۰۶۳/۰

 

 

 

تمرین

 

 

مکمل+تمرین

 

 

۱۷۶/۰-

 

 

۰۴۹/۰

 

 

۰۰۵/۰

 

 

 

 

۴-۴ جمع‌بندی

بررسی نتایج تحقیق حاکی از آن است که‌ مصرف مکمل کراتین مونوهیدرات به همراه تمرین می تواند توان بی هوازی والیبالیست ها و دیگر ورزشکارانی که تمرینات توانی دارند را افزایش بدهد. همچنین نتایج نشان داد که مصرف مکمل کراتین مونوهیدرات به تنهایی و تمرین به تنهایی نمی توانند تاثیرات معنی داری را روی توان هوازی داشته باشند. نتایج نشان داد که مصرف مکمل کراتین تاثیر مثبتی بر توان هوازی ندارد، ولی تمرین تاثیر مثبتی بر توان هوازی می گذارد، ولی با این حال هیچ تفاوت معناداری بین گروه‌های مورد بررسی در رابطه با تاثیر مصرف مکمل کراتین مونوهیدرات و تمرین بر توان هوازی وجود ندارد.

 

۵-۱ مقدمه

در بین ورزشکاران حرفه ای ،دانشجویان و ورزشکاران،مبتدیان و آنانی که برای سرگرمی ورزش می کنند،مصرف مکمل کراتین با انتظار افزایش عملکرد ورزشی به موضوع رایجی تبدیل شده است.موفقیت های عالی توسط برخی از ورزشکاران نخبه به مصرف مکمل کراتین ربط داده شده وبه درک این باور رایج منجر شده که مصرف مکمل کراتین مفید بوده و برای موفقیت ورزشکاران ضروری است.در این فصل نیز ابتدا خلاصه ای از نتایج این پژوهش گزارش می شود و سپس این نتایج با یافته های سایر مطالعات به بحث گذاشته می شود و در پایان پیشنهادهای برای مطالعات آتی ارائه می شود.
مهمترین هدف تحقیق حاضر بررسی اثر مصرف کوتاه مدت مکمل کراتین منوهیدرات بر توان هوازی و بی هوازی والیبالیست است این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی وبه لحاظ نحوه گرد آوری داده ها از نوع تحقیقات نیمه تجربی است.جامه آماری تحقیق را والیبالیست های باشگاهی ارومیه که سابقه شرکت در مسابقات و سابقه حداقل ۴ سال فعالیت در رشته والیبال را دارند تشکیل می دهند.که از بین آنها ۴۰ نفر بعنوان نمونه انتخاب گردید.یک روز قبل از شروع برنامه،به محل آزمون منتقل و در جلسه ی توجیهی به منظور آشنایی آزمودنی ها با کار و نحوه تمرینات ، زمان اجرای تمرین و کل دوره شرکت کرده و رضایت نامه‌ی کتبی جهت شرکت در این تحقیق گرفته شد و به افراد یاد آوری شد که در طول اجرای طرح ، از اجرای فعالیت بدنی جانبی (خارج تز زمان تمرین )اجتناب کنند .جمع آوری اطلاعات از طریق اندازه گیری های پیش آزمون و پس پازمون صورت گرفت، بدین ترتیب یک ساعت پیش از شروع دوره ی تمرین (۳بعد از ظهر) قد و وزن آزمودنی ها با بهره گرفتن از قد سنج و ترازوی دیجیتالی اندازه گیری شد.و سپس در ۴ ماده ۹×۴ متر،۵۴۰ متر ، پرش ارتفاع و پرش طول از آنها گرفته شد.و اطلاعات مورد ثبت قرار گرفت.در نهایت اطلاعات گرد آوری شده با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS در سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 

۵-۲ بحث و نتیجه‌گیری

 

