۱۳

 

 

۹۴

 

 

۳-۴-۳- قلمرو تحقیق
باتوجه به اینکه درایران بورس اوراق بهادر از جمله سازمان هایی است که دارای اطلاعات دردسترس می باشد و مراکز اطلاعاتی جامع و کامل دیگری که بتوان از اطلاعات آن برای مراکز پژوهشی و پژوهشگران استفاده کرد به تعداد اندکی وجود دارند، لذا درپژوهش حاضر شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران به عنوان جامعه آماری برگزیده شده اند.
۳-۴-۴- روش گردآوری اطلاعات و داده های تحقیق
اطلاعات مورد نیاز بخش کتابخانه ای پژوهش از کتب و مجلات فارسی و لاتین و مقالات علمی پژوهشی گردآوری شده و داده های مورد نیاز بخش میدانی پژوهش با مراجعه به سازمان بورس اوراق بهادار تهران و شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، گزارشات ارائه شده از طریق مرکز اطلاع رسانی و خدمات بورس اوراق بهادار تهران و سایت بورس اوراق بهادار تهران و همچنین نرم افزار ره آورد نوین استخراج شدند.
۳-۴-۵- روش تحقیق
در این تحقیق از همبستگی و رگرسیون جهت تبیین روابط بین متغیرها استفاده شده است. از بعد زمانی پس رویدادی و از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی است. در این پژوهش اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی یکساله از تاریخ ۱/۱/۱۳۹۱ تا ۳۰/۱۲/۱۳۹۱ سنجیده می شود.
۳-۴-۶- روش های آماری
در این تحقیق برای بررسی روابط میان متغیرهای وابسته و مستقل از تحلیل همبستگی استفاده شده است. تحلیل همبستگی ابزاری آماری برای تعیین نوع وشدت رابطه یک متغیر کمی با متغیر کمی دیگراست. جهت برآورد رابطه ریاضی میان متغیرها نیز از تحلیل رگرسیون بهره گرفته شده است. برای مدلهای رگرسیون خطی، روش حداقل مربعات معمولی ساده‌ترین و مرسوم‌ترین روش است. طرح اولیه این روش را که معمولاً با OLS نشان داده می‌شود کارل فریدریش گوس ریاضی دان معروف آلمانی در قرن هجدهم مطرح کرده است. زیربنای فکری روش حداقل مربعات معمولی این است که ضرایب مدل مقادیری اختیار کنند که مدل رگرسیون نمونه بیشترین نزدیکی را به مشاهدات داشته باشد. به عبارت دیگر کمترین انحراف را از مشاهدات فوق نشان دهد. روش OLS برای برآورد ضرایب نیاز به هیچ شرطی روی جمله اخلال ندارد اما برای آنکه ضرایب برآورد شده نااریب(بدون تورش) باشند و استنتاج آماری(مثلاً تستهای معناداری) روی آنها امکان پذیر باشد، برقرار بودن فروض کلاسیک الزامی است.
داده های اولیه این تحقیق بعد از استخراج از منابع ذکر شده وارد نرم افزار اکسل شده تا با انجام برخی محاسبات متغیرهای مورد نیاز در فرضیه پژوهش بدست آیند. نتایج حاصل از اندازه گیری متغیرها به منظور آزمون فرضیه پژوهش وارد نرم افزار ای – ویوز شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ابتدا آماره های توصیفی متغیرهای پژوهش شامل میانگین، انحراف معیار و … محاسبه و سپس آزمون همبستگی شامل ضریب همبستگی و رگرسیون خطی استفاده شده است.

 

