درونی کارکنان و همچنین فراهم کردن بسترها و به وجود آوردن فرصتها برای شکوفایی استعدادها، تواناییها و شایستگیهای افراد میباشد. علاوه بر این باعث میشود تا کارکنان نسبت به شغل و سازمان خود نگرش مثبتی داشته باشند. بدین معنی که آنان باید به این باور برسند که توانایی و شایستگی لازم برای انجام وظایف را به طور موفقیتآمیز داشته و احساس کنند توانایی تاثیرگذاری و کنترل بر نتایج شغلی را دارند. احساس میکنند که اهداف شغلی معنیدار و ارزشمندی را دنبال میکنند و باور داشته باشند که با آنان صادقانه و منصفانه رفتار میشود (عبداللهی و نوه ابراهیم، ۵۴:۱۳۸۵).
از طرفی کتابخانه یکی از نهادهای پویایی جامعه است که تحول جامعه در ابعاد مختلف میتواند به کارکرد این نهاد وابسته باشد. کتابخانههای دانشگاهی نیز که مسئولیت بیشتری را در ارتباط با جامعه علمیکشور بر عهده دارند جهت تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی و با هدف ارائه خدمت به مراجعان (استاد، دانشجو و پژوهشگر) نیازمند نیروی انسانی توانا، علاقه مند، متخصص و با تجربه است (اشرفی ریزی، ۱۳۸۸).
دنیا پس از سالها تجربه به این نتیجه رسیده است که اگر سازمانی بخواهد در اقتصاد و امور کاری خود پیشتاز باشد و در عرصه رقابت عقب نماند، باید از نیروی انسانی متخصص، خلاق، توانمند و باانگیزه برخوردار باشد. در این میان توانمندسازی کتابداران به ویژه توانمندسازی روانشناختی آنان با توجه به اینکه مسئولیت پیوند بین منابع اطلاعاتی و استفاده کنندگان از اطلاعات را برعهده دارند از اهمیت و ضرورت ویژهای برخوردار است (حقیقی، ۱۳۷۲).
لذا پژوهش حاضر که به بررسی وضعیت توانمندسازی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی دولتی شهر تهران از بعد روانشناختی آن میپردازد، میتواند با روشن کردن زوایای این مقوله، مسئولان را در پرورش نیروی انسانی کتابخانههای دانشگاهی یاری کرده و نیروی انسانی توانمندتر، بانشاط تر و باانگیزه تری را برای خدمت به کاربران و مراجعان داشته باشند.
۱-۲٫ بیان مسئله
توجه به موضوع توانمندسازی کارکنان در دو دهه اخیر اهمیت به خصوصی یافته و به یکی از دل مشغولیهای مدیران تبدیل شده است. توانمندسازی یکی از راهکارهای مهم برای گسترش سازمانها و انطباق با تغییرات خارجی است. محیط کار امروزی به کارکنانی نیاز دارد که بتوانند تصمیم بگیرند، راهحل ارائه دهند، خلاقیت داشته باشند و در مقابل کار خود پاسخگو باشند. این امر از طریق توانمندسازی کارکنان محقق میشود و در صورت بهرهگیری از آن، نه تنها تعهد کارکنان به سازمان بیشتر شده، بلکه در آنان حس اعتماد و اهمیت، ظرفیت و توانایی ایجاد میشود که پیامد آن یک محیط کاری مثبت خواهد بود (گمینیان، ۱۳۸۲).
با توجه به اهمیت کتابخانههای دانشگاهی که مسئولیت مهمیرا برای تامین اطلاعات دانشجویان، اساتید و محققان ایفا میکنند، اجرای مناسب برنامههای توانمندسازی میتواند منجر به بهبود عملکرد کتابداران و افزایش انگیزه و تعهد آنها شود و در نتیجه کارایی و اثربخشی کتابخانهها را افزایش دهد.
وجود نیروی انسانی کارآمد اصلی است که در کتابخانههای دانشگاهی ایران توجه چندانی به آن ها نمیشود و همین مساله سبب میشود تا کتابخانههای دانشگاهی در راه رسیدن به اهداف واقعی خود چندان موفق نباشند (ترکیان تبار و دیگران، ۱۳۸۶).
فرداصفهانی و میرحسینی (۱۳۹۱) در تحلیل وضعیت کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تهران با بهره گرفتن از استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران به این نتیجه دست یافتند که کتابخانهها عمدتا در زمینه نیروی انسانی، بودجه و مواد کتابخانهای دچار مشکل بودند.
همچنین ایلالی و دیگران نیز در تحقیقی وضعیت کتابخانههای دانشکدهها و مراکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی مازندران، گلستان و بابل در سالهای ۸۶-۸۷ را با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران بررسی کردند و دریافتند که کتابخانهها از نظر نیروی انسانی متخصص، بودجه و منابع زیر استاندارد هستند و کتابخانههای دانشگاهی بایستی شرایطی را فراهم کنند تا به استانداردهای کتابخانهای نزدیک شوند (ایلالی و دیگران، ۱۳۸۶).
بنابراین به نظر میرسد به مقوله توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی توجه خاصی از سوی مدیران مبذول نمیشود و با بررسی وضعیت این مسئله میتوان زوایای این امر را مشخص نموده تا نقاط ضعف و قوت آن شناسایی و مورد استفاده مدیران کتابخانههای دانشگاهی برای تربیت نیروی انسانی موفق و توانمندتر کردن هرچه بیشتر آنها استفاده شود.
