۱۰-در سال ۱۳۴۶ – صنعت تولید غذای دام در ایران پا گرفت و کارخانه غذای طیور توسط وزارت کشاورزی در سعید آباد کرج تاسیس گردید و مقارن با آن، کارخانجات بزرگ نظیر پارس، پرویمی، دانه داران و غیره در رشته تولید صتعنی غذای دام و طیور به فعالیت پرداختند.
۱۱-در سالهای ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۴ – مجنمع های بزرگ مرغداری توسط بخش دولتی و خصوصی تاسیس و شروع به فعالیت و بهره برداری نمودند. از جمله در سال ۱۳۵۱ شرکت ماکیدان با ظرفیت تولید ۸ هزار تن تخم مرغ و ۲۴۰۰ تن گوشت مرغ و ۲۲۶۳۰۰۰ تن خوراک مرغ و در سال ۱۳۵۳ مجتمع عظیم سیمرغ برای تولید گوشت مرغ، تخم مرغ و غذای مرغ مجهز به تشکیلات مرغ مادر ، جوجه کشی و تولید جوجه یکروزه و تشکیلات کشتارگاه و سردخانه در تهران و اصفهان و کرمان و یزد و خراسان به صورت مجموعه ای زنجیره ای به فعالیت پرداخت، به طوری که بصورت یکی از مؤسسات منحصر بفرد در خاورمیانه در آمد. در سال ۱۳۵۴ مجتمع برکت در اطراف تهران با ظرفیت ۶۰۰ هزار مرغ مادر و ۶۲ دستگاه ماشین جوجه کشی و تولید ۵۰ میلیون جوجه در سال بوجود آمد. در همین سالها، مجتمع های مزبور هر یک دارای گله های مرغ مادر، کارخانجات جوجه کشی، مزارع پرورشی و بالاخره تاسیسات کشتارگاه و سردخانه و کادر فنی و علمی قوی و بصورت مجموعه ای خود کفا در صنعت مرغداری ایران به فعالیت پرداختند.
۱۲-در سال ۱۳۵۵- کشتارگاه و تشکیلات بسته بندی و ذخیره تخم مرغ پردیس کرج با ظرفیت تولید ۴۵ تن گوشت مرغ در روز و ذخیره ۶۰ تن تخم مرغ بوجود آمد و بدین ترتیب، قدم اساسی در مورد رفع نارسایی مارکتینگ تولیدات طیور برداشته شد.
۱۳-در سال ۱۳۵۶- برای اولین بار، اجداد تخمی توسط شرکت مرغک وارد ایران گردید و مورد بهره برداری قرار گرفت و بدین ترتیب قسمتی از گله های مرغ مادر تخمی در ایران تولید گردید و گامی دیگر در جهت خودکفایی برداشته شد.
۱۴-در سال ۱۳۵۸ – تعداد زیادی از نشکیلات بزرگ و مجتمع های مرغداری بخش خصوصی مصادره و در اختیار دولت یا بانک ها و نهادها قرار داده شد. بطوری که امروزه دولت و بانکها و نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان و بنیاد شهید دارای تشکیلات عظیم مرغداری هستند و نقش مهمی را در تولیدات طیور در ایران دارا می باشند.
۱۵-در سال ۱۳۶۱ – تشکیلات تولید لاین های گوشتی توسط وزارت کشاورزی در بابل کنار مازندران شروع به فعالیت نمود. این طرح در سال ۱۳۷۰ به بهره برداری رسیده و باید مملکت را از نظر تولید گله های مرغ اجداد و مرغ مادر گوشتی خودکفا نماید.
۱۶-در سال ۱۳۶۲ – مجتمع پرورش مرغ اجداد گوشتی در موسسه زیاران وابسته به وزارت کشاورزی در نزدیک قزوین بوجود آمد و به صورت رضایت بخشی به فعالیت پرداخت و در سال ۱۳۷۰ تشکیلات دیگری به منظور پرورش مرغ اجدا د گوشتی در تبریز بوجود آمد و در سال ۱۳۷۱ به بخش خصوصی نیز اجازه فعالیت در زمینه پرورش اجداد گوشتی داده شد.
۲-۲- وضعیت صنعت دام و طیور کشور[۱۰]
با توجه به فعل و انفعالات بازار جهانی، افزایش تقاضا به دلیل افزایش جمعیت، بروز پدیده خشکسالی در اکثر مناطق جهان، شیوع بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان طی سه سال گذشته و کاهش تولیدات جهانی منابع غذایی، افزایش کم سابقه قیمت محصولات ، کالاها و نهاده های بخش کشاورزی، دو صنعت مهم و راهبردی دامپروری و پرور ش طیور کشور با چالش ها ، آسیب ها و تهدیدات جدی مواجه ساخته و به تبع آن تمامی دامداران و مرغداران به عنوان تولیدکنندگان این زیربخش مهم اقتصادی جامعه با کمبودهای فراوان مالی، پشتیبانی و تولیدی مواجه شده اند . این روند همچنین منجر به بروز آسیب های اقتصادی و اجتماعی در دو سوی محور تولیدکننده مصرف کننده و در نهایت افزایش قیمتها و نارضایتی