۱-۵-۲- اهداف جزیی تحقیق
با توجه به هدف کلی فوق، اهداف جزیی زیر تدوین شده است:
الف- بررسی رابطه انگیزش تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
ب-پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان توسط متغیرهای انگیزش تحصیلی و سازگاری اجتماعی
پ- مقایسه انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر رشتههای علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی-فیزیک
ت- مقایسه سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر رشتههای علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی-فیزیک
ث- مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر رشتههای علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی-فیزیک
۱-۶- فرضیات پژوهش
۱٫ بین انگیزش تحصیلی و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان پایه سوم دبیرستان شهرستان ابرکوه رابطه وجود دارد.
۲٫ عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم دبیرستان شهرستان ابرکوه توسط متغیرهای انگیزش تحصیلی و سازگاری اجتماعی پیش بینی می شود.
۳٫ بین انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر رشتههای علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی-فیزیک پایه سوم دبیرستان شهرستان ابرکوه تفاوت معنادار وجود دارد.
۴٫ بین سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر رشتههای علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی-فیزیک پایه سوم دبیرستان شهرستان ابرکوه تفاوت معنادار وجود دارد.
۵٫ بین عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر رشتههای علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی-فیزیک پایه سوم دبیرستان شهرستان ابرکوه تفاوت معنادار وجود دارد.
۱-۷- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها:
انگیزش تحصیلی(درونی، بیرونی و بدون انگیزه):
تعریف مفهومی: انگیزش نیروی ایجاد کننده و هدایت کننده رفتار است و عامل کلی مولد رفتار میباشد. از لحاظ پرورشی، هم هدف است و هم وسیله، انگیزش بهصورت آمادگی روانی یک پیش نیاز یادگیری به حساب میآید(سیف، ۱۳۸۸: ۲۳۰). انگیزش هنگامی وسیله انگاشته می شود که مانند هوش یا هر وسیله آموزشی دیگر در کسب مهارت و معلوماتی که مطلوب ماست به شاگرد یاری دهد. شاگردی که انگیزه یادگیری ندارد، کمتر در فعالیتهای درسی شرکت می کند، کمتر میآموزد، زودتر خسته می شود و در کلاس هم دردسر تولید می کند (پارسا، ۱۳۸۱: ۱۷۷ و ۱۷۶). انگیزش تحصیلی مدنظر در پژوهش حاضر شامل سه مقیاس انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و بیانگیزهگی میباشد.
تعریف عملیاتی: نمره فرد در آزمون انگیزش تحصیلی والراند[۱۷] و همکارانش[۱۸]AMS نشاندهنده نوع انگیزش دانش آموزان است، که دامنه نمره آن بین ۲۸ تا ۱۹۶ میباشد.
انگیزش درونی:
تعریف مفهومی:دانش آموزانی که انگیزه درونی دارند، در ضمن تلاش برای شکوفایی قابلیتهای کشف کردن و یادگیری خود، احساس شایستگی و رضایت درونی می کنند. انگیزه درونی، دانش آموز را با پاداشهای درونی که مربوط به رشد فهم، احساس توانمندی و لذت بردن از تکلیف است هدایت می کند. دانش آموز را وقتی میتوان دارای انگیزه درونی دانست که کارها را با توجه به ارزش ذاتی آن ملاحظه می کند و برای فهمیدن خود را درگیر تکلیف می کند(دسی و رایان، ۲۰۰۰، به نقل از واگ[۱۹]، ۲۰۰۷).
تعریف عملیاتی: نمره فرد از سؤالات مربوط به انگیزش درونی در پرسشنامه انگیزش تحصیلی AMS که بین ۱۰ تا ۷۰ میباشد.
