روش تحقیق ازجهت هدف

این تحقیق ازجنبه هدف کاربردی بوده وبا بهره گرفتن ازروش ها ومدل موجود می توان در راستای بهبود وضعیت سایر سازمانها و شرکت های پذیرفته شده در بورس، استفاده نمود.

 

روش تحقیق ازنظر روش استنتاج

ازنظر روش استنتاج این تحقیق ازنوع توصیفی می باشد وجامعه آماری شرکتهای پذیرفته شده دربورس درطی سالهای ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۱ مورد بررسی قرارخواهند گرفت .

 

روش تحقیق ازنظر طرح تحقیق

ازنظر طرح کلی تحقیق، این تحقیق ازنوع پس رویدادی (استفاده اراطلاعات گذشته ) بوده واطلاعات مالی شرکت های مذکور ازسال ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۱ مورداستفاده قرارخواهد گرفت .

 

جامعه آماری

جامعه آماری عبارت است از مجموعهای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. در تحقیق حاضر ، با توجه به موضوع و کاربرد آن، جامعه مورد تحقیق این تحقیق، شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده بازار سرمایه ایران است که از سال ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۱ در بورس فعال بوده اند. لازم به ذکر است تقریبا تعداد کل شرکت های بورسی تا پایان سال مالی ۱۳۹۱ برابر ۵۲۷ شرکت می باشد که در تابلوی اصلی نمایش داده می شوند.

 

قلمرو موضوعی، زمانی و مکانی تحقیق

 

قلمرو موضوعی

قلمرو موضوعی این تحقیق ارزیابی رابطه بین مسئولیت اجتماعی و کیفیت گزارشگری مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

قلمرو زمانی

قلمرو زمانی تحقیق در طی دو سال است.

 

قلمرو مکانی

قلمرو مکانی در این تحقیق شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که در صنایع مختلف فعالیت دارند، مورد بررسی قرار می گیرد.

 

حجم نمونه و روش نمونه گیری

پس از انتخاب موضوع تحقیق و بیان مسئله،یکی از تصمیمیات مهمی که در پیش روی هر تحقیقگری قرار دارد انتخاب نمونه است، نمونه ای که باید نماینده جامعه ای باشد که تحقیقگر قصد تعمیم یافته های تحقیق خود به آن جامعه را دارد.نمونه بخشی از جامعه تحت بررسی است که با روشی که از پیش تعیین شده است انتخاب می‌شود. به قسمی که می‌توان از این بخش ، استنباط هایی درباره کل جامعه بدست آورد انتخاب تعدادی از افراد٬ حوادث٬ و اشیاء از یک جامعه تعریف شده به عنوان نماینده آن جامعه اولین قدم در نمونه گیری تعریف جامعه مورد نظر است و هدف نوعی نمونه گیری است که تمام افراد جامعه جهت انتخاب شدن شانس برابر داشته باشند.

 

تعیین حجم نمونه

برای تعیین حجم نمونه از فرمول حجم جامعه معلوم و متناهی ، بصورت زیر استفاده می شود:

 

بر اساس مطالب بالا تعداد حجم نمونه ممکن برابر ۱۱۷ شرکت در هر سال یا ۲۳۴ سال-شرکت می باشد. طبق قضیه حد مرکزی هرگاه حجم نمونه بالای ۳۰ یا حداقل ۳۰ مورد باشد، توزیع نمونه نرمال خواهد بود و می توان از این لحاظ کفایت نمونه را تایید کرد.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

روش نمونه گیری

در این تحقیق تعداد ۱۱۷ شرکت، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب می شوند.

 

روش گردآوری داده و کاربرد آنها

دو روش برای گردآوری داده ها وجود دارد که عبارتند از داده های اولیه و داده های ثانویه. در این تحقیق از روش داده های ثانویه استفاده شده است.

