عدم شناخت توانایی های فردی
نداشتن روحیه نوآوری و خلاقیت
نداشتن روحیه کارگروهی
شکل ۱: مدل تحقیق

 

۳-۴٫ فرضیه ­های تحقیق

در این تحقیق با توجه به نوع پژوهش که کاربردی می­باشد، سوالات پژوهش بدین صورت مطرح می­ شود:
۱٫ آیا در بین کارکنان شرکت­های نفتی بی ­تفاوتی سازمانی وجود دارد؟؟
۲٫ میزان بی ­تفاوتی سازمانی بین کاکنان شرکت­های نفتی چقدر است؟
۱٫ عوامل موثر بر بی ­تفاوتی سازمانی شرکت­های چه عواملی هستند؟؟
در ارتباط با سوالات فوق می­توان فرضیه زیر را تعریف کرد:

 

 

در شرکت­های نفتی استان کرمانشاه بی ­تفاوتی سازمانی وجود دارد.

فرضیه های فرعی مربوط به فرضیه فوق عبارتند از:

 

 

عوامل فردی در بی ­تفاوتی سازمانی شرکت­های نفتی تاثیر دارد.

عوامل ساختاری در بی ­تفاوتی شرکت­های نفتی تاثیر دارد.

عوامل انگیزشی در بی ­تفاوتی شرکت­های نفتی تاثیر دارد.

عوامل مدیریتی در بی ­تفاوتی شرکت­های نفتی تاثیر دارد.

۳-۵٫ اهداف تحقیق

هدف اصلی این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر بی ­تفاوتی سازمانی در شرکت­های نفتی غرب کشور می­باشد و اهداف فرعی آن عبارتند از:
۱) اندازه ­گیری بی ­تفاوتی سازمانی
۲) شناسایی عوامل موثر بر بی ­تفاوتی سازمانی

 

۳-۶٫ جامعه آماری

جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می­خواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد (سکاران، ۱۳۸۱). جامعه آماری عبارتست از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک باشند (حافظ نیا، ۱۳۸۲).
جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی کارکنان و مدیران (بجز مدیران عامل) رسمی شرکت­های نفتی استان کرمانشاه می­باشد که دارای سمت سازمانی و شرح وظایف مشخص باشد. این جامعه آماری نیروهای قراردادی و پیمانکاری را شامل نمی­ شود. این شرکت ها عبارتند از:
– شرکت­های خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه غرب (۲۰۰ نفر)،
– شرکت پالایش نفت کرمانشاه (۸۰۰ نفر)
– شرکت نفت و گاز غرب (۷۰۰ نفر)
– شرکت ملی پخش فرآورده ­های نفتی کرمانشاه (۴۰۰ نفر)
– شرکت گاز استان کرمانشاه (۶۰۰ نفر)
در مجموع جامعه آماری شامل ۲۷۰۰ نفر می­باشد (لازم به ذکر است شرکت پتروشیمی بیستون به علت واگذاری به بخش خصوصی از جامعه آماری حذف شده است).

 

۳-۶-۱٫ نمونه گیری

با توجه به اینکه کارکنان شرکت­های نفتی در دو طبقه شغلی ستادی و عملیاتی مشغول به فعالیت می­باشند و شرایط کاری و نوع کار این دو طبقه کاملا با یکدیگر تفاوت دارد. از طرفی دیگر، کارکنان این شرکت­ها در دو گروه رئیس و کارمند فعالیت دارند که از لحاظ سلسله مراتب سازمانی، حدود اختیارات و مزایایی دریافتی با یکدیگر تفاوت دارند. لذا روش نمونه گیری بصورت طبقه ­بندی می­باشد. بطوری که نمونه گیری انجام شده به تناسب تعداد کارکنان هر چهار بخش کارکنان عملیاتی، مدیران عملیاتی، کارکنان ستادی، مدیران ستادی می­باشد.

 

۳-۶-۲٫ حجم نمونه

در این تحقیق برای تعیین حجم نمونه از فرمول زیر استفاده می­ شود و مقدار p برابر ۵/۰ در نظر گرفته می شود زیرا در این حالت واریانس به حداکثر خود یعنی ۲۵/۰ می­رسد. ضریت اطمینان نیز ۹۵ درصد می­باشد. حجم نمونه ۳۵۰ نفر می­باشد.