انگیزش بیرونی:
تعریف مفهومی:دانش آموزانی که انگیزه بیرونی دارند تکالیف را به منظور کسب پاداشهای بیرونی مانند ستایش و بازخورد مثبت معلم انجام میدهند. دانش آموزانی با انگیزه موقعیتی، کارهایی را برای کسب پاداشهای موقعیتی، مانند ستوده شدن از طرف هم کلاسیها، برخی را برای چالش داشتن با تکلیف و برخی دیگر را برای مشاهده منفعت کار انجام میدهند. دانش آموزی انگیزه بیرونی دارد که کاری را به منظور دست یابی به پیامدی خارج از تکلیف مانند کسب تأیید دیگران یا اثبات ارزشمندی خود به دیگران انجام میدهد(واگ، ۲۰۰۷).
تعریف عملیاتی: نمره فرد از سؤالات مربوط به انگیزش بیرونی در پرسشنامه انگیزش تحصیلی AMS که بین ۱۰ تا ۷۰ میباشد.
بی انگیزگی:
تعریف مفهومی: بیانگیزگی به نبود نسبی انگیزه بیرونی و درونی اشاره دارد. این مورد در شرایطی به چشم میخورد که افراد برای یک فعالیت ارزشی قایل نیستند یا اینکه باور دارند نمیتوانند به یک نتیجه مطلوب برسند. دانش آموزان بیانگیزه احساس دلزدگی و بیکفایتی می کنند، فکر می کنند که وقتشان در کلاسهای درستلف می شود و گزارش می کنند که چیز ارزشمندی از حضور در این کلاسها نصیب آنها نمی شود. در این حالت فرد تناسبی میان عمل خود و نتیجه آن نمیبیند(مصرآبادی و همکاران، ۱۳۸۹: ۵۸).
تعریف عملیاتی: نمره فرد از سؤالات مربوط به بیانگیزهگی در پرسشنامه انگیزش تحصیلی AMS که بین ۸ تا ۵۶ میباشد.
سازگاری اجتماعی:
تعریف مفهومی: سازگاری اجتماعی یک فرایند روانی است. این فرایند شامل تطابق با استانداردها و ارزشهای جدید است. در روانشناسی ارتباط با اعضای جامعه به بهترین نحو را سازگاری میگویند. یکی از عواملی که برای سازگاری اجتماعی از اهمیت عمدهای برخوردار است، پندار بیغرضانه است. فرایندهای رفتار مانند یادگیری، بلوغ، حساسیت، پندار و انگیزه در زندگی ما مهم است زیرا اینها به فرایند سازگاری منجر میشوند. در سازگاری اجتماعی آنچه از اهمیت عمدهای برخوردار است، نحوه استنباط از رفتار دیگران و تفکر درباره علل و ریشه های رفتار آنهاست(تو[۲۰]، ۲۰۰۹). مؤلفه های کلیدی سازگاری اجتماعی شامل حمایت اجتماعی استنباط شده، خود پنداره و مهارت های اجتماعی است. پژوهشگران نشان دادهاند که سطوح این مؤلفه ها بر اساس قابلیتهای رفتاری و تحصیلی دانش آموزان فرق می کند(الیوت[۲۱]، ۲۰۰۶).در پژوهش حاضر سازگاری اجتماعی بر اساس پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا، شامل شش مقولهی نقشهای اجتماعی، مهارت های اجتماعی، رفتار ضداجتماعی، روابط خانوادگی، روابط مدرسهای و روابط اجتماعی میباشد.
تعریف عملیاتی: نمرهای است که آزمودنی از آزمون سازگاری اجتماعی در پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا بهدست میآورد، که دامنه آن بین نمره ۰ تا ۹۰ میباشد.
نقشهای اجتماعی:
تعریف مفهومی: فردی که نقشهای قابل قبول اجتماعی را میپذیرد دیگران را به درستی درک نموده و روابط واقعی و احتیاجات اجتماعی را با روشنبینی پذیرا می شود چنین فردی خوب میفهمد چه چیز صحیح و چه چیز غلط است(خدایاریفرد و همکاران، ۱۳۸۶).