۵-۲-۱ مصرف مکمل کراتین مونوهیدرات ، تمرین تخصصی والیبال و توان هوازی

یافته‌های تحقیق حاضر نشان‌دهنده‌ی آن است که یک هفته تمرین تخصصی والیبال، در گروه تمرین توان هوازی تاثیر معنی داری دارد و موجب کاهش زمان دو ۵۴۰ متر می شود. همچنین در گروه مکمل، مصرف مکمل کراتین مونوهیدرات به مدت ۶ روز نه تنها موجب بهبود رکورد آزمودنی ها در دوی ۵۴۰ نشد بلکه موجب افزایش زمان طی شده و کاهش توان هوازی در آزمودنی های گروه مکمل شد. در گروه تمرین+مکمل نیز هیچ تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین بین گروه های مورد مطالعه هیچ تفاوت معنی داری در شاخص فوق مشاهده نشد.
از جمله تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته و با نتایج تحقیق حاضر مبنی بر عدم تاثیر معنی دار و مثبت مصرف کراتین مونوهیدرات بر توان هوازی همخوانی دارد می‌توان به تحقیق انجام شده توسط ایزکویردو(Izquierdo) و همکاران (۲۰۰۰) همکارانشان اشاره داشت که تأثیر ۵ روز مصرف روزانه ۲۰ گرم کراتین منوهیدرات را بر عملکرد های استقامتی در طی وهله های کاری مکرر با برون ده توانی بالا دوره های در بازیکنان هندبال مورد بررسی قرار دادند که تاثیر معنی داری را بر شاخص توان هوازی مشاهده نکردند (۱۳۳). همچنین گرین و همکاران (۱۹۹۳)بیان کردند که مصرف روزانه ۲۰ گرم کراتین منوهیدرات برای ۵ روز تأثیری بر روی اکسیژن مصرفی ،لاکتات خون و ضربان قلب بیشینه ندارد(۱۱۹).
به نظر می رسد عدم تاثیر مکمل فوق بر توان هوازی به این دلیل باشد که سیستم تولید انرژی در تمرینات هوازی وابستگی کمتری به سیستم فسفاژن دارد و به احتمالا مصرف مکمل کراتینی تاثیر معنی داری بر میزان تولید انرژی در این گونه تمرینات ورزشی ندارد.

 

