۳-۲-۲روش تحقیق بر اساس نحوه گرد‌آوری داده‌ها
تحقیق حاضر بر اساس چگونگی بدست‌آوردن داده‌های مورد نیاز، توصیفی(غیر آزمایشی) می‌باشد. تحقیق توصیفی به مجموعه روش هایی اطلاق می گردد که هدف آنها توصیف شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. یکی از اهداف تحقیق توصیفی شناخت بیشتر شرایط موجود و کمک کردن به تصمیم گیرندگان در فرایند تصمیم گیری می باشد.
تحقیق توصیفی خود به‌دسته‌ های مختلف از جمله، پیمایشی، همبستگی، اقدام‌پژوهی، بررسی موردی و تحقیق پس- رویدادی تقسیم می‌شود که به بررسی توزیع و ویژگی‌های جامعه‌آماری پرداخته و ماهیت شرایط موجود و رابطه بین رویداد‌ها را بررسی می‌کند.
این تحقیق جزء تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. در تحقیق همبستگی که یکی از روش‌های تحقیقات توصیفی به‌شمار می‌رود رابطه میان متغیر‌ها بر اساس هدف تحقیق تحلیل می‌گردد. تحقیقات همبستگی را می‌توان بر‌حسب هدف به‌سه دسته تقسیم کرد:
الف: مطالعه همبستگی دو‌متغیری(با هدف بررسی دو‌به‌دوی متغیر‌ها)
ب: تحلیل رگرسیون(با هدف پیش‌بینی تغییرات یک یا چند متغیر ملاک با توجه به تغییرات پیش‌بین)
ج: تحلیل ماتریس همبستگی یا کوواریانس (با هدف بررسی کلی مجموعه همبستگی‌های متغیر‌های مورد بررسی به منظور‌هایی چون تحلیل عاملی و مدل معادلات ساختاری)(سرمد و دیگران، ۱۳۸۴، ۹۶-۹۱).
۳-۳ جامعه‌آماری
تشخیص جامعه‌آماری در تحقیق بسیار اهمیت دارد زیرا با بهره گرفتن از جامعه‌آماری حجم نمونه بدست آمده و نهایتا تجزیه و تحلیل‌های آماری بر اساس نمونه انجام می‌گیرد. درحقیقت نمونه دارای خصوصیات جامعه آماری است و درک رفتار جامعه بر پایه اطلاعات بدست آمده از نمونه می‌باشد بنابراین در انجام هر تحقیقی مشخص کردن جامعه ‌آماری یکی از ضروریات می‌باشد زیرا بایستی محقق حوزه کاری خود را از پیش بداند تا بتواند در مورد آن به گرد‌آوری اطلاعات و داده‌های مورد نیاز برای بررسی و تحلیل بپردازد. با این کار در وقت و هزینه صرفه‌جویی خواهد شد. در تحقیق حاضر جامعه آماری شامل کارکنان اتحادیه صادر کنندگان خشکبار ایران است که تعداد آن ۷۳ نفر می باشد.
۳-۴ روش نمونه گیری و حجم نمونه
نمونه آماری عبارت است از تعداد محدودی از آحاد جامعه که بیان‌کننده ویژگی‌های اصلی جامعه آماری باشند(خاکی، ۱۳۸۷، ۱۵۸).
روش نمونه گیری در این تحقیق نمونه گیری تصادفی ساده خواهد بود و فرمول مورد استفاده در این تحقیق فرمول کوکران (Cochran ) در نظر گرفته شده است.
از طریق فرمول کوکران ذکر شده در زیر حجم نمونه محاسبه خواهد شد.
در فرمول فوق معمولاٌ؛ حداکثر خطای مجاز () معادل ۰۵/۰، ضریب اطمینان ۰٫۹۵،=۱٫۹۶ وN برابر حجم جامعه در نظر گرفته می‌شود. مقدار P برابر با ۵/۰ در نظر گرفته می‌شود، زیرا اگر ۵/۰ P= باشد، n حداکثر مقدار ممکن خود را پیدا می‌کند و این امر سبب می‌شود که نمونه به حد کافی بزرگ باشد.
با توجه به اینکه حجم جامعه ما ۷۳ نفر می باشد حجم نمونه ماتقریباً ۶۱ نفر خواهد بود.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