 

 

داده های اولیه: به داده های دست اول اشاره دارد زیرا برای هدف تحقیق حاضر جمع آوری شدهاند. این نوع از داده ها اغلب به یافتن پاسخ های مناسب برای پرسش های تحقیق کمک میکند.

داده های ثانویه: به اطلاعات جمع آوری شده توسط دیگران برای اهداف خاصی که با اهداف تحقیقگری که از همان داده ها استفاده می کند، متفاوت است. این نوع از داده ها را می توان داده های دست دوم نیز نامید زیرا آنها برای یک هدف خاص جمع آوری نشده اند بلکه برای تحقیقگران زیادی در زمان های مختلف می تواند مهم باشد. داده های ثانویه را می توان از منابع داخلی و خارجی جمعآوری نمود. منابع داخلی عبارتند از داده های جمعآوری شده از کارکنان، عرضه کنندگان و غیره. منابع خارجی شامل جمعآوری داده از مقاله ها، کتاب ها و تحقیق ها و … منتشر شده می باشند. این نوع از داده ها را همچنین می توان از منابع آنلاین که شامل صفحات وب سازمان های دولتی، شرکت ها، سمینارها و غیره می شود،جمعآوری نمود. بنابراین داده های ثانویه موجب صرفه جویی در زمان و هزینه شده و در درک بهتر موضوع و توضیح مسئله تحقیق و تعیین حدومرز بحث کمک می کند. همه این ها بدین دلیل است که این داده ها در حال حاضر در دسترس هستند و تقریبا در هر زمان که مورد نیاز باشد می توان از آن استفاده نمود. داده های ثانویه این تحقیق از کتاب ها و مقاله های موجود بدست آمده است.

کلیه اطلاعات مالی مورد استفاده در این تحقیق از صورت های مالی منتشر شده شرکت ها بدست می آید. در نتیجه داده های این تحقیق از نوع داده های ثانویه بشمار می آیند.

 

کیفیت ابزار اندازه گیری تحقیق

پایایی به این موضوع اشاره می کند که تکنیک های جمع آوری داده ها یا فرایندهای تحلیل تا چه اندازه یافته های پایداری به بار می آورد.
در این تحقیق از روایی یا اعتبار محتوایی استفاده می گردد و به منظور دستیا بی به درجه بالایی از اعتبار محتوایی ، تعاریف به کار رفته در مدل نظری بر اساس مرور ادبیات موضوع انجام گرفته و همچنین متغیرهای تحقیق نیز با مطالعه تحقیق های قبلی خارجی و زمینه های قبلی مطالعاتی در رشته حسابداری و کتاب های حسابداری انتخاب شده در تحقیق ، می تواند از روایی لازم برخوردار باشد .
حسابداری
با توجه با این که تعداد شرکت های مورد بررسی زیاد است و نیز شرکت هایی انتخاب شده که اطلاعات آن ها در طول دوره مورد نظر کامل بوده و حسابرسی شده می باشد، پایایی یا قابلیت اعتماد تحقیق نیز از درجه بالایی بر خوردار است .

 

مدل تحقیق

در این قسمت مدل ریاضی تحقیق و رابطه بین متغیرها تشریح می شود:

 

مدل ریاضی تحقیق

مدل ریاضی تحقیق بصورت زیر می باشد:

 

 

 

 

 

 

 

رابطه کلی Y=F(x)

متغیرها:
: مسئولیت اجتماعیX
کیفیت گزارشگری مالی:Y

 

دسته بندی متغیرها:

متغیر وابسته Y
متغیر مستقل X

 

تعریف رابطه بین متغیرها

با توجه به مطالب بالا مدل ریاضی تحقیق بصورت زیر می باشند.
QFR=C(1)+C(2)*CSR
که در آن نام گذاری متغیرها در معادلات فوق در جدول آورده شده است.
جدول ‏۳-۱: نام گذاری متغیرها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محفو

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 09:25:00 ق.ظ ]