تعریف عملیاتی: نمره فرد از سؤالات مقیاس نقش اجتماعی در آزمون شخصیتی کالیفرنیا که دامنه آن بین ۰ تا ۱۵ میباشد.
مهارت های اجتماعی:
تعریف مفهومی: فردی دارای مهارت اجتماعی است که به مردم علاقهمند باشد، یار و یاور آنها باشد، و در رفتارش با دوستان و بیگانگان مدیرباشد(خدایاریفرد و همکاران، ۱۳۸۶).
تعریف عملیاتی: نمره فرد از سؤالات مقیاس مهارت های اجتماعی در آزمون شخصیتی کالیفرنیا که دامنه آن بین ۰ تا ۱۵ میباشد.
گرایش ضد اجتماعی:
تعریف مفهومی: فردی ضد اجتماعی قلمداد می شود که بخواهد دیگران را بیازارد، نزاع کند، طرد نماید و اموال عمومی را منهدم سازد. نمره بالا در این مقیاس نشانه تمایل کم به رفتار ضد اجتماعی است(خدایاریفرد و همکاران، ۱۳۸۶).
تعریف عملیاتی: نمره فرد از سؤالات مقیاس گرایش ضد اجتماعی در آزمون شخصیتی کالیفرنیا که دامنه آن بین ۰ تا ۱۵ میباشد.
روابط خانوادگی
تعریف مفهومی: فردی به روابط و عقاید خانوادگی پایبند است که در خانه مورد قبول بوده و دوست داشته شود و در ارتباطش با همه افراد فامیل احساس اطمینان و احترام کند(خدایاریفرد و همکاران، ۱۳۸۶).
تعریف عملیاتی: نمره فرد از سؤالات مقیاس روابط خانوادگی در آزمون شخصیتی کالیفرنیا که دامنه آن بین ۰ تا ۱۵ میباشد.
روابط مدرسهای
تعریف مفهومی: دانش آموز وقتی با مدرسه سازش کامل خواهد داشت که احساس کند معلمان او را دوست میدارند. از بودن با محصلان دیگر لذت میبرد و تکالیف مدرسه را مناسب با علایق و استعدادهای خود میداند(خدایاریفرد و همکاران، ۱۳۸۶).
تعریف عملیاتی: نمره فرد از سؤالات مقیاس روابط مدرسهای در آزمون شخصیتی کالیفرنیا که دامنه آن بین ۰ تا ۱۵ میباشد.
روابط اجتماعی:
تعریف مفهومی: فردی که با همسایگان خود آمیزش کرده و از فعالیت اجتماعی احساس غرور مینماید. در رفتارش با آشنا و بیگانه شکیبا و بردبار باشد. روابط حسنه اجتماعی، احترام به قوانین و قواعد موضوعه را نیزرعایت کند(خدایاریفرد و همکاران، ۱۳۸۶).
تعریف عملیاتی: نمره فرد از سؤالات مقیاس روابط اجتماعی در آزمون شخصیتی کالیفرنیا که دامنه آن بین ۰ تا ۱۵ میباشد.
عملکرد تحصیلی دانش آموزان:
تعریف مفهومی: مفهوم عملکرد تحصیلی اشاره دارد به موفقیتهای دانش آموزان در رابطه با اهداف مختلف آموزش و پرورش مثل دانش، مهارت، کاربرد، تجزیه و تحلیل و…که این اهداف از نظر اجتماعی بر اساس سن و ظرفیت افراد، مدرک تحصیلی و …تنظیم می شود (سلیمانی، ۱۳۹۰).
تعریف عملیاتی: معدل پایانی نیمسال دوم سال دوم دوره متوسطه دانش آموزان که در کارنامه آنها ثبت شده بود. بر اساس نظام آموزشی ایران این نمره، در دامنه ۰ تا ۲۰ قرار داشت. .
