فرضیه ۳تغییرات در پیچیدگی فرایند زنجیره تأمین، بر عملکرد فرایند و کیفیت ارتباط تأثیر مثبت دارد.
فرضیه ۴پیاده سازی سیستم مدیریت زنجیره تأمین، بر ثبات فرایند تأثیر مثبت دارد.
فرضیه ۵تغییرات در ثبات فرایند زنجیره تأمین، بر عملکردشغلی، رضایت شغلی، امنیت شغلی و اضطراب شغلی تأثیر مثبت دارد.
فرضیه ۶تغییرات در ثبات فرایند زنجیره تأمین، بر عملکرد فرایند و کیفیت ارتباط تأثیر مثبت دارد.
فرضیه ۷تغییرات در پیچیدگی فرایند و ثبات فرایند، بر شناخت تغییرات ریشه ای تأثیر مثبت دارد.
فرضیه ۸شناخت تغییرات ریشه ای بر عملکردشغلی، رضایت شغلی، امنیت شغلی و اضطراب شغلی تأثیر مثبت دارد.
فرضیه ۹شناخت تغییرات ریشه ای بر عملکرد فرایند و کیفیت ارتباط تأثیر مثبت دارد.
۱-۹-بیان متغییرهای مورد مطالعه در قالب مدل مفهومی
ویژگیهای تغییرات فرایند زنجیره تأمین فعال در بخش فناوری اطلاعات
نتایج کار
عملکرد شغلی
پیچیدگی فرایند
زنجیره تأمین شامل
پیچیدگی اجزاء
پیچیدگی هماهنگ
پیچیدگی پویا
رضایت شغلی
اضطراب شغلی
امنیت شغلی
تغییرات ریشه ای
ثبات فرایند زنجیره تأمین
نتایج فرایند
عملکرد فرایند
کیفیت ارتباط
منبع: Hilol Bala, 2013
نمودار ۱-۱- متغییرهای مورد مطالعه در قالب مدل مفهومی
۱-۱۰-شرح مفاهیم و اصطلاحات
۱-۱۰-۱-تعاریف مفهومی
۱-۱۰-۱-۱-عملکرد شغلی:
عملکرد شغلی را می توان به عنوان ارزش کلی مورد انتظار سازمان ها از رویدادهای رفتاری مجزایی که افراد طی یک دوره زمانی مشخص انجام می دهند تعریف نمود. نکته مهم در این تعریف آن است که ویژگی رفتار و عملکرد که به آن اشاره دارد، ارزش مورد انتظار سازمان است. (موتو ویدلو ۲۰۰۳ به نقل از ارشدی ۱۳۸۶)
۱-۱۰-۱-۲-رضایت شغلی:
رضایت شغلی را ارزیابی کلی فرد از کار و تجارب مربوط به کار وی که از ارزش ها و عقاید فرد تأثیر می پذیرد تعریف کرده اند.(چان و همکاران ۲۰۰۴ به نقل از چو و باولی ۲۰۰۷) همچنین آن را عاطفه مثبت کارکنان نسبت به شغل و موقعیت های شغلی تعریف نموده اند. (لوک ۱۹۷۶ به نقل از داویس ۲۰۰۴)
۱-۱۰-۱-۳-اضطراب شغلی:
اضطراب شغلی عبارت است از واکنش متقابل بین شرایط کار و ویژگی های فردی شاغل به گونه ای که خواست های محیط کار و در نتیجه فشارهای مرتبط با آن بیش از آن باشد که فرد بتواند از عهده آنها برآید.(دیوید ۱۳۸۵) واکنش های افراد نسبت به عوامل جدید یا تهدیدکننده در محیط های کارشان فشار عصبی شغلی تعریف می کنند.(نایک ۱۳۸۳)
۱-۱۰-۱-۴-امنیت شغلی:
امنیت شغلی عبارت است از احساس داشتن یک شغل مناسب و اطمینان از تداوم آن در آینده و فقدان عوامل تهدیدکننده شرایط مناسب کاری در آن شغل(الوانی، ۱۳۷۹) و به انتظارات شخص از آینده شغلی مطلوب همچون فرصت های ارتقاء در کارراهه در طولانی مدت اشاره دارد(دیوی، کینیکی و شک ۱۹۹۷) به عبارتی، احساس امنیت شغلی به حالتی گفته می شود که برآیند ارزیابی فرد از شرایط فردی، سازمانی و محیطی، او را به این نتیجه هدایت کند که عامل خاصی امنیت شغلی وی را تهدید نمی کند و او می تواند به تداوم اشتغال خود اطمینان داشته باشد.(الوانی، ۱۳۷۹)