مدیران کتابخانههای دانشگاهی نیز برای اجرای برنامههای توانمندسازی روانشناختی برای کتابداران خود نیازمند یک چشمانداز از وضعیت کتابداران آنها در این زمینه میباشند تا بهتر بتوانند برای این مسئله برنامه ریزی لازم را صورت دهند.
بنابراین مساله این پژوهش را میتوان به این صورت مطرح نمود که وضعیت توانمندسازی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران از بعد روانشناختی آن چگونه است و کتابداران در چه جوانبی از این مقوله احساس ضعف و احساس توانمندی میکنند؟ همچنین ارتباط سایر عوامل موثر بر توانمندسازی روانشناختی با این مقوله از دیدگاه کتابداران این کتابخانهها به چه صورتی میباشد؟
۱-۳٫ اهداف پژوهش
۱-۳-۱٫ هدف کلی
هدف کلی این پژوهش بررسی وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران میباشد.
۱-۳-۲٫ اهداف فرعی
بررسی وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران در بعد احساس شایستگی.
بررسی وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران در بعد احساس موثر بودن.
بررسی وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران در بعد احساس معنیداری.
بررسی وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران در بعد احساس اعتماد.
بررسی وضعیت عامل شرایط سازمانی از دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران.
بررسی وضعیت عامل راهبردهای مدیریتی از دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران.
بررسی وضعیت عامل منابع خودکارآمدی از دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران.
بررسی رابطه بین شرایط سازمانی و توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران
بررسی رابطه بین راهبردهای مدیریتی و توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران.
بررسی رابطه بین منابع خودکارآمدی و توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران.
بررسی دیدگاه کتابداران با سطح تحصیلی مختلف درباره وضعیت توانمندسازی روانشناختی آنان.
بررسی دیدگاه کتابداران زن و مرد درباره وضعیت توانمندسازی روانشناختی آنان.
۱-۴. پرسشهای پژوهش
۱-۴-۱ پرسشاصلی
وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران چگونه است؟
۱-۴-۲٫ پرسشهای فرعی
وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهرتهران در بعد شایستگی چگونه است؟
وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران در بعد احساس موثر بودن چگونه است؟
وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران در بعد احساس معناداری چگونه است؟
وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران در بعد احساس اعتماد چگونه است؟
وضعیت عامل شرایط سازمانی از دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران چگونه است؟
وضعیت عامل راهبردهای مدیریتی از دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران چگونه است؟
وضعیت عامل منابع خودکارآمدی از دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران چگونه است؟
۱-۵٫ فرضیههای پژوهش
بین عامل شرایط سازمانی و توانمندسازی روانشناختی از نظر کتابداران رابطه معنیداری وجود دارد.
بین عامل راهبردهای مدیریتی و توانمندسازی روانشناختی از نظر کتابداران رابطه معنیداری وجود دارد.
بین عامل منابع خودکارآمدی و توانمندسازی روانشناختی از نظر کتابداران رابطه معنیداری وجود دارد.
بین دیدگاه کتابداران با سطح تحصیلی مختلف در زمینه وضعیت توانمندسازی روانشناختی تفاوت معنیداری وجود دارد.
بین دیدگاه کتابداران زن و مرد در زمینه وضعیت توانمندسازی روانشناختی تفاوت معنیداری وجود دارد.
۱-۶. اهمیت وضرورت پژوهش
۱-۶-۱٫ اهمیت نظری
در جهان رقابتی امروز یکی از ابزارهای مهم برای ایجاد تحول و بقای سازمان و رسیدن به هدفها و رسالتهای مورد نظر عنصر انسان است. در این میان آنچه مقوله تحول را حیات میبخشد و بقای سازمان را نیز تضمین میکند، منابع انسانی است. واقعیت این است که اگر در سازمانها از وجود انسانهای خلاق، دانشگر، فرصت شناس و تبیینگر مسائل بیبهره باشیم، بسیاری از موقعیتها و فرصتها را از دست خواهیم داد (طالبیان، ۱۳۸۸).
یکی از مفاهیمیکه در راستای بالندگی منابع انسانی مطرح میشود، توانمندسازی کارکنان است. مطالعه توانمندسازی یک اصل بنیادین در مدیریت سازمانهای امروزی است. کتابخانههای دانشگاهی هم که بخش جداییناپذیر نظام آموزش عالی محسوب میشوند، به عنوان مراکز گردآوری و انتقال اطلاعات علمیو فنی و کانون پاسخگویی به نیاز محققان، ناگزیر به جذب نیروی انسانی کارآمد هستند (حقیقی، ۱۳۷۲).
این مطالعه موجب ایجاد فهمی صحیح از رفتار کتابداران و مدیران کتابخانههای دانشگاهی به طور عام و چگونگی مدیریت صحیح کتابداران و اداره کتابخانههای دانشگاهی به طور خاص میشود. بنابراین این پژوهش میتواند به عنوان مکمل سایر پژوهشهای مدیریت نیروی انسانی کتابخانهها، از بعد توانمندسازی روانشناختی آنها مدیریت منابع انسانی را در کتابخانهها تقویت کند.
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 07:01:00 ق.ظ ]