 

جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

۳-۷ روشها و ابزار گردآوری اطلاعات

گردآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق، از مراحل اساسی تحقیق به شمار می‌رود. معمولاً نوع مسأله تحقیق، روش های گردآوری اطلاعات را مشخص می‌سازد و بیان می‌دارد که محقق اطلاعات مورد نیاز خود را چگونه و از کجا جمع‌ آوری کند. به طور کلی می‌توان روش های گردآوری اطلاعات را به شرح زیر خلاصه کرد:
روش گردآوری اطلاعات

روش کتابخانه‌ای روش میدانی
تصویری فیش جدول نقشه طرحهای ویژه پرسشنامه مصاحبه مشاهده
شکل شماره ۲- روش های گردآوری اطلاعات
در این پژوهش برای بیان مباحث نظری و جمع‌ آوری اطلاعات از هر دو روش میدانی و کتابخانه‌ای (نظری) استفاده شده است. روش مطالعات کتابخانه‌ای عمدتاً برای مطالعه ادبیات موضوع تحقیق و بررسی پیشینه تحقیق و همچنین مطالعه دیدگاه هایی که راجع به موضوع مورد تحقیق وجود دارد، استفاده شده است. لذا با مراجعه به منابع کتابخانه‌ای شامل کتب، نشریات، پایان نامه‌ها و رساله‌ها و جستجو در پایگاه های الکترونیکی، ادبیات موضوع مورد مطالعه قرار گرفت و فصل دوم تحقیق به رشته تحریر درآمد.
در این تحقیق برای جمع­آوری اطلاعات از دو پرسشنامه به شرح ذیل استفاده شده است:
الف) پرسشنامه­ بی ­تفاوتی سازمانی:
در این پژهش از مدل ارائه شده توسط دانایی­فرد و همکاران برای اندازه ­گیری بی ­تفاوتی سازمانی استفاده شده است. واقع آنها بی ­تفاوتی سازمانی را به ابعاد زیر تقسیم می­ کنند: بعد بی ­تفاوتی نسبت به مدیر، بی ­تفاوتی نسبت به سازمان، بی ­تفاوتی نسبت به ارباب رجوع، بی ­تفاوتی نسبت به همکار و بی ­تفاوتی نسبت به کار. که این ابعاد با بهره گرفتن از پرسشنامه سنجش بی ­تفاوتی سازمانی اندازه ­گیری می­شوند. در این پرسشنامه بعد بی ­تفاوتی نسبت به مدیر شامل ۱۰ سوال، بی ­تفاوتی نسبت به سازمان شامل۶ سوال، بی ­تفاوتی نسبت به ارباب رجوع شامل ۶ سوال، بی ­تفاوتی نسبت به همکار شامل ۴ سوال و بی ­تفاوتی نسبت به کار شامل ۷ سوال می­باشد.
بی ­تفاوتی نسبت به مدیر: شامل رفتارهایی از سوی کارکنان می­ شود که در این حالت کارکنان برای قبول مسولیت بیشتر، از اظهار نظر درباره توانایی­های خودشان خودداری می­ کنند، مدیر را از روند کار خود مطلع نمی­ کنند، بعضی وقت­ها خواسته­ های مدیر را از عمد به تعویق می­اندازد و یا گاهی اوقات برای فرار از پاسخ­گویی به دروغ­های مصلحتی متوسل می­شوند.
بی ­تفاوتی نسبت به ارباب رجوع: دراین نوع بی ­تفاوتی کارکنان، خدمات به ارباب رجوع را به زمان معینی در ساعات اداری محدود می­ کنند، مثلا خدمات تا ظهر، اغلب پاسخ ارباب رجوع را به صورت تلفنی نمی­ دهند و آنها را به حضور در سازمان وادار می­ کنند و گاهی وقتها با پرخاشگری با ارباب رجوع رفتار می­ کنند.
بی ­تفاوتی نسبت به همکار: کارکنان در این نوع بی ­تفاوتی، درکارهای گروهی همکاری لازم را ندارند، به کارهای همکاران به عنوان خودشیرینی نسبت به مدیر نگاه می­ کنند، از برقراری رابطه دوستی با دیگران خودداری می­ کنند و کارهای دیگران را کوچک و ضعف­های آن­ها را بزرگ می­ کنند.