۱-۱۰-۱-۵-عملکرد فرایند:
فرایند به مجموعه فعالیت‌های به هم پیوسته‌ای اطلاق می‌شود که برای ایجاد یک یا چند تغییر تعریف شده طراحی و پیاده شده‌ است. در ضمن هر فرایند با یک فعالیت مشخص آغاز و با یک فعالیت مشخص نیز پایان می‌یابد. تشخیص این فعالیت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برای شناسایی فرایند برخوردار است.(ویکی پدیا)
دانلود پایان نامه
۱-۱۰-۱-۶-کیفیت ارتباط:
ارتباط، فرایند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده به شرط همسان بودن معانی بین آنها است. ارتباطات فرایندی ست که در آن معنا بین موجودات زنده تعریف و به اشتراک گذاشته می شود. ارتباط، به یک فرستنده، پیام و گیرنده درنظرگرفته شده، نیازدارد، هرچند گیرنده نیاز ندارد حضور داشته باشد یا از منظور فرستنده برای برقراری ارتباط در زمان ارتباط آگاه باشد‌‌‍؛ بنابراین ارتباطات می‌تواند درسرتاسر مسافت های گسترده ی زمانی و مکانی رخ دهد. ارتباطات نیازمند آن است که بخش های ارتباط، ناحیه ای از مشترکات ارتباطی را به اشتراک بگذارند. و‍‍‌‍‌ واژه کیفیت دارای چند معنای متفاوت است: چگونگی یک چیز، شایستگی، صلاحیت، لیاقت، مرغوبیت و مطلوبیت. صفت نسبی این واژه «کیفی» و جمع آن «کیفیت‌ها» و گهگاه «کیفیات» است. به اصطلاح «کیفیت و کمیت» در فارسی «چند و چون» نیز گفته می‌شود. کیفیت در مقابل کمیت نیز قرار دارد. چگونگی و ماهیت یک پدیده یا شئی را کیفیت شئی یا پدیده می نامند و همچنین محتوا نیز شامل کیفیت می‌باشد.(ویکی پدیا) کیفیت ارتباط شامل رضایت، اعتماد و تعهد می باشد.(صادقی فیضی و همکارش، ۱۳۹۱)
۱-۱۰-۱-۷-درک پیچیدگی فرایند زنجیره تأمین:
درک پیچیدگی فرایند به عنوان میزان باور کارکنان موجود در فرایندهای SCM بر این امر تعریف می‌شود که درک عناصر فرایندهای کار خود دشوار می‌باشد. پیچیدگی فرایند از لحاظ مفهومی مشابه با تحلیل‌پذیری وظیفه از چشم‌انداز پرو در مورد ابعاد تکنولوژی می‌باشد. پرو استدلال کرد که زمانی که کار غیرقابل تحلیل است، هیچ گونه روند عینی را نمی‌توان دنبال کرد. در چنین موردی، کارکنان بایستی زمانی را صرف تفکر در مورد چگونگی اجرای وظایف کنند و بایستی به صورت فعال روندهای به سهولت موجود را جستجو کنند. در مورد SCM، اجرای موفقیت‌آمیز فرایند نیازمند تلاش کلی توسط کارکنان، همکاران و ناظران آنها می‌باشد. اگر شناخت سیستم SCM جدید و استفاده از عناصر مختلف فرایندهای کار آنها دشوار باشد، آنها احتمالاً فرایندهای کار خود را پیچیده‌تر از قبل از اجرای این سیستم می‌یابند.
۱-۱۰-۱-۷-۱-پیچیدگی جزء:
پیچیدگی جزء به عنوان میزان باور کارکنان SCM از این امر تعریف می‌شود که فرایندهای کاری آنها چه تعداد اجزاء یا عناصرمتمایز دارد که باید برای انجام این فرایندها بکار روند.
۱-۱۰-۱-۷-۲-پیچیدگی هماهنگ:

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 06:15:00 ق.ظ ]