می‌باشد تقبل نماید) بنابراین مالیات بر ارزش افزوده در این سیستم مالیات غیر مستقیم است بعد از اتمام دوره مالیاتی (یک ساله) صاحب شغل باید صورتحسابی ارائه دهد که در آن میزان مالیات پرداختی و یا مازاد آن را خود محاسبه نموده است (اصل خوداظهاری) در مالیات بر واردات کالا مطالبه مالیات از طریق اداره گمرک و بر اساس اظهارنامه مبتنی بر قوانین گمرکی انجام می‌شود. در این سیستم فرایند اظهار و محاسبه مالیات به گونه‌ای ترکیبی است
نرخ های مالیاتی
میزان مالیات به نرخ استاندارد، ۸% هر فروش مشمول مالیات است، در مورد کالاهای موجود در گروه های خاص زیر نرخ کاهش یافته ۵/۲% بکار برده می شود:

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

غذا و آشامیدنی ها، به استثناء نوشابه های الکلی

گاو، طیور، ماهی.

دانه ها، گیاهان زنده، گلهای چیدنی.

غلات.

علوفه و کود و غیره.

دارو.

روزنامه ها، مجلات، کتاب ها، و دیگر مطالب چاپ شده خاص:

خدمات شرکت های رادیویی و تلویزیونی۰استثناء:نرخ های استاندارد برای فعالیت‌ها با ماهیت تجاری) برای صنعت هتل داری و مهمان سراها نرخ خاص ۳٫۸% بکار می رود.