۵-۲-۲ مصرف مکمل کراتین مونوهیدرات ، تمرین تخصصی والیبال و توان بی‌هوازی

یافته‌های تحقیق حاضر حاکی از آن است که مکمل‌سازی کراتین مونوهیدرات (شش روز) همراه با تمرینات تخصصی والیبال، موجب افزایش معنی‌دار میزان پرش طول و ارتفاع و کاهش معنی دار زمان دوی رفت و برگشت و در نتیجه بهبود چشمگیر توان بی هوازی در گروه مکمل+تمرین شد.
همچنین یافته ها حاکی از آن است که تمرین هیچ تاثیر معنی داری بر شاخص های فوق ندارد.
همچنین نتایج نشان می دهند که مصرف کراتین موجب بهبود معنی دار رکورد پرش طول در گروه مکمل نیز شد. ولی تاثیر معنی داری روی دوی ۹*۴ و پرش ارتفاع در گروه مکمل نشد.
همچنین این‌یافته با نتایج تحقیقات انجام شده توسط Ziegenfuss و همکاران ، بمبن (Bemben) و همکارانش (۲۰۰۱) ، هافمن و همکاران (۲۰۰۵) و کاکس و همکاران (۲۰۰۲) همسو می‌باشد(۱۳۲، ۱۳۴ ،۱۳۷،۱۳۶). در تحقیق هافمن و همکاران (۲۰۰۵) بارگیری ۶ گرم کراتین در ۶ روز را برای ۴۰ نفر از مردان فعال بکار بردند آزمودنی ها آزمون وینگت بی هوازی ۱۵ ثانیه ای را ۳ بار انجام دادند .نتایج نشان داد مصرف مکمل کراتین تأثیر معنی دار بر توان اوج ،توان متوسط و کل کار انجام شده دارد.(۱۳۷).
گائینی و همکاران(۱۳۸۸) نیز در تحقیقی تحت عنوان تأثیر مصرف کوتاه مدت مکمل کراتنین بر عملکرد های سرعتی و قدرت عضلات انجام دادند .به این منظور ۲۰ کشتی گیر انتخاب و به دو گروه همگن ۱۰ نفره دارو نما (گروه کنترول)و مصرف کننده مکمل کراتین (گروه تجربی) تقسیم شدند و در یک طرح دو سوکور ،عملکرد آزمودنی ها در دوهای سرعتی،استقامت در دوهای تناوبی،قدرت عضلانی در حرکت اکستنشن زانو به فاصله ۷ روز (مصرف روزانه ۲۰ گرم کراتین منوهیدرات در چهار وعده ۵ گرمی ،توسط گروه تجربی و به همین مقدار دارو نمای دکستروز توسط گروه کنترل)سنجیده شد.نتایج تحقیق نشان داد که مصرف کوتاه مدت کراتین عملکرد سرعتی کوتاه مدت (دوی ۲۰ و ۴۰ متر سرعت )بلند مد ت( ۶۰ و ۱۰۰ متر سرعت) و مسافت طی شده در آزمون عملکرد استقامتی کشتی گیران در دوهای سرعتی تناوبی (۳۰ دوی سرعت حداکثر ۵ ثانیه ای، با ۱۰ ثانیه استراحت در بین آن ها) و قدرت عضلانی در حرکت RM -1 اکستنشن زانو را به طور معنی داری بهبود بخشیده است (۱۲۹)
سازوکار احتمالی تاثیر مکمل کراتین بر توان بی هوازی با استناد بر تحقیقات چند در زمینه مکمل سازی نشان می دهد که مکمل سازی موجب افزایش در کل کراتین عضلات می شود و غلظت های کراتین آزاد و فسفوکراتین در نتیجه این مکمل افزایش می یابد (۱۱۱ -۱۱۰- ۱۰۹)بویژه در تارهای نوع II (112).
مطالعات دیگری نیز افزایش ۱۵ تا ۴۰ درصدی محتوای کراتین آزاد و فسفوکراتین را عنوان کرده اند(۱۱۳) افزایش فسفو کراتین در تارهای FTمتعاقب مکمل سازی کراتین موجب نگه داری ATP در سطح بالاتر شده واز این طریق انقباض عضلانی را بهبود می بخشد. (۱۱۴)
لیتل وود وسیمپسون(۱۹۹۶)بیان کردند که مکمل سازی کراتین سطح فسفوکراتین عضلات را در بیشتر افراد می دهد به ویژه زمانیکه با انجام تمرینات همراه باشد(۱۱۵).
در مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل کراتین می تواند باعث بهبود در پارامترهای چون وزن بدن و وزن چربی شود(۱۱۶)کراتین در بدن انسان برای انرژی زایی ورزشکاران قدرتی و توانی بالا می رود.این مکمل به طور مستقیم و غیر مستقیم موجب هایپرتروفی عضله شده ویا در جهت به تأخیر انداختن فرایند های خستگی بعد از اجرای کوتاه مد ت و شدید بکار می رود.(۱۱۷)
با مصرف مکمل کراتین به بهبود سنتز فسفو کراتین در دوره باز یافت و کاهش دوره بازیافت می توان اشاره کرد. این فواید در فعالیت های مانند دوچرخه سواری (۱۱۳)،دو(۱۱۱)،والیبال(۱۲۱)نشان داده شده اند .تقریباّ تمام تحقیات بعمل آمده در مورد آثر مکمل سازی کراتین ،افزایش جرم بدن را در آزمودنی های مصرف کننده مکمل کراتینی تأیید نمودند که تعدادی از این تحقیقات علت آن را به تغییراتی در سنتز پروتئین و تجمع آب در عضلات اسکلتی نسبت می دهند .(۱۱۳)

 