۳-۵قلمرو تحقیق

الف: قلمرو مکانی: در این تحقیق کارکنان اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران را مورد مطالعه قرار میدهیم.
ب: قلمرو زمانی: پژوهش پیش رو از حیث زمانی با توزیع پرسشنامه در بهمن ماه سال ۹۲ انجام خواهد گرفت.
ج: قلمرو موضوعی: همانطور که مکرراً اشاره شد پژوهش حاضر از منظر موضوعی به بررسی یک مدل چرخش شغلی در بین کارکنان و عملکرد آن ها می پردازد و در صدد آن است که با ارائه یک مدل مناسب بتواند به افزایش عملکرد کارکنان بیانجامد.
۳-۶جمع‌ آوری اطلاعات
۳-۶-۱ روش و ابزار جمع آوری داده ها
مهمترین روش‌های گرد‌آوری اطلاعات در این تحقیق به‌شرح زیر است:

 

 

مطالعات توصیفی: در این قسمت برای گرد‌آوری و تدوین ادبیات مربوط به موضوع و بررسی سوابق تحقیق از روش کتابخانه‌ای استفاده شده است. بدین منظور از کتب و مقالات موجود در کتابخانه‌ها و سایت‌های اینترنتی استفاده شده است.

تحقیقات میدانی: بطور کلی هر مطالعه علمی بزرگ یا کوچکی که روابط را بطور نظام‌یافته دنبال می‌کند، فرضیه‌ها را بیازماید و غیر‌آزمایشی باشد و در شرایط زندگی واقعی مانند جوامع محلی، مدارس، کارخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات اجرا گردد. مطالعه میدانی تلقی می‌شود در روش‌ میدانی یکی از متداول‌ترین ابزار جمع‌ آوری اطلاعات پرسشنامه است(خاکی، ۱۳۸۷، ۲۴۲، ۲۱۶).

برای جمع‌ آوری داده‌ها، روش‌های متعددی وجود دارد و اغلب برای کسب اطلاعات در یک تحقیق بیش از یک روش بکار گرفته می‌شود. در این پژوهش داده‌ها به روش میدانی جمع‌ آوری شده است. در روش میدانی، پرسشنامه یکی از متداولترین طرق جمع‌ آوری اطلاعات است. در تهیه و تنظیم پرسشنامه محقق سعی دارد تا از طریق طرح تعدادی سوال، اطلاعات لازم را از پاسخگو دریافت کند.
۳-۶-۲ ویژگیهای ابزار جمع آوری داده ها
پرسشنامه این تحقیق بر اساس شاخص‌های مطرح شده و با توجه به تمایل محقق برای بررسی رابطه بین متغیر‌های مورد ادعا با در‌نظر‌گرفتن دیدگاه ها و نظرات تخصصی اساتید محترم بصورت طیف ۵ گزینه‌ای لیکرت طراحی و مورد استفاده قرار گرفته است. شکل‌ کلی و امتیاز‌بندی این طیف برای سوالات بصورت جدول ۱-۳ می‌باشد:
جدول ‏۰‑۱: مقیاس ۵ گزینه‌ایلیکرت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خیلی کم کم متوسط زیاد خیلی زیاد
۱ ۲ ۳ ۴ ۵

در این پرسشنامه به منظور بررسی فرضیات مساله سوالاتی مرتبط با هر یک از شاخص های مورد نظر طراحی شده است. هر فرضیه به وسیله ۵ پرسش مورد سنجش قرار می گیرد. ۵ پرسش اول بر روی هدف اصلی تحقیق تمرکز دارد و به رابطه بین چرخش شغلی و عملکرد کارکنان می پردازد. ۵ پرسش دوم بر فرضیه دوم تمرکز دارد که رابطه بین چرخش شغلی و آموزش نیروی کار را نشان می دهد. همچنین ۵ پرسش آخر مرتبط با فرضیه سوم تحقیق می باشد و در مورد ارتباط بین چرخش شغلی و افزایش خلاقیت و نوآوری نیروی کار می باشد.
پس از تدوین طرح مقدماتی پرسشنامه تلاش بر این است تا میزان روایی و پایایی پرسشنامه تعیین شود.
۳-۷ روایی ابزار تحقیق
مفهوم اعتبار یا روایی به این سوال پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه‌گیری تا چه‌حدی خصیصه مورد‌نظر را می‌سنجد(سرمد و دیگران، ۱۳۸۴، ۱۷۰).
روایی یا اعتبار یک پرسشنامه به شکلهای گوناگون می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد. این عمل به نوع آزمون و کاربرد آن بستگی دارد. آزمونی معتبر است که بتواند خصیصه مورد نظر را اندازه‌ بگیرد نه خصیصه دیگر را(هومن، ۱۳۸۴، ۲۲۹).
جهت سنجش روایی ابزار از روش‌های مختلفی از قبیل:

