باسمهتعالی
دانشگاه مازندران
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته الهیات؛ گرایش علوم قرآن و حدیث
عنوان:
تحلیل نامهی امام علی (ع) به حارثهمدانی
استاد راهنما:
محمدتقی اسماعیل پورمعلم
استاد مشاور:
سیدعلی اکبرربیع نتاج
نگارش:
مریم جعفری
بهمن ۱۳۹۳
سپاس
سپاس بیکران پروردگار یکتا را که هستیمان بخشید و به طریق علم و دانش رهنمونمان شد و به همنشینی رهروان علم و دانش مفتخرمان نمود؛
از استاد ارجمند جناب آقای دکتر محمدتقی اسماعیل پورمعلم که به عنوان استاد راهنما، با راهنمایی های کارساز، دقیق وسازنده خویش، یاریگر نگارنده بودند، کمال قدردانی و سپاس را مینمایم؛ نیز از راهنماییها و پیشنهادات استاد محترم مشاور، آقای دکتر سیدعلی اکبرربیع نتاج که بنده را قرین لطف خویش نمودند، قدردانی مینمایم؛
و همچنین از تمامی عزیزانیکه در مراحل مختلف این پژوهش، راهنما و یاریگر نگارنده بودند، بسیار متشکر و سپاسگزارم.
تقدیم
تقدیم به پدر و مادرم
دو اسطوره ی صبر و شکیبایی و نماد عشق و فداکاری
فرشتگانی که وجودشان را بی منت وقف وجودم کرده اند…….
چکیده
در پروژهی حاضر، تحلیل نامهی امیرمؤمنان امام علی (ع) خطاب به حارث همدانی (نامه ۶۹ نهج البلاغه) مورد بررسی قرار گرفته است. با بررسی و تحقیق در این سخن امام علی (ع) میتوان فهمید که این نامه، یک منشور اخلاقی است؛ و میتوان چنین برداشت کرد: اگر چه امام از اخلاق تعریف خاصی ارائه نکرده اند؛ اما مؤلفه هایی را که برای رسیدن به خلق و خوی نیک و ایدهآل نیاز است به خوبی و به نحو جامع تدوین کرده اند؛ هدف این نوشتار آن است که بتوانیم گوشه ای ازمؤلفه های اخلاق،تزکیه نفس وهمچنین ارتباط تنگاتنگ قرآنکریم در سخنان حضرت علی (ع) را نشان بدهیم. مهمترین نتیجه این تحقیق آن است که اهل بیت از جمله حضرت علی (ع) نه تنها خود الگویی از اخلاق اسلامی بودند؛ بلکه همواره و در همه حالات امت مسلمان را به این مهم توصیه می کردند و اخلاق نیک و اسلامی را در داشتن نفس مطیع مؤثر میدانستند.
مهمترین محورهای نامهی ۶۹ نهج البلاغه که موردتحلیل و بررسی قرار گرفت عبارتند از:
الف: آموزههای اخلاق فردی کارگزار: تمسک به قرآن و تصدیق داستان زندگی گذشتگان در قرآن و عبرت گرفتن از آنها، به یاد مرگ و زندگی پس از مرگ بودن، انجام ندادن کارهایی که موجب شرم هنگام آشکار شدن می شود ،پرهیزاز خودخواهی ، پرهیز از افراط در سوءظن و حسنظن، شکرگزاری و اظهار و آشکار کردن نعمتهای الهی، پرهیز از امور بیهوده و لغو، دوری از محل حضور شیطان مثل بازار و گذرگاههای عمومی و… است.
ب: آموزههای اخلاق اجتماعی کارگزار: کظم غیظ و پرهیز از خشم و غضب، بردباری و مدارا به هنگام قدرت، عفو و بخشش،حفظ آبرو، توصیه به شهرنشینی که موجبات رشد و پیشرفت را فراهم می کند و محل اجتماع مسلمانان است، اهمیت دادن به نماز جمعه که علاوه بر بعد عبادی دارای ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
ج: رفق و مدارا با نفس: فریب دادن واداشتن نفس به عبادت، مدارا با نفس وپرهیز از زور و اکراه با آن و طریقه صحیح برخورد بانفس است.
واژگان کلیدی: امام علی، حارث همدانی، تحلیل، صفات، مؤمن
فهرست مطالب
صفحه عنوان
فصل اوّل:کلیات………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۱
۱-۱-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۲
۱-۲-سؤالات پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۴
۱-۳-فرضیات پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۵
۱-۴-پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۵
۱-۵-حدود پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۵
۱-۶-روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………۵
۱-۷-اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۶
۱-۸-امتیاز پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………۶
فصل دوّم: مبانی نظری تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………۷
۲-۱-گردآوری نهج البلاغه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۹
۲-۲-انگیزه تألیف………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۰
۲-۳-تبویب نهج البلاغه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………۱۰
۲-۴-وجه نامگذاری نهج البلاغه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۱
۲-۵-ویژگی های نهج البلاغه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………۱۱
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
۲-۶-نهجالبلاغه از منظر فرزانگان……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۲
۲-۷-موضوع و محتوای نهج البلاغه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۴
۲-۷-۱-محور های سه گانه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۴
۲-۸-آشنایی با مخاطب نامه ۶۹ نهج البلاغه و شأن صدور این نامه………………………………………………………………………………………………….۱۷
فصل سوّم: آموزه های اخلاقی کارگزار……………………………………………………………………………………………………………….۱۹
۳-۱- اخلاق فردی کارگزار………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۲۰
۳-۱-۱-تعریف اخلاق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۲۰
۳-۱-۱-۱-اخلاق در لغت……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………۲۰
۳-۱-۱-۲-اخلاق در اصطلاح……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۲۰
۳-۱-۲-بزرگ شمردن و گرامی داشتن نام خدا و پرهیز از قسم دروغ………………………………………………………………………………………………۲۱
۳-۱-۳-تمسک به قرآن و عمل به آن ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….۲۶
۳-۱-۴-عبرت گرفتن از زندگی گذشتگان در قرآن……………………………………………………………………………………………………………………………۲۸
۳-۱-۵-یاد مرگ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۳۲
۳-۱-۶-آثار یاد مرگ…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۳۳
۳-۱-۷-پروا در خلوت ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۳۵
۳-۱-۸-پرهیز از خودخواهی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۳۷
۳-۱-۹-پرهیز از کفران نعمت ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………۴۰
۳-۱-۱۰-شکرگذاری، افزایش نعمت…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۴۳
۳-۱-۱۰-۱-شکرگذاری و افزایش نعمت………………………………………………………………………………………………………………………………………..۴۳
۳-۱-۱۰-۲-توصیه به شکر……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۴۵
۳-۱-۱۰-۳-نمودار کرئن اثر نعمت…………………………………………………………………………………………………………………………………………………۴۶
۳-۱-۱۱-اطاعت از خدا……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۵۰
۳-۱-۱۲-پرهیز از دوستی با کم خردان……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۵۲
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:30:00 ق.ظ ]