۵-۳ جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

مرور و بررسی پیرامون مصرف مکمل های کراتینی آشکار کرده که کیفیت اجراهای ورزشی در یک سری موقیت های خاص در نتیجه این مکمل ها ارتقاء می یابد بیشترین سود و مزایای حاصل از مکمل های کراتینی بر روی تمرینات با توان بیشینه و کوتاه مدت تکراری می باشد و در طی دوره های تمرینی ۶ الی ۳۰ ثانیه ای بیشینه که به وسیله دوره های ریکاوری ۲۰ ثانیه الی ۵ دقیقه ای تحت شرایط آزمایشگاهی فاصله انداخته شود می توان توان و کار را افزایش داد هر چند که تآثیر بر روی دوره های فعالیت تک و مجرد ،متغیر و بی ثبات است و چندین تحقیق هم که بهبودی در تمرینات و فعالیت های مجرد و تک دوره ای را اثبات کرده اند نیز در واقع ارزیابی از اجرا را به طور دوره های تکراری و چند گانه طراحی کرده بودند.علاوه بر این در فعالیت های بیشینه ای که بیش از ۶۰ ثانیه به طول می انجامد نیز کراتین بهبودی در اجرای آنها را نشان نداده است.و احتمالا علت آن این است که فسفوکراتین بعد از ۲۰ ثانیه اول دیگر یک منبع تولید انرژی کم اهمیتی می شود به عبارت دیگر تمرین باید بی هوازی و بیشینه باشد و تمرینات استقامتی و زیر بیشینه از طریق مصرف کراتین بهبودی حاصل نمی کنند زیرا که عمده ترین منابع تولید انرژی در این فعالیت ها از طریق مسیر های هوازی تامین می شود ام دوره های فعالیت کوتاه مدت انفجاری در حین فعالیت های استقامتی طولانی ممکن است از کراتین سود ببرد بطور خلاصه کراتین در یک دامنه خاص باعث بهبودی در اجراهای ورزشی می شود اول اینکه تمرین و فعالیت باید بی هوازی و بیشینه باشد.دوم اینکه مدت زمان اجرای فعالیت بای به اندازه کافی طول بکشد تا از ذخایر افزایش یافته کراتین ناشی از مصرف مکمل های کراتینی کمال استفاده را ببرند.اگر زمان فعالیت خیلی کوتاه باشد پس ذخایر PCrبیشتر از آن مقداری که افراد عادی قادر به تامین انرژی آن می باشند تخلیه نمی شود . سوم اینکه مدت فعالیت باید به اندازه کافی کوتاه باشند تا از گلیکولیز و مسیرهای هوازی برای تامین سوخت و انرژی جلوگیری شود . چهارم اینکه باید زمان ریکاوری مناسب در بین وهله های فعالیت وجود داشته باشد تا ذخایر PCrزمان کافی برای پر شدن را داشته باشند .
اظهار شده افزایش استفاده از فسفو کراتین بعنوان منبع انرژی نیز ممکن است تولید اسید لاکتیک را کاهش دهد . از لحاظ نظری اینکه امکان افزایش عملکرد در تمریناتی که در ابتدا به گلیکولیز بی هوازی وابسته اند ،میسر است .هر چند همه مطالعات میدانی از اسرار گوژنیک یا کار افزایی مکمل کراتین حمایت نمی کنند ، اما گفته شده در مورد استفاده از کراتین در کارهای ورزشی شبیه سازی شده یا ورزش های متشکل از چند وهله تمرینی تناوبی و شدید مثل شنا ،به تحقیقات بیشتری نیاز است.
در این تحقیق تنها از مرحله بار گیری مکمل سازی استفاده شد و مرحله تعقیبی مصرف روزانه ۲-۵ گرم کراتین استفاده نشد اما دلایل دیگری نیز ممکن است تاثیر گزار باشد مانند ناکافی بودن دوره تمرینی ،سازگاری های عصبی ، کوتاهی دوره تمرینی ،تغذیه آزمودنی ها و عوامل روانی . علاوه بر این پاسخ به مکمل های کراتینی متغییر است و همه بطور یکسان از مزایای آنها برخوردار نمی شوند .تجمع کراتین در عظلات اسکلتی بدن در دامنه ای بین ۹۰ الی ۱۶۰ میلی مول در ازای هر کیلو گرم وزن عظله خشک می باشد . تجمع کراتین در بدن افراد به نظر می رسد که بستگی به مقدار پروتئین های حیوانی در رژیم غذایی آنها دارد زیرا افرادی که از سبزیجات و رژیم غیر حیوانی و گوشتی استفاده می کنند مقدار کراتین بدن آنها پایین تر است . افرادی که سطح کراتین اولیه آنها کمتر و پایین تر است افزایش بیشتری را در تجمع کراتین نشان داده و همچنین بهبودی و ارتقاء بیشتری در اجرا های ورزشی خود نشان داده اند و به این امر به عقیده ای منتهی شده که افراد در مقابل مصرف کراتین به دو دسته (پاسخ دهنده)و (پاسخ ندهنده) تقسیم می شوند . افراد پاسخ دهنده ذخایر اولیه کراتین پایین تری دارند و بنابراین استفاده از مکمل های کراتینی در این افراد ممکن است افزایش قابل ملاحظه ای در اجراهای ورزشی را باعث شود . از طرف دیگر افراد پاسخ ندهنده تقریبا ذخایر اولیه کراتین بدن آنها در حد طبیعی و یا بیشتر است و بنابر این مکمل های کراتینی اضافی در آنها بی تاثیر است.