پایه سوم دبیرستان:
تعریف عملیاتی: منظور پایه سوم دبیرستان در نظام قبلی آموزش و پرورش (شش سال دوره ابتدایی، سه سال دوره راهنمایی و سه سال دوره متوسطه و دوره پیشدانشگاهی است.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
مقدمه
مسأله عملکرد تحصیلی از جمله مسائلی است که ذهن رهبران و مدیران جامعه و در نتیجه محققان را به خود جلب کرده است. این که چه عواملی بر پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان تأثیر میگذارد یا سهم و مشارکت هر عامل چه اندازه است، همواره از حیطههای مورد علاقه پژوهشگران تربیتی و حتی روانشناسان بوده است.
عملکرد فرد از عوامل مختلفی چون انگیزش و هیجان، شرایط محیطی، خستگی و بیماری تأثیر میپذیرد. در هر نظام آموزشی میزان عملکرد تحصیلی یکی از شاخص های موفقیت در فعالیتهای علمی است. نتایج پژوهشهای مختلف نشان داده که علاوه بر ساختار و محتوای آموزشی کلاس، عوامل گوناگونی از جمله سلامت روان، تواناییهای شناختی، عوامل انگیزشی، هیجانها و ویژگیهای فردی و خانوادگی نقش عمدهای در سطح عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارند.
در این تحقیق نیز با توجه به نیازهای کاربردی و نظری این حوزه و از سوی دیگر کمبودهای موجود در پژوهشهای کاربردی در این زمینه، بررسی رابطه بین متغیرهای انگیزش تحصیلی و سازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی به عنوان هدف اصلی قرار گرفت.
در این فصل، در دو بخش جداگانه ابتدا مبانی نظری موجود درباره متغیرهای اصلی پژوهش، یعنی انگیزش تحصیلی، سازگاری اجتماعی و عملکرد بیان شده است. در بخش دوم پژوهشهایی که به نحوی بیشترین ارتباط با پژوهش حاضر را داشته و مشتمل بر متغیرهای اصلی این پژوهش بوده اند آورده شده است. مطالب این فصل، از یک سو با معرفی پژوهشها، توجه جدی پژوهشگران به این حوزه را نشان میدهد و از سوی دیگر، نقصهای پژوهشی را نشان میدهد که در هر صورت ضرورت این پژوهش را تبیین می کند.
۲-۱- مبانی نظری و پیشینه پژوهش
۲-۱-۱- انگیزش
انگیزه مورد توجه عده زیادی از مردم از جمله نمایشنامهنویسان تا روانشناسان و فیلسوفان قرار گرفته است. این مفهوم به طور خاص از از دو قرن پیش در ادبیات روانشناسی قرار گرفته است. یکی از مشکلات عمدهای که در تعریف انگیزه وجود دارد، مانند بسیاری از سازههای روانشناختی، حاصل غیر محسوس بودن این سازه است. بنابراین در عمده تعاریف انگیزه به رفتار که بخش محسوس و قابل رؤیت انگیزه است اشاره می شود و تعاریف بر مبنای نوع رفتار شکل میگیرد(والراند، ۲۰۰۴).روانشناسان کلیه عواملی را که موجوده زنده از جمله انسان را به فعالیت وادار می کند انگیزه مینامند و حالتی را که انگیزه در ارگانیسم به وجود میآورد انگیزش میگویند (گنجی،۱۹۸:۱۳۸۷).
