۱۳۳۰۵۱
۰٫ ۴۴
ساحل دریا
۳۴۶۲۰۷
۱٫ ۱۳
متروکه
۲۷۱۲۲۲
۰٫ ۸۹
مخروبه
۱۶۳
۱۱۹۸۶۰
۰٫ ۳۹
معابر
۵۱۸۷۲۵۰
۱۶٫ ۹۶
سایر کاربریها (کل)
۵۳۱۰
۹۴۱۸۳۸۵
۳۰٫ ۸۰
جمــع کل کاربریها
۳۶۴۹۶
۳۰۵۸۲۹۴۰
۱۰۰
مأخذ: مطالعات کالبدی، طرح توسعه و عمران (جامع) شهر بندر انزلی ـ (مهندسین مشاور نقش جهان پارس، ۱۳۸۹)
۳-۴-۳٫ طرح تفصیلی توسعه کالبدی شهر بندر انزلی
این شهر از سرتاسر بدنه شمالی خود به دریای خزر و از سمت جنوب به تالاب و اراضی پست آبگیر محدود شده است. در نتیجه با توجه به رقوم ارتفاعی آن از سطح دریاهای آزاد که چیزی در حدود ۲۶- متر است، سطح آب ایستابی در آن بسیار بالا بوده و با توجه به خطوط منحنی میزان شهر بندرانزلی به لحاظ توسعه کالبدی پیوسته با تنگناهای شدید مواجه است.
با وجود آنکه مناسبترین اراضی برای توسعه بلند مدت شهر بندرانزلی به لحاظ میزان ارتفاع از سطح دریا، امتداد مسیر بندرانزلی به رشت و بندرانزلی به آستار است، امّا به دلیل طولی شدن شدید بافت شهر و بالا رفتن هزینههای توسعه شهری، این جهات نیز با محدودیتهایی مواجه هستند. بنابراین با توجه به تراکمهای جمعیتی و ساختمانی موجود در شهر (تراکمهای پایینی را دارا میباشد)، مناسبترین راه برای تأمین فضاهای مورد نیاز شهر در بلندمدت، استفاده از طبقات و افزایش تراکمهای ساختمانی و جمعیتی در سطح بافتهای موجود و اراضی بایر بین بافتها و در محدوده قانونی شهر میباشد. در اکثر نواحی شهر بندرانزلی این راهکار در حال اجرا میباشد. بهطوریکه احداث ساختمانهای مسکونی ۴طبقه به بالا در دهه ۸۰ بسیار شدت گرفته و در بعضی از محلهها، بافت آن در حال گذار از ساختمانهای ویلایی به آپارتمانی میباشد. عمدهترین تنگناهای کالبدی شهر بندر انزلی، در خطر قرار گرفتن بخشی از بافتهای شهر بر اثر بالا آمدن سطح آب دریای خزر، ارتباط محدود بخشهای شرقی و غربی شهر به یکدیگر، عدم توزیع خدمات متناسب با جمعیت در محلات شهری و همچنین عدم دسترسی سواره به بافتهای نامنظم شهری است. ماخذ: (طرح تفصیلی بازنگری شهر بندر انزلی، ۱۳۷۸).
فصـل چهارم
«تجزیه و تحلیل دادهها و یافتههای تحقیق»
۴–۱٫ مقدمه
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:21:00 ب.ظ ]