به علت گرایش روز افزون ورزشکاران به استفاده از مکملهای غذائی، آگاه کردن آن­ها از اثرات مفید یا زیان آور احتمالی ضروری است. مصرف این مواد می ­تواند نقش موثری در هدایت ورزشکاران به سوی رسیدن به اوج اجرای ورزشی باشد. ضعف آگاهی در خصوص مصرف مکمل­ها و عرضه­ی مواد گوناگون توسط شرکت­های سودجو، باعث شده تا ورزشکاران به مصرف بی رویه این مواد روی آورند که برخی مواد سلامتی آنان را دستخوش مخاطره می­ کند. تعداد کمی از این ورزشکاران، اطلاعات کافی در خصوص مکمل­های غذایی دارند و اغلب، این مواد را به عنوان جایگزین رفتارهای غذایی مناسب مصرف می­ کنند. با توجه به همسو نبودن نتایج پژوهشهای پیشین و اهمیت منابع فسفاژنی در تامین انرژی فعالیت­های انفجاری و کوتاه مدت، پژوهش حاضر در جهت رفع ابهامات موجود در مطالعات مختلف اثر مصرف کراتین و بتا الانین را بر برخی فاکتورهای توان، قدرت و سرعت و توده عضلانی را بررسی خواهد نمود. اما هیچکدام از مطالعات قبلی اثر مصرف مکمل کراتین و بتاالانین را بر تمامی ویژگی­های انقباضی عضله مورد بررسی قرار نداده است تا به درستی مشخص گردد که کراتین و بتاالانین بر کدامیک از ویژگی­ها بیشتر اثر می­گذارد. همچنین با توجه به دو مولفه­ی سرعت و نیرو که اجزای توان هستند هنوز مشخص نیست که کدام یک از آنها در اثر مصرف کراتین و بتاالانین بهبود می­یابد. از سوی دیگر نظر به رابطه­ بین سرعت- نیروی عضله و سرعت – توان عضله، اثر کراتین و بتاالانین بر این ویژگی­های انقباضی عضله در سرعت­های مختلف منقبض شدن بررسی نشده است.
با توجه به نتایج متناقض مطالعات قبلی که سردرگمی زیادی برای محققان، مربیان و مصرف کننده گان این مکمل ایجاد نموده است و از آنجا که مصرف مکمل­ها در بهبود عملکرد ورزشکاران از اهمیت زیادی برخوردار است و کراتین و بتاالانین هم از جمله مکمل­های پر مصرف در بین ورزشکاران است، بر این اساس بررسی این موضوع برای محقق ضروری به نظر آمد که بداند نقش این مکمل­ها بر کدام یک از ویژگی­های بیومکانیکی اثر بیشتری میگذارد تا بتواند به محققان کمک نماید که مکانیزم­ ها و نحوه­ اثر کراتین و بتاالانین را بهتر بشناسند.
۴٫۱٫ فرضیه ­های تحقیق:
۱٫۴٫۱٫ فرضیه کلی
مصرف کوتاه مدت کراتین و بتاآلانین بر ویژگی­های مکانیکی عضلات زانو در سرعت­های ۶۰ و ۱۸۰ درجه بر ثانیه تاثیر گذار است.
۲٫۴٫۱٫ فرضیه ­های اختصاصی
– مصرف کوتاه مدت کراتین، بتاآلانین، ترکیب کراتین- بتاآلانین و میزان مصرف آنها بر حداکثر گشتاور عضلات اکستنسور زانو در سرعت ۶۰ و ۱۸۰ درجه بر ثانیه تاثیر گذار است.
– مصرف کوتاه مدت کراتین، بتاآلانین، ترکیب کراتین- بتاآلانین و میزان مصرف آنها بر زمان رسیدن به حداکثر گشتاور عضلات اکستنسور در سرعت ۶۰ و ۱۸۰ درجه بر ثانیه تاثیر گذار است.
– مصرف کوتاه مدت کراتین، بتاآلانین، ترکیب کراتین- بتاآلانین و میزان مصرف آنها بر توسعه­ گشتاور عضلات اکستنسور در سرعت ۶۰ و ۱۸۰ درجه بر ثانیه تاثیر گذار است.
– مصرف کوتاه مدت کراتین، بتاآلانین، ترکیب کراتین- بتاآلانین و میزان مصرف آنها بر حداکثر توان عضلات اکستنسور در سرعت ۶۰ و ۱۸۰ درجه بر ثانیه تاثیر گذار است.
– مصرف کوتاه مدت کراتین، بتاآلانین، ترکیب کراتین- بتاآلانین و میزان مصرف آنها بر زمان شتاب گیری عضلات اکستنسور در سرعت ۶۰ و ۱۸۰ درجه بر ثانیه تاثیر گذار است.
۵٫۱٫ اهداف تحقیق
۱٫۵٫۱٫ هدف کلی
تاثیر مصرف کوتاه مدت کراتین و بتا آلانین بر ویژگی­های مکانیکی عضلات زانو در سرعت­های ۶۰ و ۱۸۰ درجه بر ثانیه
۲٫۵٫۱٫ اهداف اختصاصی
– تاثیر مصرف کوتاه مدت کراتین، بتاآلانین، ترکیب کراتین- بتاآلانین و میزان مصرف آنها بر حداکثر گشتاور عضلات اکستنسور زانو در سرعت ۶۰ و ۱۸۰ درجه بر ثانیه.
– تاثیر مصرف کوتاه مدت کراتین، بتاآلانین، ترکیب کراتین- بتاآلانین و میزان مصرف آنها بر زمان رسیدن به حداکثر گشتاور عضلات اکستنسور در سرعت ۶۰ و ۱۸۰ درجه بر ثانیه.
– تاثیر مصرف کوتاه مدت کراتین، بتاآلانین، ترکیب کراتین- بتاآلانین و میزان مصرف آنها بر
توسعه­ گشتاور عضلات اکستنسور در سرعت ۶۰ و ۱۸۰ درجه بر ثانیه.
– تاثیر مصرف کوتاه مدت کراتین، بتاآلانین، ترکیب کراتین- بتاآلانین و میزان مصرف آنها بر حداکثر توان عضلات اکستنسور در سرعت ۶۰ و ۱۸۰ درجه بر ثانیه.
– تاثیر مصرف کوتاه مدت کراتین، بتاآلانین، ترکیب کراتین- بتاآلانین و میزان مصرف آنها بر زمان شتاب گیری عضلات اکستنسور در سرعت ۶۰ و ۱۸۰ درجه بر ثانیه.
۶٫۱٫ قلمرو تحقیق:
۱٫۶٫۱٫ محدوده تحت کنترل محقق
۱ – آزمودنی­های تحقیق از بین دانشجویان پسر رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی با دامنه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال برگزیده شدند.
۲- مصرف کراتین و بتاآلانین در یک دوره­ کوتاه مدت پنج روزه مورد بررسی قرار می­گیرد.