واژهی انگیزش در اصطلاح به معنای پویایی و حرکت است. از نظر سازمانی انگیزه عبارت است از فرایندهای درونی که رفتار را تحریک کرده و آن را به سوی راههایی که سازمان به عنوان یک مجموعه از آن سود میبرد هدایت می کند. از دید فردی انگیزه هرگونه عاملی است که فرد را برای رسیدن به هدفی خاص از درون به فعالیت وامیدارد. مردم عموماٌ انگیزش را حالات درونی میدانند که باعث می شود فرد به انجام کارهایی بیش از کارهای دیگر تمایل نشان دهد، استیرز و پورتر[۲۲] انگیزش را شامل سه عنصر اصلی میدانند که عبارتند از: نیروهای فعال کننده رفتار( نیروهایی در افراد که باعث میشوند هر فرد رفتار مشخصی داشته باشد)، نیروهای هدایت کننده(رفتار را به سوی چیزی هدایت می کنند، به عبارت دیگر رفتار را هدفدار می کنند) و نیروهای تداوم دهنده(انگیزش، رفتار انسانی را که در جهت دستیابی به هدف فعال و هدایت شده، نیرو بخشیده و به آن تداوم میدهد). محیط افراد عامل اصلی در شدت و ضعف و جهت دادن به این نیروهاست. پس انگیزش یعنی نیروها، سابقهها یا حالتهای درونی که باعث میشوند فرد داوطلبانه فعالیتهایی را شروع کرده و تا رسیدن به اهداف مشخصی ادامه دهد. بر اساس این تعریف انگیزش متأثر از عوامل درونی و بیرونی است(قربانی، ۱۳۸۷: ۹۳).وقتی دانش آموزان به درس توجه می کنند،تکالیف خود را تحویل می دهند و برای آزمون مطالعه می کنند،میگویند آنها برانگیخته شده اند یا انگیزه دارند، اگر این کارها را انجام ندهند میگوییم انگیزه ندارند(کریمی،۱۹۸:۱۳۸۹). انگیزش یکی از مهمترین عوامل یادگیری است. چه چیزی یک دانش آموز را وادار می کند که بخواهد یاد بگیرد؟میل به تلاش کردن برای یادگیری،حاصل چندین عامل است که از شخصیت و تواناییهای دانش آموز تا خصوصیات تکالیف خاص یادگیری، مشوقها برای یادگیری، موقعیتها و رفتارهای آموزگارگسترش دارد(اسلاوین،۳۶۰:۲۰۰۶).
ارائه تعریف واحدی از مفهوم انگیزش به دلیل موضعگیریهای متفاوت همچون دیگر مفاهیم بزرگ در روانشناسی کار دشواری است، اما بیشتر روانشناسان براین نکته توافق دارند که انگیزش، فرایندهایی را که به رفتار انرژی و جهت میدهند، در برمیگیرد. روانشناسانی که در این حوزه کار می کنند، درصددند که به چهار سوال پاسخ دهند: اول اینکه اعمال ما، ما را به چه جهتهایی حرکت میدهند؟ یعنی چه چیزی توجه ما را جلب می کند و چه چیزی ما را از خود میراند؟ دوم آن که، چه چیزی ما را برمیانگیزد که اقدامات خود را برای دنبال کردن هدفی خاص آغاز کنیم؟ یعنی چرا برخی از اشخاص، عمل را آغاز می کنند در حالی که بعضی دیگر انجام دادن عملی را قصد می کنند، اما هرگز واقعاً پیش نمیروند و عمل نمی کنند. سوم این که با چه شدتی این اعمال را دنبال میکنیم؟ چهارم این که چرا برخی از افراد مدت زمان بیشتری به موضوعهایی که آنها را برمیانگیزد ادامه میدهند، در صورتیکه بعضی دیگر از این شاخه به آن شاخه میپرند. استرنبرگ[۲۳](۲۰۰۱) و ریو[۲۴](۲۰۰۵) سؤال دیگری به این سؤالها اضافه می کنند و آن درباره توقف رفتار است اینکه: چرا رفتار متوقف می شود؟(به نقل از آقایوسفی و همکاران، ۱۳۹۰: ۳۱۵). گرچه روانشناسان بر اهمیت درک چرایی رفتار انسان توافق دارند، اما درباره ماهیت انگیزش در بین آنها اختلاف نظر وجود دارد. ما در ادامه، در قالب نظریه های انگیزش به این موارد اختلاف خواهیم پرداخت.