 

 

روایی محتوا

روایی توافق متخصصان

روایی سازه

تحلیل عاملی(اکتشافی و تاییدی) استفاده می‌گردد(سرمد و دیگران، ۱۳۸۴، ۱۷۳).

در تحقیق حاضر جهت سنجش روایی ابزار از روش روایی محتوا استفاده شد. برای ارزیابی روایی ابزار تحقیق حاضر، اولا متغیر‌های موجود در هر فرضیه و شاخص‌ها و پرسش‌های مربوطه استخراج شده و سوالات براساس ادبیات تحقیق و مدل تحلیلی پژوهشی طراحی شده است، ثانیا جهت اطمینان از روایی، پرسشنامه در اختیار اساتید، صاحبنظران و متخصصین امر از قبیل اساتید رشته مدیریت و همچنین مدیران قرار گرفت که نظر آنان نیز موید روایی پرسشنامه بود.
۳-۸ پایایی ابزار تحقیق
قابلیت اعتماد پرسشنامه یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه‌گیری است. مفهوم یاد شده با این امر سرو کار دارد که ابزار اندازه‌گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به‌دست می‌دهد. ایبل و فریسبی قابلیت اعتماد را اینگونه تعریف می‌کنند: « همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به‌صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به‌دست آمده است». معمولا دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر(عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است (سرمد و دیگران، ۱۳۸۴، ۱۶۶).
یکی از خصوصیات هر آزمون خوبی دارا بودن همسانی درونی و پایانی آن می‌باشد. برای محاسبه و تعیین ضریب قابلیت اعتماد یک ابزار اندازه‌گیری شیوه های مختلفی بکار گرفته می‌شود که عبارتند از:
الف)اجرای دوباره آزمون یا روش بازآزمایی[۲۵]
ب)روش موازی یاروش آزمونهای همتا[۲۶]
ج)روش تنصیف یا دو نیمه کردن آزمون[۲۷]
د)روش کودر_ریچاردسون[۲۸]
ه)روش آلفای کرونباخ[۲۹](سرمدو دیگران، ۱۳۸۴، ۱۶۸-۱۶۷)
در این تحقیق به منظور بررسی پایایی پرسش نامه ها از روش آلفای کرونباخ استفاده می شود.ابتدا پرسش نامه های طراحی شده را درمیان کارکنان اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران توزیع خواهیم کرد. با جمع آوری پرسش نامه ها اقدام به آزمودن پایایی آن خواهیم کرد. به این صورت که اگر میزان آلفای کرونباخ بیشتر از ۷/۰ بود پایایی پرسشنامه مورد تایید است به این مفهوم که پرسش نامه برای مطالعات مشابه و ادوار دیگر نیز قابل استفاده و استناد است.در غیر این صورت با کمک قابلیت های نرم افزار SPSS با حذف بعضی از سوالات و برخی تکنیک های موجود در نرم افزار میزان آلفای کرونباخ را افزایش خواهیم داد.
جهت اطمینان از پایایی آزمون بکار رفته در این پژوهش، آلفای کرونباخ هر یک از فرضیات پرسشنامه و همچنین کل سوالات محاسبه گردیده و نتایج در جدول زیر ارائه گردیده است. از آنجاییکه مقادیر آلفای کرونباخ بدست آمده برای همه موارد بیش از ۰٫۷ می باشد پایایی پرسش نامه مورد قبول است.
جدول۳-۳: مقدار آلفای کرونباخ بدست آمده برای هر یک از آزمون های فرض پرسشنامه تحقیق

 

 

 

 

 

حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق مح

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:30:00 ق.ظ ]