عمومی در سطح جامعه شده است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و کار گروه امور دام این کمیسیون با درک این واقعیت و دریافت نگرانی های عمومی مردم عزیز میهن اسلا می و جمع بندی مجموعه نظرات تولیدکنندگان این دو صنعت و همچنین بررسی سیاست ها و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی سیاستگذاری در تولید و همچنین متولی تنظیم بازار مواد پروتئینی (گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ) در سراسر کشور، اقدام به ورود به این موضوعا ت کرده و با برگزاری جلسات کارشناسی همه جانبه با حضور نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و مدیر عاملان کلیه اتحادیه های تولیدکنندگان و صنایع دام و طیور سراسر کشور و اتحادیه های مرکزی و اخذ دیدگاه های آنان، علل و عوامل بروز نابسامانی ها و چالش ها و نحوه برون رفت از این شرایط و ایجاد شرایط سالم و پایدار در عرصه تولید و بازار مصرف را جمع بندی کرده و خاطر نشان ساخته است که اگر واقع گرایی، تفکر اقتصادی، برنامه ریزی های بلندمدت و کلان نگر، قانون گرایی، تولیدکننده دولت » مشتری مداری و برقراری عدالت در سیاستگذار ی ها و اقدامات چرخه حاکم نشود، روند معیوب فعلی ، آشفتگی موجود در بازار تولید و مصرف را تداوم « مصرف کننده خواهد بخشید و اگر این موارد به صورت جدی در همه فرایند های طراحی شده عملی شود، به سرعت شاهد اصلاح ساختار و ایجاد عقلانیت و ثبات در عرصه تولید و مصرف خواهیم بود . آنچه در سطور آتی نگاشته شده است، نتایج این بررسی ها به صورت اجمال و همچنین ارائه راهکارهای تفاهم شده در جلسات کارشناسی است.
عکس مرتبط با اقتصاد
مرغداران در سال ۱۳۶۳ موظف بودند که در ازای دریافت هر قطعه جوجه یک روزه به قیمت ۴۶ ریال ۲/۵ کیلوگرم دان به قیمت هر کیلو ۴۵ ریال، در ۶ هفته و پس از کسر۸/۵ درصد تلفات، ۱/۱۵۰ کیلوگرم گوشت مرغ تحویل دولت بدهند. در سال ۱۳۷۵ سیاست آزادسازی گوشت مرغ و تخم مرغ به تصویب شورای اقتصاد رسید.
۲-۲-۱-وضعیت موجود
زیربخش دام و طیور حدود ۳۱ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی و حدود ۴/۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است . از سال ۱۳۳۳ برای اولین بار با واردات تعدادی جوجه و تخم مرغ از نژادهای اصلاح شده، شالوده فعالیت صنعت مرغداری به شیوه نوین در کشور بنیان گذاری شد . بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، توزیع گوشت مرغ تحت عنوان یارانه ای و با کالابرگ آغاز شد .
درحالی که در سال ۱۳۶۹ مصرف سرانه گوشت قرمز حدود دو برابر مصرف سرانه گوشت مرغ بود، شرایط به گونه ای پیش رفت که در سال ۱۳۷۹ این معادله عوض شد و مصرف گوشت مرغ بر گوشت قرمز پیشی گرفت. مهم ترین استان های تولیدکننده گوشت مرغ به ترتیب مازندران، خراسان، فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی، مرکزی و ت ه ران هستند که حدود ۵۰ درصد تولید کشور را برعهده دارند.
تولید گوشت مرغ صنعتی در جهان نیز در سال ۲۰۰۷ به ۸۶ میلیون و ۱۷۰ هزار تن رسید ه است. جداول زیر، میزان تولید گوشت مرغ و همچنین میزان سرانه مصرف را در کشورهای منتخب نشان می دهد:
جدول ۱٫ سرانه مصرف گوشت مرغ در سال ۲۰۰۷ در کشورهای منتخب (کیلوگرم)

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آمریکا هنگگنگ برزیل نیوزیلند ایران روسیه اتحادیه اروپا چین فیلیپین مصر اندونزی هندوستان
۳/۴۶ ۳۹ ۵/۳۶ ۶/۳۵ ۸/۲۰ ۷/۱۶ ۴/۱۶ ۱/۸ ۶/۷ ۵/۶ ۳ ۸/۱

Source: Food and Agriculture Organization.
جدول ۲٫ میزان تولید گوشت مرغ در سال ۲۰۰۷ در کشورهای منتخب (هزار تن)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محفو

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 09:01:00 ق.ظ ]