بی ­تفاوتی نسبت به کار: این نوع بی ­تفاوتی کارکنان، در کارهای محوله دقت لازم را ندارند، وظایف خود را با جدیت پیگیری نمی­ کنند، تمایلی به نوآوری و خلاقیت در کارها ندارند و کار سازمان از نظر آن­ها بی ارزش و کم فایده است.
بی ­تفاوتی نسبت به سازمان: از آنجایی که در مورد این نوع از بی ­تفاوتی قبلا بحث شده است، از پرداختن به آن صرفه نظر می­کنیم. این عوامل در شکل زیر به طور خلاصه نشان داده شده است.
بی ­تفاوتی نسبت به مدیر: شامل رفتارهایی از سوی کارکنان می­ شود که در این حالت کارکنان برای قبول مسولیت بیشتر، از اظهار نظر درباره توانایی­های خودشان خودداری می­ کنند، مدیر را از روند کار خود مطلع نمی­ کنند، بعضی وقت­ها خواسته­ های مدیر را از عمد به تعویق می­اندازد و یا گاهی اوقات برای فرار از پاسخ­گویی به دروغ­های مصلحتی متوسل می­شوند.
بی ­تفاوتی نسبت به ارباب رجوع: در این نوع بی ­تفاوتی کارکنان، خدمات به ارباب رجوع را به زمان معینی در ساعات اداری محدود می­ کنند، مثلا خدمات تا ظهر، اغلب پاسخ ارباب رجوع را به صورت تلفنی نمی­ دهند و آنها را به حضور در سازمان وادار می­ کنند و گاهی وقتها با پرخاشگری با ارباب رجوع رفتار می­ کنند.
در هر دو پرسشنامه از طیف لیکرت استفاده شده است. پایایی بدست آمده برای پرسشنامه اندازه ­گیری بی ­تفاوتی سازمانی ۹۳۷/۰ بوده است و روایی آن با بهره گرفتن از نظرکارشناسان مورد تایید قرار گرفته است (دانایی­فر، ۱۳۸۹). همچنین روایی این پرسشنامه در پژوهش­های متعدد به اثبات رشیده است. لذا این پرسشنامه استاندارد می باشد و نیازی به بررسی روایی مجدد آن نمی ­باشد. برای اندازه ­گیری پایایی این پرسشنامه ابتدا پرسشنامه بین یک نمونه ۳۰ نفری از کارکنان شرکت­های نفتی توزیع و پاسخ نامه­ها جمع آوری گردید. داده ­های حاصله با بهره گرفتن از از طرریق آلفای کرونباخ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مقدار ۸۳۷/۰ بدست آمد که معرف پایایی مطلوب است.
ب) پرسشنامه­ عوامل موثر بر بی ­تفاوتی سازمانی. این پرسشنامه با بهره گرفتن از مدل تحقیق طراحی شده است. در این پرسشنامه برای جلوگیری از سوگیری هنگام پاسخدهی، روایی و پایایی آن سنجیده شده است.
برای تعیین پایایی این پرسشنامه ابتدا بین ۳۰ نفر از نمونه مقدماتی توزیع شد و پایایی بدست آمده ۷۷/۰ می­باشد که این پرسشنامه از پایایی لازم برخوردار است. همچنین برای اعتیاریابی پرسشنامه طراحی شده، در اختیار ۷ نفر از جبرگان قرار گرفت و روایی آن تایید شده است.

 

۳-۸٫ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

در این تحقیق برای اندازه ­گیری بی ­تفاوتی سازمانی از آزمون آماری T-test با بهره گرفتن از نرم افزار آماری Spss استفاده میشود و برای تعیین کدام بعد بی ­تفاوتی در شرکت­های نفتی بیشتر است از آزمون آماری تحلیل واریانس استفاده می­ شود.
برای تحلیل پرسشنامه دوم (عوامل موثر بر بی ­تفاوتی سازمانی) از آموس گرافیک (یا تحلیل ساختاری) استفاده میشود.
در هر دو پرسشنامه از طیف لیکرت به شرح ذیل استفاده شده است.

 

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:11:00 ب.ظ ]