مالیات به نرخ ۸/۳% در مورد درآمد خدمات مهمانپذیر، هتل‌ها و مراکز استراحتی درمانی و مکان‌های مشابه (اجاره خانه‌های ویلایی، آپارتمان‌های تفریحی و اتاق میهمان،کمپ‌های عمومی و …) اعمال می‌گردد.
محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در این سیستم:
به موجب ماده (۳۴) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب مارس ۲۰۱۳ دوره مالیاتی دوره یکساله است. سازمان مالیات‌های فدرال بنا به درخواست شخص مشمول مالیات، در موارد موجه با تعیین شرایط لازم، دوره‌های مالیاتی دیگر را مجاز اعلام می‌کند. در مورد مالیات بر ارزش افزوده در صورتحساب‌هایی که ارائه دهنده برای عرضه کالا و خدمات خود تنظیم می‌کند می‌تواند مبلغ مالیات و بهاء را یکجا ذکر کند در این صورت درج نرخ مالیاتی باید انجام شود. مبلغ مالیات پرداختی توسط مؤدی مشمول مالیات، بر اساس شرایط خاص به عنوان مالیات پرداختی قابل کسر است.
تأکید می‌گردد در صورتی که عملیاتی خارج از شمول مالیات باشد نمی‌توان مالیات مربوط به عرضه و واردات کالا و خدمات برای استفاده و مصرف در قلمرو سوئیس یا خارج از کشور را به عنوان مالیات پرداختی کسر نمود فهرست عملیات خارج از شمول مالیات به موجب ماده (۲۱) قانون از جمله خدمات حمل و نقل کالا که مشمول خدمات مختص مقررات پستی می‌شود، مراقبت‌ها و معالجات پزشکی و سایر خدمات مراقبتی، عرضه اعضای بدن انسان، عملیات نهادهای مددکاری اجتماعی، عملیات مربوط به حمایت از کودکان و نوجوانان، خدمات تشکیلات غیر انتفاعی و خدمات فرهنگی و …. تعیین گردیده است.
مبنای محاسبه مالیات بر خدمات و تحویل کالاهای داخلی، توافقی و با توجه به پرداخت‌های ناخالص وصول شده است که پیش از پرداخت مالیات از جمع شدن مالیات جلوگیری می‌کند (خرید‌های مشمول مالیات و مالیات بر گردش کالا و خدمات): هر شخص مشمول مالیات می تواند جمع مبلغ کل پیش پرداخت مالیات ها را از مالیات های ناخالص گردش معاملات خود کسر کند.(اصل تمام مرحله ای نهایی).
قانون بین گردش معاملاتی که معاف از مالیات هستند و آنهایی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شوند تمایز قائل است به گردش معاملات مستثنی شده مالیاتی تعلق نمی‌گیرد. در مورد استثنائات، کسر پیش پرداخت مالیات برای مالیات‌هایی که در به وجود آوردن گردش معامله پرداخت می‌شود، وجود ندارد (‌معافیت ساختگی از مالیات ها) خدماتی که در حوزه های بهداشت، خدمات اجتماعی، تامین اجتماعی، آموزش، آموزش و مراقبت از کودکان و جوانان، فعالیت های فرهنگی، فروش انواع بیمه نامه ها، گردش معامله در حوزه پول و بودجه (به استثنای اداره اموال و امور وصول)، تغییر مالکیت دارائی و اجاره بلند مدت آن، قمار، لاتاری، و انواع دیگر بازی های بخت آزمائی، خدمات ارائه شده از سوی سازمان ها تحت شرایط خاص و فروش تمبرهای پستی داخلی که به همین منظور استفاده می شوند، بویژه از مالیات بر ارزش افزوده مستثنی هستند.
گردش معاملات مربوط به تحویل کالاهای صادراتی، خدمات حمل و نقل برون مرزی و نیز خدماتی که در خارج مورد استفاده قرار می گیرند یا ارزیابی می شوند، از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. کسر پیش پرداخت مالیات برای مالیات هایی مجاز است که برای کالا و خدماتی پرداخت شوند که در ایجاد گردش‌های معاملاتی ضروری هستند.
مالیات در همه مراحل تولید و توزیع مطالبه می‌گردد. به این شکل در اصل کلیه بنگاه‌هایی مشمول مالیات هستند که در تولید، فرآوری و توزیع محصول فعالیت دارند یعنی کارخانه‌ها، شرکت‌های عمده، صاحبان صنایع، فروشندگان جزء و شرکت‌های ساختمانی و یا بنگاه‌هایی که به ارائه خدمات می‌پردازند (سیستم مشمولیت در همه مراحل) علاوه بر این ورود کالا و یا دریافت خدمات از خارج از کشور نیز مشمول مالیات می‌باشد. برای تسویه حساب هر یک از مشمولان مالیاتی با سازمان مالیات بر ارزش افزوده این موارد مورد توجه است:
مؤدی مالیاتی باید تمام خرید و فروش‌های خود را و در صورت لزوم مصرف شخصی خود را در هر دوره مالیاتی اعلام نماید بعد از اعمال کسورات معمول (صادرات، خدماتی که در خارج ارائه می‌گردد فروش در خارج از کشور کاهش بهای خدمات و غیره). باید مالیات بر ارزش افزوده بر اساس نرخ‌های قانونی مالیاتی محاسبه گردد.
برای جلوگیری از مالیات مضاعف، خریدار یا مؤدی مالیاتی می‌تواند مالیات را که از طرف او به فروشنده پرداخت می‌گردد از کل مالیات ناخالص کسر نماید. این کاستن را کاستن مالیات پرداختی می‌نامند کاستن مالیات پرداختی نه تنها شامل خرید کالا و مواد می‌شود بلکه در هنگام خرید لوازم کار و کالاهای سرمایه‌ای نیز انجام می‌شود در مورد عرضه کالاها و خدماتی که در خارج از شمول مالیات بر ارزش افزوده هستند مالیات پرداختی قابل کسر نیست بلکه در مورد عرضه کالاها و خدماتی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده و یا معاف از آن هستند مالیات پرداختی قابل کسر است.
باید شخص مشمول مالیات مبلغ مالیات باقی مانده (مالیات بر میزان کارکرد منهای مالیات پیش پرداخت = بدهی مالیاتی) را به سازمان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نماید مازاد اعتبار مالیاتی به حساب او منظور و یا مسترد می‌شود.
مالیات پرداختی ـ کل مالیات بر میزان کارکرد = مالیات بر ارزش افزوده
این مالیات باید توسط مؤدی مالیاتی به سازمان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت گردد در صورت پرداخت مالیات اضافه (مازاد مالیاتی) این مازاد به حساب مؤدی منظور می‌شود. اگر مالیات پرداختی قابل کسر بیش از مالیات مورد پرداخت باشد، مازاد آن به شخص مشمول مالیات مسترد می‌گردد.
ضمناً به موجب ماده (۶۰) قانون مالیات بر ارزش افزوده سوئیس مالیات وصول شده از واردات بنا به درخواست وی در صورتی که حق کسر مالیات پرداختی محقق نشده باشد و همچنین به شرطی که:

 

 



کالا بدون هیچ گونه تغییر در آن مجدداً صادر شود بدون این که قبلاً در چارچوب قرارداد منتهی به عرضه آن در قلمرو سوئیس به شخص ثالثی واگذار یا از آن استفاده شده باشد

کالایی با وجود استفاده از آن در قلمرو سوئیس به دلیل ابطال معامله مجدداً صادر شود در این صورت استرداد شامل مالیات محاسبه شده بر مابه‌ازای متعلقه بابت استفاده از کالا یا بابت کاهش ارزش کالا (به علت استفاده از آن) یا مالیات بر حقوق گمرکی مسترد نشده نمی‌گردد

استرداد فقط در شرایط زیر پذیرفته می‌شود:

 

 

اگر صادرات مجدد تا پنج سال پس از پایان سال رسمی که طی آن مالیات وصول شده است صورت گیرد

ثابت شود کالایی که مجدداً صادر شده همانند کالایی است که قبلاً وارد شده است

در برخی موارد استرداد منوط به تسلیم اظهارنامه به نحو صحیح و طبق قانون در خارج از کشور است. درخواست استرداد باید در هنگام ترخیص گمرکی کالاهای صادراتی ارائه شود.

