پیشوای متقین شویم

﴿ وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾ (‌فرقان/۷۴)
و کسانی‌اند که‌ می‌گویند: پروردگارا‌! به ما از همسران و فرزندانمان روشنی چشم عطا کن و ما را پیشوای پرهیزکاران گردان.

 

 

تسبیح الهی

﴿ لِتَسْتَوُوا عَلَى ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْکُرُوا نِعْمَهَ رَبِّکُمْ إِذَا اسْتَوَیْتُمْ عَلَیْهِ وَتَقُولُوا سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا کُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ * وَإِنَّا إِلَى رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ﴾ (‌زخرف/۱۳-۱۴)
تا بر پشت آنها قرار گیرید، سپس چون بر روی آنها نشستید، نعمت پروردگار خود را یاد کنید و بگویید: پاک است خدایی که اینها را مسخر ما کرد و (گرنه) ما را توان رام کردن آنها نبود * و بی‌تردید ما به سوی پروردگارمان باز خواهیم گشت.
﴿ وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِباً فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى فِی الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ﴾ (انبیا/۸۷)
و صاحب ماهی (یونس) را (یادکن)، آنگاه که خشمگین (از میان مردم خود) برفت و پنداشت که ما هرگز بر او تنگ نمی‌گیریم، (که ماهی او را بلعید) پس درون تاریکی‌ها ندا در داد که معبودی جز تو نیست. منزهی تو. به راستی که من از ستمکاران بودم.
﴿ دَعْوَاهُمْ فِیهَا سُبْحَانَکَ اللَّهُمَّ وَتَحِیَّتُهُمْ فِیهَا سَلاَمٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ ﴾ (‌یونس/۱۰)
در آنجا دعایشان این است: بار خدایا‌! تو منزهی. و درودشان در آنجا سلام است، و پایان دعایشان این است: سپاس خدای را که پروردگار‌ جهانیان است.

 

 

تقاضای داوری و یاری از خداوند

﴿ قَالَ رَبِّ احْکُم بِالْحَقِّ وَرَبُّنَا الرَّحْمَنُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ﴾ (‌انبیا/۱۱۲)
(‌پیامبر) گفت:‌ای خدای من‌! به حق داوری کن (ظالمان را کیفر ده) و از پروردگارمان خدای رحمان، در برابر آنچه توصیف‌ می‌کند، یاری خواسته‌ می‌شود.
﴿ قَالَ رَبِّ إِنَّ قَوْمِی کَذَّبُونِ * فَافْتَحْ بَیْنِی وَبَیْنَهُمْ فَتْحاً وَنَجِّنِی وَمَن مَّعِی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ﴾ ‌(‌شعرا/۱۱۷-۱۱۸)
گفت: پروردگارا! قوم من مرا تکذیب کردند* پس میان من و آنها فیصله ده، و من و مؤمنان همراه مرا نجات بخش.

 

 