اتکینسون[۲۵]، انگیزش را عبارت از نفوذ و تأثیرات متفاوتی میداند که در راستای شدت و پایداری کنش به عمل آیند. کمپل و پریچارد[۲۶]، که هر دو از نظریهپردازان بهنام در انگیزش هستند عقیده دارندکه انگیزش به مجموعه روابط متغیر مستقل یا غیرمستقلی که راستا، وسعت و پایداری را تبیین مینماید مربوط است، با این شرط که تأثیرات، استعداد، مهارت و درک وظیفه مورد نظر و همچنین محدودیتهایی که بر محیط حاکم هستند ثابت نگه داشته شوند. استانیر[۲۷] معتقد است که انگیزش حالت درونی فرد است و رفتاری را در وی به وجود میآورد تا رسیدن به هدف مشخصی ممکن گردد. میکسل[۲۸]معتقد است، فرایند انگیزش به نیروهای پیچیده، سائقها، نیازها، شرایط تنشزا یا سازوکارهای دیگری اطلاق میگردد که فعالیت فرد را برای تحقق هدفهای وی آغاز کرده و به آن تداوم میبخشد(نائلی، ۱۳۷۳، به نقل از قربانی، ۱۳۸۷: ۹۴).
۲-۱-۱-۱- انواع انگیزه
انگیزش اولیه در مقابل انگیزش ثانویه
روانشناسان جدید، انگیزهها را به دو بخش اصلی تقسیم می کنند و آنها عبارتند از:۱- انگیزههای فیزیولوژیک[۲۹]یا انگیزه های اولیه: این انگیزهها رفتار فرد را در جهت برآورده کردن نیازهای فیزیولوژیک بدنش راهنمایی می کنند و یا نقص و کمبودی را که گاهی در بافتهای بدن به وجود می آید جبران می کنند و آن را از نظر توازن به حالت گذشته برمیگردانند.۲- انگیزههای روانی یا ثانویه: این انگیزهها به وسیله فراگیری در جریان رشد اجتماعی فرد قابل حصول هستند(خداپناهی، ۱۳۸۵: ۱۹).انگیزشهای اولیه عمدتاً با نیازهای اولیه زیستی مرتبط هستند مثل گرسنگی و تشنگی، اما انگیزش ثانویه با نیازهایی در ارتباط هستند که چندان جنبه حیاتی و زیستی نداشته و با بقای فرد مرتبط نیستند، مثل نیاز به دوست داشتن(قربانی، ۱۳۸۷: ۹۴).
انگیزش درونی در مقابل انگیزش بیرونی
عمدتاً نظریات ارائه شده از دیرباز قائل به دو نوع انگیزه بیرونی و انگیزه درونی هستند. در سال ۱۹۹۲، والراندو همکارانش اعلام کردند که حداقل سه شکل انگیزه درونی وجود دارد: انگیزه درونی برای دانستن (درگیری در فعالیت ها برای لذت یادگیری)، انگیزه درونی برای تفوق و برتری (درگیری در فعالیتها برای پیش افتادن از دیگران) و انگیزه درونی برای تجربه انگیختگی (درگیری در فعالیتها برای لذت حسی و زیبایی شناختی)(والراند، ۲۰۰۴). منبع و کانون تقویتکننده و تحریککننده این انگیزهها تفاوت اساسی آنها را با یکدیگر سبب می شود. به طوری که در تعریف انگیزههای درونی گفته می شود که منبعی از درون به صورت یک ویژگی فرد را به انجام فعالیت و رسیدن به هدفی ترغیب می کند، در حالی که وقتی یک عامل بیرونی به عنوان محرک فرد را وادار به فعالیتی خاص می کند، صحبت از انگیزههای بیرونی است(شیخالاسلامی و رضویه، ۱۳۸۴).
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:11:00 ق.ظ ]