 

۵-۴ پیشنهادات تحقیق

 

۵-۴-۱ پیشنهادات کاربردی

با توجه به تاثیر مثبت مصرف مکمل کراتین بر عملکردهای مکرر سرعتی و توانی (که در منابع دیگر نیز به آن اشاره شده است )و با در نظر گرفتن این نکته که مصرف کوتاه مدت این ماده غیر مجاز شناخته نشده است،به مربیان و ورزشکاران و مسئولان تغذیه تیم های ورزشی پیشنهاد می شود این ماده را با احتیاط در رژیم غدایی ورزشکاران بگنجاند . بویژه اینکه برای مصرف کوتاه مدت ان عوارض جانبی نیز گزارش نشده است.

 

۵-۴-۲ پیشنهادات پژوهشی

 

 

پیشنهاد می شود تاثیر مصرف همزمان مواد موثر بر سوخت و ساز کراتین، بررسی و مورد پژوهش قرار گیرد .

پیشنهاد می شود تغییرات آنزیم های مرتبط مثل کراتین فسفوکیناز (CPK)مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین پیشنهاد می شود مصرف کراتین با تعداد نمونه بالا و در بین زنان نیز مورد بررسی قرار گیرد.

شیخ الاسلامی وطنی،گائینی،ع.(۱۳۸۴):تاثیر مصرف کوتاه مدت مکمل کراتین بر عملکرد سرعتی شناگران غیر حرفه ای،فصلنامه المپیک،سال سیزدهم، شماره،۱۰٫

برک،لوئیس و دکین،و یکی.(۱۳۷۹):تغذیه ورزشی بالینی،مترجم محمد رضا نقی تی ،نشر هزار دستان،۱۲۱ تا ۱۳۴٫

گائینی،ع،سهرابی،ف،سوری،ر:مطالعه استفاده همزمان از مکمل کراتین (کوتاه مدت)و تمرین های مقاومتی بر قدرت پرس سینه ورزشکاران غیر رقابتی .پیک نور.سال چهارم.شماره سوم.۱۷-۱۲

اسلامی،ص،همتی،ج(.۱۳۹۱):تاثیرچهار هفته تمرینات انتروال شدید همراه با مصرف مکمل کراتین بر برخی عملکردهای بی هوازی دختران شناگر.پژوهش های کاربردی مدیریت و علوم زیستی در ورزش.شماره ۷۸،۳،۷۳

گارژیان،ی،رحمانی نیا،ف،رحنما،ن.(۱۳۸۶):اثیر مصرف مکمل کراتین منوهیدرات به همراه تمرینات مقاومتی بر قدرت و ترکیب بدنی پسران ورزشکار.ژوهش در علوم ورزشی.شماره شانزده.۳۹-۲۵

قراخانلو،ر،(۱۳۸۸):تاثیر مصرف کوتاه مدت ۲۰ – ۳۰ گرم مکمل کراتین منوهیدرات بر اجرای بی هوازی و لاکتات خون کشتی گیران ،فصلنامه المپیک ،سال هفدهم،شماره ۲،ص ۴۱-۲۷

کاستیل،مگسکو،ریچارد سون،(۱۳۶۹):آموزش شنا. عباسعلی قائینی و مهدی نمازی زاده و مسیبی و مجتهدی ، مترجم:انتشارات کمیته ملی المپیک .

ویلیام دی، مک آردل،فرانک آی کچفویکتورال،کچ.(۱۳۸۵).فیزیولوژی ورزشی(انرژی و تغذیه)(۱).

(مترجم اصغر خالدان)تهران،انتشارات سمت.

۱حسینی ،ز،کمالی،پ.(۱۳۷۷).علم تمرین (تمرین های ورزشی). تهران:اتشارات سازمان تربیت بدنی .