توبه و طلب آمرزش

﴿ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِمَن دَخَلَ بَیْتِیَ مُؤْمِناً وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِینَ إِلَّا تَبَاراً‌﴾ (‌نوح/۲۸)
پروردگارا! بر من و بر پدر و مادرم و هر کس که با ایمان به خانه‌ی من در آید و بر مردان و زنان با ایمان ببخشای و ظالمان را جز هلاکت و تباهی میفزای.
﴿‌ قَالَ رَبّ‏ِ إِنىّ‏ِ ظَلَمْتُ نَفْسىِ فَاغْفِرْ لىِ فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ﴾ (قصص/۱۶)
گفت: پروردگارا‌! من بر خویشتن ستم کردم، مرا ببخش! پس (خدا) از او درگذشت که او آمرزنده‌ی مهربان است.
﴿ وَ وَصَّیْنَا الْانسَانَ بِوَالِدَیْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهًا وَ وَضَعَتْهُ کُرْهًا وَ حَمْلُهُ وَ فِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شهَْرًا حَتىَّ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَهً قَالَ رَبّ‏ِ أَوْزِعْنىِ أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتىِ أَنْعَمْتَ عَلىَ‏َّ وَ عَلىَ‏ وَالِدَىَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا‌ترضَئهُ وَ أَصْلِحْ لىِ فىِ ذُرِّیَّتىِ إِنىّ‏ِ تُبْتُ إِلَیْکَ وَ إِنىّ‏ِ مِنَ الْمُسْلِمِینَ﴾ (احقاف/۱۵)
و انسان را به نیکی درباره‌ی پدر و مادرش سفارش کردم. مادرش با دشواری به او باردار شد و با دشواری او را بر زمین نهاد، و بارداری و از شیر گرفتنش سی‌ماه است، تا آنکه به رشد کامل خود برسد و چهل ساله شود، می‌گوید: پروردگارا‌! در دلم افکن نعمتی را که به من و پدر و مادرم ارزانی داشته‌ای سپاس گویم و کار شایسته‌ای انجام دهم که تو‌ می‌پسندی، و فرزندانم را برایم شایسته گردان. به راستی من به درگاهت تو به آوردم و من از فرمانبردارانم.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.

 

توکل

﴿‌ قَدْ کاَنَتْ لَکُمْ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ فىِ إِبْرَاهِیمَ وَ الَّذِینَ مَعَهُ إِذْ قَالُواْ لِقَوْمهِمْ إِنَّا بُرَءَ ؤُاْ مِنکُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ کَفَرْنَا بِکمُ‏ْ وَ بَدَا بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَهُ وَ الْبَغْضَاءُ أَبَدًا حَتىَ‏ تُؤْمِنُواْ بِاللَّهِ وَحْدَهُ إِلَّا قَوْلَ إِبْرَاهِیمَ لِأَبِیهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَکَ وَ مَا أَمْلِکُ لَکَ مِنَ اللَّهِ مِن شىَ‏ْءٍ رَّبَّنَا عَلَیْکَ تَوَکلَّنَا وَ إِلَیْکَ أَنَبْنَا وَ إِلَیْکَ الْمَصِیرُ﴾ (‌ممتحنه/۴)
همانا برای شما در (حالات)ابراهیم و کسانی که با او بودند سرمشق خوبی است، آنگاه که به قوم خود گفتند: ما از شما و از آنچه به جای خدا‌ می‌پرستید بیزارم و (آیین) شما را منکریم، و میان ما و شما برای همیشه دشمنی و کینه پدید امده است تا وقتی که به خدای یگانه ایمان بیاورید، جز گفته‌ی ابراهیم به پدر (خوانده‌ی) خود که من برای تو آمرزش خواهم خواست، و من برای تو در برابر خدا، اختیار چیزی را ندارم. پروردگارا‌! بر تو توکل کردیم و به سوی تو روی آوردیم و بازگشت ما به سوی توست.

 

 

تفویض

﴿‌ فَسَتَذْکُرُونَ مَا أَقُولُ لَکُمْ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِى إِلىَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرُ بِالْعِبَادِ﴾ (‌غافر/۴۴)
پس به زودی آنچه به شما‌ می‌گویم به خاطر خواهید آورد و من کار خویش را به خدا واگذار‌ می‌کنم، که خدا به (حال‌)بندگان بیناست.

