مدل های غیر خطی در نشان دادن روابط بالا ( اصلی و فرعی )، نسبت به مدل های خطی توانا ترند

 

فرعی ششم

 

 

 

۵-۵ سایر یافته های تحقیق:
۵-۵-۱ نتایج تحلیل رگرسیون:
برای بررسی بیشتر بر روی داده­ های تحقیق از آزمون رگرسیون خطی و علیت گرنجر استفاده شده است. برای فرضیاتی که رابطه آنها تایید شده است از آزمون رگرسیون برای بررسی تاثیر متغیر مستقل بر وابسته استفاده شده است . با توجه به اینکه چهار فرضیه اول ما در این تحقیق تایید شده اند سعی کرده ایم شدت و میزان تاثیر آنها را با بهره گرفتن از رگرسون برآورد نماییم که نتایج زیر بدست آمده اند.
پایان نامه
در مورد فرضیه اول که رابطه بین حقوق صاحبان سهام به تسهیلات اعطایی با نوسان قیمت سهام را مورد بررسی قرار دادیم به این نتیجه رسیدیم که ضریب تعیین تعدیل شده ی مدل برابر .۵۲۴۰ می­باشد ، که نشان می­دهد ۴/۵۲ درصد از تغییرات متغیر وابسته ، قابل استناد به تغییرات متغیر مستقل می­باشد و بقیه تغییرات متغیر وابسته ، ناشی از تغییرات سایر عوامل می­باشد که در اینجا نادیده گرفته شده اند.
در مورد فرضیه دوم که رابطه بین جمع حقوق صاحبان سهام به سپرده ها با نوسان قیمت سهام را مورد بررسی قرار دادیم به این نتیجه رسیدیم که ضریب تعیین تعدیل شده ی مدل برابر .۴۳۳۰ می­باشد، که نشان می­دهد ۳/۴۳ درصد از تغییرات متغیر وابسته ، قابل استناد به تغییرات متغیر مستقل می­باشد و بقیه تغییرات متغیر وابسته ، ناشی از تغییرات سایر عوامل می­باشد که در اینجا نادیده گرفته شده اند.
در مورد فرضیه سوم که رابطه بین نرخ کفایت سرمایه با نوسان قیمت سهام را مورد بررسی قرار دادیم به این نتیجه رسیدیم که ضریب تعیین تعدیل شده ی مدل برابر .۴۱۳۰ می­باشد ، که نشان می­دهد ۳/۴۱ درصد از تغییرات متغیر وابسته ، قابل استناد به تغییرات متغیر مستقل می­باشد و بقیه تغییرات متغیر وابسته ، ناشی از تغییرات سایر عوامل می­باشد که در اینجا نادیده گرفته شده اند.
در مورد فرضیه چهارم که رابطه بین دارایی ثابت به کل دارایی با نوسانات قیمت سهام را مورد بررسی قرار دادیم به این نتیجه رسیدیم که ضریب تعیین تعدیل شده ی مدل برابر .۵۰۰ می­باشد، که نشان می­دهد ۵۰ درصد از تغییرات متغیر وابسته ، قابل استناد به تغییرات متغیر مستقل می­باشد و بقیه تغییرات متغیر وابسته ، ناشی از تغییرات سایر عوامل می­باشد که در اینجا نادیده گرفته شده اند.
۵-۶ مقایسه مدل های خطی و غیر خطی در تعیین روابط بین متغیرهای تحقیق:
جدول شماره ۵-۲ : مقادیر احتمال (سطح معنی داری) برای متغیرهای مستقل مدل با درجات اول، دوم و سوم

 

 

متغیرها

 

 

 

 

 

نسبت سود عملیاتی به فروش

 

نسبت دارایی ثابت به کل دارایی

 

نرخ کفایت

 

حقوق صاحبان سهام به سپرده

 

حقوق صاحبان سهام به تسهیلات

 

 

 

.۰۱۴

 

.۰۰۱

 

.۰۰۰

 

.۰۰۰

 

.۰۱۸

 

عرض از مبدأ

 

درجه اول

 

 

 

.۷۷۲

 

.۰۱۳

 

.۰۲۷

 

.۰۲۳

 

.۰۰۰

 

شیب درجه ۱

 

 

 

.۱۹۴

 

.۰۲۰

 

.۰۲۰

 

.۰۶۰

 

.۰۰۱

 

عرض از مبدأ

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 01:38:00 ب.ظ ]