خالدان،ا.میردار،ش.گرجی،م.(۱۳۸۵):تاثیر مصرف مکمل کراتین بر برخی از شاخص های عملکردی و ساختار های کشتی گیران جوان .پژوهش نامه علوم ورزشی،دانشگاه مازندران،شماره ۴ ،ص ۱۵-۱

گائینی،ع.علی دوست،ا.احمدی،ع.ابولحسنی،م.(۱۳۸۸):تاثیر مصرف مکمل کراتین بر عملکرد سرعتی و قدرت عضلانی کشتی گیران ،نشریه علوم زیستی ورزشی ،شماره ۹۲-۳-۷۷

شهبازی،پ.ملک نیا،ن.(۱۳۷۸):بیوشیمی عمومی ج ۲ ،انتشارات دانشگاه تهران.

.مورگان،رونالدجی(۱۳۸۴):راهنمای تتغذیه ورزش نوین ،جلد اول (مبانی علمی)،ترجمه علیجانی،عیدی، موربخش، مهوش انتشارات کمیته المپیک جمهوری اسلامی ایران،تهران.

داودیان،ن،(۱۳۹۱):مقایسه اثرات مصرف کراتین منوهییدرات ،بی کربنات سدیم و توام آن ها براجراهای بی هوازی و لاکتات خون کشتی گیران ،مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران سال هفتم،شماره ۲،صفحات ۶۶-۵۷

M.DANIEL BECQUE ,JOHN D.LOCHMANN,and DONALD R. MELROSE,Effects of oral creatine supplementation on Muscular strength and body composition, MEDICINE & SCIENCE SPORTS & EXERCISE,2000,654-658.

Kokac S,karli U .Effect of high dose oral creatine supplementation on anaerobic capacity of elite wrestlers .J sport Med physical fitness.2003,43(4) :488-9.

Izquierdo M ,Ibanez J,Gonzalez –Baldillo J,Gorostiaga E .

Effects of creatine supplementation on muscle power , endurance, and sprint performance .Med sci sports Exerc 2002:34(2):332-43.

Ryuta K,hiroshi AA,Ota AO,Katsumi S,shin-ya K,short-term creatine supplementation does not improve muscle activation or sprint performance in humans .Eur J Appl physiol 2004 ;91:230-7.

Dawson B, Valdich T,Blanksby BA,Effects of 4 weeks of creatine supplementation in junior swimmers on freestyle ssprint and swim bench performance. J strength con Res 2002;16:485-90

Havenetidis K,Tommy B.Assessment of the ergogenic properties of creatine using an intermittent exercise protocol. J Exerc physiol online 2005;8(1):26-33.

Volek JS,et al .(2006).The Effect of creatine supplementation on muscularperformance and body composition responses to short term resistsnce training overreaching . Eropean Journal Applied physiology.May;Vol.91,No .5-6,pp 628-37.

Mendes RR,pives I, Olivera A(2004).Effects of creatine supplementation on performance and body composition of competitive swimmers. Journal of nutrition Biochemical.Aug ;vol.15,No.8,pp.473-8

Hoffman JR.(2005).Effect of low-does,short-duration Creatine supplementation on anaerobic exercise performance. Journal of strength cond Research. May. Vol.19,No.2,pp.260-4

Kreamer W.J,Hakkinen K.(2002).Handbook of sports medicine and science strength training for sport.pp 101-106(Book).

skare OC,Skadberg,Wisnes AR:Creatine supplementation improves sprint performance in male sprinters.Scand J Med Sci sports 2001,11:96-102.

Rawson ES,Gunn B,Clarkson PM.The effects of creatine supplementation on exercise-induced muscle damage .J Strength Cond Res 2001;15(2):178-84

Watson.G,Casa.D,J,Fiala.K.A,Hile.A,Rote.M.W,Healey.J.C, armestrong.L.E,Maresh.C.M,creatine use and exercise heat tolerance in the dehydrated men ,2006,j athl train.41(1):18-29

Robert Cooper Fernando Naclerio,Judith Allgrove, Alfonso jimenes,creatine supplementation with specific view to exercise sports performance,journal of the International Zs Csende , L Racz , J Tihanyi-creatine supplementation improves the anaerobic performance of elite junior fin swimmers ,Acta physiologica Hungarice ,2009.96(3),325-336.

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:35:00 ق.ظ ]