 

 

حمدالهی

﴿‌ دَعْوَئهُمْ فِیهَا سُبْحَانَکَ اللَّهُمَّ وَ تحِیَّتهُمْ فِیهَا سَلَامٌ وَ ءَاخِرُ دَعْوَئهُمْ أَنِ الحَمْدُ لِلَّهِ رَبّ‏ِ الْعَلَمِینَ﴾ (‌یونس/۱۰)
و در آنجا دعایشان این است: بارخدایا! تو منزهی، و درودشان در آنجا سلام است، و پایان دعایشان این است: سپاس خدای را که پروردگار جهانیان است.
﴿ ‌وَ نَزَعْنَا مَا فىِ صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍ‏ تجَرِى مِن تحَتهِمُ الْأَنهْارُ وَ قَالُواْ الحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى هَدَئنَا لِهَاذَا وَ مَا کُنَّا لِنهَتَدِىَ لَوْ لَا أَنْ هَدَئنَا اللَّهُ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالحَقّ‏ِ وَ نُودُواْ أَن تِلْکُمُ الجَنَّهُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ‌﴾ (‌اعراف/۴۳)
و از سینه‌هایشان هر کینه‌ای که باشد بر‌ می‌کنیم؛ از زیر پاهایشان نهر جاری است، و‌ می‌گویند: حمد خدایی را که ما را به این (نعمت‌ها) هدایت کرد، و اگر خدا ما را هدایت نکرده بود، راه نمی‌یافتیم. بی‌شک فرستادگان پروردگارمان حقیقت را آوردند. و به آنها ندا داده شود که این همان بهشت است، که به پاداش آنچه انجام‌ می‌دادید وارث آن شده‌اید.

 

 

دعا برای همسر

﴿ ‌وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّیَّتِنَا قُرَّهَ أَعْینُ‏ٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا﴾ (‌فرقان/۷۴)
و کسانی‌اند که‌ می‌گویند: پروردگارا‌! به ما از همسران و فرزندانمان روشنی چشم عطا کن و ما را پیشوای پرهیزکاران گردان.

 

 

دعا برای پدر و مادر

﴿‌ رَّبّ‏ِ اغْفِرْ لىِ وَ لِوَالِدَىَّ وَ لِمَن دَخَلَ بَیْتىِ‏َ مُؤْمِنًا وَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ لَا تَزِدِ الظَّالِمِینَ إِلَّا تَبَارَا﴾ (‌نوح/۲۸)
پروردگارا‌! بر من و بر پدر و مادرم و هر کس که با ایمان به خانه‌ی من درآید و بر مردان و زنان با ایمان ببخشای و ظالمان را جز هلاکت و تباهی میفزای.
﴿ ‌وَ اخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلّ‏ِ مِنَ الرَّحْمَهِ وَ قُل رَّبّ‏ِ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانىِ صَغِیرًا﴾ (‌اسراء/۲۴)
و از سر مهربانی بال فروتنی بر آنان بگستر و بگو: پروردگارا‌! آنها را به پاس آنکه مرا در کودکی پروراند ببخشای.

 

 

دعا برای برادر

﴿‌قَالَ رَبّ‏ِ اغْفِرْ لىِ وَ لِأَخِى وَ أَدْخِلْنَا فىِ رَحْمَتِکَ وَ أَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ﴾ (‌اعراف/۱۵۱)
موسی گفت: بارالها‌! من و برادرم را بیامرز و ما را در (پناه) رحمت خود درآور، تو از همه‌ی مهربانان مهربانتری.

 

 

دعا برای فرزندان و نوادگان

﴿‌ وَ نَادَى‏ نُوحٌ رَّبَّهُ فَقَالَ رَبّ‏ِ إِنَّ ابْنىِ مِنْ أَهْلىِ وَ إِنَّ وَعْدَکَ الْحَقُّ وَ أَنتَ أَحْکَمُ الحَاکِمِینَ﴾ (‌هود/۴۵)
و نوح پروردگار خود را ندا کرد و گفت: پروردگارا‌! پسرم از خاندان من است و قطعاً وعده تو راست است و تو بهترین داورانی.
﴿ ‌وَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبّ‏ِ اجْعَلْ‌هاذَا الْبَلَدَ ءَامِنًا وَ اجْنُبْنىِ وَ بَنىِ‏َّ أَن نَّعْبُدَ الْأَصْنَامَ﴾ (‌ابراهیم/۳۵)

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:37:00 ق.ظ ]