۲٫۶٫۱٫ محدودیت­های خارج از کنترل محقق
۱ – امکان کنترل انگیزه آزمودنی­ها در انجام آزمون­ها میسر نیست.
۲ – رژیم غذایی آزمودنی­ها بطور کامل تحت کنترل نیست.
۳ – فعالیت­های بدنی آزمودنی­ها در دوره­ تحقیق در حد توان کنترل گردید اما بطور کامل در کنترل محقق نبود.
۴- وضعیت خواب و استراحت آزمودنی­ها در روز قبل از آزمون گیری به طور دقیق قابل کنترل نبود.
۷٫۱٫ اصطلاحات و واژه­ های کلیدی
تعاریف مفهومی و عملیاتی
کراتین:

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

کراتین: متیل گوانیدین استیک اسید آمینه­ای است که به طور طبیعی در عضلات اسکلتی موجود می­باشد. کراتین در ساختمان فسفوکراتین به کار رفته و در سیستم انرژی فسفاژن، موجب باز سازیATP از ADP می­ شود(نظام الاسلامی، ۱۳۸۱).

در این تحقیق تعریف مفهومی و عملیاتی یکسان است. بدین منظور از مصرف کراتین تغییرات بیومکانیکی(حداکثر گشتاور، زمان رسیدن به حداکثر گشتاور، توسعه گشتاور، اوج توان عضلات، زمان شتاب گیری) با دستگاه ایزوکنتیک، Biodex ساخت امریکا در سرعت ۶۰ و ۱۸۰ درجه برثانیه اندازه گیری می­ شود.

بتا – آلانین:

 

 

یک اسید آمینه غیر پروتئینی که در کبد سنتز می­ شود(نظام الاسلامی، ۱۳۸۱).

در این تحقیق تعریف مفهومی و عملیاتی یکسان است. بدین منظور بعد از مصرف بتاآلانین تغییرات بیومکانیکی(حداکثر گشتاور، زمان رسیدن به حداکثر گشتاور، توسعه گشتاور، اوج توان عضلات، زمان شتاب گیری) با دستگاه ایزوکنتیک، Biodex ساخت امریکا سرعت ۶۰ و ۱۸۰ درجه برثانیه اندازه گیری می­ شود.

توان:

 

 

توانایی انجام حرکات انفجاری در کوتاه­ترین زمان ممکن(اسپرایت و همکاران، ۱۹۸۹).

در این تحقیق تعریف مفهومی و عملیاتی یکسان است، و توان عضله­های چهارسر ران توسط دستگاه ایزوکنتیک، Biodex ساخت امریکا در سرعت ۶۰ و ۱۸۰ درجه بر ثانیه اندازه گیری
می­شوند.

انقباض ایزوکنتیک:

 

 

ایزوکنتیک از لفظ یونانی ایزو ( مساوی ) و کنتیک ( حرکت ) آمده است. یعنی انقباض با سرعت ثابت در کل دامنه ی حرکت است که سرعت انقباض بدون توجه به اضافه بار ثابت
می­ماند(روبرگز و همکاران، ۲۰۰۴).

در این تحقیق تعریف مفهومی و عملیاتی یکسان است، و انقباض ایزوکنتیک عضله­های چهارسر ران توسط دستگاه ایزوکنتیک، Biodex ساخت امریکا در سرعت ۶۰ و ۱۸۰ درجه بر ثانیه انجام می­ شود.

اوج گشتاور:

 

 

هر گاه زاویه نیرو با فاصله ی نیرو در نقطه اثر نیرو ۹۰ درجه باشد
(بالسام و همکاران، ۲۰۰۷).

در این تحقیق تعریف مفهومی و عملیاتی یکسان است، و اوج گشتاور عضله­های چهارسر ران توسط دستگاه ایزوکنتیک، Biodex ساخت امریکا در سرعت ۶۰ و ۱۸۰ درجه بر ثانیه اندازه گیری می­شوند.

زمان رسیدن به اوج گشتاور:

 

 

پایانی رسیدن به زاویه نیرو با فاصله نیرو در نقطه اثر نیرو ۹۰ درجه می­باشد
(بالسام و همکاران، ۲۰۰۷).

در این تحقیق تعریف مفهومی و عملیاتی یکسان است، و زمان رسیدن به اوج گشتاور عضله­های چهارسر ران توسط دستگاه ایزوکنتیک، Biodex ساخت امریکا در سرعت ۶۰ و ۱۸۰ درجه بر ثانیه اندازه گیری می­شوند.

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 06:17:00 ق.ظ ]