۳-۵- تخمین و استنباط آماری

در ابتدا جهت تصریح مدل ابتدا رابطه متغیرهای مستقل از منظر آمار استنباطی بررسی می گردد. آنچه که مسلم است متغیرها علاوه بر تاثیری که روی متغیر وابسته دارد از تغییرات سایر متغیرهای توضیحی نیز تاثیر می پذیرند. از اینرو با بهره جستن از مدل(Frino,2007) تاثیر متغیرهای توضیحی را به طور مجزا بر اثرقیمتی کل، اثرقیمتی دائمی و موقتی مورد بررسی قرار می دهیم:
شکل ضمنی مدل اول عبارت است از:
Total Impact=f (size, volatility, turnover, market return, momentum, BAS)
تابع زیر نشان دهنده اثرات گروهی هر یک از عوامل تاثیرگذار بر اثر قیمتی کل می باشد.
Total impact = β۰ + β۱ size + β۲ volatility + β۳ turnover + β۴ market return + β۵ momentum + β۶ BAS + ε
شکل ضمنی مدل دوم:
Permanent Impact=f (size, volatility, turnover, market return, momentum, BAS)
تابع زیر نشان دهنده اثرات گروهی هر یک از عوامل تاثیرگذار بر اثر قیمتی دائمی می باشد.
Permanent impact = β۰ + β۱ size + β۲ volatility + β۳ turnover + β۴ market return + β۵ momentum + β۶ BAS + ε
شکل ضمنی مدل سوم:
Temporary Impact=f (size, volatility, turnover, market return, momentum, BAS)
تابع زیر نشان دهنده اثرات گروهی هر یک از عوامل تاثیرگذار بر اثر قیمتی موقتی می باشد.
Temporary impact = β۰ + β۱ size + β۲ volatility + β۳ turnover + β۴ market return + β۵ momentum + β۶ BAS + ε
۳-۶- تعریف و نحوه محاسبه متغیرهای تحقیق

 

متغیرهای تحقیق

اولین و مهمترین مرحله در یک کار تجربی، مشخص کردن متغیر های وابسته و مستقل، شکل تابعی الگو و مقادیر و علائم مورد انتظار پارامترها است. تعیین الگوی صحیح بسیار اساسی بوده و به تصریح سنجی معروف است.در متون اقتصادسنجی و به هنگام ارزیابی تجربی الگوها، دو نوع خطا معرفی می شود:
عکس مرتبط با اقتصاد

 

 

خطای تصریح

خطای تعیین غلط الگو

خطای تصریح زمانی مطرح می شود که محقق الگوی درست و مناسبی را انتخاب می کند، اما به شیوه های متعددی در تخمین آن دچار خطا می شود. وجود خود همبستگی پیاپی، ناهمسانی واریانس ها، نرمال نبودن اجزا جمله اخلال، خطای تصریح جز اخلال، حذف یک متغیر مهم، وارد کردن یک متغیر غیر ضروری، شکل تابعی غلط، خطای اندازه گیری(در متغیرهای مستقل) و … برخی از این نوع خطاها هستند.اما خطای تعیین غلط الگو در وضعیتی رخ می دهد که الگوی واقعی معلوم نیست و ممکن است که در نتیجه انتخاب اشتباه بین نظریه های رقیب رخ دهد(صمدی، ۱۳۸۸).
لذا در این قسمت از مطالعه متغیر وابسته و متغیرهای مستقل جهت تبیین صحیح الگو بیان می شود:

۳-۶-۱- متغیرهای وابسته

 

 

اثر قیمتی کل Total Impact

اثر قیمتی کل برابر است با درصد بازده پنج معامله قبل از بلوک به معامله بلوک می باشد و بدین شکل محاسبه میگردد:
= قیمت پایانی پنج معامله قبل از معامله بلوک
= قیمت معامله بلوک
همانطور که در نمودار زیر مشاهده می گردد، اثر قیمتی شرکتهای منتخب و پذیرفته شده در بورس اورق بهادار تهران در سال ۱۳۹۱ تفاوت چشمگیری دارد به طوری که بیشترین مقدار با عدد ۳۹/۲ متعلق به شرکت زامیاد و کمترین مقدار با عدد ۸۷/۰- متعلق به شرکت پتروشیمی فن آوران بوده است.
نمودار۳-۱- اثر قیمتی شرکتها در سال ۱۳۹۱
در جدول زیر آماره توصیفی مربوط به متغیر Total impact ارائه شده است، مشاهده میگردد میانگین آن در سال مورد مطالعه برابر با ۴۲/۰و انحراف معیار استاندارد برابر با ۷۱/۰ می باشد. همچنین با توجه به احتمال برآورد شده ی آماره Jarque-Bera، می توان گفت توزیع داده های متغیر مزبور غیرنرمال است.
جدول۳-۲-آمار توصیفی Total impact

 

 

 

 

 

برای

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:00:00 ق.ظ ]