سازمان مالیات بر ارزش افزوده دارای سیستم رایانه‌ای ثبت و سیستم رایانه‌ای تصمیم گیری یا اطلاعات مورد نیاز جهت مطالبه و دریافت مالیات است این اطلاعات شامل سوابق تعقیب اداری و قضایی و نیز مجازات‌ها است. سازمان مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند اطلاعات را از سیستم ثبت دریافت و به اداره گمرک ارائه دهد تا جهت مطالبه و دریافت مالیات بر ارزش افزوده اقدام شود. مقررات اجرایی لازم در مورد به کارگیری سیستم ثبت رایانه‌ای و نیز سیستم رایانه‌ای تصمیم گیری، طبقه بندی داده‌های دریافتی، دسترسی به داده‌ها، اجازه پردازش، مدت نگهداری و نیز بایگانی و امحاء داده‌ها و همچنین سازمان اداری مربوطه از طرف مجلس تعیین می‌گردد
ادارات مالیاتی، کانتون‌ها، مناطق و کمون‌ها و نیز سازمان مالیات بر ارزش افزوده به طور متقابل یکدیگر را در انجام وظایف خود حمایت می‌کنند آنها باید اطلاعات کاری خود را به طور رایگان در اختیار یکدیگر قرار داده و اجازه بازدید پرونده را بدهند
ادارات سرپرستی کل ادارات و نهادهای رسمی مستقل و همه ادارات کانتون‌ها و مناطق و کمون‌ها و نیز سازمان‌هایی با وظایف حقوقی ـ عمومی موظف به ارائه اطلاعات به سازمان مالیات بر ارزش افزوده هستند در صورتی که این اطلاعات جهت اجرای قوانین مربوط به مالیات بر ارزش افزوده و نیز مطالبه مالیات حائز اهمیت باشند می‌بایست به طور رایگان ارائه گردند. از ارائه اطلاعات تنها هنگامی می‌توان سرباز زد که با این کار منافع عمده عمومی به خصوص امنیت داخلی و خارجی کشور و یا کانتونها مورد تهدید قرار گیرد.
سازمان مالیات بر ارزش افزوده بر ثبت اشخاص مشمول مالیات و نیز محاسبه مالیات و پرداخت‌های مالیاتی نظارت دارد. باید به این سازمان اجازه دسترسی به دفاتر مالی و حسابداری و نیز سایر مدارک مرتبط داده شود. این موارد در مورد اشخاص ثالث مکلف به ارائه اطلاعات نیز صادق است.
حسابداری266″ />
سازمان مالیات بر ارزش افزوده به لحاظ جایگاه اداری و یا بنا به درخواست شخص مشمول مالیات کلیه تصمیمات مربوط به مطالبه مالیات را اتخاذ می کند به خصوص هنگامی که:
الف ) وضعیت تکلیف مالیاتی و یا میزان مالیات متعلقه مورد اختلاف باشد
ب ) وضعیت یا میزان مطالبات مالیاتی و یا تعهدات مالی مشترک کسر مالیات پرداختی و یا حق دریافت مالیات استردادی مورد اختلاف باشد
ت ) شخص مشمول مالیات و یا شخص با مسئولیت مشترک مالیات را پرداخت نکند
ث ) از سوی شخص مشمول مالیات سایر وظایف قبول نشوند و یا تکالیف ادا نشوند تکالیفی که بر پایه این قانون و یا بر پایه دستورالعمل‌ها و مصوبات ایجاد شده باشند
ج ) برای یک مورد خاص تکالیف پیش پرداخت مالیات، بدهی مالیاتی، حق استفاده از کسر مالیات پرداختی مأخذ محاسبه مالیات، نرخ مالیاتی اعمال شده و یا تعهدات مالی مشترک تشخیص رسمی مورد تقاضا باشد و یا لازم به نظر آید.
اگر مطالبه مالیات، بهره و هزینه‌ اخطاری‌ها بدون جواب بمانند، مراحل اجرایی وصول مالیات به جریان انداخته می‌شود مراحل قانونی ورشکستگی و یا ارثیه به قوت خود باقی است سازمان مالیات بر ارزش افزوده مسئول رفع اعتراض حقوقی می‌باشد و اگر مطالبه مالیات و یا جریمه هنوز به لحاظ قانونی قابل اجرا نباشد و انکار گردد تا هنگام صدور حکم حقوقی ـ‌ اجرایی ترتیب قطعی مراحل حفظ خواهد شد احکام حقوقی اجرایی سازمان مالیات بر ارزش افزوده در مورد مالیات بهره، هزینه‌ها و جرایم همردیف احکام اجرایی دادگاه در مورد اخذ بدهی‌ها و ورشکستگی می‌باشد در این موارد مسئولیت با قاضی کانتون است مطالبه مالیات بدون توجه به آن که در فهرست عمومی و یا در صورتحساب قید گردد پابرجاست.

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 09:17:00 ق.ظ ]